Hallo,
Ik rijd op een fries paard (is niet van mijzelf) en zij is
sinds begin januari kreupel. Er werd eerst gedacht aan een ontsteking, maar dat bleek achteraf niet zo te zijn. Nu moet ze 4 maanden op stal staan en moet er dagelijks met haar gestapt worden op de weg (rechte stukken). Ze mag halverwege juli weer echt naar buiten. Halverwege maart zijn we er achtergekomen wat de oorzaak is. Zij heeft te weinig kraakbeen in haar achterbenen (bij haar koot). Haar pezen zijn geiriteerd geraakt. En ze heeft wat met haar sesambotjes. Er schijnt dat ze door de irritatie extra botgroei heeft gekregen. (Was een heel ingewikkeld verhaal) Deze 4 maanden mag ze ook geen eiwitten hebben en dus ook geen biks. Doordat ze te weinig kraakbeen heeft, zal ze ook nooit een echt wedstrijdpaard worden, maar het is gewoon echt een fijn recreatiepaard. Volgend jaar is een ander paard zadelmak en daar kan ik wel verder mee (Ben zelf pas sinds augustus weer begonnen) Nu gaat het al weer beter.
Ik mag nu ook al weer op haar stappen en halverwege juli kan ik weer op het oude niveau zijn met haar.
Ik zat zo te denken, zouden strijklappen goed voor haar zijn? Gebruik wel peesbeschermers voor, en dat werkt goed, maar zouden strijklappen haar niet extra stevigheid en steun geven, zodat ze weer minder snel een blessure heeft? Alleen het probleem bij haar is, dat ze behoorlijk kan uithalen met haar achterbenen. Ze haalt echt gemeen naar de zijkant uit, dus je moet echt oppassen met haar. Boos worden als ze dat doet, werkt niet. Iemand tips?
- of strijklappen het probleem verminderen van haar zwakke plek (van te weinig kraakbeen)
- en hoe ik eraan kan werken dat ze niet zo gemeen uithaalt
Dank je wel
Laatst bijgewerkt door Saantje op 04-05-06 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt