"Schieffel-beentje"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Godie

"Schieffel-beentje"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:50

wie kan mij meer vertellen over het schieffel-beentje?
Wat het precies inhoud en wat er allemaal mee gemoeid is.
Ik wil hier graag wat meer over weten.
Bedankt!

Groetjes, Godie

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:56

Bedoel je niet een griffel-beentje ???
Een schiefel is een botwoekering op het been veroorzaakt door een klap of tik van buitenaf.

Het griffelbeentje is een nu nutteloos beentje aan weerszijden van het paardenbeen.
Het is een overblijfsel van wat vroeger de tenen van het paard waren.
Paarden hadden vroeger meerdere tenen en in de evolutie is dat uiteindelijk 1 hoef geworden.
Aan beide zijdes van de benen zowel voor als achter zitten nog de restanten van de andere tenen. Dit zijn de griffelbeentjes.

Soms breken paarden deze griffelbeentjes door een klap of tik of soms zelfs door een verkeerde beweging.
Is goed te verhelpen, met rust komt het vaak al goed, wordt alles ingekapseld en heeft het paard er geen last meer van. Soms is een operatie nodig wanneer de breuk gecompliceerder is of dat er irritaie op de pezen blijft die eroverheen lopen.

Godie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:38

mijn paard heeft zichzelf dus ook getikt, en vandaag zijn er fotos van gemaakt, omdat hij al ruim 3 weken kreupel is, en de vorige dierenarts dacht aan een botvlies irritatie maar dat was het dus niet.

Het was een belgische dierenarts en die praatte over een grieffelbeentje, maar dat zou dus wel kunnen omdat het door een tik onstaat.

Of het is zo dat hij zijn griffel beentje gebroken heeft door de tik.

Beide mogelijk, bedankt voor de informatie!

Morgen zal ik wel horen wat het precies is ik hoop niets ernstigs want een operatie is ook peperduur lijkt mij?
Maar ja als ik hem daarmee kan helpen dan moet dat maar.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:53

goh wat vervelend voor je zeg!
hoop dat het erg meevalt!
sterkte ermee!

Godie

Re: "Schieffel-beentje"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:53

ja... gebroken

dat kost me weer een operatie en ruim 4 maanden herstel dat is nog het ergste!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:58

Wat vervelend! Weet je ook waar het gebroken is en of het nog netjes op zijn plaats zit? Mijn paard hoefde niet geopereerd (gelukkig, want het zat op een rotpunt) en alles zat nog mooi op zijn plek. Is mbv shockwave therapie mooi geheeld. Duurde wel lang ja.
Met operatie is het herstel overigens vaak korter dan 4 maanden. Ken gevallen waar men na ca 8 weken weer langzaam mocht beginnen. Sterkte in ieder geval.

ElCamino

Re: "Schieffel-beentje"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:20

hmmm, mijne hoefde ook niet geopereerd te worden. Met een aantal maanden rust was hij er weer bovenop.
Als de breuk gunstig is kan het zo ingekapseld worden, mar als het ongunstig is zit je aan een operatie...

jammer zeg, heel veel sterkte, maar de kans op herstel is erg goed !!!Succes met je paardje !!!

Godie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:41

dank je, en het is dus inderdaad wel het griffelbeen

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:21

Mijne is er wel aan geopereerd, het was op twee plekken gebroken. Is helemaal goedgekomen en ze is idd zo'n 4 maanden bezig geweest om te revalideren! Bij elkaar waren we zo'n 1600 euro kwijt, incl. voorbezoek/operatie/nabezoek/ alles bij elkaar dus!

Heel veel succes ermee!!!