Paard loopt niet lekker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 21:50

Hey Bokkers, even benieuwd naar ervaringen en waar we goed aan doen nu....
Midden december hebben we een paard gekocht, 13 jaar, recreatief gesprongen en gereden, nooit iets gehad (eigenaar kennen wij).
Hij stond altijd in de nacht op stal en overdag in een ruime wei of bij heel nat weer in de rijbak. Samen met een vriendje, voldoende vrijheid en beweging.
Op onze stal staan ze (helaas) hele dagen op een mini paddock van maximaal 6*6, meestal op een steenpaddock. Dus geen beweging en ruimte....
Drie weken geleden is hij tijdens het hoeven krabben zijn balans verloren en zakte licht op zijn rechtervoorknie. Stond meteen weer op. Sindsdien loopt hij met dat ben niet lekker. Ook waren zijn hoeven veel te kort gesleten door het steen, hij stond op het leven. Vorige week is hij op ijzers gezet door de hoefsmid op de kliniek, DA heeft meegekeken en kreupelheidsonderzoek gedaan. Alles was oke (van de buitenkant, buigproef, op het harde, etc).
Na zijn ijzers liep hij gelijk weer lekker, dag erna weer gereden in de dressuurles. Geen probleem. Vrijdag aan de longeerlijn gelopen, niets aan de hand, zondag moeite met aanspringen in de rechtergalop en vandaag ook, hij leek zelfs te struikelen en de bocht niet lekker te kunnen maken.

We gaan hem nu een paar weken rust geven en verhuizen naar een plek waar hij lekker op het land kan lopen en vrije beweging heeft een niet de hele dag op steen staat. Als ik op zijn knie druk lijkt dit wat gevoelig te zijn.

Hebben we hem te snel opgepakt na zijn ijzers? Beenstand is wel gecorrigeerd en hij had al jaren niet op ijzers gestaan. Kan het aan de te minimale beweging liggen en de harde paddock? Ik twijfel in meteen weer naar de kliniek te gaan of nu eerst andere dingen uit te sluiten......

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:59

Heel goed dat je hem verhuisd!

Ik zou een goede chiropractor erbij halen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:03

De dierenarts heeft meegekeken maar zijn er ook röntgenfoto's gemaakt?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:03

Voor mijn duidelijkheid: de dierenarts dacht ook dat de kreupelheid veroorzaakt werd door te korte hoeven en besloot ná het plaatsen van ijzers een kreupelheidsonderzoek te doen?

Ik zou het geloof ik zo aanpakken: toch weer even op rust. Kijk het een week of twee aan, is het dan niet beter, nog een kreupelheidsonderzoek waarbij ook foto's worden genomen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de mate van kreupelheid. Heb je een filmpje?

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 22:05

Ja zeker fijn dat hij weer het land op kan. Zouden over drie weken maar na vandaag besloten dat we einde van de week al gaan.
Ik heb gelijk een paniek beeld van artrose oid..... dat zou echt mega sneu zijn. Paard gekocht voor de opleiding van onze dochter.
Chiropractor nog nooit erbij gehad, wel een osteophaat. Wat denk je dat de chirurg kan doen?

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 22:06

justkid schreef:
De dierenarts heeft meegekeken maar zijn er ook röntgenfoto's gemaakt?


Nee die zijn niet gemaakt, leek geen aanleiding voor

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 22:07

ual_95 schreef:
Voor mijn duidelijkheid: de dierenarts dacht ook dat de kreupelheid veroorzaakt werd door te korte hoeven en besloot ná het plaatsen van ijzers een kreupelheidsonderzoek te doen?

Ik zou het geloof ik zo aanpakken: toch weer even op rust. Kijk het een week of twee aan, is het dan niet beter, nog een kreupelheidsonderzoek waarbij ook foto's worden genomen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de mate van kreupelheid. Heb je een filmpje?



Dierenarts heeft eerst kreupelheidsonderzoek gedaan, toen de hoefsmid erbij en besloten dat ijzers het beste is. Dit gaf meteen verlichting.

Van vandaag helaas geen filmpje. Probeer er even een te zoeken van gisteren

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:44

Foto’s maken. Wisselend kreupel, struikelen zou op Hko kunnen wijzen.

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 23:35

Babootje schreef:
Foto’s maken. Wisselend kreupel, struikelen zou op Hko kunnen wijzen.


Ja, daar twijfel ik ook over. Maar er zijn teveel toevalligheden waarom hij nu niet lekker loopt. Vorige week de dierenarts nog erbij gehad en alles was goed. Door de te weinig beweging, ijzers en standverandering twijfel ik om eerst te verhuizen, rust te geven en te kijken hoe hij en of hij opknapt. Zal morgen de DA nog even bellen en vragen wij zij denken

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:58

Fotootje en dan weet je het.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:01

Jumpingstar schreef:
Babootje schreef:
Foto’s maken. Wisselend kreupel, struikelen zou op Hko kunnen wijzen.


Ja, daar twijfel ik ook over. Maar er zijn teveel toevalligheden waarom hij nu niet lekker loopt. Vorige week de dierenarts nog erbij gehad en alles was goed. Door de te weinig beweging, ijzers en standverandering twijfel ik om eerst te verhuizen, rust te geven en te kijken hoe hij en of hij opknapt. Zal morgen de DA nog even bellen en vragen wij zij denken

Hij heeft pijn, ijzer eronder dus drukverandering en hij heeft geen pijn meer. Dat betekent niet dat de blessure weg is. Ga je dan de volgende dag de les in dan rij je hem stuk. Ik vind het behoorlijk…laten we onhandig zeggen…

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 00:18

Ja, daar twijfel ik ook over. Maar er zijn teveel toevalligheden waarom hij nu niet lekker loopt. Vorige week de dierenarts nog erbij gehad en alles was goed. Door de te weinig beweging, ijzers en standverandering twijfel ik om eerst te verhuizen, rust te geven en te kijken hoe hij en of hij opknapt. Zal morgen de DA nog even bellen en vragen wij zij denken[/quote]
Hij heeft pijn, ijzer eronder dus drukverandering en hij heeft geen pijn meer. Dat betekent niet dat de blessure weg is. Ga je dan de volgende dag de les in dan rij je hem stuk. Ik vind het behoorlijk…laten we onhandig zeggen…[/quote]

Achteraf idd niet handig. Was gelukkig een rustige dressuurles van 30 min. Als een DA zegt dat je prima mag rijden dan ga je er vanuit dat dit kan.
We gaan nu eerst voor een aantal weken rust en kijken hoe het hersteld.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:25

Als hij niet stokkreupel is dan zou ik verhuizen en hem gewoon even een paar weken rust geven. Voor een gewone verstuiking staat al 6 weken. Als hij daarna nog niet goed loppt dan weer de dietenarts erbij

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:13

De meeste dingetjes gaan met rust weer over. Ik denk ook dat hij te snel is opgepakt. Knie is gevoelige plek. Lekker verhuizen en even niet aan het werk. Komt goed uit, kan hij goed wennen. Sterkte

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 16:19

Rubs schreef:
De meeste dingetjes gaan met rust weer over. Ik denk ook dat hij te snel is opgepakt. Knie is gevoelige plek. Lekker verhuizen en even niet aan het werk. Komt goed uit, kan hij goed wennen. Sterkte


Bedankt voor je reactie. Dit is ook mijn vermoeden. Na een week op rust, alleen stappen aan de hand, loopt hij weer helemaal goed en maakt zijn stappen weer mooi af. We laten hem nog een week rusten met alleen stappen aan de hand. Als het goed blijft gaan we hem daarna rustig oppakken onder het zadel.

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 16:20

Swanzie schreef:
Als hij niet stokkreupel is dan zou ik verhuizen en hem gewoon even een paar weken rust geven. Voor een gewone verstuiking staat al 6 weken. Als hij daarna nog niet goed loppt dan weer de dietenarts erbij


Bedankt voor je reactie. Hij is na een week rust, alleen stappen aan de hand, weer helemaal goed. We geven hem nog een week rust en kijken of dit zo blijft. Dan pakken we hem weer rustig op na de verhuizing!

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:31

Houdt er rekening mee dat hij de eerste dagen in het land al veel meer gaat bewegen dan hij nu doet, dus mss is extra aan de hand stappen dan nog niet nodig.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:46

Ik zou ook eerst even voor rust gaan, verhuizen een paar weken rust en dan weer rustig gaan oppakken onder het zadel met eerst veel stappen. Mocht het dan nog niet goed voelen, verder laten kijken. Het struikelen kan ook nog andere oorzaken hebben, wbt het galop aanspringen. Hoe zit het paard verder in zijn lijf? Wordt het goed gereden of begint hij steeds schever te lopen. Wat zegt de instructie er van?

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:47

paars schreef:
Houdt er rekening mee dat hij de eerste dagen in het land al veel meer gaat bewegen dan hij nu doet, dus mss is extra aan de hand stappen dan nog niet nodig.


Ja klopt! Hij heeft 6 weken rust gehad, na een week liep hij al weer zuiver, toch nog langer rust gegeven. Veel aan de hand gewandeld. 2 weken geleden verhuisd, en afgelopen week voor het eerst weer gereden nadat hij eerst rustig aan de longe had gewerkt. Hij loopt weer helemaal goed! Heel blij mee

Jumpingstar
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:50

Elisa2 schreef:
Ik zou ook eerst even voor rust gaan, verhuizen een paar weken rust en dan weer rustig gaan oppakken onder het zadel met eerst veel stappen. Mocht het dan nog niet goed voelen, verder laten kijken. Het struikelen kan ook nog andere oorzaken hebben, wbt het galop aanspringen. Hoe zit het paard verder in zijn lijf? Wordt het goed gereden of begint hij steeds schever te lopen. Wat zegt de instructie er van?


Ondertussen zijn we bijna 6 weken verder en loopt hij weer helemaal goed. Eigenlijk na een week al, toch die extra weken rust gegeven. Hij was echt niet happy op de vorige stal. Nu is hij 2 weken geleden verhuisd en hebben we een totaal ander, blij paard terug wat goed in zijn vel zit. Ook al gereden 2 dagen geleden en hij is weer helemaal de oude. Nu rustig gaan oppakken!

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:52

Oh sorry, ik zie nu dat ik reageerde op een nieuwe bokker die zijn posts aan het halen is en op wat oudere topics reageert -O- .

Wat fijn dat het goed gaat! Rustig oppakken en in de gaten houden maar dat doen jullie wel. Kan een enorm verschil maken als ze dagelijks meer beweging krijgen. Kan je hier blijven of is dit alleen voor het weideseizoen?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:53

Kon de hoefsmid de zool nog wel vrij leggen? Anders kan het paard ook geplaagd gaan worden door druk van de rand van het ijzer. Goed dat je verhuisd bent.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:04

Oh sorry, had niet door dat het een ouder topic was.

Fijne update! Ik hoop dat het zo voorspoedig zal blijven gaan. En goed dat jullie verhuisd zijn, een happy paard is het allerbelangrijkste.