Ervaring strijkring 24/7 om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

little_birdy

Ervaring strijkring 24/7 om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 07:27

Helaas heeft mijn merrie inmiddels aan beide a achterbenen meerdere wondjes rondom de kogels omdat ze zichzelf raakt.

Ze staat niet heel erg nauw achter of koehakkig ze is gewoon lomp.
Icm met ijzers vrije beweging en lomp opstaan en gevoelige huid begint dit problemen te geven.

Heeft er iemand ervaring met een strijkring 24,7 omdoen of heeft er iemand andere ideeën om even mee te denken.

Zonder ijzers is geen optie ivm veel buiten rijden over hard terrein

Afbeelding

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:31

Ik zou het achterijzer aan de binnenzijde een stuk minder garnituur geven. Nu is de voet een stuk breder dan dat ie werkelijk is, met als mogelijk gevolg dat je paard zich raakt.

Jolliegirl

Re: Ervaring strijkring 24/7 om

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:48

Ik snap dat je paard ijzers nodig heeft voot jouw plezier.
Maar als het dier zichzelf daar constant mee verwond is een ijzer dus niet de oplossing voor je paard.
Wel voor jou, niet voor je paard.

Heb je alternatieve opties?

Ik vind sowieso het ijzer behoorlijk uitsteken aan de binnenkant

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:59

Vervelend probleem!

Ik heb geen ervaring met een strijkring maar wel met springschoenen 24/7. Na een ongelukkige wond op de kogel heeft mijn pony deze 6 maanden (op de kop om de kogel te beschermen) omgehad. Nooit last van gehad gelukkig.

Succes!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:04

Een strijkring gaat bij lang gebruik een kaal been opleveren. Ik ben het eens met jolliegirl

Boehoe!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:49

Ik zou kijken naar een alternatief voor ijzers of er in ieder geval een passend ijzer onder laten slaan. Ik persoonlijk kies voor het welzijn van mijn paard. Moet hij 24/7 ergens last van hebben omdat ik zo graag een buitenrit wil maken? Voor mij persoonlijk is de keuze als antwoord op die vraag heel snel gemaakt.

Een paard is geen fiets die je kunt gebruiken hoe het uitkomt maar een dier dat Nobel genoeg is om ons op hun rug te laten zitten.

Ik denk dat het gaat schuren, zand en water komt ertussen met kale plekken of erger als gevolg.

Altijd lastig als je op zoek bent naar een voor iedereen passende oplossing maar deze niet kunt vinden.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 31-05-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:10

Dag en nacht spring schoenen aan geeft wel te veel huid problemen.En ik zou ook bang zijn dat die ringen mogelijk ergens vast kunnen blijven haken.Vervelend probleem voor je.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:15

Vervelend probleem TS!

Ik zou dit probleem even bespreken met je hoefsmid, wellicht kan hij het ijzer inderdaad net wat anders slaan zodat je paard er minder last van heeft.

Ik vind de reacties over dat TS de ijzers alleen voor haar eigen plezier heeft wel lichtelijk overdreven hoor, kom op zeg kan hard over komen terwijl TS gewoon het beste voor heeft met haar viervoeter...
Denk zomaar dat de meeste eigenaren met paarden die ijzers nodig hebben het ook liever anders hadden gezien, zou een hoop centjes schelen namelijk, soms is het gewoon niet anders. Neem aan dat TS al naar die oplossing had gekeken.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:24

Jeetje bokt, gaat het lekker? Meteen ervan uitgaan dat TS alles voor haar eigen plezier kiest, kom op zeg. Waaruit maakt op dat dit het geval is? TS zoekt oplossingen om haar paard te helpen. Je paard rondom op ijzers zegt helemaal niks over hoeveel je om hem geeft. Als het ijzer inderdaad het probleem is en TS had dat geweten maar besluit er niks aan te doen dan is dat een ander verhaal, maar dat is totaal niet aan de orde!

TS inderdaad het lijkt of het ijzer heel ruim zit binnenlangs en dit weleens de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zou het eens met je hoefsmid bespreken of dat anders kan en dan verder kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:25

Ijzers eraf en hoefschoenen nemen lijkt me de meest paardvriendelijke oplossing

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:26

Is dat zo? Ts zet zelf in de tekst: zonder ijzers geen optie ivm lange buitenritten over hard terrein.

Dan heb je dus wel een keuze. Of je gaat over ander terrein, of minder ver, of helemaal niet op buitenrit. Dan heb je ook geen ijzers nodig.

Je hebt altijd een keuze. Het is de vraag of je die keuze wilt maken. En dat is een persoonlijke vraag. Maar geen andere optie is eigenlijk nooit het geval. Hem laten lopen met wondjes is een keuze, ijzers eraf is een keuze, zorgen voor minder slijtage is een keuze, kiezen voor een alternatieve vorm van hoef bescherming… de keuze is reuze…

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:27

Ik zou het eens met een andere hoefsmid die warm beslaat proberen.
Want ik vind de ijzers er niet mooi onder liggen :n

Keuze ijzers of hoefschoenen is persoonlijk en met een dun huidje zou ik voor ijzers gaan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:31

pluisje88 schreef:
Is dat zo? Ts zet zelf in de tekst: zonder ijzers geen optie ivm lange buitenritten over hard terrein.

Dan heb je dus wel een keuze. Of je gaat over ander terrein, of minder ver, of helemaal niet op buitenrit. Dan heb je ook geen ijzers nodig.

Je hebt altijd een keuze. Het is de vraag of je die keuze wilt maken. En dat is een persoonlijke vraag. Maar geen andere optie is eigenlijk nooit het geval. Hem laten lopen met wondjes is een keuze, ijzers eraf is een keuze, zorgen voor minder slijtage is een keuze, kiezen voor een alternatieve vorm van hoef bescherming… de keuze is reuze…

En als een strijkring een oplossing zou zijn (waar TS ervaringen om vraagt) dan is dat toch ook een manier om voor te kiezen? Als je geen ervaring ermee hebt snap ik dat je ernaar vraagt. Nu is een strijkring niet heel vriendelijk dus zou het mijn keuze ook niet zijn maar ik snap wel dat TS eerst kijkt welke opties er allemaal zijn voordat ze kiest om het ijzer eraf te halen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:37

Ach en als TS dan niet meer op buitenrit gaat en alleen in de bak rijd is t weer zielig voor het paard dat ie nooit wat anders mag doen :')

Kom op zeg, die reacties zijn gewoon overdreven. Het is ook nooit goed hier op bokt.

TS; Staat je paard 24/7 buiten? En op wat voor grond?
Die van mij deed alleen op het land wat gek en kon dan ergens een klein wondje maken. Zomers stond ze dan overdag met springschoenen op de weide. In de paddock geen last van. Maar nogmaals zou ik dit eerst met je smid bespreken.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:47

pluisje88 schreef:

Dit dus.

Volgens mij verwoorden we ons prima genuanceerd en netjes.

Denk niet dat het door anderen bedoeld is als afzeiken.

Maar het is een keuze dat je paard het nodig heeft voor plezier redenen en niet medisch ondergelegd.

Dus dan is het zoeken naar een goede oplossing.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:05

Dorine92 schreef:

24/7 hoefschoenen aan lijkt me nou zeker niet paardvriendelijker dan een strijkring/springschoenen 24/7 aanlaten......
We weten overigens helemaal niet of het paard misschien om medische redenen achter op beslag staat.

En het ding: Ijzers voor ons eigen plezier?
Sorry, ik ben niet perse pro ijzer, de mijne staat ook zonder....
maar is niet alles wat we met paarden doen voor ons eigen plezier???

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:34

Sky_As schreef:
Dorine92 schreef:

24/7 hoefschoenen aan lijkt me nou zeker niet paardvriendelijker dan een strijkring/springschoenen 24/7 aanlaten......
We weten overigens helemaal niet of het paard misschien om medische redenen achter op beslag staat.

En het ding: Ijzers voor ons eigen plezier?
Sorry, ik ben niet perse pro ijzer, de mijne staat ook zonder....
maar is niet alles wat we met paarden doen voor ons eigen plezier???

Hoefschoenen lijkt mij ook de beste optie. Niemand heeft het over 24/7 hoefschoenen. Gewoon aan als je op het harde gaat rijden, daarna weer af.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:37

Zolang je niet weet of het een medische reden heeft, kun je helemaal niet spreken van de beste.

En zelfs al is het wel om het buiten rijden, een hoefschoen is ook niet voor iedereen een optie.
Ze vraagt overigens om ervaring met 24/7 strijkring om.
Daar kan ik geen antwoord op geven. Ken wel paarden die 24/7 springschoenen om hadden in bepaalde periodes ivm medische noodzaak, dat gaf bij die paarden geen problemen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 10:41

Wauw wat een bijzondere reacties.
Foto is niet recent maar even voor het idee dat paardje achter niet nauw staat.

Los op iedereen reageren vind ik lastig maar ga even de situatie beter schetsen.

Paard staat op ijzers omdat de achtervoeten veel te kort afgesleten waren en niet snel genoeg groeien.
Ze staat 24/7 buiten op paddock/deels verhard hier kunnen geen aanpassingen in gedaan worden ivm de schuilstal.

Voeten slijten harder dan dat ze groeien ivm zand en verharding daardoor was ze echt te kort geworden met dunne zolen als gevolg.
Ik wil eventueel wel zonder ijzers maar dat moet wel kunnen voor het welzijn van het paard.
Hoefschoenen (goed passende aangemeten hoefschoenen) heb ik geprobeerd alleen daar had ze binnen no time drukplekken en wondjes van nogmaals paard heeft een dunne en gevoelige huis (appaloosa )

Ik doe er kwa management iniedergeval alles aan dat ze lekker paard kan en mag zijn en ze is ook de enige die wondjes oploopt..

Ook krijgt ze een uitgebalanceerd voer met voldoende voedingswaarde enz om hopelijk de huid en hoeven en van binnenuit de boel sterker te maken.

De reden dat de ijzers zo liggen is omdat de voet nog te smal is en de smid juist de ijzers niet te krap wilt leggen ivm de hoefwerking.

Ook heeft ze een blessure gehad achter en zitten er ook op aanraden van de dierenarts ijzers onder door de helaas vele hoefkneuzingen…
Medische redenen dus momenteel

Ik snap de gedachtes van dan ga je maar niet meer rijden alleen ik heb geen paard om tegenaan te kijken ;) en nee ik zie mijn vriendin ook niet als een fiets jeetje zeg….

Ik kom hier voor een oplossing voor de wondjes en ik vind niet rijden nou niet echt stap 1 momenteel.
Strijkring lang om laten lees ik is iniedergeval geen optie.

De smid komt over een week of 2 weer en ik ga even met hem in overleg want achterijzers er af was heus wel in me opgekomen hoor . Alleen lijkt me juist voor mijn paard niet de meest comfortabele oplossing nu .

En het is nu ook nog niet zo dat paardlief gaten heeft tot op het bot maar ik dacht er zijn vast mensen die dit ook hebben gehad.

Meerdere mensen dus die over de ligging van de ijzers vallen dus dat ga ik zeker oppakken met de smid.

Haar weerstand was ook best laag toen ze kwam en we (staleigenaresse en ik) doen er zeker alles aan om de weerstand op te krikken
Alleen soms hebben zulke dingen tijd nodig…

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:46

heb ook een beetje vertrouwen in je smid ;-) vanaf deze foto kun je er niet mega veel van zeggen hoe de voeten zijn. En liever een ruim liggend ijzer, dan een te krap ijzer. De reden die je smid geeft, klinkt best aannemelijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 11:30

Daarom geef ik ook aan dat ik in overleg ga met de smid inderdaad.
Ik wil gewoon het beste voor mijn dier en als het zonder ijzers kan dan graag.
Helaas heeft niet ieder paard snel groeiende voeten.
Ik ga het met hem bespreken. En misschien heeft er iemand in de tussentijd nog een andere gouden tip.
Zat ook al te denken aan kunstof beslag dat dat minder scherp is misschien.
Maar wellicht is het nú inderdaad gewoon mogelijk dat er een iets ander ijzer onder komt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:59

Plak ijzers misschien nog een optie? Als ze niet snel genoeg groeien komt er ook schade door de nagel gaten elke keer. Vooral het hoef mechanisme goed laten werken. Dan gaat de hoef sneller groeien

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 13:53

pluisje88 schreef:
Plak ijzers misschien nog een optie? Als ze niet snel genoeg groeien komt er ook schade door de nagel gaten elke keer. Vooral het hoef mechanisme goed laten werken. Dan gaat de hoef sneller groeien

O ja dat zou ik nog kunnen vragen ook.
Kwaliteit van het hoorn is trouwens best heel goed en vrij hard zelfs alleen de groei is dus minder

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:06

Maar als het niet groeit dan komen je nagel gaten steeds hoger te zitten. Uiteindelijk kom je er dan niet meer mee weg.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:34

Strijkring om heb ik nog niet gezien, maar hier meerdere paarden die 24/7, 365 met rubberen springschoenen staan en daar zijn geen problemen mee. Geen huidproblemen, schuren of iets dergelijks.

Als je er met de hoefsmid niet uitkomt kun je het altijd proberen en goed in de gaten houden.

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!