Yenneke schreef:Ik zou de straal absoluut niet invetten of insmeren met teer. De bacterie die de rotstraal mede veroorzaakt heeft geen zuurstof nodig. Wanneer je de hoeven schoonspuit en ze vervolgens insmeert met teer of vet dan sluit je de bacterie in en wordt het een ideale broei- en broedplaats. Dit is wat ik van mijn vorige hoefsmid te horen heb gekregen.
Het is inderdaad het belangrijkste om je paard op een schone en droge bodem te stallen. Heb ik ook wel eens problemen mee hoor, gezien mijn ruin heel veel vieze dagen heeft!
En is het ook niet zo dat het zoute zeewater ook reinigt? Misschien woon je in de buurt van de zee en kun je af en toe eens door het water stappen.
Ik ontsmet de stralen van mijn paard met betadine en wanneer de stralen schoongespoeld en droog zijn doe ik er wat hoef en zool op, dat paarse spul. Mijn paard krijgt vaak 'last' van zijn stralen wanneer het weer tijd is om bekapt te worden.
dat je had dan afsluit dat idee kreeg ik ook. en jah hij heeft er eigenlijk
altijd wel last van. en inderdaad volgens mij reinigt zeewater ook heel goed. Ik ontsmet de stralen van mijn paard met soda( want de eigenaar vindt betadine te duur de soda moet ik ook zelf kopen) en wanneer de stralen schoongespoeld en droog zijn doe ik er wat hoef en zool op,