Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
LuckyLuna schreef:Aller eerst: wat onwijs gaaf dat je een paard dat 20 jaar op ijzers heeft gelopen de kans geeft om bloothoefs te gaan!
Geduld, een bekwaam bekapper, en veel eigen kennis opdoen.
Mijn eigen paardje heb ik na 12 jaar van de ijzers afgehaald. Achteraf had ik dit zo veel eerder moeten doen. We zijn nog bezig om haar echt lekker te laten lopen. Maar inmiddels zijn de ijzers er bij 10 maand af. Het begin was verschrikkelijk. Nu zijn alleen grind paardjes nog een probleem.
De hoeven moeten weer compleet veranderen en het gaat echt niet over rozen. Geef je paard een jaar de tijd.
Heb je foto's, ook van de onderkant. Ben namelijk wel erg benieuwd!
Fiek26 schreef:Hoi,
Er heeft zich ook een schimmel genesteld tussen hoefwand en witte lijn, deze is behandeld met imaverol. Zou dit toch nog een reden zijn dat ze gevoelig loopt?
LuckyLuna schreef:Er zijn veel verschillende gedachten de goede momenteel.
Kies dat wat bij jou en je paard past. Mijn mening is dat de ijzers de hoeven verpest hebben en het kost tijd om daar van te herstellen. Terug op ijzers zetten. Nee nooit van mijn leven.
En inderdaad onwijs zielig dat het paard nu niet goed loopt. Dat klopt echter is de blote voet hier van niet de schuldig. Maar het feit zat ze zo lang op ijzers hebben gestaan.
Babootje schreef:Fiek26 schreef:Hoi,
Er heeft zich ook een schimmel genesteld tussen hoefwand en witte lijn, deze is behandeld met imaverol. Zou dit toch nog een reden zijn dat ze gevoelig loopt?
Je paard heeft zoals ik het lees White line disease. Een niet te onderschatten ziekte.
Bij white line disease vreet een schimmel zich door in de hoefschoen. Hierdoor kan de hoefwand loslaten, net als bij hoefbevangenheid. Deze wittelijnziekte kan ook kreupelheid veroorzaken. Behandelen met imaverol is niet voldoende. Het aangedane deel van de hoef moet worden weggesneden
http://hoofcare.nl/white-line-disease/
anjali schreef:Babootje schreef:
Je paard heeft zoals ik het lees White line disease. Een niet te onderschatten ziekte.
Bij white line disease vreet een schimmel zich door in de hoefschoen. Hierdoor kan de hoefwand loslaten, net als bij hoefbevangenheid. Deze wittelijnziekte kan ook kreupelheid veroorzaken. Behandelen met imaverol is niet voldoende. Het aangedane deel van de hoef moet worden weggesneden
http://hoofcare.nl/white-line-disease/
Bij deze aandoening is er vaak een verband met hoefbevangenheid.Die op zich ook al tot kreupelheid leidt.Ik zou niet zomaar hoefwand gaan wegsnijden want straks kan hij helemaal niet meer lopen dan! Dit wordt een gevalletje voor een goede ervaren DA. Ts,waarom heb je de ijzers laten verwijderen,was het paard toen al niet rad?
Gebruikers op dit forum: E_C, Oelly en 18 bezoekers