Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 19:32

Dan op de andere?
Mijn verzorgpaard was paar weken kreupel en we dachten dat ze weer goed was, ik ging vandaag buiten stappen en klein drafje maar ik merkte als ik lichtreed op het rechtervoorbeen (dus dat zou dan de linkerhand zijn) ze anders liep, kan dit iets zeggen?
Alvast bedankt

Molly1230

Berichten: 418
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:36

Ik denk van wel. Als je aan de longe niks merkt maar wel tijdens het rijden, zou ik ervoor zorgen dat er iemand vanaf de grond kan meekijken als je weer gaan rijden.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:43

Ik heb wel meerdere paarden gereden die anders aanvoelden op de ene diagonaal dan op de andere. Maar of dat vanuit natuurlijke scheefheid komt, of vanuit een kreupelheid is zo niet te zeggen. Als die eerder echter niet hebt gemerkt en nu ineens wel, zou ik toch van kreupelheid uitgaan

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:44

Dat is mijn standaard „check“ bij het losdraven. Als ik een „slag in het wiel“ voel aan 1 kant dan is dat voor mij een waarschuwing dat het paard of scheef of onregelmatig is.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:46

Bij mijn paard is dit wel altijd een aanwijzing dat er iets mis is. Als ze fijn loopt voel ik nagenoeg geen verandering als ik van been wissel

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 19:47

Dankjulliewel maar zou dit wat over links of rechts zeggen?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:51

Daar kun je zo niets over zeggen behalve als je verder nog iets merkt dat niet in het normale beeld past. Als je je paard en zijn looppatroon goed kent dan eventueel wel, maar dat is hier blijkbaar niet aan de orde.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:18

De vraag is even of het paard links of rechts gebogen was op dat moment, als het paard links gebogen is, en jij rijdt licht op het rechter voorbeen, dan voelt dat gek omdat je tegen de buiging in zit te werken.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 00:54

eilleen333 schreef:
De vraag is even of het paard links of rechts gebogen was op dat moment, als het paard links gebogen is, en jij rijdt licht op het rechter voorbeen, dan voelt dat gek omdat je tegen de buiging in zit te werken.


Recht gericht, we reden buiten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 01:19

Rechtuit is niet automatisch recht, ook niet op een bospad. Tenzij je actief bezig bent met rechtrichten, is de kans groot dat je paard scheef loopt. Rij dat bospad eens met lichtrijden en elke 3-4 passen van been wisselen, als je aan het eind niet meer kan lichtrijden (paard gooit je niet meer op) zijn de rugspieren los en paard kan recht lopen. Voelt die dan nog vreemd/onregelmatig/oid kan het nodig zijn om verder te kijken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:26

En vergeet niet dat als jij als ruiter ( zeg niet dat dit voor jou geldt hoor) met name op 1 been lichtrijdt ( valkuil met buitenrijden) het ook heel vreemd kan voelen als je dan opeens op t andere been gaat lichtrijden

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zegt het wat als paard met lichtrijden op het ene been anders voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:54

Mijn paarden voelen op het ene been ook anders aan dan op het andere been, direct na het wisselen bij buitenrijden. En dat is niet raar, geen enkel paard is helemaal recht, en zelfs als-ie wel recht is, zal een paard even veranderen van lengtebuiging, zelfs op een recht pad, bij wisselen van been.
Mijn paarden voelen 'raar' aan gedurende een paar passen, dan zijn ze weer 'recht' voor zover mogelijk.

Als jouw paard nu langer 'raar' aanvoelt kan dat idd een teken zijn dat de kreupelheid nog niet over is of dat je paard compenseert/compenseerde gedurende die kreupelheid en daarna scheef (schever) is geworden dan hij was.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:02

moniquelucky schreef:
eilleen333 schreef:
De vraag is even of het paard links of rechts gebogen was op dat moment, als het paard links gebogen is, en jij rijdt licht op het rechter voorbeen, dan voelt dat gek omdat je tegen de buiging in zit te werken.


Recht gericht, we reden buiten.


Dan nog is je paard vrijwel altijd in linker of rechter buiging. Je rijdt het paard, niet de bak. Dus ook buiten heeft je paard een buiging.
In de bak gaan ze vaak de goede buiging pakken omdat dat makkelijker loopt in de bochten. Maar buiten kiest ie paard de kant die hij-zij het fijnst vindt, tenzij jij specifiek een buiging rijdt.