Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Volgens mij is de theorie achter PRP bij oudere blessures dat je een chronische ontsteking daardoor weer actief maakt en is het daardoor ook bij oudere blessures (want wie komt er eigenlijk ooit direct in het acute stadium achter én begint dan ook direct te behandelen?) heel effectief.
S_imonee schreef:Ik heb voor mijn paard ook het advies gekregen om PRP toe te passen. Hij heeft een tussenpees blessure.
De kosten daarvan zullen rond de €550,- zijn.
Ik weet nog niet of ik dat ga doen. Ik lees graag even mee voor ervaringen van anderen.
Ik lees ook veel goede ervaringen over High Power laser therapie. Ik twijfel over wat ik moet gaan doen.
Natasjaa schreef:Hoi allemaal,
Ik zit met een dilemma en zou graag jullie ervaringen horen.
Merrie van n vriendin van me heeft een scheurtje in de diepe buigpees in de hoef, helaas is ze nu afgekeurd, de dierenarts had het nog over prp behandeling, maar het is vrij prijzig, zijn er mensen die dit ook bij hun paard hebben laten doen met een vergelijkbare blessure ? En is het er ook echt beter van geworden of niet? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Nog even n link naar wat de behandeling inhoudt, voor t geval iemand dat graag weten wil
https://wellensiek.nl/faq-items/prp-beh ... bevorderen.
Rubs schreef:Even een schopje omhoog, misschien hebben anderen er later nog iets aan.
30 nov is mijn paard, 19 jarige ruin, kreupel geraakt tijdens bosrit (aan de kletter en plotseling gestopt bij tegenliggers) we moesten nog 25 min stappen om thuis te komen.
Erg kreupel en pijnlijk en dik onderbeen, het lijkt niet warm.
De 1e 24 uur op stal laten staan.
Daarna alleen snachts op stal en overdag apart in kleine paddock, tussen de paddocks van zn vrienden en die van de prinsessen in.
De 1e 3 dagen gekoeld en metacam
Daarna niets meer te merken, en uit zn plaat gegaan tijdens los in de bak. Gestopt met spoelen en metacam.
Dag 4 alleen nog klein bultje te zien.
Toch afspraak echo gemaakt, voor de zekerheid. Het is koud, hij is niet te houden, en gaat, als de leider zijnde, gegarandeerd compleet uit zn stekker zodra ik hem terug bij zn vrienden zet. Dus ik neem geen risico.
9 dec echo, diagnose gat in checkligament Het gat is nog geen centimeter.
DA zegt dat hij de meest gunstige blessure heeft en adviseert PRP injectie van zn eigen rode bloedcellen. Ik doe zonder stamcellen. Dit moet binnen 2 weken.
En verder gaan met dagelijks koelen en 10 a 20 min stappen, bij voorkeur op een stevige bodem, en als die te mul is op het harde.
Ik kan inmiddels echter niet meer normaal met hem wandelen, hij is het zat, en die ijskoude wind is niet helpend! Gister ook nog galopperend door z'n minipaddock.
Vrijdag 13 dec (ohjee) 1 uur rijden naar de kliniek, met 2 streepjes domosedan onder de tong. Paard is nerveus en een zeer moeilijke lader. Paardenvervoerder en ook trainer Maarten van "met paard naar beter" ingeschakeld, en binnen 5 minuten stond hij op de trailer.
In de kliniek zagen ze dat het gat al aan het herstellen is, en dat na 4 dagen sinds de vorige echo. De PRP injectie gekregen, en hop weer naar huis. Nu 2 dagen boxrust, en dan verband er af en dagelijks stappen en koelen.
Over 6 weken weer echo. Duimen!
Rubs schreef:Rubs schreef:Even een schopje omhoog, misschien hebben anderen er later nog iets aan.
30 nov is mijn paard, 19 jarige ruin, kreupel geraakt tijdens bosrit (aan de kletter en plotseling gestopt bij tegenliggers) we moesten nog 25 min stappen om thuis te komen.
Erg kreupel en pijnlijk en dik onderbeen, het lijkt niet warm.
De 1e 24 uur op stal laten staan.
Daarna alleen snachts op stal en overdag apart in kleine paddock, tussen de paddocks van zn vrienden en die van de prinsessen in.
De 1e 3 dagen gekoeld en metacam
Daarna niets meer te merken, en uit zn plaat gegaan tijdens los in de bak. Gestopt met spoelen en metacam.
Dag 4 alleen nog klein bultje te zien.
Toch afspraak echo gemaakt, voor de zekerheid. Het is koud, hij is niet te houden, en gaat, als de leider zijnde, gegarandeerd compleet uit zn stekker zodra ik hem terug bij zn vrienden zet. Dus ik neem geen risico.
9 dec echo, diagnose gat in checkligament Het gat is nog geen centimeter.
DA zegt dat hij de meest gunstige blessure heeft en adviseert PRP injectie van zn eigen rode bloedcellen. Ik doe zonder stamcellen. Dit moet binnen 2 weken.
En verder gaan met dagelijks koelen en 10 a 20 min stappen, bij voorkeur op een stevige bodem, en als die te mul is op het harde.
Ik kan inmiddels echter niet meer normaal met hem wandelen, hij is het zat, en die ijskoude wind is niet helpend! Gister ook nog galopperend door z'n minipaddock.
Vrijdag 13 dec (ohjee) 1 uur rijden naar de kliniek, met 2 streepjes domosedan onder de tong. Paard is nerveus en een zeer moeilijke lader. Paardenvervoerder en ook trainer Maarten van "met paard naar beter" ingeschakeld, en binnen 5 minuten stond hij op de trailer.
In de kliniek zagen ze dat het gat al aan het herstellen is, en dat na 4 dagen sinds de vorige echo. De PRP injectie gekregen, en hop weer naar huis. Nu 2 dagen boxrust, en dan verband er af en dagelijks stappen en koelen.
Over 6 weken weer echo. Duimen!
Vandaag controle echo gehad, gat is op klein gaatje na dicht.
Weefsel moet nu verder peesweefsel worden.
Herstel gaat volgens het boekje.
Ik moet nu verder opbouwen, met de draf erbij, onder het zadel. Heel langzaam, 1e week halve minuut, alleen rechtuit.
Hij moet nog 6 weken apart blijven. Zijn paddockje is naast zijn ruinen-vrienden.
Maar.... inmiddels is er geen land meer mee te bezeilen, hij explodeert bij alles. Hij mist zn groep (het is een fijne groep van 6 ruinen), het spelen, het rennen, en het geregel, want als leider ziet hij erop toe dat iedereen zich gedraagt en nu verveelt hij zich. No way dat ik er op ga zitten, my life matters ook! Ik wou dat het zomer was, dan is hij een stuk rustiger. Longeren of lange lijnen gaat hij nu ook mee aan de kletter.
Ik mag hem 1 streepje tranquigel geven... maar dan moet ik hem 6 weken lang om de dag sederen. En na die 6 weken komt de galop er ook nog bij, pfff help.
Dus ik overweeg om hem over een week of 4 toch weer terug in de groep te gooien. Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 15 bezoekers