Hoefkatrol en spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoefkatrol en spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:11

Adrienne schreef:
Gezien je aangeeft dat de spat en de katrol diagonaal zitten van elkaar denk ik dat je er verstandig aan doet even niet naar die katrol te kijken en je paard op spat beslag te laten zetten.
Waarschijnlijk heeft je paard voor last gekregen omdat hij zijn diagonale achterbeen niet goed kon gebruiken. Hij heeft daardoor voor een overbelasting gekregen.

Ik vermoed dat als je het achterbeen goed of in elk geval beter krijgt dat voor dan vanzelf mee verbeterd!

Mijn advies is dus geen schommel ijzers voor, dat is zo wie zo niet zo geweldig goed volgens mijn smid, maar spat beslag achter!

Succes!


Ik heb het advies gekregen van mijn DA,dus ik zou dan dat moeten doorgeven aan de smid.Misschien is het dan beter dat we overleggen?(ik en smid)
Hij staat wel achter zonder ijzers en voor met.Moet ik dan voor eraf halen en achter spatijzers erop??Of wat is het beste?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:42

helemaal geen ijzers...

ijzers zijn alleen symptoon bestrijding en geen oplossing

Ik denk dat een strasserbekapper je beter kan helpen.

www.paardenwerkplaats.nl

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:51

Arabesk schreef:
helemaal geen ijzers...

ijzers zijn alleen symptoon bestrijding en geen oplossing

Ik denk dat een strasserbekapper je beter kan helpen.

www.paardenwerkplaats.nl


Ik ben niet voor strasser,met name omdat in 1 keer alles eraf gaat

En dan je de kans hebt dat hij lange tijd kreupel loopt en met zijn 2peesblessures is dat écht niet aan te raden

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:49

Mijn pony heeft hetzelfde, we hebben haar voor op ijzers met zooltjes en silliconen gehad (HKO) en langzaam aan heeft de HS de stand van haar hoeven verandert zodat ze zonder ijzers kon, achter stond zij op spatbeslag (ijzers met wiggen). We hebben haar eerst zo'n drie maanden alleen maar op het land gezet (s'nachts binnen) daarna zijn we met haar gaan wandelen (er naast) en na dik een jaar was de spat' 'vergroeid', zijn er gewone ijzers onder gezet en zijn we weer langzaam het rijden gaan opbouwen, ze was toendertijd een jaar of 15, ze is nu 25 en loopt nog met plezier haar rondje.

Wij gaven haar (Primeval) Gelatinaat, hebben ook homeopatische middelen geprobeerd (www.simicure.nl), maar dit leek meer te helpen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:37

Hetja schreef:
Mijn pony heeft hetzelfde, we hebben haar voor op ijzers met zooltjes en silliconen gehad (HKO) en langzaam aan heeft de HS de stand van haar hoeven verandert zodat ze zonder ijzers kon, achter stond zij op spatbeslag (ijzers met wiggen). We hebben haar eerst zo'n drie maanden alleen maar op het land gezet (s'nachts binnen) daarna zijn we met haar gaan wandelen (er naast) en na dik een jaar was de spat' 'vergroeid', zijn er gewone ijzers onder gezet en zijn we weer langzaam het rijden gaan opbouwen, ze was toendertijd een jaar of 15, ze is nu 25 en loopt nog met plezier haar rondje.

Wij gaven haar (Primeval) Gelatinaat, hebben ook homeopatische middelen geprobeerd (www.simicure.nl), maar dit leek meer te helpen.


Ik geraak helaas niet op de site

Ik ben nu wel in tweestrijd.We hebben een traditionele smid,dus als hij de ijzers erafhaalt,zou dat goed zijn of moet ik echt perse een NB laten komen??
Ik woon in België dus dat is wel moeilijk.

En als schommelijzers niet aan te raden zijn,waarom raad hij het dan aan?

Dus je begrijpt dat ik het nu even niet meer weet,de DA zegt schommelijzers en jullie zeggen géén ijzers.

Is dat laatste trouwens wel aan te raden met een paard dat al lange tijd met ijzers voor loopt en 2peesblessures heeft?

Dreamstreet
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 06:34

Ik word echt zo ontzettend moedeloos van al deze ellendige verhalen...............

De grote aantallen paarden die ik heb gezien met HKO en Spat (incl. mijn eigen paard) zijn bij de juiste wijze van training allemaal weer goed gaan lopen. Waarom ik dan toch zo moedeloos word? Omdat de meeste mensen toch echt niet willen geloven dat HKO, Spat en andere "bot"kreupelheden rijkunstig op te lossen zijn. Ik heb een paard in training gezien dat bij een zeer bekende kliniek voor 3.500 euro behandeld was. Het paard werd uiteindelijk afgeschreven door de veeartsen. Na een week op de juiste manier getraind te zijn liep het paard echter weer correct. De eigenaren konden hun eigen ogen bijna niet geloven! Hoe is dit mogelijk? Waarom hebben ze ons niet verteld dat Spat rijtechnisch op te lossen valt? Weten de veeartsen dit dan niet?

De meeste ruiters denken dat het onmogelijk aan hun rijtechniek kan liggen. De meeste instructeurs zien de rijtechniek ook niet als oorzaak van allerlei kreupelheden en ellende.

En de veeartsen??????? Die vinden het heel prettig dat bovenstaande beweringen als onzin bestempeld worden! Zij verdienen heel veel geld aan het behandelen van deze problemen. En het is voor een veearts ook helemaal niet leuk om tegen een eigenaar te zeggen dat hij/zij de oorzaak v/h probleem wel eens zou kunnen zijn (en de oplossing).

De meeste ruiters willen dit zeker niet horen en zijn ervan overtuigd dat zij toch echt goed genoeg kunnen rijden (vooral wanneer ze al op Z, Z2 niveau rijden of hoger). Kleine foutjes kunnen echter soms grote gevolgen hebben.

Veel veeartsen weten allang dat de rijtechniek een doorslaggevende rol speelt. Maar dat houden ze liever voor zich.......

Ik vraag mij echt af hoeveel jaren het nog gaat duren voordat mensen beseffen dat zij jarenlang voor de gek zijn gehouden!

Ik hoop dat wat meer mensen zelf blijven nadenken over kreupelheidsproblematiek bij paarden. In vrijwel ieder paardenboek staat vermeld dat overbelasting meestal de oorzaak is van kreupelheid. Daar is bijna iedereen het dan wel over eens. Maar, dat overbelasting ook veroorzaakt wordt door fouten in de rijtechniek dat lijkt niemand te willen beseffen. Het goede nieuws is dat "bot"kreupelheid in veel gevallen door het aanpassen van de rijtechniek verholpen kan worden.

Het slechte nieuws is dat het er soms op lijkt, dat veel mensen toch liever hun paard naar de slager brengen nadat de veearts uitbehandeld is.

Bij een deskundige trainer blijkt maar al te vaak dat mensen hun paard gewoon kunnen behouden. Maar ja, dan moeten ze wel die kans willen benutten..........

Kijk voor meer info op www.paardenbegrijpen.nl
of www.hoefkatrol.com (DVD: "Waarom paarden kreupel worden")
Ook leuk om in te tikken op Google: Kreupele Kansen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:21

Janneke148 schreef:
Mijn paard heeft aan beide voorbenen hoefkatrolontsteking en aan beide achterbenen spat...

De dierenarts had hem opgegeven, zelfs als recreatiepaard en zei dat ik er speciaal beslag onder moest laten zetten.

Ik heb dit niet gedaan en ben overgegaan op natuurlijk bekappen, hij loopt nu weer in de Z (springen).



Echt?
vind ik persoonlijk een groot risico en erg dom..
misschien heeft je paard een hoge pijngrens maar dan nog zijn de klappen en de overbelasting erg slecht voor ieder gewricht(zelfs al voor een 100% gezond paard)

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:12

Dreamstreet schreef:
.....


Ok,kan ik best geloven,maar 1 ding vraag ik me af:
Hoe komt het dan dat bij de mijn HKO en spat ontstaan is in de tijd dat hij niet werd bereden??

We hebben besloten een NB te laten komen

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:47

casanova schreef:
Janneke148 schreef:
Mijn paard heeft aan beide voorbenen hoefkatrolontsteking en aan beide achterbenen spat...

De dierenarts had hem opgegeven, zelfs als recreatiepaard en zei dat ik er speciaal beslag onder moest laten zetten.

Ik heb dit niet gedaan en ben overgegaan op natuurlijk bekappen, hij loopt nu weer in de Z (springen).



Echt?
vind ik persoonlijk een groot risico en erg dom..
misschien heeft je paard een hoge pijngrens maar dan nog zijn de klappen en de overbelasting erg slecht voor ieder gewricht(zelfs al voor een 100% gezond paard)


Het zou dom zijn als ik het advies van de DA zou opvolgen. Dan had hij nu op ijzers gestaan, brokkelhoeven hebben, ijzers aftrappen en doodongelukkig in de wei hebben gestaan. Mijn paard heeft geen hoge pijngrens. Juist een vrij lage, hij piept redelijk snel. Hij vind springen hartstikke leuk, en ja dat is een belasting voor een paard, maar hij heeft er nu zeker geen pijn meer van, anders zou hij niet eens springen. Hij heeft nu een goede stand van de hoeven zodat de belasting minimaal is en ze zien er super uit, net als mn paard. En hij is weer 100 % gezond!!

Hij heeft nog nooit goed gelopen op de volte (door de HKO en daarvoor door gevoeligheid). Ik heb hem 9 maanden natuurlijk bekapt en is voor het eerst in zn leven goedgekeurd, en zelfs op de volte op de straat.

Dus kom niet met het verhaal dat ik mijn paard pijn heb laten lijden, dat zou ik doen als ik dit niet had gedaan.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:51

Blue_Star schreef:
Dreamstreet schreef:
.....


Ok,kan ik best geloven,maar 1 ding vraag ik me af:
Hoe komt het dan dat bij de mijn HKO en spat ontstaan is in de tijd dat hij niet werd bereden??

We hebben besloten een NB te laten komen



Het is meer een combinatie van een verkeerde stand van de hoeven en een rijtechnisch probleem. Ik ben er toch eerder van overtuigd dat de hoeven eerst goed moeten zijn voordat je ergens anders naar kijkt. Je kunt vanalles gaan veranderen (rijtechnisch) maar als het paard slecht op de hoeven staat word het probleem nooit helemaal opgelost.

Verstandig dat je een NB laat komen!

Laat je even weten hoe het verder gaat met je paardje?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:13

Ok!Raf is gebeld en gaat over 2-3weken terugbellen,dan is hij in de buurt.
Voorts gaat dit paard morgen op de paddock voor een 4tal uur en dat zo uitbreiden

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:46

Echt?
vind ik persoonlijk een groot risico en erg dom..
misschien heeft je paard een hoge pijngrens maar dan nog zijn de klappen en de overbelasting erg slecht voor ieder gewricht(zelfs al voor een 100% gezond paard)
[/quote]

Het zou dom zijn als ik het advies van de DA zou opvolgen. Dan had hij nu op ijzers gestaan, brokkelhoeven hebben, ijzers aftrappen en doodongelukkig in de wei hebben gestaan. Mijn paard heeft geen hoge pijngrens. Juist een vrij lage, hij piept redelijk snel. Hij vind springen hartstikke leuk, en ja dat is een belasting voor een paard, maar hij heeft er nu zeker geen pijn meer van, anders zou hij niet eens springen. Hij heeft nu een goede stand van de hoeven zodat de belasting minimaal is en ze zien er super uit, net als mn paard. En hij is weer 100 % gezond!!

Hij heeft nog nooit goed gelopen op de volte (door de HKO en daarvoor door gevoeligheid). Ik heb hem 9 maanden natuurlijk bekapt en is voor het eerst in zn leven goedgekeurd, en zelfs op de volte op de straat.

Dus kom niet met het verhaal dat ik mijn paard pijn heb laten lijden, dat zou ik doen als ik dit niet had gedaan.
[/quote]


mijn reaktie is niet dat jij naar de veearts had moeten luisteren,goed dat je daar juist eigenwijs in ben geweest!
je paard is nu happy.

maar waarom dan ook nog het uiterste in het springen willen?
dat vind ik een risico...[/quote]

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:57

Tja, mn paard vind het pas echt leuk als het goed hoog staat, haha. En ik mag natuurlijk geen B meer aangezien ik ZZ met m ben geweest.

Heb er wel aan gedacht om iemand anders te laten starten in de B, maar dat is levensgevaarlijk, daar springt hij namelijk niet voor. Hij struikeld over een kruisje en is echt beledigd als het zo laag staat.

Maar ik heb hem nu zo goed dat de Z ook geen probleem is!
Ja het is een belasting voor elk paard, maar voor die van mij niet meer of minder. Heb het wel weer rustig opgebouwd, terugplaatsing naar de M en tijdje rust gegeven tot hij weer goed liep.