OCD, hoe erg is het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

OCD, hoe erg is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:09

Hoe erg is het als je een paard hebt die OCD heeft maar eraan is geopereerd?
Ik weet wel dat het erfelijk is, maar wil graag jullie mening over OCD.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:37

waar zit het, in welke mate??
OCD is een vrij ruim begrip. Ik denk dat een dierenarts je daar toch het beste over kan informeren..

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:38

sorry heb je post niet helemaal gelezen..

Hij is er dus al aan geopereerd.. Zit er een verklaring bij van een dierearts dat hij eraan geholpen is? Je zou bij je eigen dierenarts nog informatie kunnen inwinnen over wat de risicos ed zouden kunnen zijn. Maar vaak is een paard met een (weggehaalde) Ocd nog goed bruikbaar!

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:56

mijn paard heeft het ook gehad hij heeft dr alleen hele dikke sprongewichten aan over gehouden en wat littkens verder niks terwijl zijn kanzen echt klein waren want in utrecht vonden ze het niet de moeite waar om hem te opereren
na lang zeuren waren ze in kesteren toch bereid hem te opereren ja na tien tallen keren gebeld te hebben ja.
Nou en nu zie foto hij ziet er toch super uit ja toch hij looopt als een terin en is volgens mij echt gelukkig en heeft geen pijn.
Afbeelding

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:12

Mijn twenter is er een paar maanden terug ook aan geopereerd. Ze had ocd in haar sprong. De prognoses waren na de operatie zeer positief, dus ik zal haar waarschijnlijk gewoon voor de sport kunnen gebruiken.
Haar sprong was zeer opgezwollen en dat is nu niet meer. Wel heeft ze er wat littekens aan overgehouden en witte haren op de plaatsen van de operatie jammer genoeg. (ze is zwart) Maar als dat alles is, heb ik het er graag voor over.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:08

In principe schijnt het niet negatief te zijn als een paard eraan geopereerd is. Dat schijnt in ieder geval voor de sport niet uit te maken. Wel voor de fokkerij, maar dat snap je wel.

Het gaat erom dat de losse botjes geen kwaad gaan doen als het paard in het werk komt en dat voorkom je dus door ze eruit te halen.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:14

Mijn paard is 2 jaar geleden ook aan OCD geholpen, aan beide sprongen, niets maar aan te zien. Is nu 9 en loopt M2 dressuur zonder problemen.

OCD was behoorlijk aanwezig, paard staakte dan ook behoorlijk van de pijn!

Ik zou toch even opnieuw foto's laten maken en door je eigen/objectieve DA laten beoordelen!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:16

OCD is eigenlijk een verzamelbergip hoe erg het is dat is echt niet zo te zeggen. Sommige paarden hebben niet eens een operatie nodig en anderen wel en hebben nooit meer last.

Ligt heel erg aan de plaats van het botfragmentje ook .. Het kan wel voor problemen zorgen mar doorgaans na de operatie komt het gewoon weer goed.

Maar hoe erg..

voor het ene paard helemaal niet en voor het andere is het behoorlijk pijnlijk. Na een operatie blijft de plek van het fragment wel zichtbaar op foto's trouwens dus je kan het als het goed is bij een kleuring gewoon zien als een paard is geopereerd.

verschilt dus per geval.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:18

zoals ik heb vernomen is een verwijderde OCD weg, en blijft weg.
dus niet ernstig

unamie

Re: OCD, hoe erg is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:15

zelf zou ik geen paard kopen die OCD heeft of hieraan geopereerd is
de operatie zelf is ook riskant (net als elke operatie)
ik wil ook fokken en met een paard die OCD heeft, ga ik niet fokken
ik heb ooit een jaarling laten staan (niet gekocht) die niet door de keuring kwam
zij had zo ernstige vorm van OCD (in de achterknie) dat het zelfs niet te opereren was..

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:09

unamie schreef:
zelf zou ik geen paard kopen die OCD heeft of hieraan geopereerd is
de operatie zelf is ook riskant (net als elke operatie)
ik wil ook fokken en met een paard die OCD heeft, ga ik niet fokken
ik heb ooit een jaarling laten staan (niet gekocht) die niet door de keuring kwam
zij had zo ernstige vorm van OCD (in de achterknie) dat het zelfs niet te opereren was..

Helemaal mee eens. Ik zou ook niet een paard willen hebben die kans op OCD heeft of hier al aan geopereerd is.

Met zo'n paard zou ik ook niet willen fokken. Het is erfelijk.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:02

OF je zo'n paard koopt is erg afhankelijk van je doel en van wat het paard verder kan. Met ruinen valt al niet te fokken dus dan is dat al geen punt meer. En als je verder een fraai bewegend dier hebt dat fijn loopt braaf is en prima geschikt voor een proefje zo nu en dan..

Zou ik hem niet laten staan omdat hij geopereerd is aan OCD.

Als je een goede fokmerrie zoek of een topper voor de sport dan ben ik ook niet bij met OCD. Maar een normaal bruikbaar paard voor basissport.. als de operatie verder goed is en de keuring ook .. nou dat vind ik wel kunnen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:56

Mijn paard is afgemaakt wegens op 4 plekken OCD. Het viel niet te opereren, kon wel maar dan 5% kans.

Afgelopen woensdag heb ik een ander paard gekocht en heb hem laten keuren op ocd (röntgen). Als hij ocd had, had ik hem niet gekocht.
Wil die ellende niet weer.