Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:45

Geen idee of het voor of achter hoeven zijn maargoed

Ik heb 2 vz paardjes..
Bij de een groeien de hoeven naar mijn idee normaal.
Maar bij de andere lijkt het wel alsof de hoeven aan de voorbenen haast niet groeien. Maar achter groeien ze wel gewoon.

Weten jullie wat dit is?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:13

waaraan zie jij dat ze slijten?

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 23:21

Nouja slijten niet echt.. Ja hoe leg je dat uit.
Alsof z'n hoeven aan z'n voorbenen niet groeien. Maar als je dan een paar weken verder bent (zeg maar hoefsmid tijd ) dan zie je dat ze een beetje naar binnen gaan groeien.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:23

het zou kunnen dat de straal van de voorhoeven onvoldoende de grond raakt. Dan denkt de hoef dat deze te lang is en stopt met groeien. Vaak is het zo dat bij de achterhoeven de straal wel de grond raakt en daardoor groeit de hoef sneller.

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 09:03

Oke, is het verder niet schadelijk?
En is er ook wat tegen te doen? Of moet ik het even tegen de hoefsmid zeggen.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:56

Schraapt je paard toevallig veel?

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:47

Nope..
Maar de eigenaar was er vandaag en toen vroeg ik het even. Ze zei ook al dat Joppe al een keer speciaal beslag daarvoor heeft gehad..
Maar ik weet nu dus nog steeds niet wat het precies is

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:50

Arabesk schreef:
het zou kunnen dat de straal van de voorhoeven onvoldoende de grond raakt. Dan denkt de hoef dat deze te lang is en stopt met groeien. Vaak is het zo dat bij de achterhoeven de straal wel de grond raakt en daardoor groeit de hoef sneller.



Hoeven kunnen niet denken. het heeft te maken met de vorm van de voet 3/5 gedeelte van het paardengewicht draag op de voorhand.
devorm van de voorvoet is rond met een gradenhoek van 45 tot 55 graden en van de achtervoet spits en heeft een steilere hoek
De voorvoet hebbben altijd iets meer te verduren dande achtervoet,
Ik denk wel dat het zal meevallen met jouw paardje.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 21-07-06 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:03

Ik vroeg mijn hoefsmid laatst ook waarom de voorhoeven over het algemeen sneller slijten en slechter zijn (in het geval van mijn paard ) Maar dat komt idd doordat het meeste gewicht op de voorhoeven rust, mijn hoefsmid zei 2/3 van het gewicht op de voorhoeven en 1/3 op de achterhoeven.
Of dat nou 2/3 of 3/5 is, I don't know, er rust iig meer gewicht op de voorhoeven.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:27

Hamer schreef:
Hoeven kunnen niet denken. het heeft te maken met de vorm van de voet 3/5 gedeelte van het paardengewicht draag op de voorhand.
devorm van de voorvoet is rond met een gradenhoek van 45 tot 55 graden en van de achtervoet spits en heeft een steilere hoek
De voorvoet hebbben altijd iets meer te verduren dande achtervoet,
Ik denk wel dat het zal meevallen met jouw paardje.



dat hoeven niet kunnen denken staat als een paal boven water, er zitten immers geen hersenen in Clown

het lijkt vaak dat de voorhoeven niet groeien omdat het betreffende paard deze met de toon eerst op de grond zet. dit veroorzaakt een grotere slijtage van het toongedeelte en de hoef word dus aan de voorkant erg kort. meestal is er aan de achterkant wel wat hoefwand die eraf kan.

wat de gewichtsverdeling betreft gaat dit volgens mij alleen op als het paard stilstaat. in de beweging is dat anders. het gebruik en de manier van bewegen van het paard heeft dus ook invloed op de slijtage van de hoeven.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:29

Over het algemeen rust er meer gewicht op de voorhoeven van paarden.

Logisch dat de voorhoeven sneller slijten.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 02:03

Antheman schreef:
Over het algemeen rust er meer gewicht op de voorhoeven van paarden.

Logisch dat de voorhoeven sneller slijten.



je schrijft het zelf al: er RUST meer gewicht........

zodra het paard in beweging is veranderd de zaak. en niet bij alle paarden slijten de voorhoeven sneller als de achterhoeven. ik heb vier exemplaren staan waar het precies andersom is.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 02:06

bij mij is het ook andersom.

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:17

ik heb er ook eentje die de achterhoeven sneller afslijt dan de voorhoeven. Rijtechnish kan nergens fout gegaan zijn, want hij wordt amper bereden, hij heeft wel zwaar trekwerk gedaan (boomslepen in het bos) bij zijn vorige baas

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:14

Het beste is om je paard natuurlijk te bekappen. Hij word dan bij de hielen lager gezet en krijgt zo de natuurlijk stand weer terug. Als je dat niet doet en hem op de toon laat landen dan krijg je hetzelfde als dat wij mensen op een kruk gaan staan en eraf springen zonder door onze knieen te zakken waardoor je een schok krijgt dit is voor het paard ook zo. Als je hem natuurlijk bekapt krijg je ook dat de straal weer contact maakt met de grond waardoor het paard zijn tastzintuig weer terug krijgt en weer kan voelen waar hij loopt. Door het natuurlijk bekappen zorg je er ook voor dat het hoefmechanisme weer werkt. Een hoef kan zeker denken als een hoef veel op het harde komt zonder ijzer dan word de hoef hard en slijt makkelijker en heb je er minder ondehoud aan. Als een hoef alleen maar op zachte ondergrond komt slijt minder en word zacht.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz Sioux

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:33

Citaat:
Een hoef kan zeker denken als een hoef veel op het harde komt zonder ijzer dan word de hoef hard en slijt makkelijker en heb je er minder ondehoud aan. Als een hoef alleen maar op zachte ondergrond komt slijt minder en word zacht.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


nog een keer: er zitten geen hersencellen in hoeven, dus denken ze niet. wel zorgt een goede hoefvorm voor goede doorbloeding van de hoef en daardoor ook voor goede groei.

hoe snel een hoef slijt hangt niet alleen af van de ondergrond maar ook van de kwaliteit van het hoorn. als die al niet geweldig is slijten de hoeven op harde ondergrond te snel.

bij goed hoefonderhoud worden hoeven op zachte ondergrond ook niet zacht. mijn paarden hebben deze winter veel op zachte en vaak ook natte ondergrond gestaan en hun hoeven zijn spijkerhard.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:19

hoeven denken inderdaad niet maar de groeisensoren constateren verhoogde slijtage en geven dat door, de straal is de druksensor die die info doorgeeft

zo beter...

Sioux15
Berichten: 67
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Voorhoeven slijten sneller dan achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:36

Ja ok ik bedoel ook niet letterlijk denken en ik had het erover als je ze niet goed bekapt dat ze dan op zachte ondergrond over het algemeen zacht blijven....maar je hebt gelijk als je de hoeven goed bijhoud blijf je harde hoeven houden. Maar eerst had ik nog niet zo door wat voor een beschadigingen ijzers kunnen veroorzaken voor de hoef en nu ik het bekappingsboek heb gelezen kan ik me er meer bij voorstellen en zou mijn paard (als ik er ooit ene krijg) nooit ijzers krijgen. Maar dat is mijn mening.

Greetz Sioux

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:37

Arabesk schreef:
hoeven denken inderdaad niet maar de groeisensoren constateren verhoogde slijtage en geven dat door, de straal is de druksensor die die info doorgeeft

zo beter...



nope.

er zitten namelijk ook geen groeisensoren in de hoeven. wel proprioceptoren. daardoor voelt het paard waar hij zijn hoeven neerzet. een correct bekapte hoef word goed doorbloed en groeit daarom ook goed.

voorwaarde voor goede doorbloeding is natuurlijk niet alleen een correcte bekapping maar ook voldoende beweging.