toontredend paard,hoe het beste laten bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

toontredend paard,hoe het beste laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:10

nou de titel zegt het al.
ik heb een paardje wat iets toontredend is,hoe kan ik haar het beste laten bekappen?is er hier iemand die daar ervaring mee heefd?

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:16

ik heb altijd gehoord dat je je paard "gewoon" moet laten bekappen of beslaan omdat ze anders door een bepaalde hoefstand geforceerd gaan lopen. ik weet dus niet zeker of dat waar is....die van mij heeft namenlijk ook dezelfde stand en die word ook gewoon bekapt.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:21

Als je paard goed loopt en er geen ernstige hinder aan ondervind, maar een klein beetje corrigeren, niet ineens in een keer, dan worden de gewrichten weer anders belast als normaal.

Maar ik neem aan de je hoefsmid hier wel ervaring mee heeft.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:24

ik zou het aan je gebruikelijke hoefsmid vragen.
hij heeft er veel beter kijk op dan wij vanachter de computer.
er zijn zoveel factoren waar vanaf hangt wat je moet doen...

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:23

in principe is het niet slim om een paard wat ouder dan anderhalf jaar is, nog te corrigeren.
de gewrichten hebben zich immers al aan die stand aangepast, en die kun je forceren door het paard "recht" te willen zetten.
een goede smid kan je hier vakkundig in adviseren.
veel succes!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:03

ik heb een paard dat extreem toontredend is, ik laat hem natuurlijk bekappen en vijl tussen de bekapbeurten iedere week aan de binnenkant van de voorhoeven een mm. weg.

Corrigeren kan niet meer bij mijn paard, hij is al bijna 8, het enige nadeel dat ik ervan ondervindt is dat hij als hij naast de fiets loopt de spaken uit het wiel maait , hijzelf heeft er verder geen last van.

Ik heb hem gekocht als 4 jarige, dus al veel te oud om er nog iets aan te laten doen. In geval van mijn paard is het wel rasgebonden en paarden van dit ras (Noriker) worden er dan ook niet op afgekeurd

Takkel

Re: toontredend paard,hoe het beste laten bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:36

Die van mij heeft het extreem!
Er is al van alles geprobeerd qua beslag. Natural balance ijzers etc.
Maar niks hielp.

Het is heel slecht om het te gaan corrigeren. De gewrichten worden dan ineens heel anders belast. Natural Balance werkte ook niet. Je dwingt je paard om de hoef recht af te wikkelen. Een troontreder wikkelt de hoef juist aan de buitenzijde af. Als je dit ineens gaat veranderen dan gaat dat niet goed. Mijn paard ging er alleen maar kreupel door lopen.

Nu krijgt ze gewone hoefijzers. Aan de buitenkant wordt het ijzer wat ruimer gelegd, waardoor de hoef wat meer ruimte heeft. Tevens zit er aan de buitenkant maar 1 nagel in ipv 3. Hierdoor heeft de hoef geloof ik eventueel wat meer ruimte om daar te "groeien" ....

Dit werkt super! Ze heeft sindsdien niet meer kreupel gelopen.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:54

Liezel1 schreef:
ik zou het aan je gebruikelijke hoefsmid vragen.
hij heeft er veel beter kijk op dan wij vanachter de computer.
er zijn zoveel factoren waar vanaf hangt wat je moet doen...

Hier sluit ik me bij aan. Elke stand is toch weer anders en elk paard heeft zijn eigen manier van bewegen. Een goede hoefsmid weet precies wat hij wel en niet moet doen. Mijn paard staat ook toontredend en mijn smid doet er niet veel aan. Dat is over het algemeen niet verstandig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:16

de mijne is licht toontreder en heeft normale ijzers.
ze slijten wel aan de voorkant buitenkant bij het lipje eerder,dus zonder ijzers zou ze misvormde hoeven krijgen.

ik rij wel altijd buiten met haar.

haar ijzers moeten om de 6 a 8 weken vervangen worden,maar al worden er weer ijzers ondergelegd en loopt ze dan weer `recht`heeft ze er geen last van.
mijn smid raad af om zonder ijzers te rijden buiten ,omdat de hoeven er dan niet meer uitzien.
in de wintermnd [zo`n 2mnd] gaan de ijzers eraf ,dan kunnen de hoeven een beetje bijkomen en de oude gaten doorgroeien.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:54

Mijn paard is ook iets toontredend. Die loopt zonder ijzers en ik laat haar iedere acht weken bekappen. Dat gaat verder goed. Vorig jaar heeft ze de hele zomer voor op een ijzertje gelopen en daarbij bleven haar hoeven net iets mooier. Maar aangezien ik zonder ijzers geen glibberpartijen op gras heb, heb ik in overleg met mijn hoefsmid besloten om haar mooi op blote voeten te laten lopen.

@ Morrie: bij een toontredend paard zit de meeste druk aan de binnenkant van de voorhoeven dus dat slijt ook harder. Als jij er dan nog elke week een mm vanaf vijlt, dan komt je paard toch meer toontredend te staan?
Of zie ik dat verkeerd? Just curious.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:42

de mijne is toontreder en de buitenkant slijt erger.
volgens mij bedoel jij franse stand

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:23

De voorhoeven van mijn paard staan zoals de afbeelding linksboven:
Afbeelding

Maar in tegenstelling tot de vorm van de hoeven op die afbeelding hebben de voorhoeven van mijn paard een kortere binnenkant. Nu snap ik ineens ook waarom Morrie de binnenkant vijlt.

Ik kan er zo gauw geen foto van vinden. Maar de hoeven van mijn paard staan toontredend, waarbij de binnenkant korter is. Ik heb een raar paard geloof ik.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:29

dan is jouw paard toch geen toontreder!

een toontreder loopt op de toon,dus met een beetje o-benen.

als de binnenkant afslijt dan is het 1 van de rechter plaatjes hierboven.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:50

Ik zweer het je, mijn paard staat enigszins met de tenen naar binnen. Of ik moet mijn bril laten nakijken. Ik zal er morgen nog eens extra op letten.

Het wordt nu wel een beetje off-topic.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:52

porscherider schreef:
Ik zweer het je, mijn paard staat enigszins met de tenen naar binnen. Of ik moet mijn bril laten nakijken. Ik zal er morgen nog eens extra op letten.

Het wordt nu wel een beetje off-topic.

maak er een foto van
ik wil die benen weleens zien

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:14

De benen van mijn paard zien er zo uit (heb geen duidelijkere foto's):

Niet alleen toontredend, maar zelfs vergroeid (omdat het op heel jonge leeftijd niet gecorrigeerd is)...

Afbeelding

Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:19

dat is duidelijk te zien

zonde hoor dat er vroeger niet op gelet is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:43

Afbeelding

buiten toontredend kan je ook nog es een bijzettafeltje kwijt tussen z;n voorbenen (hoort wel bij het ras hoor)

tip: laat een toontredend paard niet te dicht naast de fiets draven, kost je je spaken, want ze maaien nogal met de voorbenen

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:20

mirgino schreef:
dat is duidelijk te zien

zonde hoor dat er vroeger niet op gelet is.

Ja zeker zonde!
Gelukkig met de juiste hoefverzorging (hoefsmid) gaat het prima. Tevens is de manier van rijden belangrijk. De achterhand goed eronder rijden ontlast de voorbenen wat, waardoor ze eigenlijk prima loopt. Maar als ik haar op het harde laat draven loopt ze niet voor 100% zuiver. Kreupel is het ook niet, maar helemaal zuiver ook niet.