even een paar vragen over ijzers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HenJ

even een paar vragen over ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:54

Hallo,
Sinds ik met jordy veel buiten rij slijten zijn hoeven enorm!!
Nu is het zover dat ik beter ijzers eronder kan laten zetten.
Is een paard daar snel aan gewend, als hij nog nooit ijzers heeft gehad??? Hij is nu 11 jaar.
Ook vraag ik mij af of ik in de winter zijn ijzers weer eronder uit kan laten. We gaan dan toch minder naar buiten.
Gr heidie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:50

In principe zijn ze er snel aan gewend.
Ze hebben er normaal gesproken geen last van en je kan dan ook meestal direct weer rijden.
Ook als je paardje al wat ouder is en nog nooit ijzers onder heeft gehad.

Je kan de ijzers in de winter er af laten halen. Wat dan wel vaak gebeurd is dat je een beetje rommelige hoeven krijgt door de gaten die achterblijven van de hoefnagels.
Bij het ene paard is dit ook weer erger dan het andere.
Als de gaten eruit geroeid zijn dan zijn de hoeven vaak weer van mooie kwaliteit maar grote kans dat dan het zomerseizoen en dus de buitenritten weer zijn begonnen en je dus weer ijzers nodig hebt.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:56

Als zijn hoeven slijten is het teken dat de straal de grond niet raakt.Wordt je paard traditioneel of natuurlijk bekapt?

HenJ

Re: even een paar vragen over ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:09

Misschien een beetje dom, maar wat is het verschil???
Hij wordt gewoon bekapt. Ik merk dat vooral zijn achter hoeven erg snel slijten. Voor valt het wel mee, terwijl hij normaal vaak juist zijn voor hoeven slijt.
Gr heidie

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:19

achter hoort altijd eerder te slijten dan voor omdat het dan betekent dat hij zijn achterhand er goed onder zet. bovendien ons fjordjes "biljarderen" (achter)iets waardoor ook nog eens de buitenkanten meer slijten dan de binnenkanten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:26

HenJ schreef:
Misschien een beetje dom, maar wat is het verschil???
Hij wordt gewoon bekapt. Ik merk dat vooral zijn achter hoeven erg snel slijten. Voor valt het wel mee, terwijl hij normaal vaak juist zijn voor hoeven slijt.
Gr heidie

Het verschil?Nou die zit er wel
De straal is de schokdemper van de hoef en een paard hoort daar juist op te lopen,niet op de hoefwand

Verschil traditioneel vs natuurlijk :

Traditioneel: zool wordt bijgewerkt,evenals de straal zodat deze grond niet raakt

Natuurlijk:aan zool en straal wordt weinig/niet aangeraakt,straal raakt de grond,steunsels worden weggesneden in functie van het hoefmechanisme.

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:23

mijn pony krijgt vandaag weer ijzers. in de winter haal ik de ijzers deraf.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:31

dit lijkt mij een probleem dat met natuurlijk bekappen erg goed opgelost kan worden. de hoeven groeien door die manier van bekappen exact voldoende. Zo kan je paard zonder ijzers blijven lopen. Zou je er ijzers onderslaan, dan pak je de gevolgen ipv de oorzaak aan. Door ijzers wordt het hoefmechanisme en daarmee de groei nog meer belemmerd.

Ik ben ook overgegaan op natuurlijk bekappen (aug, 2005) omdat mijn fjord in 4 jaar tijd 1 keer licht bekapt is en 1 keer bijgevijld, terwijl de hoeven wel steeds verder afsleten. Overgegaan op natuurlijk bekappen en de hoeven zijn weer in perfecte staat.

Je kunt eens kijken bij http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl of http://www.hoefnatuurlijk.nl

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:42

Dit is dus precies wat mij stoort, er wordt advies gevraagd over ijzers, namelijk hoe dat gaat met wennen....
En weer wordt je doodgegooid met ongevraagde adviezen over natuurlijk bekappen, want ja, dit "lijkt een probleem wat met natuurlijk bekappen erg goed kan worden opgelost",,,,,,,brrrrrrrr!

Even ontopic: Mijn paard had tien jaar niet op ijzers gestaan en liep zo weg op zijn nieuwe schoenen, alsof hij niet anders deed, hij was toen 22 jaar. Je kunt de ijzers er ook weer voor een periode er onder vandaan halen....veel succes met je ijzers en je paardje!

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:24

avanoort schreef:
Dit is dus precies wat mij stoort, er wordt advies gevraagd over ijzers, namelijk hoe dat gaat met wennen....
En weer wordt je doodgegooid met ongevraagde adviezen over natuurlijk bekappen, want ja, dit "lijkt een probleem wat met natuurlijk bekappen erg goed kan worden opgelost",,,,,,,brrrrrrrr!

Even ontopic: Mijn paard had tien jaar niet op ijzers gestaan en liep zo weg op zijn nieuwe schoenen, alsof hij niet anders deed, hij was toen 22 jaar. Je kunt de ijzers er ook weer voor een periode er onder vandaan halen....veel succes met je ijzers en je paardje!

Er word wel gereageerd op haar vraag als je open staat voor alles lees je dat op de goede manier.

Ze heeft een probleem en vraag hoe dat met ijzers werkt. Er is niks mis mee op meerdere opties voor te stellen, zodat ze kan bekijken wat ze zelf wil. Als je zelf tegen natuurlijk bekappen bent, reageer dan niet want ook dat kan ze doen.

Even atwoord op de vraag: Het lijkt misschien alsof de hoeven te hard slijten en veel te kort zijn, maar meestal is het dan pas de goede lengte. De hoeven worden doorgaans te lang gehouden waardoor het dus lijkt alsof ze te kort worden als je veel over de weg loopt. De hoeven moeten hier ook aan wennen en beginnen pas weer te groeien als ze de juiste lengte hebben. De achterhoeven lijken ook vrij kort als ze de goede lengte hebben, niks mis mee dus! Als je het zeker wil weten kun je me wel even een foto sturen!

Succes ermee!

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:02

Janneke148 schreef:
avanoort schreef:

Er word wel gereageerd op haar vraag als je open staat voor alles lees je dat op de goede manier.

Ze heeft een probleem en vraag hoe dat met ijzers werkt. Er is niks mis mee op meerdere opties voor te stellen, zodat ze kan bekijken wat ze zelf wil. Als je zelf tegen natuurlijk bekappen bent, reageer dan niet want ook dat kan ze doen.

Even atwoord op de vraag: Het lijkt misschien alsof de hoeven te hard slijten en veel te kort zijn, maar meestal is het dan pas de goede lengte. De hoeven worden doorgaans te lang gehouden waardoor het dus lijkt alsof ze te kort worden als je veel over de weg loopt. De hoeven moeten hier ook aan wennen en beginnen pas weer te groeien als ze de juiste lengte hebben. De achterhoeven lijken ook vrij kort als ze de goede lengte hebben, niks mis mee dus! Als je het zeker wil weten kun je me wel even een foto sturen!

Succes ermee!

De laatste tijd worden steeds dezelfde links o.g.v. bekappen en beslaan van paarden gebuikt. Volgens de boktregels valt dat onder spam.

Gea_Fille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:06

Ben het met je eens Janneke! Zou hem lekker zonder ijzers laten lopen en idd natuurlijk bekappen.. bij mij komt ook een natuurlijk bekapper en dat bevalt me super!
Kan met me paard ook gewoon op nat gras rijden zonder dat we uitglijden als je ijzers hebt heb je dus ook van die noppen nodig..

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:01

BonneLove schreef:
Ben het met je eens Janneke! Zou hem lekker zonder ijzers laten lopen en idd natuurlijk bekappen.. bij mij komt ook een natuurlijk bekapper en dat bevalt me super!
Kan met me paard ook gewoon op nat gras rijden zonder dat we uitglijden als je ijzers hebt heb je dus ook van die noppen nodig..

Wat helpen 2 van die puntjes nou, haha. Ik rijd ook zonder ijzers op nat gras en lijk wel de enige zonder glijproblemen. Want ja degene met ijzers moeten nog uitkijken bij bepaalde bochten.

Jasminds

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:29

Janneke148 schreef:
BonneLove schreef:

Wat helpen 2 van die puntjes nou, haha. Ik rijd ook zonder ijzers op nat gras en lijk wel de enige zonder glijproblemen. Want ja degene met ijzers moeten nog uitkijken bij bepaalde bochten.

Inderdaad; zelfs op straat moeten ze opletten, een vriendin passeerde een olievlek *slip* de twee knieën van haar paardje kapot! Die heeft haar ijzers wel voorgoed vaarwel gezegd! Ik zou inderdaad ook voor het natuurlijk kappen gaan

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:15

Ik ga niet voor natuurlijk kappen, maar voor de ijzers. Volgende week komt de smid. Toch bedankt voor alle tips, ben weer heel wat info rijker.
Gr heidie

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:54

Mijn paard werdt eerst ook alleen zomers beslagen en in de winter niet. Nu staat ze het geheele jaar nmet ijzers. ze kan ook niet zonder. Mijn jonge merrie gaat voor ook op ijzers en in de winter gaan ze er weer onder uit. Ze wennen er zo aan.

Natuurlijk bekappen zou ik niet doen. Kennissen van ons hadden een nieuwe smid en ze hadden nog nooit van natuurlijk bekappen gehoort. Hij hadt ze na een aatal keren zo bekapt dat ze op de straal liepen. Dat duurde een paar weken en alle 3 de paarden kregen problemen. Zo wel meer gevallen mee gemaakt dus ik raadt het af.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:42

Ja, dan zijn die kennisen ook wel dom geweest om hun paarden ''natuurlijk'' te laten bekappen door een smid die er niks van wist.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:34

heb je fout begrepen. Hun dachten dat het een normale smid was maar hij paste natuurlijk bekappen toe zonder dat hun het wisten. Die smid dacht wel te weten waar hij mee bezig was

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:30

O, oke, dan had ik het inderdaad verkeerd begrepen. Maar het is wel zo dat een paard op zijn straal moet lopen, maar hij zal inderdaad wel meer verkeerd hebben gedaan dan.

koshkosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:19

je kunt er beter easywalkers onder laten zetten!! Kijk ff naar het forum over easywalkers.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:50

Mijn merrie heeft ook een poosje op ijzers gelopen, was ze echt meteen aan gewend, geen moment slecht gelopen.

Bij veel fokmerrie's worden rond de tijd dat het veulen komt ook de ijzers er af gehaald, lijkt me dus totaal geen probleem om dat te doen bij jou paardje, scheelt weer geld

Inmiddels staat mijn merrie al weer een aantal jaar zonder ijzers, en dat bevalt me prima. Mijn hoesmid komt ongeveer 3 keer per jaar, meer is niet nodig omdat ze netzo veel afslijt als bijgroeid.
Natuurlijk bekappen begin ik niet aan. Prima dat er mensen gelukkig mee zijn, mijn manier is het absoluut niet.

Veel succes met je paardje

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:47

als je paard goed wordt beslagen loopt hij gelijk goed weg op zijn ijzers. hij misschien even naar beneden kijken zo van waar komt dat geluid vandaan en 100 passen wat voorzichtig zijn maar dit is niet ernstig.

natuurlijk bekappen zou ik niet aan beginnen want helaas loopt het in die wereld vol met beunen en prutsers.kijk eens op www.hoofcare.nl daar staat op de eerste pagina een stuk over natuurlijk bekappen.

groet hoefsmid melvin

ik ben niet tegen natuurlijk bekappen maar tegen de beunen en prutsers die er mee aan de haal gaan

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:46

helemaal mee eens, melvin! kom in mijn vak ook nogal een zogenaamde "deskundigen" tegen; niks ergers dan dat...

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:58

Ja hoor zijn ze zo aan gewend. Mijn verzorgpaard had altijd alleen ijzers voor en nu sinds kort ook achter. Dat was helemaal geen probleem. Ze moeten alleen weer leren een beetje anders te lopen anders gaan ze glijden met bijvoorbeeld buiten rijden.