Hoefkatrol en spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Hoefkatrol en spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:47

Vandaag zijn we met onze peesgeblessuurde paard voor een scan naar de kliniek geweest(hij liep ook licht kreupel).

Daaruit bleek dat hij linksvoor hoefkatrol had en rechtsachter spat en daarom linksvoor kreupel loopt(je ziet het héél moeilijk,onder het zadel is een lichte trilling te voelen)

We moeten hem schommelijzers onder laten zetten en we mogen evt ondersteunen met homeopathie(wat niet baadt,niet schaadt)
We mogen er nog wél opzitten,daar hij zegt dat het niet veel uitmaakt en ook dat als je intensiever gaat rijden(nu is het alleen stap en draf op rechte lijn)we gaan kijken voor de behandeling ervan.

Wat ik me nu afvroeg:wat is hoefkatrol en spat precies?Heb het wel opgezocht maar dat was veel te ingewikkeld,kan iemand het me in simpele woorden uitleggen?

Worden er op paarden met zulke problemen nog gereden?En wat zouden jullie doen in mijn plaats?(hij mag wel de paddock op)

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:42

Hoefkatrol: ontkalking van het straalbeentje, makkelijk gezegt.
Er zijn zeker paarden die met deze problemen worden gereden. Hoefkatrol en spat betekend niet het einde! Je kan er nog heel veel aan behandelingen aan doen als het nodig is.

Helaas heb ik na behandelingen mij paard wel in laten slapen aan hoefkatrol stadium 3/4. aan beide voorbenen. Welk stadium heeft jouw paard het? Over spat kan ik niet zoveel zeggen dat weet ik niet precies.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:47

PintoNatal schreef:
Hoefkatrol: ontkalking van het straalbeentje, makkelijk gezegt.
Er zijn zeker paarden die met deze problemen worden gereden. Hoefkatrol en spat betekend niet het einde! Je kan er nog heel veel aan behandelingen aan doen als het nodig is.

Helaas heb ik na behandelingen mij paard wel in laten slapen aan hoefkatrol stadium 3/4. aan beide voorbenen. Welk stadium heeft jouw paard het? Over spat kan ik niet zoveel zeggen dat weet ik niet precies.


De stadium weet ik niet precies,ik ga er wel vanuit dat we nog maar in de lichtste stadium zitten(1?)

Heb jij je paard ook ontstekingsremmers gegeven?Onze DA zei dat we dat ook konden doen.Was je paard ook speciaal beslagen en gaf je evt supplementen?
Sorry voor de zovele vragen maar ik heb absoluut hier géén ervaring mee

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:29

Hij heeft speciaal beslag gehad, maar haalde niks uit, daarbij kon hij er niet mee overweg want die ijzers waren gewoon weg te zwaar voor zijn benen.
Hij is behandeld geweest welk medicijn weet ik zo niet, dat weet mijn moeder.
Ontstekingsremmer heeft hij nooit gehad. En hij heeft ook nog glucosamine erbij gehad.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Hoefkatrol en spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:30

Blue Star vraag nog maar eens goed na bij je dierenarts in welk stadia je paard verkeerd?

Stadia 1 is nog goed
Stadia 2 nog niks mis mee
Stadia 3 hier kun je problemen krijgen.

Mijn vorige paard had stadia 4 en had dus ook echt problemen.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:43

Je paard kan oook in vier zitten en nergens last van hebben hoor;)
Sommige paarden lopen nog gewoon zonder onregelmatigheid of wat rond.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:57

Je weet de stadia toch nog maar pas als er echt onderzoek is gedaan?
Hier gaat het om een vermoeden die 99% is

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:47

Stadium waarin je paard ziet, bepalen ze aan de hand van een rontgenfoto. Bij een 3 is er verhoogd risico (hoeft het paard geen last van te hebben), 4 is foute boel.. Maar de cijfers zeggen niet alles; sommige paarden met 3 of 4 lopen fluitend rond terwijl een ander met een 2 kreupelt.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:58

Kyona schreef:
Stadium waarin je paard ziet, bepalen ze aan de hand van een rontgenfoto. Bij een 3 is er verhoogd risico (hoeft het paard geen last van te hebben), 4 is foute boel.. Maar de cijfers zeggen niet alles; sommige paarden met 3 of 4 lopen fluitend rond terwijl een ander met een 2 kreupelt.


Het probleem is dat eerst de pezen moeten worden behandeld en dan we dan pas naar de rest kunnen kijken. Maar er komt vast en zeker een RX

Glucosamine wil ik best geven,kan iemand me vertellen hoelang ik dit moet geven?Ik heb al een email gestuurd met deze vraag maar wou ook jullie kant horen

AramisJames

Berichten: 270
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:58

Mijn pony, James heeft ook hoefkatrol. De veearts is er al veel bijgeweest (het is begin juli 2005 vastgesteld) en hij heeft na de röntgenfoto's gezegd dat het in een beginnend stadium was. Hij heeft antibiotica enz. gehad maar aan zijn rechtervoorbeen blijft de buigproef enorm positief (kan er dan niet op staan). We hebben hem nu gewoon zonder hoefijzers op de wei staan (als hij vrij rondloopt zie je er niets aan). Het betert wel heel langzaam, maar hij is nog jong (wordt 6 dit jaar) dus hij heeft nog tijd om te genezen...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:23

AramisJames schreef:
Mijn pony, James heeft ook hoefkatrol. De veearts is er al veel bijgeweest (het is begin juli 2005 vastgesteld) en hij heeft na de röntgenfoto's gezegd dat het in een beginnend stadium was. Hij heeft antibiotica enz. gehad maar aan zijn rechtervoorbeen blijft de buigproef enorm positief (kan er dan niet op staan). We hebben hem nu gewoon zonder hoefijzers op de wei staan (als hij vrij rondloopt zie je er niets aan). Het betert wel heel langzaam, maar hij is nog jong (wordt 6 dit jaar) dus hij heeft nog tijd om te genezen...

Hoefkatrolontsteking kan niet meer genezen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:24

PintoNatal schreef:
AramisJames schreef:
Mijn pony, James heeft ook hoefkatrol. De veearts is er al veel bijgeweest (het is begin juli 2005 vastgesteld) en hij heeft na de röntgenfoto's gezegd dat het in een beginnend stadium was. Hij heeft antibiotica enz. gehad maar aan zijn rechtervoorbeen blijft de buigproef enorm positief (kan er dan niet op staan). We hebben hem nu gewoon zonder hoefijzers op de wei staan (als hij vrij rondloopt zie je er niets aan). Het betert wel heel langzaam, maar hij is nog jong (wordt 6 dit jaar) dus hij heeft nog tijd om te genezen...

Hoefkatrolontsteking kan niet meer genezen.


Dacht ik ook al,vond het al raar

AramisJames

Berichten: 270
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:25

Ja ik bedoel eigenlijk beter worden zodat hij er geen last meer van heeft en ik terug mee kan rijden... (wel rustig natuurlijk...)

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:30

Weet er dan misschien iemand wat spat is?

Ik ga hoogstwaarschijnlijk glucosamine geven,moet ik dan eerst wachten op toestemming van DA?(heb mail gestuurd maar kan hééél lang duren eer ik antwoord krijg)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:00


Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:39

Mijn paard heeft aan beide voorbenen hoefkatrolontsteking en aan beide achterbenen spat...

De dierenarts had hem opgegeven, zelfs als recreatiepaard en zei dat ik er speciaal beslag onder moest laten zetten.

Ik heb dit niet gedaan en ben overgegaan op natuurlijk bekappen, hij loopt nu weer in de Z (springen).

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:41


Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 19:10

Is Glucosamine Complex Paard goed of moet ik nog iets anders geven?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:19

Blue_Star schreef:
Is Glucosamine Complex Paard goed of moet ik nog iets anders geven?


Wordt meestal icm Teunisbloem olie of Trias Omega olie gegeven. Om de ontstekingen tegen te gaan. ik weet te weinig van spat om te kunnen zeggen dat er ook onstekingen bij komen kijken?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 23:02

Antheman schreef:
Blue_Star schreef:
Is Glucosamine Complex Paard goed of moet ik nog iets anders geven?


Wordt meestal icm Teunisbloem olie of Trias Omega olie gegeven. Om de ontstekingen tegen te gaan. ik weet te weinig van spat om te kunnen zeggen dat er ook onstekingen bij komen kijken?


Ik weet er helaas ook niets van.Kan ik gewoon glucosamine voeren zonder de rest erbij?Of niet?Of moet ik daarvoor een ander soort glucosamine geven?

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:08

Mijn vorige pony had staduim 3 en 4.
Helaas werd het kreupelig lopen steeds erger (terwijl hij op rust stond)
Hij heeft nog een jaar van de weide kunnen genieten en toen kreeg hij op bijna 9 jarige leeftijd een hersenbloeding.
De DA zei dat er voor ons geen enkele oplossing meer was.
Het enige wat we nog konden en mochten doen was af en toe een stapritje maken in de bos.
Dat heb ik een paar x gedaan, maar omdat hij heel druk was was stappen moeilijk vol te houden voor m en werd het al snel een bommetje.
Toen heb ik besloten om een plekje te zoeken voor hem als gezelschapspaard.
Helaas was dit heel moeilijk, (iedereen had er een doel bij) (rijden, sport)

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoefkatrol en spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:32

Gezien je aangeeft dat de spat en de katrol diagonaal zitten van elkaar denk ik dat je er verstandig aan doet even niet naar die katrol te kijken en je paard op spat beslag te laten zetten.
Waarschijnlijk heeft je paard voor last gekregen omdat hij zijn diagonale achterbeen niet goed kon gebruiken. Hij heeft daardoor voor een overbelasting gekregen.

Ik vermoed dat als je het achterbeen goed of in elk geval beter krijgt dat voor dan vanzelf mee verbeterd!

Mijn advies is dus geen schommel ijzers voor, dat is zo wie zo niet zo geweldig goed volgens mijn smid, maar spat beslag achter!

Succes!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:28

Blue_Star schreef:
Is Glucosamine Complex Paard goed of moet ik nog iets anders geven?

Citaat:
Wordt meestal icm Teunisbloem olie of Trias Omega olie gegeven. Om de ontstekingen tegen te gaan. ik weet te weinig van spat om te kunnen zeggen dat er ook onstekingen bij komen kijken?


Ik weet er helaas ook niets van.Kan ik gewoon glucosamine voeren zonder de rest erbij?Of niet?Of moet ik daarvoor een ander soort glucosamine geven?

Kan wel ,maar de werking wordt versterkt door er een olie bij te geven.
Verdiep je ook even in wel of geen beslag.

Ik heb zeer goede resutaten met natuurlijk bekappen en 24/7 weidegang behaald.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:42

Callippo van bokt heeft ook een keer een paard met hoefkatrol gehad geloof ik en die is ook weer gezond.

De site van www.hoefkatrol.com doet het nu wel weer trouwens.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoefkatrol en spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:03

De combinatie van aandoeningen is wellicht wel het meest vervelende. Voor spat en hko zijn beweging belangrijk, maar voor de peesproblemen zal wellicht stalrust noodzakelijk zijn.

Helaas heb ik ervaring met spat (rechtsachter). En ik sluit me er bij aan dat de hko mogelijk een gevolg kan zijn van het ontlasten van het rechterachterbeen.
Bij mijn paard is vorig jaar mei spat vastgesteld. Ze was toen op de dag af 6 jaar. Als ik niets zou doen zou het alleen maar slechter worden. (ze had spat in de vorm van botoplossing).
Ik had veel goede resultaten over Tildren gehoord en heb besloten dat te proberen. Ook heb ik haar op zgn. spatijzers laten zetten (ook op advies van de da). Als je meer wilt weten over Tildren laat het me maar weten.
Inmiddels loopt Selena weer goed, al blijft het punt van aandacht dat ze haar ra er goed onder blijft zetten.
groetjes,
Alani