Zwakke achterhand of iets anders?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:53

Hey TS, reagerend op jouw plan.. let er goed op dat de zadelmaker zowel naar jou kijkt als naar het paard. In mijn optiek kijkt een goede zadelmaker eerst naar een vrij bewegend paard zonder ruiter. Verder moet de zadelmaker zowel naar jou als het paard kijken en het zadel daarop aanpassen. Momenteel zit je met je benen erg ver naar voren waardoor je als het ware achter de draf beweging vh paard aankomt en neerploft in het zadel. Hierdoor ligt je zwaartepunt te veel in het midden van de rug. Als je meer in balans zit (rechte lijn enkels schouder oor) dan ontlast je hem meer en help je je paard veel meer.
Dit geldt natuurlijk voor alle paarden maar helemaal bij revalidatie en (jonge) paarden die nog niet goed hebben leren dragen door correct rugspier gebruik.

Een instructeur die ervaring heeft met revalidatie en jonge paarden lijkt me passend voor jou.

Ben benieuwd waar je huidige plan je brengt. Succes!

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:20

De keus tussen een fysio/osteo en DA is soms wat lastiger en hoewel ik hier toch eerder de DA zou kiezen, kan eerst een fysio/osteo ook.
Maar dan wel de vraag, waarom allebei? Ze doen vaak toch min of meer hetzelfde en hebben ook regelmatig beide opleidingen gedaan. Alleen is een fysio beschermd en osteo niet. Wat is het verschil tussen de 2 die bij jou komen?

En de ijzers, wat wil je daarmee bereiken? Ik ben absoluut niet tegen aan ijzers, maar ze moeten wel een reden hebben. Ze er onder doen 'voor de leuk' of in het wilde weg proberen of het wat oplevert, dat is gewoon zonde van je geld.

En de zadelmaker zie ik ook het nut niet van. Elke zadelmaker die een zadel gaat aanpassen of verkopen voor een kreupel paard, mag gelijk op je zwarte lijst. Het enige wat die kan doen op dit moment, is kijken of het zadel dusdanig slecht is dat je paard er kreupel van wordt, maar als dat zo is, heeft hij ook ongetwijfeld een gevoelige rug die wordt gevonden door een (goede) fysio, osteo of DA. Dus ook dit klinkt als verspilling van je geld.

Als je aangeeft dat het budget een ding is, wees dan kritisch op waar je geld aan uitgeeft. Beter nu niet de kosten van een hoefsmid en zadelmaker en dat geld kunnen gebruiken voor een eventuele behandeling.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:04

Ik geef het op hier. Een osteopaat die aan een paard wat zo slecht loopt wil beginnen werken, zonder te weten wat er aan de hand is, vind ik al niet erg kundig.
Jammer voor TS en nog meer voor de pony.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 17:11

Vragen over de ijzers:

Waarom?
Helpt toch niet?
Huh???

Zijn ijzers zijn ongerelateerd. Zijn Hoeven slijten sneller af dat ze aangroeien. Hij staat op een track, dus loopt hij de hele dag rond. Dit helpt dus ook niet. Het is nu zo erg dat hij op op het harde op eieren loopt. Zonder bekapt te zijn. Hij loopt gewoon op zijn zool.

Ik heb alle oliën en supplementen al geprobeerd dus dat is al uitgesloten


Maar zoals ik eerder ook zei, is dat ongerelateerd. :)

Bedankt allemaal!

Ik andwoord weer als ik nieuwe vragen krijg over onbeantwoorde dingen die ik ok vind om te delen :)

Tot dan!

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:31

IJzers kunnen daar best bij helpen, en als het je paard comfortable maakt is het een goed ding :j

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:00

Als er een goede hoefsmid in de buurt is kun je zeker met hem overleggen.
Want of het er nu wel of niet mee te maken heeft, het is niet fijn als iedere pas pijn doet....

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 20:34

Hoefsmid komt woensdag :) ijzers eronder alle 4 de voetjes.
Reden staat in eerdere reactie!

Anoniem

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:01

Track is meestal zand, slijten hoeven daar zo dusdanig?

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:02

Schuren heet niet voor niets sanding in het Engels :) zand slijt echt ontzettend.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:52

Odin18 schreef:
Vragen over de ijzers:

Waarom?
Helpt toch niet?
Huh???

Zijn ijzers zijn ongerelateerd. Zijn Hoeven slijten sneller af dat ze aangroeien. Hij staat op een track, dus loopt hij de hele dag rond. Dit helpt dus ook niet. Het is nu zo erg dat hij op op het harde op eieren loopt. Zonder bekapt te zijn. Hij loopt gewoon op zijn zool.

Ik heb alle oliën en supplementen al geprobeerd dus dat is al uitgesloten


Maar zoals ik eerder ook zei, is dat ongerelateerd. :)

Bedankt allemaal!

Ik andwoord weer als ik nieuwe vragen krijg over onbeantwoorde dingen die ik ok vind om te delen :)

Tot dan!


Duidelijk, zand kan idd evengoed flink de hoeven laten slijten.
De reden dat ik het vroeg is meer kijkend naar je paard en de onderzoeken van de ostheo/fysio.
Toen mijn merrie (waar ik het eerder over had) niet 100% rad liep mocht ik van de ostheo, en dierenarts dr ijzers er niet onderweg halen. Dit omdat het toch een ander beeld kan geven op de geplande onderzoeken. Ook de smid die eerder op stal was wees me hierop.
Ondanks dat ze bij haar eigenlijk bekapt moest worden even alles afgewacht.
Ijzers eronder of eronder uit kan invloed hebben en een iets vertekend beeld geven bij de onderzoeken, dus misschien raadzaam of (indien mogelijk) het even uit te stellen. Desnoods achter tijdelijk eerst even op hoefschoenen te zetten.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:11

Suzanne F. schreef:
Probleem is dat de fysio en de osteopaat eerst gaan vertellen dat ze denken te weten wat het probleem is en dat ze het kunnen oplossen. Na ongeveer 10 behandelingen zullen ze aangeven dat ze het toch niet echt zeker weten en dan kan je alsnog naar de kliniek.


Dit. TS, ik snap helemaal hoor dat jij er niets aan kunt doen. Mijn dochter is ook 16 en wij hebben 2 D pony's waarvan er al 1 bijna een jaar onder behandeling is van een kliniek.
Jaren geleden toen ik de 1e pony kocht had ik er ook geen verstand van, maar ik had wel kundige mensen om me hen gelukkig. Echt, wat Suzanne zegt is zo waar.
Een goede fysio zegt in mijn ogen ook meteen; eerste de DA erbij. Dit gaat jouw moeder alleen maar meer geld kosten :-(

Dat gezegd hebbende; respect hoe jij hiermee omgaat. Ik hoop vooral dat je paardje heel snel beter loopt en jullie weer heerlijk samen kunnen genieten.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:03

TS, is er al meer bekend?

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 08:26

Hi allemaal!

Update over gisteren.(11 mei)

Zadelmaker is geweest. Deze zei dat hij beter liep als vorige keer. ( even geleden ) het zadel is aangepast en hij liep meteen weer stabieler. Iets met dat de vulling plat was geworden?

Hoefsmid ook. Hij staat nu rondom op ijzers. Ik ga vanmiddag even test rijden. Als hij dan niet goed loopt stap ik meteen af :) maar als hij goed loopt gaan we lekker op buitenrit. (Stapritje)

Voorderest gaat het met odin goed. Hij is happy en blij met al zijn vriendjes op de track.

Fysio komt zaterdag. Dan laat ik jullie verder weten wat die denkt :)

Bedankt allemaal!!

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:03

Ik zou het test rijden bij test rijden houden en niet meteen op buitenrit. Ook geen stapritje. Je pony is heel lang kreupel geweest, die moet echt op een nette manier opgebouwd worden.

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:10

Avalanche schreef:
Ik zou het test rijden bij test rijden houden en niet meteen op buitenrit. Ook geen stapritje. Je pony is heel lang kreupel geweest, die moet echt op een nette manier opgebouwd worden.


Ik ga hierin mee. je paard heeft voor een lange tijd geen inspanning gehad. Dit kun je beter eerst opbouwen voordat je een staprit gaat doen.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:25

Het is inmiddels wel duidelijk dat we met ons allen, met alle goed bedoelde raad, niet tot ts en haar moeder zijn door gedrongen. Helaas is rijden ook hier weer belangrijker dan het welzijn van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:27

Dreamboy schreef:
Het is inmiddels wel duidelijk dat we met ons allen, met alle goed bedoelde raad, niet tot ts en haar moeder zijn door gedrongen. Helaas is rijden ook hier weer belangrijker dan het welzijn van het paard.


Was te verwachten helaas

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:36

Odin18 schreef:
Hi allemaal!

Update over gisteren.(11 mei)

Zadelmaker is geweest. Deze zei dat hij beter liep als vorige keer. ( even geleden ) het zadel is aangepast en hij liep meteen weer stabieler. Iets met dat de vulling plat was geworden?

Hoefsmid ook. Hij staat nu rondom op ijzers. Ik ga vanmiddag even test rijden. Als hij dan niet goed loopt stap ik meteen af :) maar als hij goed loopt gaan we lekker op buitenrit. (Stapritje)

Voorderest gaat het met odin goed. Hij is happy en blij met al zijn vriendjes op de track.

Fysio komt zaterdag. Dan laat ik jullie verder weten wat die denkt :)

Bedankt allemaal!!


Fijn dat het zadel nu beter past, maar als ik het goed begrijp, liep hij tijdens het zadelpassen dus nog steeds niet regelmatig? Dan vergat ik niet dat hij nu al goed loopt. (Aangezien ik niet verwacht dat het probleem uit de hoeven komt en dat is volgens mij de enige aanpassing sinds het zadelpassen).
Kan je dan niet beter eerst aan de hand/longe kijken of hij daar al goed is voordat je er op stapt? Rijden moet je gewoon niet doen zolang het probleem niet is opgelost (wat voor mij de zadelmaker dus ook al een dubieuze keus maakt, want toen heb je dus alsnog op een onregelmatig paard gereden).

Ik ben benieuwd wat de conclusie van de fysio gaat zijn

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:56

Dreamboy schreef:
Het is inmiddels wel duidelijk dat we met ons allen, met alle goed bedoelde raad, niet tot ts en haar moeder zijn door gedrongen. Helaas is rijden ook hier weer belangrijker dan het welzijn van het paard.


Ik dacht ook toen ik dit topic begon te lezen: Is dit weer zo'n topic? En ja hoor, dit is weer zo'n topic.

De pony loopt niet alleen onder het zadel kreupel maar ook aan de longe. Dus het ligt niet aan het zadel.
De enige die de kreupelheid goed kan beoordelen is een dierenarts. Geen fysio, geen osteopaat en al helemaal geen zadelmaker of hoefsmid. En aangezien ik me aan "zo'n" topic alleen maar ga doodergeren heb ik mezelf geleerd te ontstippen.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:16

En weer een geval dat rijden belangrijker is dan dierenwelzijn....

Ik begrijp dit echt niet. Hoe moeilijk is het om even een Da te laten komen

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:35

wat fijn dat iedereen lekker snel kan komen TS.
ik ben benieuwd wat eruit zal komen.

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:44

TS, ik wil niet banketstaaf doen, maar hoe denk jij te kunnen beoordelen of je dier wel of niet goed loopt, als recent gebleken is dat je toch al een tijdje gereden hebt op een dier wat niet goed liep.

Ik vind het rot om te zeggen, maar dit heeft niets meer te maken met je moeder moeten overtuigen dat de dierenarts moet komen. Nog los van het feit dat ik dus ook echt niet snap dat er wel geld uitgegeven wordt aan een zadelmaker en een hoefsmid, en dat er niet domweg even een belletje naar de dierenarts gedaan wordt..

Kijk: als er niets aan de hand is, dan kost een dierenarts bezoek ook de wereld niet.
Pas als er wél wat aan de hand is, gaat het eea wat kosten....... Maar ja... Dan is er domweg ook wel wat aan de hand..

Ik snap gewoon de keuzes niet.
Hoe kun je denken aan een stapritje als niet eerst een deskundige heeft gekeken naar wat er wel/niet aan de hand is.
Optie zou moeten zijn imo: tegen je moeder zeggen dat je niet meer rijdt totdat een dierenarts heeft gezegd dat rijden ok is....

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:56

TS, persoonlijk denk ik niet dat het enkel alleen aan het zadel ligt, natuurlijk kan deze ook scheef zijn in de kussens waardoor alles word versterkt.
Je paard liep liep namelijk aan de longe ook niet rad, en dat staat los van het zadel.

Hij kan nu wel beter onder het zadel lopen maar als zijn rugspieren daarvan een optater hebben gehad hebben die tijd nodig om te herstellen. En dan zou ik zeer zeker niet gaan rijden.

Heb je anders een filmpje hoe hij nu aan de longeerlijn loopt?

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:30

Ik snap haar wel, wellicht is een kort staprondje buiten minder zwaar dan in de bak opbouwen. Zeker als de fjord buiten rustig is kan ze met een lang teugeltje een rondje stappen. Of het verstandig is wat anders. Dat zal diegene moeten gaan beoordelen die de fjord daadwerkelijk heeft gezien en eventueel behandeld.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:37

Ik snap haar niet. Een paard wat niet rad loopt, daar stap je niet op. Niet. Ook niet voor een staprondje, buitenritje, rustige training, of wat men allemaal kan bedenken. Gewoon niet.
Op deze manier wordt het dier voor het leven verpest. Als dit al niet gebeurd is, want TS heeft hem al een jaar doorgereden, ondanks dat hij duidelijk onregelmatig, zelfs kreupel liep.
Bovendien is TS ook nog aan de grote en zware kant voor dit dier, wat het allemaal nog erger maakt.
Laatst bijgewerkt door sevke op 12-05-22 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt