Komt dit nou door het bekappen?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Komt dit nou door het bekappen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:29

Ik heb dus echt GEEN verstand van bekappen, laat ik lekker aan de hoefsmid over, dus vandaar even een vraagje aan de mensen die er meer kijk op hebben.

Mijn driejarige is nu twee keer bekapt geweest door een bepaalde hoefsmid. Aangezien mijn laatste hoefsmidbezoek dateerde van de tijd dat ik nog in de paarden werkte en dus een bepaalde smid op stal had die het bij kon houden, heb ik mijn nieuwe paard laten doen door de hoefsmid die ook het paard van een vriendin van me kwam doen.

Het viel me op dat de straal lang bleef, maar ook dat de straalgroeven en 'het driehoekje' in de straal nauwelijks uitgekapt worden. Ook de steunsels blijven heel erg lang.

Fine by me, zo'n man zal wel weten wat hij doet en mijn vriendin was er tevreden over, maar de voeten van mijn paard worden zachter en zachter. Hoewel de paddocks inmiddels helemaal droog zijn en de hoef dus harder en droger zou moeten worden, kan ik met mijn hoevenkrabber hele witte brokken hoef wegkrabben als ik wil.
Ditzelfde heb ik ooit eens bij een ander paard gezien en daarbij had de smid gewoon niet genoeg zool weggekapt, ze kunnen dat zien aan de witte lijn ofzo?

Komt dit nou door het bekappen en wat is het probleem dan? En aankaarten bij die smid, een andere smid hem laten doen (het is weer bijna tijd) of gewoon eens een keer teren om de voet weer harder te maken?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:13

Ik geef je geen zekerheid, maar teren lijkt mij een goed plan. Maar zorg wel dat de hoef al goed schoon is voordat je het erop smeert. Ik weet niet zeker of het de hoef ook sterker maakt.

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:18

teren en wij gebruiken op stal altijd van dat blauwe spul voor de straal maar ik weet niet hoe dat heet sorry

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:22

ik denk dat je beter advies kan vragen aan een smid die je wel vertrouwd en een goed vakman vindt....
dat smeren kan allemaal wel leuk zijn en zeer zeker goed bedoeld, maar wie weet richt je nog meer schade aan.

(wie weet hebben jullie volkomen gelijk over het teren, maar ík zou er een vakman bij laten komen)

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:46

montiej schreef:
teren en wij gebruiken op stal altijd van dat blauwe spul voor de straal maar ik weet niet hoe dat heet sorry

Volgens mij is hoefgel ook blauw. Bedoel je dat?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:37

Ik denk egyptische zalf? Of niet? Maar hij heeft geen natte straal verder, alleen het hoorn van de hoef is heel heel heel zacht.

Pellie

Re: Komt dit nou door het bekappen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:46

niet teren joh, da's nooit goed geweest voor hoeven. Hiermee sluit je hem af en kan er helemaal geen vocht in komen. Wat je nu los kan krabben is de dode hoorn van de zool. Dat is helemaal niet erg. Gewoon elke keer rustig wat loskrabben, dit mag ook met een hoefmesje, dat gaat wat gemakkelijker.
Ik kom het ook regelmatig tegen en hou het gewoon bij.

dat er niet in de zool is gekapt, is ook alleen maar goed. dat is vaak veel te drastisch.
Dat er niks van de straal is gehaald en ook niet uit de straalgroeven is ook niet erg. Waarom hij niks van de steunsels heeft afgehaald weet ik ook niet maar dit kun je zelf ook bijhouden met een hoefmesje. Of anders aan de smid vragen of hij dit de volgende keer ook bij wil houden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:31

Pellie, weet jij ook waar die zachte voeten ineens vandaan komen?

Net was ik trouwens op stal en ik kon me op het bord zetten voor de smid (andere) dus dan kan die volgende week de voetjes eens bekijken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:54

het is het proces van vernieuwen van de zool, je hoeft je geen zorgen te maken. zelfs al zou er een verandering zijn in voer of leefomstandigheid wat dit veroorzaakt, dan nog is het niet erg. het gaat vanzelf over en komt ook wel weer terug.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:06

Zeker een andere hoefsmid laten komen. Siddieq heeft ook een tijdje rongelopen met veel te lange steunsels en een veel te hoge straal. Resultaat: manken. Doordat je paard verkeerde belasting geeft heb je kans op HKO en toestanden.

Steunsels moeten kort zijn, anders is het alsof jij enkel op de buitenste rand van je voeten loopt, zou ook niet aangenaam zijn natuurlijk.

Veel succes met de nieuwe hoefsmid.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:00

het is juist goed dat hij niks van de straal heeft afgehaald, de straal heeft een hele belangrijke functie! Dat witte is wat Pellie ook zegt, gewoon oude zool, niet erg. Eigenlijk heeft je hoefsmid goed bekapt, alleen de steunsels heeft hij veel te lang gelaten, beter was geweest als hij die ook kort had gemaakt.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:19

Niet teren! Sluit de hoef af voor zuurstof. Er zijn genoeg middeltjes die dat niet doen, zoals idd een spray.
En tsja ik weet niet of je wilt dat je paard natuurlijk bekapt wordt, maar dan is het juist goed dat hij niet aan de straal zit.
Maar ik denk dat je zelf wel duidelijk het verschil kan zien als er iets niet klopt. (hoe het was en hoe het is)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:33

Nee, mijn paard hoeft niet natuurlijk bekapt te worden, in die zin: ik heb er geen verstand van en hou het zelf dus ook echt niet bij, hij gaat elke 6 tot 8 weken naar de smid. Het maakt me ook verder niet zo uit hoe er bekapt wordt, zolang de voetjes maar in orde blijven. Ach, ik laat eens naar die voeten kijken volgende week en dan zien we wel wat die smid ervan vindt.
Ik heb vooral schrik dat hij nu ergens op een steen trapt ofzo want dan heeft hij gelijk een zoolkneuzing te pakken ben ik bang. (We gaan veel buiten aan de hand wandelen om hem buiten goed mak te krijgen)

Ik dacht dat het zachte misschien te maken had met het niet ver genoeg uitdiepen van de straalgroeven ofzo, maar goed: hier spreekt dus de ware leek op het gebied van paardenvoetjes
Ik hoop dat de voetjes snel weer steviger zullen zijn

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:48

Als het goed is kun je het zachte zo wegkrabben met een hoevenkrabber. Dat je smid de straal niet bijsnijdt is niet erg, zo lang de straal maar niet veel hoger is dan de hoefwand. Dat je smid de steunsels lang heeft gelaten is wel erg, dat kan dus wel zoolkneuzingen veroorzaken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 15:40

Bedankt voor de info!
Het zachte heb ik al eens geprobeerd om weg te krabben maar volgens mij kon ik een heel eind door dus ik heb het zo maar laten doen.
Nu met het hele warme weer zijn de voeten weer hard en droog. Helaas nu wel een flinke barst erin na het wandelen... zucht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:13

ergens tegenaan getikt?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:30

We stappen een heel eind over het harde (asfalt, weg met steentjes) dus ik denk gewoon van het asfalt. Misschien omdat ze zo ontzettend week waren en nu ineens te snel opgedroogd dat ze wat kwetsbaarder waren. Zat vandaag ook een steentje in, redelijk diep, dus de onderlaag is nog steeds week. Ik probeer de voeten goed vochtig te houden maar met dit weer is er bijna geen beginnen aan.