hoefzweer hoog in de hoef,pees met bult???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

hoefzweer hoog in de hoef,pees met bult???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:53

mijn paard kwam vandaag op 3 benen zijn stal uit.
been rechtsvoor was warm en er zit een bult op de pees aan de binnen zijde ook was het kogelgewricht warm en dik.
hoef was iets warm met aan de binnenzijde een plek die wel wat warmer was.
da gebeld en laten komen, die dacht aan een hoefzweer en heeft geprobeerd om het open te maken.
maar het zit heel hoog in de hoef tegen de kroonrand aan volgens hem dus kon hij het niet weg snijden.
over de pees en kogel zei hij dat het onstekingsvocht een weg naar boven heeft gezocht en dat daar dus de warmte en bult van kwamen.
nu is zijn voet in een nat verband gezet en moet ik 2x daags hem in een emeer water zetten en 2x daags pijnstillers.
hij wil het vrijdag op nieuw bekijken.
maar het zit mij niet lekker die bult op die pees....
ik heb ook nog nooit gehoord dat een hoefzweer dit met zich mee brengt.

heeft een van jullie hier wel is van gehoord of mee gemaakt?

mijn paard is er in iedergeval echt goed ziek van, hij staat te rillen en wil niet op zijn been staan.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:56

het is best normaal, als jij ergens ene ontsteking hebt die er niet uit kan krijg je een hele dikke drukkende bult in de buurt van de plek. Omdat je zegt dat de zweer tegen de kroonrand aan zit is de kans er ook nog eens dat hij een ontsteking heeft lopen vanaf de kogel naar beneden toe...kan dus helemaal vol met bagger zitten.
succes ermee

DreE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:56

mijn pony heeft ook een bult op zijn pees en ook aan de binnenkant... maar die heeft hij volgens de mensen die hebben hebben gefokt al van zijn geboorte...

maar heel veel sterkte met je paard....

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:02

Woogy schreef:
het is best normaal, als jij ergens ene ontsteking hebt die er niet uit kan krijg je een hele dikke drukkende bult in de buurt van de plek. Omdat je zegt dat de zweer tegen de kroonrand aan zit is de kans er ook nog eens dat hij een ontsteking heeft lopen vanaf de kogel naar beneden toe...kan dus helemaal vol met bagger zitten.
succes ermee

thanks maar had dan juist niet met het openmaken er ook al pus uit moeten komen???
hij is een flink stuk aan het snijden geweest..

Cookies

Re: hoefzweer hoog in de hoef,pees met bult???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:01

Goed badderen die voet in warm water met zout of soda. Dan breekt het het snelst door. Ook smeren met trekzalf wil wel eens helpen. (na het badderen dan)

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:08

Wij hebben er ook 1 op stal die haalde ik lam kreupel uit de box.
hoef warm kogel warm en pees warm.
Conclusie hoefzweer goed zacht houden met natte lappen en wat je er op kan doen is of laurier zalf of trekzal maar dan moet je het wel heel goed inpakken zodat het gaat broeien.
Zodra het open is kan je het weer in pakken met animalentix en bandages.
Niet te veel zorgen maken komt goed!

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:11

ik hoop het.
ik kijk het even aan tot vrijdag en anders ga ik naar een kliniek

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:18

vandaag is het been nog steeds erg dik en warm.
bult opde pees is ook niet minder geworden.
en lopen is ook niet echt fijn voor hem

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:54

is de zweer nog niet rijp?
zet m in een hoefzak met betadine oplossing of soda en bel je hoefsmid dat ie de zweer eruit komt snijden, dan issie zo weer beter!
pees koud afspuiten, zie je wel vaker bij een hoefzweer

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:11

Door een hoefzweer kunnen ze idd een opgelopen pees hebben. Heb ik zelf ook meegemaakt. Verdwijnt vanzelf weer als de hoefzweer open is.

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:37

hoefsmid is vandaag geweest en die heeft hem zeg maar gevoeld met zon tang.
en daar reageerd ie dus niet op...
volgens de hoefsmid zit er dus geen hoefzweer en zit het probleem in de pees.

morgen komt de da terug om het weer te bekijken
maar ik heb ook al een afspraak gemaakt met de kliniek

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:41

Mijn paard (met al denk ik inmiddels 20 hoefzweren in 19 jaar) heeft werkelijk nog nooit gereageerd op een hoeftang- als de zweer hoog zit is dit niet te controleren. Gebruikelijk is dat ze met een renet dan de "ingang" van de zweer proberen te vinden.

Als een paard ineens stokkreupel is kunnen het eigenlijk maar 2 dingen zijn: in 99% vd gevallen: hoefzweer, of (te verwaarlozen) een gebroken hoefbeen.

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:44

oke ik vind het moeilijk want de een zegt dit en de ander dat...
zou nu dan niet de zwelling op de pees minder moeten zijn??
da kon geen in gang vinden richting zweer.

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:42

Zolang de hoefzweer net is open geklapt zal de pees dik blijven.
Heb je de hoef al eens ingepakt?
En die van onze stal reageerde ook niet op een tang omdat het in zijn kroonrand zat dus daar merkte hij niks van wat je wel kan doen is met een hammertje op de hoef slaan niet te hard!!
En dan kan je ongeveer kijken waar die zit want dan reageren ze wel moet je laag slaan en wat hoger.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:30

nelis schreef:
mijn paard kwam vandaag op 3 benen zijn stal uit.
been rechtsvoor was warm en er zit een bult op de pees aan de binnen zijde ook was het kogelgewricht warm en dik.
hoef was iets warm met aan de binnenzijde een plek die wel wat warmer was.
da gebeld en laten komen, die dacht aan een hoefzweer en heeft geprobeerd om het open te maken.
maar het zit heel hoog in de hoef tegen de kroonrand aan volgens hem dus kon hij het niet weg snijden.
over de pees en kogel zei hij dat het onstekingsvocht een weg naar boven heeft gezocht en dat daar dus de warmte en bult van kwamen.
nu is zijn voet in een nat verband gezet en moet ik 2x daags hem in een emeer water zetten en 2x daags pijnstillers.
hij wil het vrijdag op nieuw bekijken.
maar het zit mij niet lekker die bult op die pees....
ik heb ook nog nooit gehoord dat een hoefzweer dit met zich mee brengt.

heeft een van jullie hier wel is van gehoord of mee gemaakt?

mijn paard is er in iedergeval echt goed ziek van, hij staat te rillen en wil niet op zijn been staan.

Ik heb dit juist al heel vaak gezien. Sommige veeartsen durven zelfs de fout te maken door te zeggen dat het een peesblessure is. Omdat het ook kreupelheid geeft en een bult op de pees.
Mijn paard heeft 6 maanden op rust gestaan en is volgespoten met ontstekingsremmers en andere rotzooi. Dat heeft me dik 1.000 euro gekost. Uiteindelijk bleek hij een giga hoefzweer te hebben. Een heel deel van de wand hebben ze toen moeten verwijderen.
Dus dit kan wel degelijk en dat beeld is helemaal niet vreemd. Als ik een dikke en warme pees/kogel ontdek en een kreupelheid dan denk ik eerst aan een hoefzweer als ik zeker weet dat er niks geks is gebeurt. Ik laat meteen de smid komen en als een hoefzweer dan uitgesloten wordt, dan zoek ik pas verder.
Oplossen van een hoefzweer voor 1.000 euro doe ik nooit meer.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, het kan een tijdje duren voor de zweer doorbreekt.

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:32

nelis schreef:

Nog een reactie...da's natuurlijk ook BULLSHIT. Mijn hengst reageert nooit op de tang en die heeft het zelfs gepresteerd om geen pas kreupel te gaan ondanks de dikke pees en warme voet en kogel. Het was toch een zweer...en een dikke.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:01

het verhaal van de hoefzweer klinkt heel aannemelijk.

blijf je toch twijfelen of er tch niet een peesblessure is, dan kan je aan de DA vragen een scan te maken van de pees, misschien kun je het dan uitsluiten.

ik zou in principe de DA afwachten.

succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:26

Helemaal zekerheid met de hoefsmid en zijn tang heb je ook niet.

Paard van een kennis van mij, 20 jaren oud die lekker altijd in de wei staat, stond ook opeens op 3 benen. Nouja, 'waarschijnlijk' een hoefzweer, hoefsmid en DA waren geweest en hadden ook al 'biotex bad' aangeraden, maar de hoefzweer bleek vrij 'hoog' te zitten, uiteindelijk na dagelijks de hoefzak eronder liep hij weer vrolijk op 4 benen.. Heel typisch.

Toch voor de zekerheid de DA even laten checken lijkt mij.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:21

Zwelgje schreef:
nelis schreef:

Nog een reactie...da's natuurlijk ook BULLSHIT. Mijn hengst reageert nooit op de tang en die heeft het zelfs gepresteerd om geen pas kreupel te gaan ondanks de dikke pees en warme voet en kogel. Het was toch een zweer...en een dikke.

ik besla mac-nuts al lang en goed loopt nooit kreupel.

mac is een harde maar een paard dat op 3 benen de box uit komt moet reageren op een onderzoekstang.anders hoeft hij ook niet op 3 benen te lopen. de da heeft een beetje in het wilde weg lopen snijden een geen ontsteking gevonden. na 4a5 dagen stappen en verder box rust liep mac weer. moraal van het verhaal geen BULLSHIT.

er zat geen ontsteking in maar het zat ergens anders waar precies weet ik niet ik heb geen Röntgen ogen. maar we zitten nu wel met een half afgesneden buiten want door de trektocht van de dierenarts opzoek naar de ontskeking.

gr melvin

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:31

@wrangler: toch heeft mijn paard, met een historie van zo'n 15 hoefzweren in 19 jaar (er is dus vanalles aan de hand !) nog NOOIT gereageerd op een hoeftang. Was het maar zo- want DA's zijn doorgaans beter te bereiken dan hoefsmeden en kunnen ook op kortere termijn komen.
Maar het is nog nooit een DA gelukt om een hoefzweer bij mijn paard te vinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:01

Ik zou denk ook even een scan van de pees laten maken, dan kun je evt. uitsluiten dat het om een peesblessure zou gaan...

Als je zeker weet dat het of een hoefzweer of een peesblessure is kun je daar het behandelen op aan passen...

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:03

ff update
paard loppt weer rad mede dankzij da en hoef smid.

waarschijnlijk is het toch een zweer ergens geweest waardoor de pees opliep

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:15

wrangler schreef:

er zat geen ontsteking in maar het zat ergens anders waar precies weet ik niet ik heb geen Röntgen ogen. maar we zitten nu wel met een half afgesneden buiten want door de trektocht van de dierenarts opzoek naar de ontskeking.

gr melvin

dat heb ik ook weleens meegemaakt. vandaar dat ik voortaan geen hoefzweren meer open laat hakken door de DA. ik zet de hoef wel in nat verband en wacht totdat het zweer of vanzelf verdwijnt of aan de kroonrand doorbreekt. datzelfde is namelijk ook nog gebeurd met ALLE zweren die de DA bij mijn paard heeft opengemaakt. het arme beest zat dus met een gat in de zool een eentje in de kroonrand.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:14

Ik heb laatst, echt domme pech, 2 paarden kreupel gehad. Nog nooit in mijn leven een kreupel gehad, nu 2stuks in nog geen 3dagen tijd.

Mijn ene merrie had een hoefzweer onder in de hoef die vrij snel doorbrak. Mijn andere merrie had hem boven in de hoef waardoor haar peesschede overvult raakte (dus ook dik en warm bleek te zijn). Na diverse onderzoeken bleek al snel dat de ontsteking hoog zat, hij brak ook bij de kroonrand door.

Voor de zekerheid heb ik de pezen laten nakijken om te checken dat het echt geen blessure is, of dat het een blessure kan worden. Gelukkig was alles in orde.

Wat ik gedaan heb was 3x daags 10min het been met koud water afspoelen en 10min op het harde lopen. Vervolgens 2x daags de hoef 10min in een emmer met warm water zetten. Toen de zweer doorbrak nog 3 dagen a 2x daags 10min in warm water met groene biotex en daarna was alles in orde.