Paard tikt onder voor voet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

__Cynthia

Paard tikt onder voor voet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 18:43

Hi,

Ik had al wat rond gezocht maar kon het zo 1,2,3 nergens vinden.
Mijn merrie tikt met haar achterbeen onder haar voorvoet. Ze doet dit eigenlijk al sinds ik haar heb.
Gaat iedere 6 weken naar de smid en staat voor op een ijzer ivm wat ongelijken hoeven.
Tijdens het rijden merk ik het voornamelijk met stappen, en wanneer ik lang en laag rij.
Longeren hetzelfde verhaal.
Zodra ik haar meer oppak is het stukken minder.

Foto wat ik bedoeld hier werkt dus ook geen springschoen tegen.

Afbeelding

Ouverture Niki-V.S. B+17 • L1+13 • L2+13 • M1+10 • M2

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:53

Een paard dat met achter de voorhoeven aantikt, is te traag weg met het voorbeen. Vaak zie je dat het voorbeen verder naar achteren wordt gedaan dan naar voren wordr weggezet.
Hij kan niet goed afrollen met zijn voorvoet en is daardoor "te traag weg"

De ijzers vertragen door hun gewicht het proces van been optillen en naar voren wegzetten.

Probeer hem meer op de achterhand te gaan rijden, dan zal hij voor losser worden en het voorbeen hopelijk vlotter wegzetten.

Vraag ook eens aan je smid of hij hier naar wil kijken, als ze beter af kan rollen is ze al sneller weg met voor. Daar kan je smid je waarschijnlijk best mee helpen.

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:55

Ik ken dit probleem als een paard dat zichzelf 'vangt'.
Zoals je zelf hebt ervaren kan dit (deels) komen doordat het paard teveel op de voorhand loopt. Het kan ook zijn dat het paard niet goed af kan rollen.

Hoe staat ze op haar ijzers? Zijn ze mooi afgerond voor?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:56

Mijn instructrice heeft mij indertijd geleerd dat dit gebeurt als het paard teveel op de voorhand is. Daardoor is het voorbeen niet snel genoeg weg. Dus misschien is het antwoord in dit geval inderdaad iets minder laag rijden waardoor ze iets meer van de voorhand af komt? "Lang en laag" kan vanalles betekenen, bij een goede voorwaarts-neerwaarts komt de neus niet lager dan de boeg.

Edit: dus wat Crista zegt :)

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 19:00

Bowo schreef:
Ik ken dit probleem als een paard dat zichzelf 'vangt'.
Zoals je zelf hebt ervaren kan dit (deels) komen doordat het paard teveel op de voorhand loopt. Het kan ook zijn dat het paard niet goed af kan rollen.

Hoe staat ze op haar ijzers? Zijn ze mooi afgerond voor?

Ik kan morgen eens goede foto’s maken van haar hoeven.
Ze staat op dubbele lip ivm ongelijke hoeven (dit werd erger met een enkele lip).
Geen idee of je vanuit de onderste foto al iets kunt waarnemen.

Afbeelding

Vervelende is dat ze van de osteopaat juist zoveel mogelijk met neusje richting de grond moet ivm haar rug.

Ze heeft wel een blessure gehad waardoor we een tijd niet zoveel gedaan hadden, daarna rustig aan moesten doen. Op dat moment werd het ook weer erger.

Lukasje

Re: Paard tikt onder voor voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:20

Heeft ze voorijzers met opzet?

Don't take anything for granted

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:22

Ze staat ondergeschoven. Dat geeft de zwarte streep aan, die trekt naar voren ipv dat hij onder dezelfde hoek van boven naar beneden groeit. De hoef wordt naar voren gedwongen en kan met het ijzer niet snel genoeg afwikkelen. Het probleem ligt mede aan de bekapping en het beslag.
Training kan zeker verbeteren maar dit speelt wel een rol.

Over de IJssel

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:25

... dat is altijd zo'n discussie.

In de moderne dressuur rijdt men de rug naar beneden - en dan snap ik iedereen die zegt 'doe dat nou niet, houd de teugel wat langer, het hoofd wat laag...'
Je kunt stommere dingen zeggen.

Maar de (rij)kunst is de rug omhoog rijden. Niet heel erg moeilijk, maar je moet efkes weten hoe dat gaat.

Ik ben geneigd te denken dat de hoef linksvoor een 'plattere hoek' met de grond heeft dan de wat 'steilere' hoef rechtsvoor.
Dat zou betekenen meer gewicht op het linkervoorbeen (ook wel aangeduid als zwaar op de linkerschouder, stug op de linkerteugel, en doorgaans is de linkerzijde wat 'boller' en rechts holler.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:04

Ja je wilt nageefelijkheid en de achterhand eronder en dat kan opzich allebei mits er geen problemen zitten in de rug. Aantikken is inderdaad een traag voorbeen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:15

Het voorbeen is niet snel genoeg weg. Dat kan komen door problemen in de rug of door verkeerd beslag. Misschien in dit geval wel beiden. Ik ben niet heel enthousiast hoe ze op haar voeten staat, daar is wel wat winst te behalen. Ook kan je een aluminum ijzer proberen in de opbouwfase.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:16

Met de stand van de voeten snap ik wel dat ze zich vangt. Ondergeschoven verzenen en lang in de teen.

Hele mooi barock pinto te koop https://www.facebook.com/share/p/1EbKF1 ... tid=wwXIfr

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:19

Ik denk ook dat je echt iets aan de stand/beslag moet doen anders sta je binnenkort op de kliniek vanwege verrekte hoefbandjes.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:22

Ik ken er ook eentje die dat deed, die trapte zelfs een deel van de hoefwand eraf, dus dat was niet goed. Die bleek HKO te hebben.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:59

Earth schreef:
Ik ken er ook eentje die dat deed, die trapte zelfs een deel van de hoefwand eraf, dus dat was niet goed. Die bleek HKO te hebben.

Oei, hopelijk is dat hier niet het geval. Ik denk dat een opzet het over de toon rollen van de voorvoet al een stuk helpt. De hoefstand kan ook beter, wat anderen al genoemd hebben. Werk aan de winkel voor de smid dus...

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:26

Dit is inderdaad werk voor een ter zake kundige smid. Het probleem heet, zoals iemand boven al zei, "zich vangen". Is normaliter op te lossen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:28

Ik had met mijn merrie zelfde probleem en heb het toen voorgelegd aan de orthopeed in Utrecht. Die gaf aan vaak neurologisch probleem of erg scheef. Gezien de scheve voeten is mijn gok daarmee dan ook een hals probleem en zou het mij niets verbazen als het met ecvm te maken heeft. Zeker gezien het na stilstaan ook erger werd.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-24 14:34

anjali schreef:
Dit is inderdaad werk voor een ter zake kundige smid. Het probleem heet, zoals iemand boven al zei, "zich vangen". Is normaliter op te lossen.

Ben benieuwd of jullie een smid kunnen aanbevelen in de buurt van Mijdrecht. Zelf denk ik dat hier ook wel wat winst uit te halen valt, echter een goede smid vinden is lastig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:46

Die van mij bleek in zijn rug vast te zitten, toen hij dat deed.
SI gewrichten los laten maken en toen was t probleem over.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:54

Marije_jiplover schreef:
Die van mij bleek in zijn rug vast te zitten, toen hij dat deed.
SI gewrichten los laten maken en toen was t probleem over.

Het kan natuurlijk ook andersom werken, dat het paard zijn rug gaat vasthouden omdat hij gaat proberen anders te lopen omdat hij zelf last heeft van het "zich vangen". Dan krijg je een vicieuze cirkel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:15

Dat was bij mijn paard niet het geval.
Het probleem in zijn rug was heel geleidelijk ontstaan, waardoor het in eerste instantie niet als zodanig herkend is.
Ik heb dus ook naar andere oplossingen gezocht voor het zichzelf vangen.
Maar na het losmaken van de rug was het zichzelf vangen direct helemaal over.
Voor mij dus duidelijk dat dat een gevolg was van de blokkade in zijn rug en niet andersom.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:53

T.S. heb jij een smid die veel dravers beslaat? Daar lijkt het wel een beetje op.
Het is natuurlijk een kip-ei discussie lijf-benen, maar met deze lange tenen zal het paard nooit vlug kunnen worden in de voorbenen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-24 15:38

senna21 schreef:
T.S. heb jij een smid die veel dravers beslaat? Daar lijkt het wel een beetje op.
Het is natuurlijk een kip-ei discussie lijf-benen, maar met deze lange tenen zal het paard nooit vlug kunnen worden in de voorbenen.

Nee eigenlijk totaal niet :+ .
Sterker nog hij heeft op een kliniek gewerkt.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik besloten toch eens naar een andere smid te gaan kijken,
Hopelijk lost het probleem zich dan op.
Hij komt 18 juli dus ben zeer benieuwd. :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie