Shetlander die hoefbevangen is geweest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Shetlander die hoefbevangen is geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:41

Ik heb net een hele leuke Shetlander gekocht. Het is een lieve, brave pony die volgens de hoefsmid voor een Shet heel goed op haar benen staat. Omdat ze een tijd niet bekapt was, heb ik de witte ring in haar hoef helaas gemist. Tijdens het bekappen kon de smid duidelijk zien dat de pony ooit hoefbevangen is geweest. Volgens hem komt hoefbevangenheid heel veel voor bij Shetlanders. Bij de aankoop heb ik er nog naar gevraagd, maar de verkoper wist daar verder niets van, want ze hadden de pony nog niet zo lang. Ik zou haar terug kunnen brengen, maar ik twijfel nu want het is toch wel een leuk dier. Wat adviseren jullie? Houden of terugbrengen?

_Margarita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:40

Het is helemaal aan jou, maar het lijkt me wel verstandig dat je je shetlander geen tot heel weinig gras laat eten, en vooral zorgen dat hij niet dik wordt, zodat de kans dat de hoefbevangenheid terug komt zo klein mogelijk is

frideltje

Re: Shetlander die hoefbevangen is geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:57

Tja, je shetlander zal er wel gevoelig voor blijven maar als je voorkomt dat ie te veel suikers binnen krijgt dan kan je er gewoon veel plezier mee hebben.

Fleur1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:32

Als je goed oppast en de pony goed in de gaten houdt, kun je er gewoon heel veel plezier mee hebben hoor!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:38

Ik denk toch dat ik haar maar houd. Ook onder het zadel is ze heel braaf en er was toch heel lang niet op gereden. We zetten haar nu 's nachts in een kleine paddock met 3 sprieten gras. Overdag kan ze dan met de andere paarden op een groter stuk.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:41

Shetlanders worden erg snel hoefbevangen, het beste kan je je shet op een vrij kaal weitje zetten en al heb je een weiland met veel gras het weiland in kleine stukken verdelen ( maar wel zorgen dat je shet genoeg beweging heeft natuurlijk )

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:42

Je moet ze niet in 1x heel veel gras geven er zit nou veel eiwitten in het gras. Door te veel aan eiwitten wordt een paard hoefbevangen!

Fleur1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:50

Wij hadden onze pony die ook hoefbevangen was geweest 's nachts op stal en overdag gewoon bij de andere pony's in de wei en dat ging prima. Nu heeft ze een veulen en is er helemaal niets meer aan de hand. Hoe jij het doet is dus goed in elk geval! Veel beweging is ook goed!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 21:57

Dank jullie allemaal voor de reacties. Fleur1977, waarom is er niets meer aan de hand nu ze een veulen heeft? Is dat omdat ze dan meer voeding nodig heeft om melk aan te maken?

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:58

Weet wel waar je aan begint. Mijn shet is van kijken naar gras al bevangen. Een dag mee de wei in met mijn paard (hoe kort het gras ook is) het kan gewoon niet. Eens bevangen altijd heel gevoelig hier voor. Ik ben nu heel erg gehecht aan mijn shet en doe alles voor hem, maar als ik dit van te voren had geweten weet ik niet of ik hem had willen hebben (hij heeft ook erge eczeem). Daarnaast had ik hem als gezelschap voor mijn KWPN'er, maar ze kunnen helemaal niet samen in de wei.

Bevangenheid komt niet alleen van eiwitten ook vak suikers. Op paardnatuurlijk.nl staat hier aardig wat over geschreven (en hoorde dat er in die hoefslag ook een artikel staat).

Lees je goed in en weet waar je aan begint het is geen pretje je pony met veel pijn te zien en zien of dat hij zin heeft in eten (de volle wei) maar er niet in mag. Daarnaast zijn de medicijnen die je kunt geven als hij toch bevangen wordt niet goedkoop.

Als je er vor kiest om hem te houden hoop ik dat hij noit mee bevangen wordt. Lekker laten bewegen en de wei zo schraal mogelijk houden en heel veel succes er mee!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:24

Omdat ik niet wist dat ze hoefbevangen was, heeft ze een dag en nacht in de gewone wei gestaan. Gelukkig hebben daar wel eerst schapen gelopen, maar er staat toch nog veel gras. Bij de vorige eigenaar stond ze ook op een groot stuk. Nu weet ik niet of ze daar altijd stond of alleen maar toen we haar gingen halen. Overdag zet ik haar bij de rest, want ik vind het wel heel sneu om haar dag en nacht alleen te moeten zetten. Ik denk niet dat ik haar daar een plezier mee zou doen, een paard is tenslotte een kuddedier.

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:18

Ik doe mijn shet er ook geen plezier mee om haar alleen te zetten, ik doe het wel, want ze mag echt niet mee bevangen raken. Als ze met mijn KWPN'er mee de wei op zou gaan wordt ze het zeker. Dan maar apart, maar gezondheid gaat voor.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:24

Ik heb besloten om haar tot de wei wat korter is alleen 's middags op het land te zetten. Gelukkig is ze erg braaf in haar eentje, al hinnikt ze af en toe naar haar maatje. Maar sneu vind ik het wel..... Vervelend is ook dat ik wel tig keer naar de wei loopt als ze er in staat. Aan de ene kant wil ik haar wel terugbrengen, maar aan de andere kant denk ik weer laten we haar maar houden. Als ik een Shetlander koop die nooit hoefbevangen is geweest en die zet ik zo in het weiland dan loop ik natuurlijk ook een risico.

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:47

Daar heb je gelijk in. Shetlanders zijn er gewoon heel erg gevoelig voor. Hou hem gewoon goed in de gaten. Voor mijn shet is een paar uurtjes in de middag al te veel. Hij staat nu heel erg kort. Het is niet anders.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:22

mijn shet heeft het ook gehad en ik zou hem daarzeker niet voor terug brengen
je moet zorgen dat hij niet te veel gras krijgt(vooral jong gras niet)
ik doe mijn wei eerst kort maaien en daarna mar hij op een stuk land en dat is ongeveer 12 bij 12 meter en in de nacht op de zand bak maar als de mijna 24 uur staat dan heeft hij het weer
en hij heeft er nu geen last meer van behalven dat hij om de 4 weken naar de smid moet omdat zijn hoeven nu super snel groeien

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:47

Liesje_waal, groeien zijn hoeven in de winter ook zo hard? Als ze niet zo hard groeien hoe vaak komt de hoefsmid 's winters?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:55

Jol1 schreef:
Liesje_waal, groeien zijn hoeven in de winter ook zo hard? Als ze niet zo hard groeien hoe vaak komt de hoefsmid 's winters?

ze groeien altijd snellen nu bij mijn shetlander
mijn vriend doet hem dan bekappen of vijlen
en dan eens in de 2 a 3 maanden licht er aan hoe hard ze hoefjes groeien

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:11

Ik denk er over om een cursus natuurlijk bekappen te gaan doen. Onze hoefsmid is er niet echt gek op om Shetlanders te bekappen, helemaal niet als hij nog vaak moet komen ook.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:38

Waar zet je haar als ze apart staat? Die van mijn zet ik wel in de wei, maar met tape zet ik dan een hoekje voor d'r af. Zo hoort ze er toch nog bij, zonder dat ze teveel gras kan eten. Afhankelijk van hoeveel gras er staat kan ze dan een uurtje op de hele wei, of 's nachts op de wei (suikergehalte is dan lager).

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:40

Ik bekap trouwens zelf, en laat ong. 2x per jaar iemand komen om te controleren. Ideaal: als je het bijhoud hoeft er bijna niets aan te gebeuren, en de hoefjes zien er altijd prima uit!!!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:48

Mijn vzpony is ook hoefbevangen geweest. Maar nu ik haar voldoende beweging geef en ze al wat eerder in de wei worden gezet dan eerst (dus dan is het gras nog niet zo lang), is ze eigenlijk niet meer hoefbevangen. En zij is echt ernstig hoefbevangen geweest (ze wilden haar bijna af laten maken).. Ik zou een pony daarom niet wegdoen, misschien wel proberen of je zo niet wat geld zou terug kunnen krijgen. Want hoefbevangenheid is wel een reden om de prijs wat lager te houden. En als dat niet zo lukt, dan jammer.. ik zou er iig mijn pony niet voor wegdoen