update: "wie herkent dit. zool los."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

update: "wie herkent dit. zool los."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:43

Nou de hoefsmid is geweest. Van de beide voorvoeten waarvan de zool aan het loslaten was, is er bij eentje de losse zool verwijderd. (zie topic viewtopic.php?f=111&t=581319&hilit=
De andere voet was er nog niet aan toe omdat het nog te vast zat. Deze moet ik gewoon in de gaten houden en zodra hij ver genoeg aan het loslaten is, wordt deze voet verder bijgekapt.
Het was wel zweten voor de smit want zijn hoeven zijn inmiddels kanonhard geworden en zelfs met een scherpe rasp is het zwaar raspen.
Ik kreeg helaas geen duidelijkere foto, en sorry voor het zand. Maar zo ziet hij er na het verwijderen en bijkappen van de losse zool nu uit.
Afbeelding

mariska32

Re: update: "wie herkent dit. zool los."

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:04

ik doe niet aan natuurlijk bekappen.
ik heb paarden met en zonder ijzers en bij de paarden met ijzers zie je dit ook nog wel eens,vaak komt het er alleen geleidelijker af dan bij jouw paard.
het is gewoon vernieuwing van de zool,heel normaal dus.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:10

ik vind de straal er best "rommelig "uitzien of hoort dat zo?
Ook lijkt het of de hoef aan de ene kant veel langer is dan aan de andere kant...
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 03-05-06 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:12

De hoef ziet er inderdaad raar uit, maar in principe gaat het om hoe het paard loopt en staat, en dat kunnen wij van deze foto onmogelijk beoordelen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:12

kitjuh schreef:
ik vind de straal er best "rommelig "uitzien of hoort dat zo?
Ook lijkt het of de hoef aan de ene kant veel langer is dan aan de andere kant...

de straal hoeft niet netjes uitgesneden te zijn, het is belangrijk dat je die met rust laat tijdens het bekappen.

wat betreft die zool, dat komt wel goed, zie je eerdere topic

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:16

Sorry, ben geen natuurlijk bekapper, maar ik vind het persoonlijk de gehele hoef een beetje een rotzooi, zelfs na ondanks de zool en na het bekappen.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:55

daar ben ik het ook mee eens maar het gaat in dit topic nou eenmaal over de zool en niet over de gehele hoef.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:02

Dat de hoef ongelijk lijkt, kan kloppen. Maar hij heeft nog nooit zo goed op zijn benen gestaan als nu, en nog nooit zo weinig problemen met zijn hoeven gehad.
Dan kun je het natuurlijk helemaal gelijk gaan kappen, maar dan heb je grote kans dat hij juist scheef staat met alle klachten van dien.
Ik denk dat het ook komt omdat het een Fries is en hij kan behoorlijk "maaien" met zijn voorvoeten. Achter zijn de hoeven keurig recht.
En dat het rommelig eruitziet kan ook kloppen, een traditionele bekapper zal alles netjes bijwerken, dus alles ziet er dan ook strak uit. Bij deze manier van bekappen houdt het paard zijn hoeven zelf bij (slijten).
Mijn VRAAG is beantwoord.

Maar laten wij niet verzanden in een discussie over wel of niet natuurlijk of traditioneel bekappen alsjeblieft. Laat ieder voor zijn eigen paard de beste manier van bekappen uitkiezen.

IrisDH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:04

laila heeft dat ook mijn zus doet aan natuurlijk bekappen en det er dus niets aan (Zij bekapt een aantal pony's bij ons op stal(laila dus ook))

opala

Re: update: "wie herkent dit. zool los."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:24

Foto is duidelijk zat. Geen losse zool meer inderdaad

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:29

Dank je wel dat je nog even een foto hebt gemaakt.

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:34

mooi dat het zo mooi eraf gehaald kon worden heb je vorige topic ook even gevolgd.