Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannuhh schreef:Meestal als een paard op het harde goed loopt en in de bak niet is het een bewegingskreupelheid. In de bak moeten ze beter hun benen optillen en dus meer bewegen in hun lijf. Is het al duidelijk welk been het is?
Annemeik schreef:Hoe loopt ze aan de longe in draf op de zachte ondergrond?
Sizzle schreef:Bij zware koudbloeden kan een zadel aanpassen heel lastig zijn als ze veel kracht hebben in de schouder.
Zware trekpaarden hebben zo idioot veel kracht in het schouderbereik dat het soms vreselijk moeilijk is om ze te leren dragen (compenseren is makkelijker voor ze). Wat me vaker is opgevallen is dat zadels dan in stand mooi aansluiten maar in beweging als het ware achter de schouder zakken omdat die schoftbespiering gewoon niet gebruikt wordt. Wat dat betreft zijn zware koudbloeden soms echt slechte gewichtsdragers.
Het zou zomaar kunnen dat je daar een startpunt hebt van je probleem.
DreamponyBo schreef:Weet je ook zeker dat het verder niks medisch is?
Anders zou je misschien kunnen gaan oefenen met balkjes en cavalleti's om de beenspieren te trainen.
Ik heb hier ook een topic gevonden waarin iemand om schoftbespiering oefeningen vroeg: [RT-V] spier ontwikkeling bij de schoft
ruitje schreef:Fysio, accupunctuur, zadelmaker.... Is er al eens een goede dierenarts bij dit paard geweest?
Dat een paard op het zachte kreupel is en op het harde niet zegt niks over of het medisch is of niet.
Fly_high schreef:ruitje schreef:Fysio, accupunctuur, zadelmaker.... Is er al eens een goede dierenarts bij dit paard geweest?
Dat een paard op het zachte kreupel is en op het harde niet zegt niks over of het medisch is of niet.
![]()
![]()
Zulke kreupelheid is redelijk standaard bij blessures aan weke delen, pezen, banden etc
Een niet-sportpaard kan nog steeds gewoon geblesseerd zijn. Ik zou persoonlijk niet gaan werken met een paard dat onregelmatig loopt en niet goed is nagekeken door een kundige dierenarts
Jokonootje schreef:Uiteraard is de dierenarts er ook bij geweest. Maar ook die kon niks vinden en vermoed dat het spieren zijn en heeft de fysio aangeraden.
Juist omdat ze zonder belasting geen stap onregelmatig zet.
Vrij in de bak en in het land loopt ze zuiver.
Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Diddykong, Gee, Renss, Shirley__ en 24 bezoekers