Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Moeten warmlopen doet mij denken aan artrose, dus gewrichten.
Is die manegeles 's avonds of overdag? Anders zou ik met de DA afspreken dat hij na de les komt. Of als je weet dat hij komt, hem alvast een tijdje rijden of longeren, zodat beter zichtbaar is voor de DA wat jullie bedoelen.
En misschien is voor deze 20-jarige een uur lessen met springen erbij wel teveel hoor, ik vind dat niet zo gek. Ik weet niet hoe lang ze al in de manege meeliep, maar dat is voor veel paarden toch zwaar werk, steeds bochten moeten draaien ( belastend voor gewrichten) met verschillende mensen op je rug, beginners en gevorderden die allemaal wat van haar vragen. Ook weer belastend.
Als jouw DA er helemaal niet uitkomt kan je misschien een afspraak maken op een goede paardenkliniek en daar naartoe gaan, vaak zien ze daar net even meer en kunnen ze ook net wat meer met hun apparatuur dan een plaatselijke DA die vaak minder paarden ziet.
Elisa2 schreef:Ik denk ook aan artrose maar dan is het wel gek dat ze aan het eind van de springles stijver wordt...al zou ik met een artrose paard helemaal niet meer springen.
Is ze getest op cushing? heb je weleens geprobeerd om haar s"nachts op stal te zetten of s"nachts te ondersteunen met een dekentje?
Is er bloed geprikt om te testen op een eventueel vitamine e en selenium tekort?
Als je het echt wilt weten en artrose wilt uitsluiten dan kun je natuurlijk het beste een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen in de kliniek.
MyWishMax schreef:Ja, precies.Bijna alle paarden waarmee ik ooit naar kliniek ben geweest toonden daar veel minder tot niets, terwijl ze thuis een stuk slechter waren. Adrenaline werkt dan iets te goed. Kliniek kon er alsnog wel mee werken en uitzoeken, maar de filmpjes hielpen erg goed. Mijn huidige da vraagt er ook altijd om. Bij problemen maak ik dus een aantal filmpjes, van het begin van het rijden/longeren, dus de 1e rondjes draven bijvoorbeeld. Dan stukje halverwege en dan eventueel het einde.