Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:01

Elisa2 schreef:
Tja ehm, ik lees liever de informatie van de mensen die echt verstand hebben van probleemhoeven en paarden met gevoelige zolen zoals ik die gepost heb in de linkjes. ;-) Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.


En zoals ik eerder schreef; Er zijn heel veel ( ook zeer ervaren ) hoefsmeden die paarden verknallen.

En er zijn "natuurlijke" bekappers die paarden enorm goed opknappen.

Het is wel een groot vooroordeel van mensen om het zgn natuurlijk bekappen af te schilderen als slecht of aanklooien.

Er wordt veel kennis en ervaringen gedeeld. De anatomie van de hoef, het gehele lijf en bewegen staat toch echt voorop.

Het bekappen is ook niet echt een hype te noemen, want bestaat al jaren. En ook bij het traditionele werk zie je verschillende meningen en stromingen over de hoef; de hiel, de zool, de straal, de steunsels, de tenen, kwartierboogjes, echt overal zijn er verschillende meningen.

Natuurlijk bekappen houdt ook meer in dan een rondje bekappen. Het houdt in dat je naar het geheel kijkt. Huisvesting van het paard, dus vrije beweging, ondergronden, de voeding en het bijhouden van de hoeven.

Mensen laten veel te weinig een hoefsmid komen. Als er niks wordt aangepast en men een bekapper laat komen is dat niet voldoende. Daarom wordt het tussendoor bijgehouden. Veel mensen passen niks aan en willen alleen die bekapper eens proberen en gaan dan daarna zeuren als het niet beter wordt. Waar iedereen ook weet dat hoeven herstellen tijd kost.

En niemand, echt niemand vindt het normaal dat een paard kreupel loopt na bekappen en zeker niet na maanden......

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:09

Babootje schreef:
LuckyLuna schreef:
Offtopic maar denk ik wel de plek waar ik antwoord krijg.

Mijn paard is dus minder dan een jaar geleden van de ijzers gegaan. Op het harde loopt ze nu goed! Op grind nog super gevoelig. Ook als ze op het harde een keer op een steentje staat.
Heeft helaas een chronische overbelaste pees.et veel geduld en rust zou dit weer kunnen herstellen.

Ik wil haar graag helpen met hoefschoenen voor de lange wandelingen op het harden. Maar hoe belemmerend is dat voor haar pees?


Een chronisch overbelaste pees kun je wat rust geven met orthopedisch beslag.
Hoe lang heeft je paard die overbelaste pees al?

Op het moment dat een paard op grind of op een steentje al gevoelig is loop je ook het risico op zoolkneuzingen en daarmee ook op hoefzweren. Hoefschoenen passen vaker niet dan wel en zou ik niet eens durven proberen met een paard met chronisch overbelaste pezen.
Ik begrijp echt die hele ijzerloos hype niet. Ik vind het zo sneu voor de paarden die dagelijks met pijnlijke voeten staan vanwege een hype. (Of een excuus om minder geld uit te geven aan de voeten van je paard)


Er zijn steeds meer hoefschoenen en het kan voor paarden echt een fijne oplossing zijn.

Mijn ruin had problemen en de veearts kwam, hoeven besproken en die gaf speciale pads om onder de hoeven te plakken. Dat heeft die ruin echt een tijdje geholpen om beter te lopen en door een pijnlijke periode heen te komen.
Daarna anders gaan bekappen en nooit meer kreupel geweest.

En het gaat toch niet om geld? Bekappen moet je bijhouden, dus de bekapper moet veel vaker komen.

Ijzers zitten er vaakveel te lang onder, dus is ook niet bevorderlijk. Er zijn echt hele ervaren goede bekappers die bomvol zitten. Als het een slechte hype was, zouden zij echt niet zulke goede resultaten behalen. Ze houden vaak reportages bij, maken voor en na foto's en al die ervaring wordt gedeeld. Juist om de vooroordelen uit de wereld te helpen.

Een gewone hoefsmid krijgt echt niet meer opleiding in het gewone bekap werk. Die moet het bij de eerste baas gewoon al doende leren. Als hoefsmeden langskomen vinden ze bekapwerk vaak niet belangrijk en wordt even vlug vlug gedaan. Of door de leerling, die vaak niet eens bij elk paard, en elke hoef gecontroleerd wordt.

Zeker bij beslaan wordt de hoef klaar gemaakt voor beslag

pluisje88

Berichten: 8086
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:11

LuckyLuna schreef:
Offtopic maar denk ik wel de plek waar ik antwoord krijg.

Mijn paard is dus minder dan een jaar geleden van de ijzers gegaan. Op het harde loopt ze nu goed! Op grind nog super gevoelig. Ook als ze op het harde een keer op een steentje staat.
Heeft helaas een chronische overbelaste pees.et veel geduld en rust zou dit weer kunnen herstellen.

Ik wil haar graag helpen met hoefschoenen voor de lange wandelingen op het harden. Maar hoe belemmerend is dat voor haar pees?


Let wel op dat de meeste hoefshoenen erg veel grip hebben. Wat wil zeggen dat ze dus niet zo makkelijk over de grond glijden en draaien zoals de hoef dat doet. Dit heeft wel extra belasting op het hele gestel. Mijn hoefsmid destijds was daar toen niet enthousiast over (was zo veel mogelijk pro ijzerloos. Alleen als het echt niet anders kon adviseerde hij ijzers. Ik vroeg hem toen naar kunststof plak beslag. Hij zei toen “liever niks, maar als je echt wat wilt dan zie ik liever normale ijzers die er bij mij maximaal 4 weken onder mogen blijven zitten. De alternatieven zijn zo stroef dat ze niet draaien/glijden en daarmee extra druk zetten op het gestel. Zeker bij de leeftijd van jouw paard (23) zou ik dat zeker niet aanraden” ik heb het er toen bij laten zitten en ben er niet verder mee gegaan toen.

We hebben het dan wel over 8 jaar geleden.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:45

superpony schreef:
En het gaat toch niet om geld? Bekappen moet je bijhouden, dus de bekapper moet veel vaker komen.

Dat lijkt me niet, want zonder ijzers slijten de hoeven harder.

superpony schreef:
Ijzers zitten er vaakveel te lang onder, dus is ook niet bevorderlijk.

Dat is natuurlijk ook onzin. Paarden die goed worden gemanaged, gaan naar de smid als dat nodig is. Bij mij gaat de ene om de 6 weken en de andere om de 7/8 weken.
Maar er zijn natuurlijk ook eigenaren die wachten tot ze eraf vallen. Die gaan we natuurlijk niet als voorbeeld nemen.

superpony schreef:
Er zijn echt hele ervaren goede bekappers die bomvol zitten. Als het een slechte hype was, zouden zij echt niet zulke goede resultaten behalen. Ze houden vaak reportages bij, maken voor en na foto's en al die ervaring wordt gedeeld. Juist om de vooroordelen uit de wereld te helpen.


Ik hoor (en zie soms ook) er meer negatieve dan positieve verhalen over. En ik lees dat hier in het topic ook weer terug. ik vind het ook heel triest om te lezen - ook hier weer in het topic - dat paarden na een jaar nog steeds gevoelig lopen. En dan is dat nog maar jullie "leken"oordeel, niet dat van een DA.

superpony schreef:
Een gewone hoefsmid krijgt echt niet meer opleiding in het gewone bekap werk. Die moet het bij de eerste baas gewoon al doende leren. Als hoefsmeden langskomen vinden ze bekapwerk vaak niet belangrijk en wordt even vlug vlug gedaan. Of door de leerling, die vaak niet eens bij elk paard, en elke hoef gecontroleerd wordt.


Dat is in ieder geval niet mijn ervaring. In dat geval heb je gewoon een slechte smid.
Ik ben zelf altijd zeer kritisch op het werk van iedere smid die aan mijn paarden komt. Ik heb nu een hele goede, waar ik heel tevreden mee ben, maar blijf ook steeds zelf opletten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:51

Elisa2 schreef:
Tja ehm, ik lees liever de informatie van de mensen die echt verstand hebben van probleemhoeven en paarden met gevoelige zolen zoals ik die gepost heb in de linkjes. ;-) Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.


Een hype die al twee decennia standhoudt :+. Ontwikkeld door twee voormalig hoefsmeden.

Er zijn al meer dan 3000 mensen naar cursussen bekappen geweest en als het echt zo slecht was stonden de klinieken vol met verprutste paarden. Wat niet zo is.

Anno 2022 kom je niet meer weg met het argument 'hype'.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-05-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3741
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:53

Na vier pagina's mee lezen wil ik even aanhaken op de hoefschoenen. De werking hiervan is namelijk weer anders dan ijzers, plakbeslag en kunststof beslag. Mij werd kunststof ook afgeraden vanwege het stroeve (maar eerlijk is eerlijk, daar ben ik eigenlijk juist naar op zoek omdat dat uitglijden ook flinke blessures kan geven en daarnaast kun je filmpjes bekijken waarin je ziet dat blote voeten en kunststof niet veel van elkaar verschillen). Maar terug naar de hoefschoenen: de meeste zijn nog veel stroever, maar het verschil is dat de hoef in de schoen een klein beetje ruimte heeft om te schuiven/draaien. Veel schoenen zijn ook flexibel, waardoor het geheel wat meegeeft. Kort gezegd: veel meer grip, maar in verhouding een stuk minder belasting, omdat de hoef niet volledig stil gezet wordt door de grip op de ondergrond. Al zou ik inderdaad toch uitkijken met peesblessures. Daarvoor gewoon de hoefsmid/bekapper/dierenarts voor vragen, dan al niet een combinatie van die drie.

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:59

Tja, hoefschoenen moet je gewoon laten passen door een hoefschoen passer. Dan meet je alles op en komt er iemand met verstand van zaken langs, met een aantal verschillende opties die mogelijk passen bij jouw paard. Nadat je goede hebt gevonden moeten ze vaak ook op een bepaalde manier verhit worden om ze precies goed te laten passen (en dat ga je niet zelf doen).

Dat doet niet iedereen en dan gaat het makkelijk fout ja. Maar om nou te zeggen dat hoefschoenen niet goed zijn is kort door de bocht..

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:30

Superpony: ik ben iemand die nooit fan is geweest van ijzers, ondanks dat mijn opa hoefsmid was. ;-b Ik vind mezelf open minded en heb ook niets tegen een alternatieve kijk op zaken. Ik zal ook de laatste zijn die beweerd dat alle traditionele smeden goed zijn of altijd goed werk leveren. En ook hier is er een tijdje een smid geweest die zowel natuurlijk bekappen als traditioneel deed en die destijds het broddelwerk van de tradtionele smid daarvoor goed verbeterd heeft.

Echter heb ik daarnaast echt heel erg veel ellende gezien van zogenaamd natuurlijke bekappers die alleen een cursusje gedaan hebben en niets weten van de anatomie van een paard, de beweging en de hoeven. Terwijl hoefsmid zijn echt een ambacht is in mijn ogen, dat leer je niet in een paar maanden op een cursusje. Daar heb je jaren opleiding voor nodig en meelopen met ervaren smeden.
En ja, in die hype worden de zolen plat op de grond gezet waardoor er teveel druk komt op de zool en deze ook niet meer uit kan zetten zoals het hoort ivbm een goed werkend hoefmechanisme.

En ja, dan gaan paarden gevoelig lopen..worden ze kreupel, gaan ze onnodig lijden want een paard is prima van de ijzers af te halen als het daarna maar juist bekapt wordt en dat gebeurd vaak niet. Hoefschoenen zijn imo dan ook alleen symptoom bestrijding, wat prima is..maar het haalt de oorzaak niet weg.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:31

Babootje schreef:
Citaat:
Op het moment dat een paard op grind of op een steentje al gevoelig is loop je ook het risico op zoolkneuzingen en daarmee ook op hoefzweren.


Een paard op blote voeten leert weer omgaan met de ondergrond. De voeten van een paard vertellen alles over de samenstelling van de bodem en hoe ze vervolgens moeten lopen en hun lichaam gebruiken. Dit verbetert de proprioceptie en daarmee verkleint het dus de kans op blessures. Een paard kan in het wild via trillingen zelfs voelen met zijn voeten waar water loopt, of er noodweer aankomt of een aardbeving... puur door trillingen waar te nemen. Kun je nagaan hoe gevoelig dat weefsel is.
Maar 'bedachtzaam' over grind lopen is iets anders dan 'pijn' ervaren. Het vraagt een getraind oog om het onderscheid te maken. Toegegeven: dat valt niet altijd mee.
Het op hoog tempo gedachteloos overal hard overheen stampen met ijzers wordt vaak geïnterpreteerd als: "zie je wel, met ijzers beweegt ie veel vrijer".
Het paard beweegt echter meer overdreven (toegevoegd gewicht) en lomper (het voelt zijn ondergrond immers niet meer).... stampt dus overal overheen. Toegegeven: meer expressie.... maar, minder economisch en dus minder duurzaam op de langere termijn.


Citaat:
Hoefschoenen passen vaker niet dan wel en zou ik niet eens durven proberen met een paard met chronisch overbelaste pezen.


Hoe kom je aan deze wijsheid wanneer je zelf geen schoenen gebruikt en er dus geen ruime ervaring mee hebt? Wanneer er internationaal endurance gereden wordt op schoenen en het een groeiende, succesvolle vorm van hoefbescherming is, heb je het ongelijk aan jouw kant vrees ik.

Citaat:
Ik begrijp echt die hele ijzerloos hype niet. Ik vind het zo sneu voor de paarden die dagelijks met pijnlijke voeten staan vanwege een hype. (Of een excuus om minder geld uit te geven aan de voeten van je paard)


Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is dit ook een generatie-dingetje? Veel oudere ruiters zitten toch nog een beetje vast in hun vaste patronen... "ik heb het altijd zo gedaan".
Paard moet op stal, paard moet op ijzers, paard moet krachtvoer....
Er is echter sprake van voortschrijdend inzicht, en eindeloos veel onderzoek laat zien dat juist de ijzerverslaving van veel mensen leidt tot ontzettend veel leed. Al die onderontwikkelde HKO voeten, het TE expressief bewegen en daarmee blessures in de hand werken, en vooral al die smeden die echt hun vak niet verstaan.........
Echt goed smeden is HEEL moeilijk.... dat is maatwerk en dien je warm te doen en heel erg veel verstand te hebben van voet- en beenstanden. Dit kan echter vrijwel niemand..... de meeste ijzers zijn nu 'confectie-ijzers'. Het bekappen is alleen prepareren voor het ijzer, en er wordt niet inhoudelijk echt goed gekeken.
Lange tenen en ongeschoven verzenen of torenhoge hielen zie ik bij beslagen paarden echt schrikbarend veel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:34

Sintara schreef:
Tja, hoefschoenen moet je gewoon laten passen door een hoefschoen passer. Dan meet je alles op en komt er iemand met verstand van zaken langs, met een aantal verschillende opties die mogelijk passen bij jouw paard. Nadat je goede hebt gevonden moeten ze vaak ook op een bepaalde manier verhit worden om ze precies goed te laten passen (en dat ga je niet zelf doen).

Dat doet niet iedereen en dan gaat het makkelijk fout ja. Maar om nou te zeggen dat hoefschoenen niet goed zijn is kort door de bocht..


Welnee gewoon een passet huren bij equischoen. Het is geen raketwetenschap hoor.

En de uitspraak 'ik ken heel veel verprutste paarden' is onzin. In twintig jaar tijd is er ooit één iemand op bokt geweest die z'n paard had laten verpesten. Maar ja een Strasser bekapping is iets heel anders.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-05-22 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15397
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:35

Elisa2 schreef:
Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.


Nou ja een hype, het is er toch al een jaar of 20-25.

Daarbij is het net als met hoefsmeden erg divers.
Denk dat het streven naar je paard ijzerloos te houden niet verkeerd is.
Maar het is niet altijd simpel en vraagt goed management en ook investeringen. Een goed passende hoefschoen of tijdelijk plakbeslag of Vettec is niet goedkoop.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:36

Elisa2 schreef:
Tja ehm, ik lees liever de informatie van de mensen die echt verstand hebben van probleemhoeven en paarden met gevoelige zolen zoals ik die gepost heb in de linkjes. ;-) Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.


Arabesk schreef:
Een hype die al twee decennia standhoudt :+. Ontwikkeld door twee voormalig hoefsmeden.

Er zijn al meer dan 3000 mensen naar cursussen bekappen geweest en als het echt zo slecht was stonden de klinieken vol met verprutste paarden. Wat niet zo is.

Anno 2022 kom je niet meer weg met het argument 'hype'.


De meeste paarden in de "ijzerloos" hoek vallen in het type recreatiepaard waarvan er heel veel geen dierenarts zien omdat de eigenaren niet zien dat zo'n dier kreupel loopt, zeker niet als ze dat aan 4 benen zijn.
Dat heeft niks met anno 2020 te maken.

Volgens Jaime Jackson die wordt gezien als de grondlegger van het natuurlijk bekappen, heeft natuurlijk bekappen ook alleen maar zin als de paarden ook overeenkomstig worden gehouden. Op een wisselende ondergrond van zand, rotsen en stenen. Zeker niet in een groene weide. Het paard mag alleen natuurlijke voeding krijgen, dus geen biks, voedingssupplementen of andere door mensen geproduceerde producten. Daarbij mag het niet worden geënt of ontwormt. Het gaat dus om een visie op het natuurlijk houden van paarden en een hoefverzorging die daar bij past.
Ook een goede hoefsmid is voor ijzerloos "als het kan". Maar het is - zeker in NL - maar zelden dat dat ook kan. Ondergrond, wijze van gebruik/belasten en de manier van bewegen van het paard zelf zorgen in veel gevallen ervoor dat er toch beslag nodig is om het paard recht op zn voeten te houden. En dus zie ik liever een smid met een gedegen opleiding -die zichzelf nog regelmatig bijschoolt - bij mijn paarden, dan iemand die zichzelf natuurlijk bekapper noemt en waarvan ik de opleiding en ervaring niet kan controleren.

https://www.horses.nl/algemeen/10-03-12 ... rgwekkend/

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:38

Elisa2 schreef:
En ja, in die hype worden de zolen plat op de grond gezet waardoor er teveel druk komt op de zool en deze ook niet meer uit kan zetten zoals het hoort ivbm een goed werkend hoefmechanisme.


Niet alleen op de zool, maar ook de pezen zwaarder belast.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:38

Jaime Jackson zegt niets over niet ontwormen en niet vaccineren. Dat maken de paarden wappies ervan. Jaime Jackson is zelfs uitgesproken tegenstander van alternatieve geneeswijzen.

Klok horen luiden dus ... En geen idee waar de klepel hangt.

Er zijn allang succesverhalen van ijzerloze paarden ook hoog in de sport. Oa Charlotte dujardin en een springruiter weet de naam niet meer.

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:43

He..ik heb zelf ook altijd ijzerloos gereden, ook hoger in de sport. Ik vind dat een ijzer het hoefmechanisme teveel belemmerd en het risico op artrose e.d. vergroot.

Mijn referentiekader beperkt zich gelukkig niet tot Bokt.

Ik denk dat we niet moeten kijken naar methoden en zwart/ wit moeten denken..natuurlijk versus tradtioneel. Maar dat we gewoon moeten erkennen dat een goede smid gewoon echt een vakman is met het liefste kennis van beide en de ervaring om voor het paard op het juiste moment het goede te doen. En dat eigenaren de verantwoordelijkheid hebben om zo iemand te zoeken en niet iemand die een cursusje gedaan heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29824
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:44

De natural die hier geen schimmel herkende waar ik deze wel herkende.
Hem daar op aansprak, met een of ander l.l verhaal vertelde dat de scheur ergens anders van kwam. Overtuigend. Dus nog een keer hem laten komen daarna.
Met weer mijn vraag is het echt geen schimmel? Weer een nee.
Toch mijn gevoel gevolgd en traditionele smid gevraagt en het was wel degelijk een schimmel die uitgesneden moest worden en ondertussen al best hoog zat.
Ben ik ook wel klaar met die paar dagen cursus mensen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:47

Elisa2 schreef:
Hoefschoenen zijn imo dan ook alleen symptoom bestrijding, wat prima is..maar het haalt de oorzaak niet weg.


Hoefschoenen zijn net als ijzers bruikbaar tijdens activiteiten waarbij meer slijtage ontstaat, of bijvoorbeeld als bescherming bij het rijden over steenslag.
Voordeel is dat ze daarna uit gaan, en de hoef gewoon kan ademen en functioneren zoals dit hoort.

Een hoefschoen kan ook dienen als hulpmiddel om de hoef te helpen herstellen zonder ongemak.
Een hoef die lang op ijzers heeft gestaan is vaak behoorlijk verzwakt, wel zo humaan dan een beschermend schoentje aan te trekken om de transitie iets gladder te laten verlopen.

Men vergeet hier te benoemen welke nadelen beslag en dan met name slecht beslag kan opleveren..... Blijf een beetje openminded en probeer van alles de voor- en nadelen te zien, dat dient je paard het meest.

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:48

Zeker, maar dat kan goed bekappen ook..dat was mijn punt. ;-) (wbt de 2e alinea)

Heb verder niks tegen hoefschoenen an sich.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:49

Babootje schreef:
Citaat:
Op het moment dat een paard op grind of op een steentje al gevoelig is loop je ook het risico op zoolkneuzingen en daarmee ook op hoefzweren.


Een paard op blote voeten leert weer omgaan met de ondergrond. De voeten van een paard vertellen alles over de samenstelling van de bodem en hoe ze vervolgens moeten lopen en hun lichaam gebruiken. Dit verbetert de proprioceptie en daarmee verkleint het dus de kans op blessures. Een paard kan in het wild via trillingen zelfs voelen met zijn voeten waar water loopt, of er noodweer aankomt of een aardbeving... puur door trillingen waar te nemen. Kun je nagaan hoe gevoelig dat weefsel is.
Maar 'bedachtzaam' over grind lopen is iets anders dan 'pijn' ervaren. Het vraagt een getraind oog om het onderscheid te maken. Toegegeven: dat valt niet altijd mee.
Het op hoog tempo gedachteloos overal hard overheen stampen met ijzers wordt vaak geïnterpreteerd als: "zie je wel, met ijzers beweegt ie veel vrijer".
Het paard beweegt echter meer overdreven (toegevoegd gewicht) en lomper (het voelt zijn ondergrond immers niet meer).... stampt dus overal overheen. Toegegeven: meer expressie.... maar, minder economisch en dus minder duurzaam op de langere termijn.


Citaat:
Hoefschoenen passen vaker niet dan wel en zou ik niet eens durven proberen met een paard met chronisch overbelaste pezen.


Hoe kom je aan deze wijsheid wanneer je zelf geen schoenen gebruikt en er dus geen ruime ervaring mee hebt? Wanneer er internationaal endurance gereden wordt op schoenen en het een groeiende, succesvolle vorm van hoefbescherming is, heb je het ongelijk aan jouw kant vrees ik.

Citaat:
Ik begrijp echt die hele ijzerloos hype niet. Ik vind het zo sneu voor de paarden die dagelijks met pijnlijke voeten staan vanwege een hype. (Of een excuus om minder geld uit te geven aan de voeten van je paard)


Ninx schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is dit ook een generatie-dingetje? Veel oudere ruiters zitten toch nog een beetje vast in hun vaste patronen... "ik heb het altijd zo gedaan".
Paard moet op stal, paard moet op ijzers, paard moet krachtvoer....
Er is echter sprake van voortschrijdend inzicht, en eindeloos veel onderzoek laat zien dat juist de ijzerverslaving van veel mensen leidt tot ontzettend veel leed. Al die onderontwikkelde HKO voeten, het TE expressief bewegen en daarmee blessures in de hand werken, en vooral al die smeden die echt hun vak niet verstaan.........
Echt goed smeden is HEEL moeilijk.... dat is maatwerk en dien je warm te doen en heel erg veel verstand te hebben van voet- en beenstanden. Dit kan echter vrijwel niemand..... de meeste ijzers zijn nu 'confectie-ijzers'. Het bekappen is alleen prepareren voor het ijzer, en er wordt niet inhoudelijk echt goed gekeken.
Lange tenen en ongeschoven verzenen of torenhoge hielen zie ik bij beslagen paarden echt schrikbarend veel.


Je noemt nu allemaal zaken die niks te maken hebben met "generatie" maar gewoon met slecht management.
Je denkt toch niet dat ik mijn paarden op te krappe ijzers laat zetten? %)
Juist door mijn leeftijd en ervaring weet ik inmiddels wat goed management inhoudt. En uit diezelfde ervaring weet ik ook dat het vinden van een echt goede smid niet altijd makkelijk is. Een goede smid is ook best een flinke uitgave. Mijn paarden worden inderdaad warm beslagen door een kundige smid, waar ik heel tevreden mee ben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:55

DuoPenotti schreef:
De natural die hier geen schimmel herkende waar ik deze wel herkende.
Hem daar op aansprak, met een of ander l.l verhaal vertelde dat de scheur ergens anders van kwam. Overtuigend. Dus nog een keer hem laten komen daarna.
Met weer mijn vraag is het echt geen schimmel? Weer een nee.
Toch mijn gevoel gevolgd en traditionele smid gevraagt en het was wel degelijk een schimmel die uitgesneden moest worden en ondertussen al best hoog zat.
Ben ik ook wel klaar met die paar dagen cursus mensen.


Nou.... ik heb 3 smeden die uitsluitend met beslag werken, en als hoefsmid opgeleid zijn, bij mijn paard gehad... en allen hebben zij die schimmel niet herkend.
Zelfs niet op de UU.
Wel kreeg mijn paard bij alle 3 langere tenen, ondergeschoven verzenen en woekerde de schimmel door... deze kreeg ook mooi de kans in die nagelgaten en de zolen die mijn paard op de kliniek kreeg. Die voet viel echt helemaal uit elkaar.

Wat zegt dat? Niks... in die zin: het zegt dat de algemene kennis van veel smeden toch wel matig is.
De hoefsmeden van Visdonk/ van Nassau huilen tranen met tuiten om de huidige generatie smeden, en eerlijk = eerlijk: zoals zij werken is echt erg secuur en ze weten echt ontzettend veel.
Toch hebben ook zij blinde vlekken, en zijn het niet altijd de vriendelijkste mensen.

Uiteindelijk is mijn paard echter blootsvoets opgeknapt. Het voordeel dat ik zie van die groep mensen is dat ze echt een passie hebben voor voeten en gewoonweg alles willen weten over beweging, hoefstanden, voeding, beweging, huisvesting. Iemand die echt een vakidioot is en wil blijven leren om je zo allround mogelijk te adviseren heb ik het liefst bij mijn paard. Of dat nu een hoefsmid is of een bekapper.

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:59

Arabesk schreef:
Sintara schreef:
Tja, hoefschoenen moet je gewoon laten passen door een hoefschoen passer. Dan meet je alles op en komt er iemand met verstand van zaken langs, met een aantal verschillende opties die mogelijk passen bij jouw paard. Nadat je goede hebt gevonden moeten ze vaak ook op een bepaalde manier verhit worden om ze precies goed te laten passen (en dat ga je niet zelf doen).

Dat doet niet iedereen en dan gaat het makkelijk fout ja. Maar om nou te zeggen dat hoefschoenen niet goed zijn is kort door de bocht..


Welnee gewoon een passet huren bij equischoen. Het is geen raketwetenschap hoor.

En de uitspraak 'ik ken heel veel verprutste paarden' is onzin. In twintig jaar tijd is er ooit één iemand op bokt geweest die z'n paard had laten verpesten. Maar ja een Strasser bekapping is iets heel anders.

Jij hebt er inmiddels ook wel meer kijk op dan een leek :P zelf had ik in dat geval indertijd 4 sets moeten huren, dat was wel jammer geweest.

Bij het paard van de ts, die loopt ook in vrijheid slecht dus zou (iig een week of wat) er 24/7 erop lopen.. Dat mikt wel erg nauw hoor

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:01

Babootje schreef:
Je noemt nu allemaal zaken die niks te maken hebben met "generatie" maar gewoon met slecht management.
Je denkt toch niet dat ik mijn paarden op te krappe ijzers laat zetten? %)
Juist door mijn leeftijd en ervaring weet ik inmiddels wat goed management inhoudt. En uit diezelfde ervaring weet ik ook dat het vinden van een echt goede smid niet altijd makkelijk is. Een goede smid is ook best een flinke uitgave. Mijn paarden worden inderdaad warm beslagen door een kundige smid, waar ik heel tevreden mee ben.


Dat weet ik niet, ik ken je immers niet persoonlijk....

Slecht management kan ook JUIST betekenen dat je paard maar op ijzers moet. Als je paard bijvoorbeeld veel binnen staat, op een klein oppervlak leeft, en dus relatief weinig beweging heeft is de voet vaak onderontwikkeld, en dus verzwakt en gevoelig... dan kunnen ijzers noodzaak worden.

Ik weet dan weer op mijn leeftijd dat het geen drol uitmaakt wie je bij je paard haalt, maar dan de kans van slagen groter is wanneer dit een echte vakidioot is, en je paard 24/7 maximaal kan bewegen.
Hoe meer je zelf weet, hoe meer je problemen in de kiem kan smoren of zelfs voorkomen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:02

Sintara schreef:
Bij het paard van de ts, die loopt ook in vrijheid slecht dus zou (iig een week of wat) er 24/7 erop lopen.. Dat mikt wel erg nauw hoor


Paard in de trailer en naar Hoofwear dus.... gewoon een schoen correct laten aanpassen door Klaas Feuth. Ook geen raketwetenschap.

DuoPenotti

Berichten: 29824
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:04

Ninx
Mijn smid doet al zoveel mogelijk blootsvoets. Timmert er al niet zomaar een ijzer onder.
Dus geen gaten die gaan woekeren.
Er zullen zeker slechte traditionele zijn. Dat zal ik nooit ontkennen.
Maar met die lui met amper opleiding ben ik toch echt klaar.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:09

Arabesk schreef:
Jaime Jackson zegt niets over niet ontwormen en niet vaccineren. Dat maken de paarden wappies ervan. Jaime Jackson is zelfs uitgesproken tegenstander van alternatieve geneeswijzen.

Klok horen luiden dus ... En geen idee waar de klepel hangt.

Er zijn allang succesverhalen van ijzerloze paarden ook hoog in de sport. Oa Charlotte dujardin en een springruiter weet de naam niet meer.


Ik beweer ook niet dat die er niet zijn. Prima om je paard ijzerloos te houden ALS HET KAN.
Maar in heel veel gevallen (eigenlijk de meeste) kan het niet.
En bij de meesten die hier in het topic zitten, en waarbij de paarden blootsvoets na lange tijd zonder ijzers nog steeds kreupel zijn ook niet. En om dan te zeggen dat je moet doorzetten vind ik om eerlijk te zijn dieptriest.

En paardenwappies? Bij alles wat je waar maar leest over deze meneer Jaime Jackson en zijn theorie van natuurlijk bekappen, hoort dieet en een natuurlijke wijze van paarden houden bij zijn theorie.
Uitgebreid omschreven in een groot aantal door hem uitgegeven boeken.

Als een paard zijn hoeven niet recht afslijt heeft dat invloed op zijn stand en belasting en kan daardoor ook kreupelheid ontstaan. Dan zien de hoeven er misschien wel gezond uit, maar zegt dat niets over het bewegingsmechanisme van het paard. En in hoeverre belastings-/bewegingskreupelheid is meegenomen in zijn onderzoek, anders dan hoefziekten heb ik nog niet kunnen vinden.