Advies over hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AnneMare

Advies over hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:15

Afbeelding
Mijn paard is bekend met moeilijke voeten, hij heeft heeft daardoor glue shu’s gehad. Deze zijn er uiteindelijk af gegaan en hebben wat hoef meegenomen.
Ik heb al met de hoefsmid gebeld maar ben benieuwd wat jullie er van vinden. Het brokkelt aardig af.
Heeft ook een zweer gehad die eruit is gesneden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AnneMare op 05-06-24 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:24

Dit kun je zelf met een vijl bijwerken, heel spannend is dat niet.
Waarom zijn de glue shu's eraf gegaan?(te lang gewacht?)
Heeft hij ook gevoelige zolen?
De bekap-interval wat kleiner maken (elke 4 a 5 weken ipv 8 bijvoorbeeld, weet niet hoe vaak de smid nu komt?), en in de tussentijd de scheurtjes/brokkels zelf vijlen.

pluisje88

Re: Advies over hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:28

Ik zie vooral wat achterstallig bekap onderhoud en die wand is aardig toegetakeld. Goed schoonhouden en behandelen met spul tegen schimmels en dan groeit het er wel weer uit. Een goede bekapping uitvoeren is daarvoor wel gewenst. Kan de barst aan de voorkant niet zo goed inschatten zo van de foto.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:34

Wat is het huidige management? Waar staat hij, hoeveel vrije beweging heeft 'ie, hoeveel en op wat voor ondergrond werk je met 'm? En wat voor voer en hoe vaak komt de smid? Loopt je paard verder goed?

Ik zie inderdaad een vrij slechte hoef en de hoornkwaliteit lijkt matig. Met wat meer informatie kan ik wat gerichter meedenken :)

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:35

different1 schreef:
De bekap-interval wat kleiner maken (elke 4 a 5 weken ipv 8 bijvoorbeeld, weet niet hoe vaak de smid nu komt?), en in de tussentijd de scheurtjes/brokkels zelf vijlen.

Ondanks dat de randjes afrollen vaak geen probleem is om zelf te doen, zou ik aan een hoef waar een deel van de wand lijkt te missen niet zelf gaan vijlen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:41

Met een goede vijl is dit vrij vlot bijgewerkt, en als er regelmatig even een vijl over de brokkels gaat knapt het snel op. Steunsels kunnen ook bijgewerkt worden.
Weet je niet hoe te vijlen? Doe dan een cursus hoe je zelf de hoeven van je eigen paard kunt bijhouden, of evt. tussen de bekapmomenten door.

Over de IJssel

AnneMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:42

different1 schreef:

Omdat hij eigenlijk alles aftrapt en sloopt 1 moest eraf door de hoefzweer

AnneMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:43

Kousen schreef:
Wat is het huidige management? Waar staat hij, hoeveel vrije beweging heeft 'ie, hoeveel en op wat voor ondergrond werk je met 'm? En wat voor voer en hoe vaak komt de smid? Loopt je paard verder goed?

Ik zie inderdaad een vrij slechte hoef en de hoornkwaliteit lijkt matig. Met wat meer informatie kan ik wat gerichter meedenken :)

Hij staat overdag op de wei en nacht op stal.
Ik werk alleen met hem in de bak en al niet op het harde. Smid is er normaal elke 6 weken. Maar is dus nu voor het eerst van zijn ijzers af

AnneMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:43

pluisje88 schreef:
Ik zie vooral wat achterstallig bekap onderhoud en die wand is aardig toegetakeld. Goed schoonhouden en behandelen met spul tegen schimmels en dan groeit het er wel weer uit. Een goede bekapping uitvoeren is daarvoor wel gewenst. Kan de barst aan de voorkant niet zo goed inschatten zo van de foto.

Ja als het goed is komt de smid volgende week.
Denk je aan schimmel dan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:11

Niet direct maar als de spleten diep zijn zoals de voorkant lijkt dan zit je direct aan het zachte weefsel. Als je daar een schimmel in krijgt heb je een heel groot probleem. Dat wil je maar beter voor zijn ;)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

AnneMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 21:12

pluisje88 schreef:
Niet direct maar als de spleten diep zijn zoals de voorkant lijkt dan zit je direct aan het zachte weefsel. Als je daar een schimmel in krijgt heb je een heel groot probleem. Dat wil je maar beter voor zijn ;)

ah zo! Heb je tips wat te gebruiken daarvoor?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:17

Over de IJssel

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:29

different1 schreef:

Zelf met vijl bijwerken is zeker geen slecht idee! Wel even met je smid overleggen hoe of wat. Ik heb zelf in het verleden ook een paard gehad met een 'probleem' voet, toen raadde de hoefsmid mij zelf aan om het zelf wekelijks bij te houden. (liet overigens ook gelijk zijn vijl bij mij achter, de beste man :) ) Soms is zelf bijhouden gewoon de beste optie, tenzij de smid zelf al wekelijks op stal komt.

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:39

Ik vind dit ook niet heel spannend. Onderkant ziet er oke uit. Ff bijwerken en door.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:44

Lindsey_99 schreef:

Idd ff Aad vragen. Waarschijnlijk iets van Unique horn maar mijn productkennis is niet zo groot ( ik bekap zelf en heb nooit dit soort dingen. Als ik wel een keer iets dubieus heb gebruik ik thieves etherische olie of kolloidaal zilver. Maar net wat er is)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:01

Ik zou daar ijzertjes onder laten plaatsen.

(Krijg nu vast veel commentaar..)

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

AnneMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-24 09:06

Popstra schreef:
Ik zou daar ijzertjes onder laten plaatsen.

(Krijg nu vast veel commentaar..)

Hij heeft altijd ijzers gehad, maar trapt deze continu af waardoor hij zijn hele hoef kapot maakt. Daarom de keuze eerst liever geen ijzers meer

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:07

Hoe wil je ijzers vast slaan terwijl er geen wand meer over is? Ik ben überhaupt geen fan van ijzers hoor en volgens mij in dit geval ook volledig onnodig. Maar als je hier nog ijzers aan vast wil slaan ben ik benieuwd hoe..

Ik zie niet echt slechte voeten. Ik zie wel een bekapping die beter/strakker kan. Maar buiten dat zie ik hier geen dramatische voeten in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:27

Voeten zijn niet dramatisch, de hoefwand zal binnen de drie maand mooi uitgegroeid zijn.
Deze zou ik momenteel gewoon even laten bekappen, wel even behandelen tegen een schimmeltje , want die hoefwand is er nu wel gevoelig voor.
Zelf opvijlen zou ik nu niet doen want het hoefje is scheef en dus uit balans, de zool moet dringen netjes gemaakt worden.
Na de bekapping kan je wel wekelijks even de randjes opvijlen om te zorgen dat die niet snel meer gaat brokkelen, en een interval van 4 weken aanhouden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie