Vorig jaar december is bij mijn Friesje in het achterbeen spat categorie 4 geconstateerd. Hij heeft in principe dag en nacht weidegang en krijgt alle rust om van de spat te 'genezen' (in zoverre dat mogelijk is...het zal moeten verkalken)
Het volgende doet zich geregeld voor: Hij kan zo van het ene moment op het andere moment, binnen 10 passen, zonder enige aanleiding, compleet stokkreupel staan, kan ie echt NIET meer op dat achterbeen staan. Ik zet hem dan op stal en warempel, een half uur later loopt ie weer, niet helemaal soepel, maar hij loopt weer.
Behoort dit nou tot het ziektebeeld van spat ? Herkent iemand dit ?
ja, ik herken het in onze oude merrie...23... Was vaak ineens kreupel, dan weer wat rust tussendoor rustig stappen met koets.. dan weer niet kreupel en dan weer in eens wel. Maar wat het verder is
ja, ik weet ook zeker dat het spat is, maar mijn vraag is dus of het 'normaal' is dat 'ie dan ineens niks meer met dat been kan en na een half uur weer wel .
nee...tis ook eigenlijk pas vanaf 23 april wat erger... We wachten nu dus ook nog af voor medicijnen enzo... daarvoor was ze nog niet zo ver kreupel...af en toe maar ja dat zijn de meeste paarden. Maar waarin zit de spat vooral?
Hieronder een foto (van een rontgenfoto) waarop de spat duidelijk te zien is: let niet op het pijltje, het is die opvallende dikke zwarte lijn dwars door het bot heen, nog niet helemaal door naar de andere kant.
Die van mij had dat ook ineens, gewoon een lekker buitenritje aan het maken en INEENS stokkreupel, kon er niet meer op staan.. En na een paar minuutjes liep ze gewoon weer verder!
Toen foto's laten maken en idd ook spat.. ik rij er niet meer op en heb het al een tijde niet meer gezien dat ze ineens zo kreupel is.