Nog steeds niet goed op de wei, onder het zadel wel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Cinnepin

Nog steeds niet goed op de wei, onder het zadel wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 15:10

In februari kwam mijn 22 jarige haflinger stok kreupel het bos uit ( alleen in draf maar goed te zien ).
Ik heb toen eerst fascia release laten doen wat hem bij zijn vorige kreupelheid ( achterbeen vorig jaar ) ook heeft geholpen.
Dit heeft niet mogen baten en dus de dierenarts erbij. Die heeft een foto gemaakt en dit kwam er uit :
Duidelijk reactie aanhechting thv 4lippige kootplaat.
Ik kreeg hier een plan voor en speciaal beslag.

We hebben veel aan de hand gestapt in het bos en ff later mochten we ook weer iets opbouwen.

Het rare is dat hij onder het zadel in het bos goed loopt ( af en toe een enkele pas onregelmatig ) ook in de draf. Maar in de wei en ( zwaardere ) bak niet goed. Ik heb vandaag de dierenarts weer gebeld omdat het me niet lekker zit.

Maandag gaan we verder onderzoek doen met uitverdoven ( misschien dat hij toch meer blessures heeft of iets ).

Wat je dus vooral ziet is dat hij op rechtsvoor valt in de draf ( onder zadel dus eigenlijk iet tot nauwelijks, in het bos ). Hij had minimale artrose in dat been maar dat zou deze klachten niet mogen geven.

We hebben het dus een paar weken aangekeken met rustige bosritjes ( veel stappen en af en toe een drafje omdat hij dit moest vanwege de doorbloeding van die aanhechting )

Wat wil ik hier mee bereiken om dit te plaatsen? Ja eigenlijk geen idee, ff van mij afschrijven en of er misschien mensen een idee hebben of enig ervaring met dit letsel.

Ik heb me aan alle adviezen gehouden van de da. En maandag gaan we dus verder onderzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nog steeds niet goed op de wei, onder het zadel wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:41

Met af en toe een pas kreupel, loopt hij dus niet goed onder het zadel. Heb je al eens iemand laten meekijken als je erop zit? Je zal niet de eerste zijn die een (lichte) kreupelheid niet meteen voelt.

Heeft hij een verleden met kreupelheid? Verder onderzoek doen lijkt mij sowieso de eerste stap nu :j.

*Burp*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:43

Ik heb wel ervaring met een blessure aan de (ring)band er net boven. Dat heeft enorm lang geduurd, ik gok dat ook bij jouw paard het een blessure zou kunnen zijn waar je veel meer maanden voor uit zou moeten trekken dan 3. Logisch ook wel dat het verergert in een zware bodem, elke stap 'trekt' aan dat bandje. Ik zou afwachten wat er bij de DA uitkomt en tot die tijd zachte en zware bodems vermijden. Succes!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:45

Lastig inderdaad.. Toen mijn paard onregelmatig liep, voelde ik dat onder het zadel ook niet goed. Tot ik een keer met een barebackpad er op ging zitten, toen voelde ik het wel. Misschien dat een zadel toch iets kan verbloemen

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:47

Heb je iets van shockwave laten doen?

Aanrader anders

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 15:53

@San87 zoals er staat over onder het zadel heeft de da dit bevestigd, en dat kan niet zonder mee te kijken, dus ja er is meegekeken ;) ( oh oeps staat er niet, wilde het wel typen maar vergeten denk ik )

@ gulpje, ik ben er ook bereid het veel tijd te geven..ookal is hij * al * 22. Maar het moet natuurlijk wel gaan verbeteren, hopelijk weten we maandag meer.

@ Missy nr 1. Volgens de da heb ik een enorm scherp oog en zie ik heel snel als een paard niet goed loopt ( al is het maar een beetje ). Ik heb bij zijn vorige kreupelheid lessen gestart bij een revaildatie trainster ( Fleur jonkers ) en tot deze kreupelheid ook gelest met hem, ik ben juist iemand die een klein dingetje al voelt. Dus kreupelheid onder het zadel voel ik heel snel. Ook kijk ik dan naar zijn * knikje * zeg maar, en die is dan weg.

Da heeft het verhaal over onder het zadel ook bevestigd, dat is niet wat ik er zelf van maak ;)
Na het rijden is hij ook veel losser in het lijf ( ik rijd eigenlijk alleen in het bos , maar doe daar wel rechtrichten en overgangen ).

Hij staat nu vanwege het weer 3 dagen stil ( uiteraard wel op de weide ) en rijd hem ook niet meer voor de da komt...
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 27-06-24 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 16:00

Fokker321 schreef:
Heb je iets van shockwave laten doen?

Aanrader anders

wie weet komt de da daarmee, we gaan eerst verder onderzoek doen nog :) En dan zal de therapie ook besproken worden :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 07:11

Verder geen ideeën of ervaringen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:03

Het klinkt voor mij toch een beetje als artrose, ook vooral dat hij na beweging beter is en ook vaak bij artrose vallen ze meer op 1 been. Kun je eens met pijnstilling rijden om te kijken of hij dan wel helemaal goed loopt?

En die aanhechting? is al gekeken of dat inmiddels genezen is? Of gaat dat maandag gebeuren?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:25

Maar af en toe een pas kreupel is dus ook niet helemaal goed? Je hebt het over een foto? Zijn de pezen ook gescand?

Hier heeft een peesblessure aan het bandje van het hoefgewricht 1,5 jaar geduurd...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:44

Hoe lang is hij al kreupel?
Ik zou blijven stappen op stevige/harde ondergrond.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 13:46

@ Elisa, artrose dacht ik ook zeker aan. Vandaag vond ik hem ineens wel tegen het stok kreupele aan in de wei ( heb net ook de da gebeld of het misschien vandaag nog lukt )

@ Kidde, geen echo wel foto, maandag willen ze verder kijken dus wellicht ook echo ( al heb ik gebeld of het vandaag nog kan )

@ Senna, vanaf februari. Ik moest juist zachtere ondergrond hebben..zoals bosgrond dus, niet te mul, maar ook geen harde ondergrond.

Ik vond hem net in de draf wel heel kreupel lopen in de weide.....het zit me niet lekker

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:53

Ik vermoed dat het dan eerder in de weke delen zal zitten... Wel apart dat er niet gelijk ook een echo gemaakt is. Doordat de zachte ondergrond ongelijk is gaan ze dan meestal juist slechter lopen. Ik moest ook juist op het harde stappen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 13:54

Echo hoefde nog niet zei hij...
Heeft jouw paard ook anderhalf jaar echt gekreupeld? ( paard loopt overigens alleen kreupel in draf, maar wel echt goed kreupel zag ik vandaag weer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 14:08

Da kan helaas vandaag niet komen, maar kan zo wel metacam ophalen, kunnen we iniedergeval ff het weekend door.
Hij is na de diagnose echt veel beter geweest dan nu. Gaat van alles door me heen op t moment

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:47

Begrijpelijk, kijk maar eens wat hij doet met de pijnstilling..al hoop ik wel dat de DA een goed beeld kan krijgen dan maandag als hij op pijnstilling staat. Dat zou ik even overleggen, of eerst een filmpje maken oid van de kreupelheid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:22

Soms wel soms niet kreupel of de ene keer erger dan de andere keer kan ook een peesblessure zijn. Idd goed laten bekijken en niet meer belasten tot je meer duidelijkheid hebt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 16:40

Nou liep hij inderdaad weer minder slecht ( zeker niet goed ). Hij heeft metacam gekregen.

Elisa ik dacht daar ook aan, ik heb hem net gegeven en zondag doe ik het niet. ( ze zijn nu niet meer aanwezig ). Ik denk dat ik zo het beste kan doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 16:47

Ik loop nu overigens ook kreupel linksvoor. Meneer vond het nodig om met zijn voet met ijzer op mijn voet te stampen. Ja stampen O:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:51

Oeps haha, gedeelde smart is halve smart :+

Oke ben benieuwd wat hij morgen voor een beeld laat zien met de pijnstilling.

-Kurt Albrecht-

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 18:00

Ik ook

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:28

Elisa2 schreef:
Oeps haha, gedeelde smart is halve smart :+

Oke ben benieuwd wat hij morgen voor een beeld laat zien met de pijnstilling.

Ik ook, en neem zelf ook wat! :knuffel:

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 18:30

Haha ik heb chronische pijn dus zit standaard aan de pijnstilling ( helaas ). Maar gaat al wat beter met mijn voet, zal morgen wel erger zijn.

Net toch ff da gebeld voor overleg van die inflacam. Vandaag eind vd middag gegeven, morgen rond middag uur en dan zondag in de ochtend, begin middag maandag komt da en dan is de inflacam uitgewerkt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 13:21

Toen ik vandaag heb ik hem gewassen. Daarna een stukje draven aan de hand was beter maar nog niet goed.

Even later kwamen er nieuwe paarden bij de buren en werd ie knetter gek ( klein kind ) rennen door de wei, bokken alles en nog wat. Dat hield ff aan en ging dus steeds beter lopen ( op pijnstillng dus ). Op een gegeven moment zag ik niks meer. lijkt dus wel dat ie echt op moet waren of los moet komen en dan goed gaat..
Onder het zadel stapten we dus ook eerst een poos voor we een drafje deden ( dus opgewarmd ).

Maar we zullen het maandag wel horen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:21

Op pijnstillers zegt helaas niet zoveel natuurlijk... Ik zou wel proberen of het lukt om hem rustig te houden zolang je niet precies weet wat er mis is. Hij doet nu misschien meer als hij kan