Korte situatieschets:
2,5 week geleden had ik springles. Tijdens het uitdraven was mijn merrie van de een op de andere pas opeens stokkreupel. oliebol, wat kan dat nou zijn... Dierenarts erbij gekomen en die kwam tot de conclusie dat ze een best een flinke zweer net achter de straal had. Een week lang 2x per dag de hoef weken in soda en antibiotica. Na een paar dagen brak de zweer open en ging het stukken beter, tot ze opeens weer terug bij af was...
Toen is mijn hoefsmid komen kijken, en zij kwam tot de conclusie dat door rotstraal (deze had de DA ook gezien, maar maakte zich er niet direct zorgen om) de middelste groef in de straal dusdanig diep is dat dit snel ontsteekt en zeer pijnlijk is. Ze heeft het behandeld en ik heb een blauw spulletje met koper erin meegekregen. Dit moet in op een watje doen en het watje gaat dan die groef in.
Er was snel al wat verbetering te zien, maar deze lijkt wat te stagneren.. ben aan het twijfelen wat ik extra kan doen nu om haar te helpen (misschien weer de soda of wat jodium bijvoorbeeld) maar misschien heeft iemand hier de gouden tip?