Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 19:44

Hoi,

Ik heb vandaag de scoot boots binnen gekregen van Agradi.
Nu twijfel ik een beetje over de maat. Hij heeft namelijk de ene hoef een halve centimeter groter als de andere, dus ik moet even 2 verschillende maten bestellen.

Hoe strak zitten ze bij jullie? Aan de zijkant kun je de hoef goed zien, hebben jullie daar nog een stukje rubber over? Of zit de hoef echt op de rand?
Mijn paard is vorige week naar de smid geweest, dus de hoeven zijn nu op z'n mooist.
Wie kan mij van advies voorzien? Ik wil wel foto's door appen. Mijn nummer is: xx

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Jolien.
Laatst bijgewerkt door Coby op 23-05-24 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd.

scooby09

Berichten: 2221
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:55

Kan je niet helpen met de maat voering maar zou je nummer even weg halen die staat nu wel erg open en bloot op internet.

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:00

Misschien heb je iets aan onderstaande foto's. Verder kan ik je niet helpen, hij heeft ze nu vrijwel nooit meer aan.
In de tijd dat we ze (ook sporadisch) gebruikte, hebben ze nooit gevoelige-/schaafplekken gegeven. Hij liep er zo mee weg. Alleen het aandoen ging niet echt gemakkelijk.
Hij had ze zowel voor als achter en ik kan mij herinneren dat er een voorschoen wat meer draaide. Volgens mij hebben we er ook een keer een verloren (en weer gevonden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:30

Grit schreef:
Misschien heb je iets aan onderstaande foto's. Verder kan ik je niet helpen, hij heeft ze nu vrijwel nooit meer aan.
In de tijd dat we ze (ook sporadisch) gebruikte, hebben ze nooit gevoelige-/schaafplekken gegeven. Hij liep er zo mee weg. Alleen het aandoen ging niet echt gemakkelijk.
Hij had ze zowel voor als achter en ik kan mij herinneren dat er een voorschoen wat meer draaide. Volgens mij hebben we er ook een keer een verloren (en weer gevonden).

[ [url=m/iECund.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iNi4nN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2vdzlp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EqwMSg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze zijn te groot, dus draaien en verliezen verbaasd mij niet.

Celebi
Berichten: 3938
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:35

Ik heb 2 jaar scootboots bij mijn pony gebruikt om zijn achterhoeven. Zaten als een huis. Heb via Equischoen toentertijd een hele set passchoenen gekregen om de juiste maat te bepalen en van de beste maat toen ook een set test schoenen waarmee ik een week mocht wandelen en rijden om te kijken of ze echt goed zaten. Zoiets kan ik je eigenlijk ook aanraden ipv ze via Agradi op hoop van zegen te kopen. Scheelt je een hoop geld als het verkeerd zit.

Mochten de voeten echt teveel afwijken van elkaar kun je ook per schoen de Scootboots kopen. Dan heb je gewoon twee verschillende maten.

Ik heb trouwens altijd wel een klein randje schoen gezien naast de hoef. Het is beter van niet, maar als de schoen verder goed aansluit kan het geen kwaad. Als het veel is, dan kun je beter een slim variant proberen van het merk. Die zijn er speciaal voor de smallere voetjes.

In ieder geval goed kritisch kijken of ze goed passen! :j

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:59

Dennis schreef:
Deze zijn te groot, dus draaien en verliezen verbaasd mij niet.
Ze zijn destijds zo aangemeten door de passervice. Verliezen is een keer gebeurd, draaien ook bij dezelfde hoef. In een kleinere maat paste zijn hoef niet.
Ik weet niet meer welke andere merken toen zijn geprobeerd, maar de scootboots waren het meest geschikt.

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 22:10

scooby09 schreef:
Kan je niet helpen met de maat voering maar zou je nummer even weg halen die staat nu wel erg open en bloot op internet.


Ik weet zo even niet hoe ik mijn bericht kan wijzigen, haha ik zie die hele knop niet? :+

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 22:11

Grit schreef:
Misschien heb je iets aan onderstaande foto's. Verder kan ik je niet helpen, hij heeft ze nu vrijwel nooit meer aan.
In de tijd dat we ze (ook sporadisch) gebruikte, hebben ze nooit gevoelige-/schaafplekken gegeven. Hij liep er zo mee weg. Alleen het aandoen ging niet echt gemakkelijk.
Hij had ze zowel voor als achter en ik kan mij herinneren dat er een voorschoen wat meer draaide. Volgens mij hebben we er ook een keer een verloren (en weer gevonden).

[ [url=m/iECund.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iNi4nN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2vdzlp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EqwMSg.jpg]Afbeelding[/url] ]



Deze lijken idd wel wat groot, die van mij zitten een stuk strakker, ook van achteren.

Celebi
Berichten: 3938
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:49

Die hierboven zijn aangemeten door een passer? :=

Je kunt aan de bovenkant van de schoen gewoon naar binnen kijken langs de hoef naar beneden. Dat hoort nauw aangesloten te zitten. Dat dit geen schuurplekken heeft gegeven vind ik best een wonder. En dat je ze niet vaker verloren bent. :o

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 23:12

Ik ga morgen hier wel even foto’s uploaden!

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 23:15

Oh haha gaat best simpel!
Witte voetje is rechtsvoor (is halve centimeter kleiner). Zwarte voetje is linksvoor (is dus iets groter. Ik had er 1 besteld, dus beide hebben nu dezelfde maat aan op de foto’s.
Hij is vorige week naar de smid geweest, dus dat zou nog wel gaan groeien, daarom denk ik dat het te strak zit bij het zwarte voetje. En wat vinden jullie van witte voetje?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 22-05-24 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 23:16

Hier zwarte voetje


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 22-05-24 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3938
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:21

Passen allebei niet zou ik op het eerste oog zeggen. De schoen moet overal aansluiten, ook om de hoefballen. Je moet er wel met je vinger tussen kunnen komen, maar het moet niet bij voorbaat al zo afstaan. Er zit heel veel loze ruimte zo rond de voeten. Of dit is niet de maat van je paard, of dit is niet het type schoen voor je paard. Kan beide natuurlijk.

xSCWx

Berichten: 7100
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:41

Past beide niet inderdaad. Beste is om echt pas schelpen te bestellen via Equischoen en daarna degene die het beste lijkt te zitten, een week op proef te nemen. Pas dan weet je dat je echt een goede aankoop doet.
Ik heb het idee te zien dat de hoef van je paard te rond is voor deze pasvorm, ook dat speelt heel erg mee.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:41

Ze lijken idd allebei niet helemaal lekker te zitten. Ik beng bang dat dit gaat schuren.
Ze moeten aan alle kanten goed aansluiten. Ik raad toch aan een hoefschoenpasser er bij te halen. T zijn dure dingen om op de gok te kopen.

Zelf heb ik mijn scoot boots al drie jaar, ze zitten als een huis, schuiven of draaien niet, heb nog nooit schuurplekken oid gehad.
Ze zijn alleen een pain in the ass om aan te krijgen, dus effectief gebruik ik ze niet zo vaak.

Celebi
Berichten: 3938
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:58

Valt wel mee toch? Teen erin, over de hoefballen plaatsen en als ik dan een paar tikken met mijn platte hand tegen de zool gaf zat ie meteen mooi op z'n plek. Alleen het vastmaken van de sluitingen lukt mij niet met mijn handen. Daarvoor gebruikte ik een hoevenkrabber en dat werkt ideaal en heel makkelijk. Als ik op rit ging had ik dus ook standaard een hoevenkrabber bij me voor het geval dat het los zou gaan onderweg. :j

Passervice vind ik trouwens niet perse nodig, mits je weet waar je op moet letten en je dus goed inleest en instructie video's bekijkt van de merken die je past. En je zelf handig genoeg daarmee bent. De passervice die hier zou komen zou effectief ook alleen maar pas schelpen mee hebben en op basis daarvan advies geven wat ik zou moeten bestellen.. Met een beetje inzicht en de juiste kennis is die passchelpen passen niet heel ingewikkeld. Kijken of de test schoenen daarna ook daadwerkelijk goed zijn vond ik juist lastiger, maar daar zou de passervice niet mee kunnen helpen omdat ze geen test schoenen mee hebben. Op zich logisch in al die verschillend maten, maar dat gaf mij een beetje een nutteloos pasconsult. :+

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:01

Deze passen niet.
Bij de hoefballen te ruim, in de breedte op het randje bij de zwarte voet. Misschien een maatje kleiner en dan het witte voetje wel de slim en het zwarte voetje de gewone.
Maar het kan ook zijn dat dit merk gewoon niet het juiste merk is voor jouw paard.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15502
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:18

Jooliieen schreef:
scooby09 schreef:
Kan je niet helpen met de maat voering maar zou je nummer even weg halen die staat nu wel erg open en bloot op internet.


Ik weet zo even niet hoe ik mijn bericht kan wijzigen, haha ik zie die hele knop niet? :+


Ik heb je telefoonnummer verwijderd :)

LoveBodin

Berichten: 4376
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ervaringen met scoot boots (hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:28

Ik zou ook naar een passervice gaan, wij zijn heel fijn geholpen door Klaas Feuth. Veel verschillende schoenen, die je daar ook ter plekke kon testen. En ze hebben er gewoon heel veel oog voor. Ze doen niet zelf aan huis passen, daarvoor moet je naar Reek, maar ze hebben wel een lijstje met hoefsmeden die wel aan huis komen.

Bij ons pasten bvb scootboots helaas ook niet, wel gepast maar uiteindelijk voor een ander merk gegaan.

Verder: je zegt dat de hoefsmid vorige week is geweest. Hoe vaak komt de hoefsmid en houd je de hoeven zelf tussendoor bij? Volgens Hoofwear moet je dit passen doen binnen 2 weken na het bekappen, dus je zou niet te lang moeten wachten en hopen dat ze anders beter gaan zitten.

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 20:18

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga idd voor een passervice!