opeens kreupel icm spat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

opeens kreupel icm spat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:01

Hallo,
vorige week haalde ik mijn pony uit de paddock en ze liep ontzettend onregelmatig.
Ze heeft sowieso links achter spat, maar hier heeft ze nooit echt problemen mee gehad qua regelmatig lopen of niet.
nu zag ik dat ze RECHTS achter ook opeens een dikker spronggewricht heeeft (met de gebruikelijke vochtbulten op de bekende plaatsen voor spat). En bij haar sprong zat achter op de "hak" zeg maar een extra bobbel. Deze is hard.
Ik heb die bobbel een paar dagen afgespoten, maar na 5 dagen was hij niet dunner geworden en ze liep niet minder kreupel. Daar ben ik maar mee gestopt.
Nu lijkt het alsof ze Links achter kreupeld, in plaatst van rechtsachter waar het in eerste instantie zat.

Wat is wijsheid?
- Gewoon onze dagelijkse wandelingetjes blijven doen maar dan halveren (gewoon stappen op de verharde weg,> half uurtje)
- Elke dag toch blijven afspuiten (welk been?) (2 a 3 x daags?) en elke datn 2x 10 min stappen? (dus behandelen zoals bij normale kreupelhied?)
- gewoon een week laten staan (wel dat ze zichzelf beweging geeft in de paddock en op de wei) en dan verder kijken.

Let op: het gaat hier om een pony van 30, ze wordt NIET meer bereden, alleen gewandeld.
Ook krijgt ze Corta-flx als supplement (de dosis heb ik op het moment verhoogd staan vanwege de nieuwe beginnende spat RECHTSachter.)

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:01

Bel gewoon je dierenarts, hij kent je paard en kan je beter adviseren...

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:41

Ik zou inderdaad ook bellen. Verder is het zo dat wanneer je paard erg kreupel is aan 1 been, hij het andere been overbelast waardoor hij vervolgens daaraan kreupel kan gaan lopen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 10:14

kijk, ik weet wat de oorzaak is: artrose. De DA kan niet veel anders doen dan dit of bevestigen of afwijzen. En foto's laten maken, tja. We hebben het hier wel om een pony van 30 die niets meer hoeft te presteren. En als ik weet wat het is, vind ik het genoeg. Ik hoef niet echt te weten HOE ERG het is. (beetje ingewikkeld, maargoed.)

Het enige is, is dat ik niet weet of het nu Artritis is of artrose, en of ik haar nou rust moet geven of dus bewegen.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:42

Bel gewoon toch je arts en leg het verhaal voor en vraag wat hij vindt, zo op basis van het plaatje dat je schetst. Als je zorgvuldig en volledig bent in je verhaal, dan kan hij er heus wat over zeggen. Hij kan je ook een richtlijn geven, want eerlijk is eerlijk, als het nog erger zou worden en je paard toch meer pijn zou krijgen, dan is het misschien raadzaam om nog eens rustig in de toekomst te kijken.
Op deze manier heb je geen foto's en dure vee artsbezoeken nodig, maar wel een stukje support en advies, daar is je arts ook voor.
Sterkte!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:41

Volgens mij gaat spat in periodes van onsteking en geen ontsteking. Als het onstoken is gaan ze van de een op andere dag kreupel lopen en zodra de onsteking voorbij is lopen ze ook wel normaal. Weet het niet zeker hoor.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 23:20

ja, dat bedoel ik: artritis is de ontstekingsvorm
Gelukkig heeft mn hoefsmid wat "spirituele" krachten
die zei dat pep's rugwervel boven haar nieren niet helemaal goed zat en heeft dat recht gezet (aan dr staart getrokken.) ze liep meteen veel beter en kreupeld nu ook niet meer:)
Hij zei dat het waarschijnlijk door het vele liggen kwam (ze is oud en ligt heel vaak) en ook de manier waarop ze gaat liggen : redelijk neer laten ploffen..