Mijn driejarige is nu twee keer bekapt geweest door een bepaalde hoefsmid. Aangezien mijn laatste hoefsmidbezoek dateerde van de tijd dat ik nog in de paarden werkte en dus een bepaalde smid op stal had die het bij kon houden, heb ik mijn nieuwe paard laten doen door de hoefsmid die ook het paard van een vriendin van me kwam doen.
Het viel me op dat de straal lang bleef, maar ook dat de straalgroeven en 'het driehoekje' in de straal nauwelijks uitgekapt worden. Ook de steunsels blijven heel erg lang.
Fine by me, zo'n man zal wel weten wat hij doet en mijn vriendin was er tevreden over, maar de voeten van mijn paard worden zachter en zachter. Hoewel de paddocks inmiddels helemaal droog zijn en de hoef dus harder en droger zou moeten worden, kan ik met mijn hoevenkrabber hele witte brokken hoef wegkrabben als ik wil.
Ditzelfde heb ik ooit eens bij een ander paard gezien en daarbij had de smid gewoon niet genoeg zool weggekapt, ze kunnen dat zien aan de witte lijn ofzo?
Komt dit nou door het bekappen en wat is het probleem dan? En aankaarten bij die smid, een andere smid hem laten doen (het is weer bijna tijd) of gewoon eens een keer teren om de voet weer harder te maken?