niet willen lopen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boschhoeve

niet willen lopen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:51

Hai, ik hen een probleem met mijn paard,
Hij heet Alfa, is een 21 jarige ruin van 1.82 KWPN.
Ik heb hem sinds eind januari, toen hij kwam is hij erg verkouden geweest door de rit hier naar toe. Dit is nu bijna, zo goed als over, hij blijft echter steeds zo futloos. Ik ben een hele tijd al aan het brain-stormen wat nou het prbleem kan zijn. Hij heeft een hele tijd last gehad, bij mij dan, dat hij af en toe zo maar omvalt als hij staat te dutten in de wei. Ook bij de hoefsmid raakt hij vaak uit balans en valt dan om. Ik dacht eerst dat het misschien aan het eten lag, basis brok en kruiden muesli, toen heb ik daar sport brok en muesli van gemaakt. Dat is het probleem niet, hij blijft futloos. Ik heb toen hij kwam meteen zijn ijzers eraf gehaald omdat hij hier alleen in het bos komt. Als hij buiten loopt, maar ook in de wei, heeft hij geen zin om te draven of echt te stappen, alles gaat langzaam en hij wilt het liefste stilstaan en kijkek. Hij is buiten wel nieuwsgierig, steeds zijn oren gespitst.... Ik heb sinds maandag weer zijn ijzers eronder gezet, maar dat heeft nog niets geholpen.... Wat denken jullie? Zou dat het wellicht kunnen zijn? Maar wanneer zou ik dat gaan merken?
Hebben jullie nog ideeen wat er aan de hand zou kunnen zijn?

marleen_usar

Re: niet willen lopen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:58

Hij voelt zich duidelijk niet lekker ik zou er een veearts naar laten kijken die kan zijn bloed weer nakijken.Het kan ook zijn dat hij ijzer tekort heeft en dat los je op door hem iedere dag een rode biet te voeren.

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:59

Hij is al 21 he? Kan het geen vervroegde ouderdomskwaal zijn?

even de VA naar laten kijken!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:00

Inderdaad ik zou zeker bleod laten terkken, met een beetje haast want dit klinkt niet zo gezond! Laat ze checken op alles!

boschhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:54

Ik heb er twee verschillende da bij gehaald, ze weten het beide niet, ze hebben alles gecontroleerd, hart, longen etc, was allemaal goed. Toen ik hem in Jan kocht van mensen was hij perfect in conditie voor een paard van 21, ik werd zelfs attent gemaakt op zijn sterke karakter vooral buiten, wellicht een slofteugel gebruiken, want hij kan nog wel eens hard gaan...

synergys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:46

Veel paarden komen wat futloos de winter uit. Bedenk ook dat verharen veel energie kost. Komt hij goed door zijn haar?
Misschien moet hij ook wennen aan het andere voer dat jij hem geeft, nadat hij bij jou is komen wonen. Hebben die dieren artsen ook bloed gecontroleerd?
Heeft hij een vriendje? Paarden kunnen soms ook heimwee hebben naar een vriendje bij zijn vorige eigenaar.
Ik geef mijn paarden in het voorjaar Multivitamine Sport, van de Groene Os. Even een opkikkertje.

Ik hoop dat hij met het nieuwe gras en zonnestralen weer snel opknapt.
Succes!
En wat goed van je dat je een relatief oud paard een fijn huis biedt!!

boschhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:12

Nee, de DA heeft geen bloed gecheckt omdat hij vond dat de rest goed was....
Hij heeft hier een vriendje waar hij helemaal idolaat van is, vanaf dag 1, als diesel er niet is, een klein bont shetje, gaat hij finaal door het lint. erg apart! Hij komt eigenlijk best goed door zijn haar moet ik zeggen, alleen op zijn kont b uik is er nog een dikkere vacht. Ik maak me af en toe echt zorgen, dan staat hij daar zo wezenloos te kijken, dan valt hij gewoon weer eens spontaan om, dan gaan de zorgen nog meer oplopen....
Ik hoop dat het mooie weer hem goed zal doen. Ik heb nu twee maal die vital sport/spirit gebruikt voor opkikker. (vitamine en mineralen spuit)

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:08

hoi je zegt dat je hem vvanaf dat je hem gekoch was zo is. zou die misschien niet de oude eigenaar missen ofyzo

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:20

het kan eventueel door ijzers eronderuit komen komen
het langzamer (misschien voorzichtigere? ) lopen maar het omvallen/evenwicht, sja , dat kan vanalles zijn

boschhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 07:13

Nou, ik heb gisteren weer gereden, maar hij wil gewoon echt niet lopen, ja stappen op zijn dooie akkertje! hij heeft wel de hele tijd zijn oren naar voren en is wel nieuwsgierig, maar ik moet hem af en toe echt flink een schop geven of een tik met de zweep en hij is nogal groot, 182, en ik nogal klein, 162......Ik vind het ook zo raar dat hijbij de vorige eigenaren zo pittig was, ze moesten hem regelmatig met slofteugel rijden en extra halstertouw door bijrijder vastgehouden.... Ik snap er niets van? Zou hij dan ineens oud zijn geworden , lijkt me sterk.... De hoefijzers zitten er nun anderhalve week onder, als dit het euvel was geweest had ik het nu al moeten merken... Iemand nog suggesties...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:24

Kan hij heimwee hebben? Is er iets veranders in z'n dagelijks patroon, bv meer binnen staan? Kan het zijn dat hij een maatje mist?

Is z'n gebit al eens nagekeken? Ik weet ook niet of hij magerder wordt?

Ik zou gewoon een dierenarts bloedafname vragen. En als hij het niet wil...een ander vragen. Je kunt alles niet zien vanaf de buitenkant, dus zou ik echt laten doen hoor. Dan weet je iig zeker dat er niks mee is.

Ik hoop dat je erachter komt! Sterkte ermee...

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:08

vraag nog eens een DA voor bloed prikken. als daar niets uit komt kan je misschien de stap wagen naar een klassiekhomeopaat. als het inderdaad zo is dat hij iets of iemand wist kan hij dat beter verwerken doormiddel van een homeopatisch middel. wij hadden ook zo'n paard op stal en die is ook behandeld door een homeopaat en die is er echt onwijs van opgeknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:25

Ik ben wel kritisch maar ik kan mij niet voorstellen dat een gezond paard dat op die leeftijd met slof gereden moet worden ineens in een dociel dier verandert en omvalt in de wei.

Hoe goed ken je die vorige mensen, heb je hem laten keuren?

Ik geloof nl niet dat dit dier zo gezond is hoor, spijt mij dat te zeggen.

Bij ijzer tekort denk ik aan een behoorlijke wormeninfectie en daar kom je achter via mestonderzoek of bloed onderzoek en natuurlijk gewoon bloedonderzoek naar allerlei dingen.

Ik zou toch de vorige eigenaar bellen en vertellen dat dit niet de bedoeling was en dat je met dit paard naar de kliniek gaat. Als er gebreken te voorschijn komen die duidelijk niet ineens zijn opgetreden, zij hier op zijn minst een deel van in de kosten moeten gaan dragen, dus de verborgen gebreken.

Dan zit je nog binnen het termijn van 6 maanden, dus laat je niet in de maling nemen dat je een ziek oud paard hebt gekocht en jij de laatste rit voor je rekening aan het nemen bent.

Super een paard van 21 dat zo gezond en sterk is dat je nog 1 of 2 keer per week een bosritje kunt maken, daar teken ik voor bij mijn paard, maar zo ziet het er dus niet naar uit.

Je basis verzorging is oke en heimwee kan wel maar uit zich niet zo op deze manier.

Ik heb in het verleden ook een paar keer da's gehad bij mijn paard van de plaatselijke dorpskliniek. Diagnoses stellen kosten ze moeite, hadden het flink bij het foute eindje en ik heb mijn paard naar een goede kliniek gebracht, schokkend wat er aan de hand was, maar is wel goed gekomen gelukkig, want als je niet weet gaat je verkeerd door.

Succes.

Je zou een vitamine spuit kunnen geven, kijk eens naar zijn mest hoe dat er uit ziet en kijk eens in zijn mond hoe zijn gebit er uit ziet, heeft hij nog alle tanden en zijn zijn tanden nog in staat te malen? Dat omvallen vind ik dus iets wat niet normaal is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:29

boschhoeve schreef:
Nou, ik heb gisteren weer gereden, maar hij wil gewoon echt niet lopen, ja stappen op zijn dooie akkertje! hij heeft wel de hele tijd zijn oren naar voren en is wel nieuwsgierig, maar ik moet hem af en toe echt flink een schop geven of een tik met de zweep en hij is nogal groot, 182, en ik nogal klein, 162......Ik vind het ook zo raar dat hijbij de vorige eigenaren zo pittig was, ze moesten hem regelmatig met slofteugel rijden en extra halstertouw door bijrijder vastgehouden.... Ik snap er niets van? Zou hij dan ineens oud zijn geworden , lijkt me sterk.... De hoefijzers zitten er nun anderhalve week onder, als dit het euvel was geweest had ik het nu al moeten merken... Iemand nog suggesties...

Dit vind ik kul, een slof met extra halstertouw erbij. Dan spoort dat paard niet. Oke bosritjes kunnen uit de hand lopen, maar een paard van 21? En dan nu niet vooruit te branden en dan nog eentje die bij nieuwe dingen vertraagt/versteent gaat kijken en luisteren??? Nee die gaat dus niet aan de kletter met een ritseltje dat hij hoort.

Die slof en haltertouw was wellicht 15 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:57

Als ik jou was, zou ik het paard helemaal laten doormeten door een holistische dierenarts.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:27

Klinkt als pijn in gewrichten?