hoefbal verwonding: stalrust of juist beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

hoefbal verwonding: stalrust of juist beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 08:33

Mijn merrie heeft sinds vorige week een verwonding aan haar hoefbal. Er zat een snee in die tot in haar hoef doorloopt (klein stukje uit kroonrand) en de da heeft het "flapje" huid geprobeerd weer vast te zetten met hechtingen. Dit is echter niet gelukt, want het flapje stierf af en hing er bij het verband verwisselen zo los aan, dat ik het verwijderd heb. Dit tegen het advies van de da in .... Advies was ook haar in het verband te houden tegen infectie en zes weken stalrust te geven .... Ik heb hier mijn twijfels over; afdekken kan ik inkomen, ik breng om de twee dagen een nieuw verband aan, maar zes weken stalrust? Ze kreupelt er niet op en ik huldig meestal het principe: beweging is goed voor de doorbloeding en bevordert dus het genezingsproces. Aangezien er geen hechtingen meer inzitten ben ik van plan haar toch binnenkort weer op de wei te zetten, vooropgesteld dat het droog is ivm bodemgesteldheid.
Wat vinden jullie ervan?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:02

bedenk wel dat stalrust er voor zorgt dat de wond in alle rust kan genezen. een wond die steeds openscheurt, heelt niet goed. misschien kan je na de stalrust wat aan de hand gaan lopen. zo kan je paardje toch bewegen en is er meer doorbloeding, de wond heelt dan beter zoals je zelf al vermeldt. als de wond niet meer open gaat na een lange wandeling, kan je hem op de wei zetten. misschien toch een stukje afzetten zodat er niet te veel druk op de wond komt te staan.

Broady

Re: hoefbal verwonding: stalrust of juist beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:05

Mijn jaarling merrie heeft dat ook gehad. Ik heb haar 2 weken op stal gehad (normaal staat zij in het land) maar wel gewandeld. De DA kon ook dat plekje van haar niet hechten. Ik mocht het niet afspuiten omdat het plekje dan weer week word en niet geneest. Ik hoefte het ook niet in te binden, dit inverband met de frisse lucht. Verder heeft zij 7 dagen aan de antibijotica (hoe schrijf je dat eigenlijk ) gezeten en ik had een zalfje tegen wild vlees.

Nu een paar weken later zie ik er niets meer van en zij loopt weer lekker in het land met haar vriendinnetjes.

SUCCES...

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:07

Op rust zetten, buiten of in het land, mits deze niet te nat is. Is het land wel erg nat, zet je paard dan niet de hele dag buiten. Hou de hoevenen de stal goed schoon.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:25

Lekker naar buiten. De wond is als het goed is al wat droger, je kan er bij het naar buiten zetten wat calendula bijvoorbeeld opsmeren zodat er een vet laagje op zit en het vuil er niet makkelijk in kan komen. Niet in de blub, maar dat was je al niet van plan. Stalrust zou ik een paard nooit aan doen tenzij het niet van levensbelang zou zijn. Dit wondje gaat wel dicht hoor!

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:41

Zo denk ik er ook over. En misschien elke avond even ontsmetten.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:44

Mijn pony heeft ook zoiets gehad, ik heb haar met mooi weer op het land gezet en anders stond ze een paar uur in de binnenbak, om te voorkomen dat er te veel troep in de wond kwam, s'avonds waste ik de wond uit met betadine shampoo en deed er voor in stal verband omheen, wat er de volgende dag met losstaan meteen weer vanaf ging. Dit was op aanraden van een DA...

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:15

paars schreef:
Stalrust zou ik een paard nooit aan doen tenzij het niet van levensbelang zou zijn.

herstel : dat moet natuurlijk zijn: tenzij het wél van levensbelang zou zijn ....

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:21

paars schreef:
Lekker naar buiten. De wond is als het goed is al wat droger
[quote="paars"]

Dat is dus ook iets wat ik me afvraag; zo'n wond droogt toch veel sneller als je er geen verband op doet? (zie reply van Broady over "frisse lucht"). Toen ik het gisteren verving - en dat dode weefselstukje verwijderde - was alles nog zo zacht .... en dat na een week. Is het misschien beter om haar overdag dan zonder verband en dan zonder stalvulling te laten staan, een paar daagjes, zodat wond goed indroogt? En, zoals boven gemeld, dan elke avond goed ontsmetten?

Broady, ik gebruik al een wondzalf (Vulketan) maar hoe heette dat wat jij gebruikte?

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:52

Droog laten en gewoon de box met stro vullen. Dat zou ík doen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:09

zonder stalvulling, weet ik niet. dan blijft dus de urine en mest liggen, dat lijkt me natter en viezer dan met stro.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:15

ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn paard die moest ook op stalrust maar omdat ze op dat moment net 3 1/2 was en nog vol energie zat was dat niet echt een succes ik heb de eerste 2 weken elke dag verband verwisseld en heb de wond veel schoongemaakt met betadine shampoo ik heb ook zelf peniciline moeten spuiten 2 x na 2 weken beb ik het veband eraf gehaald en de wond schoon gehouden met betadine vloeistof ook ben ik elke dag met dr gaan stappen op de weg {zo werd ze ook gelijk goed verkeersmak } omdat ze omhoog kwam in stal dat is erger dan een stuk op de weg gaan stappen. na 1 1/2 maand ging het zo goed dat ik ben begonnen met inrijden maar ik heb de wond wel lang in de gaten gehouden en nog veel schoon gemaakt. als ze dik in het schone stro staan is er niks aan de hand. het is ff een lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:55

Mijn paard heeft het ook gehad, een flinke snee.
We hebben het direct schoongemaakt, en de dierenarts heeft er spray op gedaan, dit was een zilverkleur. Werkte ontsmettend en zorgde dat de boel droog werd. Ik kon na 2 dagen alweer rijden, wel steeds in de gaten houden of het schoon en droog blijft natuurlijk!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:05

Ik zou wel degelijk afdekken en stalrust geven totdat de wond goed dicht is. ga er vanuit dat het een behoorlijke wond is daar de DA wilde hechten en 6 weken voorschrijft. Normaal is frisse lucht en beweging goed voor een wond maar aan de hoeven gaat dat niet op. Zeker aan de benen niet. daar de wond geen rust krijgt zal hij slecht en lelijk herstellen. En gaat dat heel langzaam. Dek je het niet af dan zijn de kansen op een infectie groot ook al lijkt deze droog en bijna dicht.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:41

Die van mij heeft een tijdje geleden zo'n zelfde verwonding gehad maar dan aan de voorkan van zijn hoef. Ik moest elke dat het verband verschonen en er is niets gezegd over stalrust. Nadeel was wel dat als hij veel ging lopen, het verband ging schuiven en de wond weer open ging. Ik heb hem wel steeds losgelaten voordat ik het nieuwe verband erom deed. Toen de wond weer zo goed als dicht was (na ruim een week) heb ik het verband eraf gelaten en hem wel steeds als hij los was geweest afgespoten om het vuil eruit te houden.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:19

op t land zetten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:32

toen de mijne voor het eerst op ijzers stond had ze ook haar hoefbal stuk getrapt.
er hing een groot stuk vel los.
dat heb ik verwijderdt en elke dag schoongemaakt met betadine en niks erop.
in de buitenlucht geneest het veel sneller.

na een paar dagen was het een droge wond,helaas heeft ze hem nog 2x open getrapt.

maar met het groeien van de hoef ,groeide het gat weg.
ze had echt een flink gat in haar hoef ,de smid had met moeite het ijzer vast kunnen zetten omdat er op het laatst geen hoef op het ijzers kwam.

maar na zo`n 7mnd is het uit haar hoef gegroeit en de bal is zeer mooi genezen.

ieder doet het anders maar naar mijn idee is verbinden minder goed voor het herstel dan in de open lucht laten helen.

ik heb de DA gebeld en hij vertelde dit,dus laten komen had geen nut.
ze was pas goed geent ,en hoefde ook niet bang te zijn voor Tetanus

en ik ben gewoon blijven rijden,is goed voor de doorbloeding!

succes