Chronische peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spretje
Berichten: 324
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: hapert

Chronische peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 22:33

Drie maanden geleden heb ik een pony gekocht met een verleden als Ierse springpony. Vanwege een opgelopen peesblessure afgeschreven als sportpaard. Ik weet niet welke pees beschadigd is maar omdat zijn been droog aanvoelt en er geen vocht of littekenweefsel zit vermoed ik de diepe buigpees in de hoef bij het hoefkatrol of zo?
Het dier sprint door de wei, bokt, is vrolijk en loopt als een idioot. In draf is hij licht onregelmatig, stap en galop lijken goed. Ik heb hem gekocht als weidemaatje, NIET als rijpony maar begin me steeds meer af te vragen of hij niet zou genieten van een stapritje, twee keer in de week of zo, hij is zo actief dat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat hij echt pijn heeft. Mijn andere oudje met artrose haalt deze fratsen iig niet meer uit.
Kan een paard wat onregelmatig lopen als gevolg van maar eigenlijk niet echt ongemak hebben?
En zou dan wat stappen kwaad kunnen om hem wat afleiding en beweging te geven?

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:44

Hij loopt niet voor niks onregelmatig in draf. Dat betekent dat hij ergens last van heeft. Als ze in stap gaan kreupelen ben je echt al een stuk verder. Littekenweefsel hoef je van buiten niet te voelen, maar kan ook op andere plekken zitten als wat jij aangeeft. Weet je wel elk been?

Ik zou toch willen weten welke pees er chronisch geblesseerd is, hoe het er nu uitziet, waarom hij onregelmatig loopt, dus of er niet nog door compensatie andere dingen zijn en wat de da erover zegt. Die kan je vertellen of stapritjes eerlijk zijn.

goldyc

Berichten: 758
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Chronische peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:50

Mijn paard met een barst in de kogel en stokkreupel in draf, steigerde, bokte en crosste ook nog door het land. Desondanks was haar kogel echt goed stuk. Ze is nu op actief pensioen; meer dan af en toe een stapritje kan ze niet aan. Dit paard loopt echter niet onregelmatig in het land en is in draf op de volte en bij de buigproef ook gewoon loepzuiver. Hoe ze erbij lopen, zegt niet altijd wat ze wel of niet aankunnen. Als hij onregelmatig loopt, zou ik er echt niet zomaar op gaan zitten; blijkbaar heeft hij (met momenten) echt wel pijn. Je zou kunnen vragen welke pees het was en deze pees vervolgens laten scannen, misschien kom je dan te weten hoe erg het is en of je er op kan gaan zitten.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:51

Ik zou idd eerst willen weten wat er daadwerkelijk kapot is. Maar als ie onregelmatig is, dan heeft ie gewoon pijn. Dus ik zou er dan sowieso nog niet opstappen.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronische peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:01

Als het echt om een peesblessure gaat..dat gat vult zich op met bindweefsel, dat bindweefsel kan heel strak aanvoelen als het genezingsproces niet goed is gegaan. Dit kan zorgen voor chronische kreupelheid. Maar omdat je niets van de pony weet zou ik zeggen, laat de DA een beoordeling maken en eventueel een scan of foto's. Het kan natuurlijk ook zijn dat er meer aan de hand is.

Je kan hem ook een week op pijnstilling zetten en kijken of hij dan beter loopt, dan weet je of hij pijn heeft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Chronische peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:20

Vraag een dierenarts ernaar te kijken en laat die zeggen wat nog kan en wat niet