Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:55

Ik zie nu bij natuurlijk bekappen hoefwanden die véél te kort gehaald worden en steunsels die te ver terug gesneden worden, jammer...

Vraag altijd aan je bekapper of smid wat hij of zij zelf met zn eigen paard doet. Als een bekapper zelf ook echt rijdt met z'n paard, en dan heb ik t niet over het zondagse stapritje, dan weet je wat werkt en wat niet. Een functionele hoef is vaak niet perfect en de perfect bekapte hoef is nogal eens gevoelig. Veel natuurlijk bekappers hebben zelf een wandel en aaipaard zal ik maar zeggen.

De allerbelangrijkste regel is dat een paard na het bekappen niet slechter mag lopen dan er voor. Punt. En anders wordt het tijd voor een ander.

pluisje88

Berichten: 8097
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:07

Ik ken heel veel slechte traditionele smeden en ook veel slechte natuurlijk bekappers. Mijn ervaring met traditionele is dat ze het paard bekappen alsof het op de ijzers komt waardoor ze gevoelig gaan lopen. Veel flare en grote ronde ijzervoeten maar dan zonder ijzers. Natuurlijk bekappers die vind je ook in alle soorten en maten. Ik bekap sinds een jaar zelf mijn paard (op aanraden van mijn hoefsmid) en het valt me op dat een goede bekapping gewoon een goede bekapping is, ongeacht het naampje wat je ervoor plakt. Er zitten niet mega grote verschillen in barefoot bekappen of traditioneel bekappen. Je hebt iemand die goed bekapt, of iemand die slecht bekapt. De naam verandert daar niks aan. Helaas is mijn ervaring dat er meer slechte zijn als goede. Als je de mazzel hebt een goede te vinden dan moet je daar heel zuinig op zijn.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:11

Ik ben niet zo van een naam eraan geven maar mijn paarden worden 'traditioneel' bekapt, eigenlijk nooit problemen. Paard van weide genootje wordt NB en na het bekappen altijd ongeveer 3 dagen moeilijk lopen.
Ik blijf lekker bij mijne, al heel erg lang tevreden over!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:26

Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
Afbeelding

Afbeelding

Achter
Afbeelding

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.

Unicornetto
Berichten: 2389
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:47

kiki1976 schreef:
Ik heb niks tegen NB, maar wat me hier in de regio opvalt is dat veel paarden die op die manier bekapt worden:
* Niet rad/gevoelig lopen na bekappen
* Hoeven enorm gaat uitwaaieren ( sommige lijken wel zwemvliezen)
* Ongelijke hoeven, letterlijk alle 4 een andere vorm
* Been/hoefas helemaal om zeep
* Scheef op de hoeven

Maakt dat NB bekappen slecht? Nee! Maar wel de manier dat er vele denken na een halfbakken cursus ( sommige letterlijk 1 dag) zich een natuurlijke bekapper noemen.

En als jij je beter voelt bij een bekapper die het op de tradi manier doet, gewoon lekker overstappen hoor!


Dit was bij die van mij het gevolg van traditioneel bekappen. Die van mij heeft één hoef die snel iets 'platter' wordt. De traditionele bekappers deden hier niks mee en ik werd zelf steeds minder gelukkig met dit beeld. Na 8 weken zag het er al helemaal niet fijn meer uit.

Nu heb ik een natuurlijk bekapper die standaard elke 6 weken komt en die tenminste iets aan dit voetje doet. Sinds ik hem erbij heb blijven de hoeven er goed uitzien en zouden we zelfs 8 weken kunnen redden. Wat daarvoor echt niet te doen was.
En natuurlijk zit er ook een enorm verschil in per hoefsmid. De ene natuurlijke bekapper is de andere niet, en datzelfde geldt voor traditionele bekappers. Daar zie ik ook enorme verschillen in.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:49

stippel schreef:
Elisa2 schreef:
Toch als ze artrose hebben lopen ze ook vaak 3 dagen slecht na het bekappen. Dan is de oorzaak van een te grote verandering van stand.

Maar je zou dan ook kunnen concluderen dat er teveel aan de stand is veranderd, wat eigenlijk niet hoort.
Mijn vorige paard had mede door zijn leeftijd heel erg artrose, maar liep nooit rot na het bekappen.


Ja en nee, dat kan maar het ligt er ook aan waar de artrose zit. Sowieso is voor artrose iets vaker bekappen en dan minder er in een keer afhalen beter wbt de stand.

Spenk: 1.5 jaar vind ik niks...de traditionele opleidingen zijn 4 jaar en daar komt vaak nog een paar jaar meelopen bij een oude rot in het vak bij kijken. Niet dat ik traditioneel altijd beter vind, er zit inderdaad veel individueel verschil in smeden.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:09

Daihyo schreef:
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.


Lijkt haast wel of ze meerdere lichte bokhoeven heeft waar nu een flare uitwaaiert?

*Ik ben geen professional en probeer mijn oog te trainen.

maralyn

Berichten: 10442
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:25

Iemand die slecht is, is slecht.

Iemand die goed is, is goed.

Mijn ervaring is, dat prutsers overal lopen.
En sommige zijn geen prutser, maar was ik toch niet tevreden over.

Ik had een smid. Maar bij een verticale scheur bij het ene paard... Kwam ik er achter, dat deze smid het niet was.
Na een jaar goed bekappen, was de scheur er uit. Reden van de scheur. Hoefwand veel te lang gelaten en te veel druk op.

Toen deze overleed, wat niks met voeten te maken had, kocht ik een ander paard.
Braaf op die stal mee gedaan met de hoefsmid die al tientallen jaren zijn vak verstond.

Dacht ik.

Het ene paard op stal had eendebekvoeten. En er werd gezegd, dat hoort zo.
En de mijne had een ondergeschoven verzenen op de voorvoeten en doordat de teen ook nog te lang was? Balbettrapping inclusief de nodige ontsteking.

Deze smid maakt honderden mensen blij. Maar bij ons werkt het niet.
Ik kan dan wel met mn hoofd in het zand blijven zitten, maar dat levert niks op.

Bij een second opinion van een andere smid. Die zag niet alleen ondergeschoven verzenen, maar ook een gebroken voetas. Honderd punten.

Wat wilde deze smid gaan doen?
Een ijzer met een wig onder, of hoefschoenen met een verhoogde bak, om alles te verbeteren, zowel voetas als verzenen.

Mijn gevoel schreeuwde "nee!" En ging echt tegen alles in.
Via hier een bekapper gevonden.

Gevoelige voeten? Nee, alleen als de tussenpozen tussen het bekappen te lang is.
Netjes kwartierboven er in.
Mooie functionele voet.
Na een jaar, voetas weer zoals bij deze voeten hoort èn geen ondergeschoven verzenen meer.

Geen (voet of pees) blessures gehad, en ze loopt als een kiviet.

Maar dit verhaal had ook bijna andersom kunnen zijn! Bekapper naar smid!!!

Dus als je niet tevreden bent? Stap over en ervaar. Dat is mijn tip.

Ik heb toen de overstap gemaakt, smid naar bekapper en ben echt super blij!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:29

Persoonlijk is de beste tip die ik je kan geven om je zelf eens in te lezen in hoeven, wat hebben ze nodig, hoe hoort een goede onbeslagen hoef eruit te zien (paardenhoeven.info heeft fijne artikelen en afbeeldingen).

Ik doe het nu al jaren zelf en mijn paard loopt altijd goed en krijg regelmatig complimenten over hoe zijn hoeven zijn (oa door fysios, dierenartsen en bekappers). In mijn omgeving zie ik echt veel paarden die slecht op hun hoeven staan, helaas door zowel NBers als door smeden. Is echt een kwestie van verschillende professionals in de omgeving proberen en zelf kritisch mee kunnen kijken met kennis :j

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:34

Ik heb nu een NB na jaren meerdere traditionele gehad te hebben. Na de bekapping bij een traditionele liep ze 3 tot 5 dagen heel erg slecht. Ik gaf dit elke keer aan maar dat zou liggen aan haar hoeven en niet aan hen. Ik ben toen overgeschakeld naar een NB en dat gaat nu wel goed.

Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met de smid...

pluisje88

Berichten: 8097
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:41

Cera_D schreef:
Persoonlijk is de beste tip die ik je kan geven om je zelf eens in te lezen in hoeven, wat hebben ze nodig, hoe hoort een goede onbeslagen hoef eruit te zien (paardenhoeven.info heeft fijne artikelen en afbeeldingen).

Ik doe het nu al jaren zelf en mijn paard loopt altijd goed en krijg regelmatig complimenten over hoe zijn hoeven zijn (oa door fysios, dierenartsen en bekappers). In mijn omgeving zie ik echt veel paarden die slecht op hun hoeven staan, helaas door zowel NBers als door smeden. Is echt een kwestie van verschillende professionals in de omgeving proberen en zelf kritisch mee kunnen kijken met kennis :j


Bij mij precies hetzelfde. Mensen vragen standaard welke smid ik heb omdat ze er zo mooi op staat. Ben het zelf gaan doen omdat het aanbod aan smeden en bekappers in mijn buurt niet aan mijn wensen voldeed. Vind de kwaliteit van de bekappingen niet goed genoeg.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:44

Caaatje schreef:
Een goede bekapper is een goede bekapper, NB of traditioneel hoort daar geen verschil in te maken. Als het slecht is, is het slecht en daar heeft het voorzetseltje niks mee te doen.

Precies mijn mening, een paard is een paard, en bekappen is bekappen.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:22

Eens idd.

Ik ben sinds een klein jaar na 10 jr NB weer terug naar een traditionele smid. Na jaren klachten bleek dat de NB'er teveel van de hielen afhaalde en te weinig van de teen. M'n pony heeft jarenlang heel gevoelig gelopen (daarom hoefschoenen gehad) op steen en asfalt. Nu ze correct wordt bekapt heb ik geen hoefschoenen meer nodig en zijn de klachten verdwenen. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan als ik naar afgelopen jaren terugkijk :(

Dit was gewoon een slechte NB'er maar heb ook genoeg traditionele bekappers gezien die ik niet aan mn pony laat komen. Nu heel tevreden dus!

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:13

Daihyo schreef:
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.


Ik begrijp je post niet zo goed denk ik. De voeten van noura zijn toch niet zo goed op deze foto’s? En dit is de NB waar je al een jaar mee bezig bent en heel tevreden over bent?

Hier heb ik al verschillende bekappers gezien op stal, hangt echt wat van de smid af:
1) mijn eigen smid: traditionele smid, doet de paarden hier al 15 jaar en nooit problemen met hun voeten gehad.
2) andere traditionele smid van stalgenoot: hoeven zijn altijd binnen de maand aan het flaren, staan veel te plat en rond en geen hiel meer. Soms ook te kort zodat paard zelfs niet meer naar de drinkbak wil lopen. Die komt zelfs nog niet in de buurt van mijn paarden om te aaien…
3) NB in het laatste jaar van haar opleiding: kon er vlakaf gezegd geen bal van. Paard veel te plat gezet, geen hiel en altijd gevoelig op het harde. Achteraf ook een grote fout gemaakt door haar met veel dierenartskosten tot gevolg.
4) andere NB’er met meer ervaring (Philippe Bernard, redelijk bekend): kundige mens, paarden liepen prima maar toch overgeschakeld naar mijn eigen smid ivm zeer lastig afspreken. En eerlijk is eerlijk, ik zie geen verschil.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 11:13

Met navragen bij andere klanten van deze bekapper hoorde ik dat het vaker gebeurt dat een paard niet meteen lekker loopt na het bekappen, of zelfs flink gevoelig. Maar ondanks dat zijn zij wel tevreden over hem. Hij blijkt ook Barefootadviseur te zijn en heeft paarden behandeld met hoefbeen kanteling die daarna weer goed waren.

Maar ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Ik wil niet dat mijn paard na het bekappen rot loopt. Dit zou komen doordat de hoefwand zodanig wordt teruggebracht dat het paard op de zool loopt, wat uiteindelijk de bedoeling moet zijn.

Ik vond hierover dit:
Voorbeeld
Je paard heeft flare. De hoefwand zit niet goed verbonden aan de interne voet en de witte lijn is opgerekt. Het paard wordt kort bekapt maar is hierna gevoelig. Twee weken later is de gevoeligheid verdwenen. Je kunt dan concluderen: De trim was niet goed, mijn paard was gevoelig, ik moet de hoeven langer laten. Je kunt ook denken: De hoefwand maakt weer contact met de grond en het is tijd om er weer een millimeter af te vijlen.

In het eerste geval zal de flare nooit verdwijnen en de hoefwand nooit echt goed verbonden raken met de voet. In het tweede geval zal, mits je doorgaat met het consequent bijvijlen van de mustangrol (en de voeding en lifestyle van het paard in orde zijn), de flare uitgroeien en na enkele maanden de gevoeligheid verdwijnen. Vanaf dat moment zal het paard beter uit de voeten kunnen met die korte hoefwand.

Bron: http://paardenhoeven.info/blog/2013/02/ ... a-trimmen/

En dat is waar ik nou over twijfel. Vroeger wilde men juist niet dat het paard volledig op de zool en straal liep en werd ook zo bekapt dat dit niet het geval was. Dus de hoefwand draagt dan ook mee.
Wat is nou werkelijk beter?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:19

Mij lijkt dat zever… als je paard al jaren correct loopt op zijn hoeven en dan na bekappen altijd gevoelig is, dan is dat slecht bekapt of een visie die niet bij het paard past imo. Mijn paard hoort geen dagen pijn te hebben na het bekappen.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:21

Vroeger en nu nog steeds veel werd bekapt alsof het paard daarna een ijzer onder krijgt maar dat zonder ijzer. Dan krijg je dus grote wijde voeten die niet op de straal lopen maar op de hoefwand die vervolgens afbrokkelt en dan wordt er vaak als symptoombestrijding alsnog maar een ijzers onder geslagen.

Maar uiteindelijk moet een paard natuurlijk niet slechter lopen na een bekapping. Maar ik zie dat ook onglooflijk veel bij traditonele smeden dat paarden na nieuwe ijzers of bekappen een paar dagen kreupel zijn. Dat zijn gewoon prutsers...

pluisje88

Berichten: 8097
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:32

Een paard hoort niet slecht te lopen na bekapping. Nooit. Enige uitzondering wil ik wel maken als je een paard van de ijzers haalt dat jarenlang op ijzers heeft gestaan. Die voelt ineens vanalles en die moet wennen. Dat kan een tijdje duren. Maar ook die kun je op alle vlakken er doorheen helpen zodat zelfs dag niet een nare situatie hoeft te zijn.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 11:40

Spenk schreef:
Vroeger en nu nog steeds veel werd bekapt alsof het paard daarna een ijzer onder krijgt maar dat zonder ijzer. Dan krijg je dus grote wijde voeten die niet op de straal lopen maar op de hoefwand die vervolgens afbrokkelt en dan wordt er vaak als symptoombestrijding alsnog maar een ijzers onder geslagen.

Maar grote en wijde hoeven die brokkelen krijg je ook als je te lang wacht. Veel traditionele smeden zijn van mening dat er makkelijk 8 tot 10 weken tussen 2 beurten kan zitten. Ik zie bij ons ook paarden waarvan ik denk 'daar had allang wat af gemoeten'. Vroeger vond ik zelf ook dat 10 weken makkelijk kon. Maar bij mijn huidige paard zie ik dat om de 4 à 5 weken echt veel beter is voor het paard. Na 3 weken zie je altijd al minimale barstjes komen, dan pak ik ook meteen de vijl om erger te voorkomen. Zo krijgt ze nooit scheuren of dat er stukjes afbrokkelen. Nmi zou je bij zo'n korte interval dan ook makkelijk de hoefwand mee kunnen laten dragen zonder dat je flare krijgt. Wel is een kwartierboogje van belang en mustangrol.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:44

Klopt maar veel traditionele smeden staan nu echt niet te springen om, om de 4/5 weken te komen. Sterker nog ik zie in mijn omgeving (mijzelf helaas ook overkomen) dat de smeden aangeven helemaal niet meer voor 1 of 2 paarden alleen bekappen te willen komen. Kost ze veel tijd en levert ze nauwlijks wat op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:01

Daihyo schreef:
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit is niet goed. Ik hoop dat je nog in het proces van herstellen zit. De hoefwand moet een rechte lijn hebben. Niet met zo’n glooing er in.

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:02

Pumpkinbroes schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.


Lijkt haast wel of ze meerdere lichte bokhoeven heeft waar nu een flare uitwaaiert?

*Ik ben geen professional en probeer mijn oog te trainen.

Dit zijn echt GEEN bokvoeten.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:42

stippel schreef:
Met navragen bij andere klanten van deze bekapper hoorde ik dat het vaker gebeurt dat een paard niet meteen lekker loopt na het bekappen, of zelfs flink gevoelig. Maar ondanks dat zijn zij wel tevreden over hem. Hij blijkt ook Barefootadviseur te zijn en heeft paarden behandeld met hoefbeen kanteling die daarna weer goed waren.

Maar ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Ik wil niet dat mijn paard na het bekappen rot loopt. Dit zou komen doordat de hoefwand zodanig wordt teruggebracht dat het paard op de zool loopt, wat uiteindelijk de bedoeling moet zijn.

Ik vond hierover dit:
Voorbeeld
Je paard heeft flare. De hoefwand zit niet goed verbonden aan de interne voet en de witte lijn is opgerekt. Het paard wordt kort bekapt maar is hierna gevoelig. Twee weken later is de gevoeligheid verdwenen. Je kunt dan concluderen: De trim was niet goed, mijn paard was gevoelig, ik moet de hoeven langer laten. Je kunt ook denken: De hoefwand maakt weer contact met de grond en het is tijd om er weer een millimeter af te vijlen.

In het eerste geval zal de flare nooit verdwijnen en de hoefwand nooit echt goed verbonden raken met de voet. In het tweede geval zal, mits je doorgaat met het consequent bijvijlen van de mustangrol (en de voeding en lifestyle van het paard in orde zijn), de flare uitgroeien en na enkele maanden de gevoeligheid verdwijnen. Vanaf dat moment zal het paard beter uit de voeten kunnen met die korte hoefwand.

Bron: http://paardenhoeven.info/blog/2013/02/ ... a-trimmen/

En dat is waar ik nou over twijfel. Vroeger wilde men juist niet dat het paard volledig op de zool en straal liep en werd ook zo bekapt dat dit niet het geval was. Dus de hoefwand draagt dan ook mee.
Wat is nou werkelijk beter?


De buitenste rand van de zool mag meedragen en zou daarna mooi concaaf naar de straal moeten lopen (die ook mee mag dragen), in het begin van het anders bekappen mogen ze daar best gevoelig van lopen maar na 4 jaar zou je paard er wel gewend aan moeten zijn...
Sommige paarden vinden een paar mm wand net even wat comfortabeler lopen, als je dat goed bij houdt zou daarvan ook geen flare mogen ontstaan. Maar dat is natuurlijk een dunne lijn dus een kwestie van een kort genoegen interval.

Overigens is dat best wel iets waarmee je in overleg met een fijne bekapper zou kunnen experimenteren als je dat aangeeft.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 12:48

Cera_D schreef:
... in het begin van het anders bekappen mogen ze daar best gevoelig van lopen maar na 4 jaar zou je paard er wel gewend aan moeten zijn...

Ze wordt pas 2 maanden door deze bekapper gedaan, die totaal anders bekapt dan de vorige NB.
Die liet wel hoefwand staan, maar toen had ze ook steeds flare.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:33

stippel schreef:
Cera_D schreef:
... in het begin van het anders bekappen mogen ze daar best gevoelig van lopen maar na 4 jaar zou je paard er wel gewend aan moeten zijn...

Ze wordt pas 2 maanden door deze bekapper gedaan, die totaal anders bekapt dan de vorige NB.
Die liet wel hoefwand staan, maar toen had ze ook steeds flare.

Nu toch ook. Is gewoon verkeerde druk op de hoefwand. Of bevangen maar dat had je moeten merken.