Paard sleept met achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Paard sleept met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:21

Ik kwam net bij Stoffel en vroeg in de wei naar een hoefje, toevallig begon ik met links achter en deze tilde hij gestrekt op.
Later met lopen zag ik dat hij de eerste paar stappen het been achter zich aan sleepte , vervolgens raar knikkend lopend en weer wat later, liep hij weer "gewoon"
Hij lijkt te komen vanuit zijn heup dat daar een peesje zit wat schiet.....

Ik heb hem even laten draven in de wei en dat deed hij braaf idem dito met de galop.
Maar zodra hij weer even stil staat, begint het weer opnieuw.
Het is een haflinger ruin van 2 jaar oud (over 2 weken word hij 3)

Wat kan dit zijn??

.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:24

Lijkt uit z'n knie te komen.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:28

Ja ok...
Maar wat kan ik hiermee?

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:33

Lijkt me een luxatie van de knieschijf. Dat betekent dat de knieschijf van zijn plaats komt doordat de pezen en/of banden wat uitgerekt zijn. Dit kan aangeboren zijn of door een trauma ontstaan (uitglijden op de wei, bijv.)
Het beeld wat je beschrijft klopt hier helemaal mee. Slepen met het been wordt veroorzaakt doordat de knieschijf de bewegingen blokkeert.
Jouw pony is nog jong, dus de kans dat hij er overheen groeit is vrij groot. Toch zou ik wel de veearts even laten kijken. Misschien dat die je wat tips en oefeningen kan geven?

De eerste pony van mijn zusje had dit ook, opgelopen na een glijpartij op stal. Bij haar zat de knieschijf vast en kreeg de veearts deze ook niet meer terug op zijn plek. Ze hebben toen een pees (meen ik) doorgesneden om de knieschijf weer terug op zijn plek te krijgen.
Daarna moesten we veel oefeningen met de pony doen om de spieren te versterken zodat de knieschijf niet opnieuw van zijn plaats zou komen. Springen mocht ze na deze ingreep niet meer.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:36

dit noemen wij het "vastslaan" van de knie. Je zegt dat hij 2 is, dus zal hij zeker nog groeien. dit komt vaker voor bij veulens.paarden in de groei. Alsof ze eigenlijk te snel groeien en de knieën het niet helemaal kunnen wolgen. Net zo iets als groei pijnen bij een jong kind. Je kunt eventueel je DA ernaar laten kijken, maar laat vooral een BEKWAME hoefsmid komen! deze kan evenuteel iets aan de stand veranderen, dit kan een positieve uitwerking hebben.

Sproetzzzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:47

ik heb hier dus echt geen verstand van...
sorry!

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:37

Ik kreeg sochtend het gevoel dat ik moest gaan wandelen met hem en wel richting de heuvels in het bos.
Dit 2 keer op en neer gedaan en toe weer richting huis gelopen.
Na een uur bezig kijken en het was weg!

Na merk ik dat hij af en toe nog even op slot schiet, maar zeker niet meer zo erg als van de week.

Maar aangezien hij ook tanden aan het verwisselen is en puberaal gedrag vertoont houden we het maak op te snelle groei.

Ineke2

Re: Paard sleept met achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:18

Mijn pony had dit op 2 jarige leeftijd ook. De smid zet hem nu met de achterbenen iets 'binnendoor' en hij heeft er gelukkig geen last meer van.
Gewoon even naar laten kijken door de smid en eventueel de dierenarts.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:21

Ik bekap zelf en laat waneer ik denk "het is weer nodig" een hoefsmid komen.
De hoefsmid heeft mij tips gegeven om stoffel bij alle 4 de benen alleen de binnekant te raspen, zodat hij naar buiten komt staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:22

Volgens mij is het ook zo, dat als een paard met zijn achterbeen/benen sleept hij meestal vast zit in zijn borst. Of in iedergeval zou dat een mogelijkheid zijn.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:28

het "binnendoor" laten zetten door de smid kan vaak voldoende zijn.
mocht dat niet zo zijn, dan kun je (met hulp van een dierenfysiotherapeut bijv.) oefeningen met je paard doen om zijn beenspieren te versterken.
als dat allemaal niet baat, is er een operatie mogelijk, waarbij de middelste knieband doorgehaald wordt. het paard kan dan zijn knieschijf niet meer omhoog over de rolkam heen trekken, en dus niet meer passief staan ("staand slapen" lukt dan ook niet meer). het op slot schieten is dan definitief voorbij.
heel veel succes, ik hoop voor je op snelle verbetering!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:02

Mijn jonge paard (fries) heeft hier ook last van. Wat voor soort oefeningen zijn goed voor een paard wat dit heeft?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:19

aisie schreef:
Mijn jonge paard (fries) heeft hier ook last van. Wat voor soort oefeningen zijn goed voor een paard wat dit heeft?

alles wat de bovenbeenspieren versterkt, zodat de knieschijf -hopelijk- beter gaat "sporen".
bijvoorbeeld:
- balkjes lopen, dan moet hij z'n benen hoger optillen, dus meer activiteit nodig van de spieren.
- heuveltjes stappen. als je heuvelop gaat, en je wilt nadruk leggen op bijv. linksachter, dan zou je een beetje schuin naar links de berg op moeten. let op dat het in een rustig tempo gaat!
- door water stappen,
liefst tot halverwege pijphoogte.
- trainen aan de longe met pessoatuigje.

vraag anders eens een goede instructeur of een dierenfysiotherapeut of ze eens met je mee willen denken.
succes!!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:23

Bovenstaande is allemaal waar. Bij een paard dat een groeispurt heeft gehad, kunnen de spieren het soms niet helemaal volgen. Deze spieren moeten de knieschijf uit het slot vandaan trekken, dat lukt dan dus niet.
Soms is de oorzaak een blokkade van de lendewervels, daardoor gaat de sturing van de spieren mis. Dan moet dat worden opgelost door bijv. een osteopaat.
Een 2-jarige groeit er waarschijnlijk wel overheen, niet te veel aan doen. Nog niet gaan trainen, daar is hij nog te jong voor. Zeker nog niet laten opereren, dat is echt een uiterste noodoplossing.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:29

Stoffel heeft nadat ik flinke heuvels heb gelopen geen last meer gehad...
Het is later nog een paar keer licht terug gekomen, maar valt met loswerken (bokt even lekker uit zichzelf) en wandelen op te lossen.

Ik merk wel dat hij er voornamelijk last van heeft op moment dat ik of vriendin net iets te lang meegelift zijn.

Eerder was dit trouwens niet het geval.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:30

annebe schreef:
Stoffel heeft nadat ik flinke heuvels heb gelopen geen last meer gehad...
Het is later nog een paar keer licht terug gekomen, maar valt met loswerken (bokt even lekker uit zichzelf) en wandelen op te lossen.

Ik merk wel dat hij er voornamelijk last van heeft op moment dat ik of vriendin net iets te lang meegelift zijn.

Eerder was dit trouwens niet het geval.

Loswerken en meeliften???
Sorry, het was toch een jong paard?

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:15

Heleen, Ik snap best dat jij vanuit je beroep gelijk begint te denken en je haren overeind komen.
Maar dit kan ook anders geformuleerd worden!
In plaats van mensen gelijk aan te vallen.

Stoffel is 3 jaar oud, er word los gewerkt via de voest methode zo'n 15 min per x en dat 1 a 2 x per week.
verder word er veel gewandeld, games gespeeld en ja... zo af en toe word er meegelift.

Onder meeliften versta ik.... paard loopt buiten, constant lange teugel, geen bit in en zijn eigen tempo.
Op deze manier laat ik hem aan het ruitergewicht wennen en word er nog niks van hem gevraagt.

Ik ben zeker geen beginneling, maar ook zeker geen prof (wie is dat wel???)
2 paar ogen zien meer dan 1, maar ga mensen niet "terecht" stellen!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:25

Binnendoor zetten en wat extra beweging zodat hij sterk word is het enige wat je zelf kan doen.

Als het dan niet over gaat(of beter word) kan de VA spierversterkers geven. Als dat nog niet voldoende helpt valt het ook nog te opereren.

Mijn twenter is hier een paar maanden geleden ook aan geopereerd. Omdat haar beide achter knieen regelmatig op slot sloegen durfde ze niet eens meer tussen de andere pony's te gaan staan uit angst haar evenwicht te verliezen en niet meer overeind te kunnen komen (het gebeurde wel eens dat ze een paar minuten lag te spartelen omdat ze niet overeind kon komen). Veel beweging(naast de fiets kilometers maken), spierversterkers(die flink hengsten gedrag bij mijn baby-merrie veroorzaakte) en binnendoor zetten hielpen allemaal niet. Ze is geopereerd en is lopende heen gegaan. Kwa karakter heb ik mijn oude Ukje weer terug. Van een brutale gezellige pony was het een bang voorzichtig pony'tje geworden. Nu is het weer de oude vertrouwde brutale aap die ze hoort te zijn! En haar knieen zijn niet meer op slot geschoten.

sunniebunnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:48

die van mij die had dat ook met ze linke voorbeen
die tilte ze voeten niet op
en kreeg lelijke hoeven
sinds dat die ijzers heeft doet die het gewoon niet
me leraar zei dat hij gewoon lui was (hihi)

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:14

@sunniebunnie: het probleem wat in dit topic beschreven wordt, komt alleen aan de achterbenen voor (want aan de voorbenen zit geen knie met knieschijf). dus jouw paard had duidelijk iets anders!
geeft niet, maar laten we even "on topic" blijven

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:10

patella fixatie komt idd vooral voor bij jongere paarden en pony's en ezels. Vaak schiet de knie weer los na een paar stappen. Vooral niet aan het been gaan trekken, ik ken iemand die dat deed...
Vaak komt het wel weer goed bij het uitgroeien, en anders kan er een operatie overweegd worden.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 14:27

Bij stoffel gaat het overgens makkelijk weg na een 10 min loswerken of een stukje wandelen.
Daarnaast geef ik hem massage en reiki.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:40

Ik val toch niemand aan??????
Ik probeer juist mee te denken! Het is maar net hoe je het leest, geloof ik.
Ik reageer juist om te helpen, zeker niet om iemand aan te vallen. Toch jammer dat je de intonatie er niet bij kan lezen...
Terecht wijzen doe ik niet aan, ieder zijn eigen manier van doen. Nogmaals, ik denk mee en stel daarom vragen.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:17

Oops sorry,

Dan heb ik het verkeerd begrepen!
Het woordje "sorry" voor de zin "het was toch een jong paardje", gaf bij mij aan een wat aanvallende manier.