Horizontale scheuren in voorhoeven

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 17:18

Afbeelding

Afbeelding

Iemand dit eerder gezien/ meegemaakt met paard? Mijn hoefsmid zegt dat het door de ontstekingsremmer (Metacam) komt. Hier heeft ze 5 dagen op gestaan.

Iemand ervaring hoe dit verder ontwikkelt/geneest?

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:29


8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:09

Ik zou gokken dat er op dat moment, zo’n paar maanden geleden waarschijnlijk, iets is geweest dat de hoefgroei remde/veranderde.. kan ziekte zijn, voeding, medicijnen..

Janneke2

Berichten: 23093
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:21

Metacam heeft er niets mee te maken volgens mij.

Het kan nog van alles zijn, maar een hoornkloof wordt vaak door een ontsteking veroorzaakt.
(Niet door het spul dat de ontsteking remt....)

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:42

Dit heet fungal infection, via Google is wel veel informatie te vinden. Kort gezegd is een schimmel die meestal vanuit de uiteinden van de kroonrand meegroeit.

Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 19:30

wat een nare plaatjes, dit ziet er toch wel anders uit. Zou ook niet weten hoe ze aan schimmel zou moeten komen in deze al langere droge periode. Ze staat op stro aan huis en ik mest dagelijks heel de stal uit. Dus blijven ook geen natte delen achter
Ook wordt ze regelmatig bekapt en geen rare dingen gesignaleerd.

tennan
Berichten: 3141
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:42

Desi_2409 schreef:
wat een nare plaatjes, dit ziet er toch wel anders uit. Zou ook niet weten hoe ze aan schimmel zou moeten komen in deze al langere droge periode. Ze staat op stro aan huis en ik mest dagelijks heel de stal uit. Dus blijven ook geen natte delen achter
Ook wordt ze regelmatig bekapt en geen rare dingen gesignaleerd.


De scheur is niet de hoef die nu opeens 'splijt', denk ik, maar iets dat van boven naar beneden uitgroeit- het komt dus van de kroonrand. Die schimmel/hoefzweer/ontsteking/you name it is dan dus van een poos terug.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:16

Dat klopt inderdaad, maar als de schimmel er nog in zit, kan hij wel van binnenuit behoorlijke schade in de hoef veroorzaken. Dus behandeling is wel nodig.

Het is ruim een half jaar buiten erg nat geweest, dus men ziet dit jaar juist meer van dit soort problemen.

tennan
Berichten: 3141
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:31

Caily schreef:
Dat klopt inderdaad, maar als de schimmel er nog in zit, kan hij wel van binnenuit behoorlijke schade in de hoef veroorzaken. Dus behandeling is wel nodig.

Het is ruim een half jaar buiten erg nat geweest, dus men ziet dit jaar juist meer van dit soort problemen.


Dat is zeker waar!

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:28

Vanaf de foto's lastig te beoordelen, en in eerste instantie zou mijn gok ook een doorgebroken zweer zijn die nu uitgroeit. Neemt niet weg dat, ongeacht de oorzaak, dit soort scheurtjes ideale kweekplekjes zijn voor schimmels en bacteriën, zoals hierboven ook wordt aangehaald. Ik zou met een dierenarts kijken in hoeverre het 'opengelegd' moet worden (met een dremel gaat dat vaak heel goed, maar ik zou dit alleen met professionele begeleiding doen), zodat je het schoon kunt houden en er zuurstof bij kan. Dan is het een veel minder goede plek voor schimmels en bacteriën :D

Zo laten zou ik in elk geval te spannrnd vinden.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:01

Is het een jong paard?
Als ik de fotos zie zou ik zeggen dat er 2cm onder de grote scheuren ook wat zit wat niet helemaal lekker heeft gezeten. Dat is dan van 4 a 5 maanden terug.

Als het iets is wat terug komt zou ik er misschien idd eens wat beter naar kijken.

Ik vind de scheur ook vrij groot voor alleen een zweertje. Als dat hier gebeurt zit er een scheurtje van misschien 2 a 3 cm.

Met de 2 scheuren boven elkaar heb je risico dat er op een gegeven moment een stuk hoef loskomt. Zeker als de hoefwand tussen de scheuren in los zit door een bepaalde reden (schimmel, infectie etc). Als het nu al geen contact meer maakt met de rest van de hoef zou je dit kunnen horen als je erop tikt met iets.

Maar ga ik er vanuit dat de smid ook wel iets verder kijkt dan alleen bekappen. Het is uiteraard geen dierenarts maar als er problemen zijn zal hij/zij het wel opmerken (hoop ik).

Kousen

Berichten: 34
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:15

palousa_boy schreef:
Maar ga ik er vanuit dat de smid ook wel iets verder kijkt dan alleen bekappen. Het is uiteraard geen dierenarts maar als er problemen zijn zal hij/zij het wel opmerken (hoop ik).


Ondanks dat ik de professionaliteit van de smid op basis van één post zeker niet kan beoordelen, vind ik de uitspraak dat deze scheuren door 5 dagen metacam komen niet erg veel vertrouwen opwekken. Ik zou dus wat terughoudend zijn in daar blindelings op vertrouwen :)

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:58

Kousen schreef:
palousa_boy schreef:
Maar ga ik er vanuit dat de smid ook wel iets verder kijkt dan alleen bekappen. Het is uiteraard geen dierenarts maar als er problemen zijn zal hij/zij het wel opmerken (hoop ik).


Ondanks dat ik de professionaliteit van de smid op basis van één post zeker niet kan beoordelen, vind ik de uitspraak dat deze scheuren door 5 dagen metacam komen niet erg veel vertrouwen opwekken. Ik zou dus wat terughoudend zijn in daar blindelings op vertrouwen :)


Ik zou daar ook echt niet op vertrouwen. Dit lijkt erg op een schimmel die een losse wand veroorzaakt.
De hoornwand lijkt zo te zien aan 2 zijden geperforeerd dat inhoudt dat er sprake is van een losse wand.
Dit moet behandeld en het uitgroeien van de scheur moet ook goed worden begeleid. Het beste met een ijzer.

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:59

palousa_boy schreef:
Maar ga ik er vanuit dat de smid ook wel iets verder kijkt dan alleen bekappen. Het is uiteraard geen dierenarts maar als er problemen zijn zal hij/zij het wel opmerken (hoop ik).


Geloof me, er zijn veel meer slechte smeden dan goede...

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:29

Zat die richel al in de hoef voordat die scheurde? En zitten die richels ook in de achterhoeven?

Het ziet er beetje uit als die ringen die ontstaan wanneer het management van het paard verandert (ander voer, begin of eind weideseizoen etc). Ik heb ook wel eens gezien dat zo'n ring uiteindelijk open barst. Geen idee waarom, maat groeide gewoon netjes uit.

Overigens lijkt de stand ook niet echt prettig. De kroonrand is niet recht en de hielen lijken erg hoog.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Horizontale scheuren in voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:55

Ja misschien ben ik wel verwend met smeden die verder kijken dan hun rasp lang is.. scheelt dat ze anders ook niet terug hoeven te komen :Y)