Zwakke achterhand of iets anders?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:37

Nee je komt niet gemeen over. Want jij hebt er geen zeggenschap over.
Je moeder heeft blijkbaar wel geld teveel. Maar dat is niet jou probleem. :)

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 22:40

graag niet meer steeds hetzelfde andwoorden :)

Ik heb het nu vaak genoeg gehoord..

Bedankt :)

Ik zet de meldingen weer ff uit. Dus reageer pas weer als ik meer weet :)
Laatst bijgewerkt door Bolle94 op 06-05-22 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:40

Zorg dat je genoeg weet over een onderwerp om je niet te laten oplichten, bij therapeuten begint dat bij wat is hun opleiding. Probleem : lang niet alle beroepen zijn beschermd, dus iedereen mag zich zo noemen ongeacht hun kunde en hoeft zich niet aan een beroepscode/handleiding te houden qua stappenplan bij behandelen nieuwe klant.
Ga de opleiding van je osteo en fysio na.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:46

Probleem is dat de fysio en de osteopaat eerst gaan vertellen dat ze denken te weten wat het probleem is en dat ze het kunnen oplossen. Na ongeveer 10 behandelingen zullen ze aangeven dat ze het toch niet echt zeker weten en dan kan je alsnog naar de kliniek.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:48

Nou ik snap het doel van ijzers niet?
Besef dat een paard beslaan met ijzers duurder is dan wanneer de smid komt voor enkel bekappen.

Ik vermoed zomaar dat je nu duurder uit gaat komen dan wanneer je enkel de dierenarts laat komen.

Je moet nu immers fysiotherapeut én osteopaat én hoefsmid én zadelmaker (die eigenlijk echt niet hoort te komen want paard loopt duidelijk ook kreupel onbelast) betalen.

En in welke tijdspanne gaat dit allemaal gebeuren?

Kan maar 1 ding zeggen vanuit mijn hart... Arme pony dat het allemaal zolang moet duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:50

Suzanne F. schreef:
Probleem is dat de fysio en de osteopaat eerst gaan vertellen dat ze denken te weten wat het probleem is en dat ze het kunnen oplossen. Na ongeveer 10 behandelingen zullen ze aangeven dat ze het toch niet echt zeker weten en dan kan je alsnog naar de kliniek.

Vergeet alle supplementen niet die worden aangesmeerd.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:51

Wat op en top Bokt dit topic. Is er een keer een TS die uitermate goed reageert, volwassen doet, aardig en duidelijk blijft, haar grenzen aangeeft. Gaan jullie nog met zn allen zitten doorzeiken. Man man man.

Meid, je doet het goed hoor! Trek je niks aan van alle mensen die alles zogenaamd beter weten. Jij ziet je paardje elke dag, de mensen die je nu helpen zien hem in het echt, zij weten veel meer dan wij hier.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:52

Wat een gedram hier.
Ik vind dat je een goed plan hebt TS. Inmiddels ook al vaak genoeg meegemaakt dat een DA niets kon met vage kreupelheden maar de fysio het wel wist te localiseren. Je moet het hoe dan ook maar net treffen.

Geef je paard vooral goed veel tijd en ga lekker samen wandelen, dat is voor beide gezond.

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:56

Hoewel ik je gang van zaken wel begrijp, heb ik uit eerste hand ervaring met deze constructie. Ik wilde ook zeker zijn dat er echt iets mis was. Was ook met mijn eerste pony, in 2017 gekocht en in 2018 begon het gezeur eigenlijk. Ik liet een fysio komen toen mijn paard vergelijkbaar begon te lopen aan die van jou, en dan nog een slagje erger omdat hij bij het aandraven het liefste wilde galopperen - en achteraf snap ik ook waarom. Paard is ook behandeld en ook een paar weken aangekeken, maar zoals achteraf verwacht: geen verbetering.

Pony is uiteindelijk opgeladen naar Lingehoeve Diergeneeskunde in Lienden en de conclusie: ontsteking in beide achterknieën, die er al langer zaten dan slechts een paar weken. De fysio/osteopaat had dat niet kunnen vinden. De DA moest al goed zoeken om de precieze oorzaak te vinden aangezien de ontstekingen tussen het gewricht zaten. Paardlief is behandeld, maar er helaas niet meer bovenop gekomen en heb ik vorig jaar in laten slapen omdat het genoeg was :( Pony is uiteindelijk 7 jaar geworden.

Gezien het feit dat de osteopaat en de fysio allebei zeggen dat er iets mis is, zou in mijn geval genoeg reden zijn om de dierenarts te bellen. Ik snap tegelijkertijd ook dat je niet iets zomaar wil aannemen van een vreemde op het internet en zekerheid. Misschien is het een optie om een filmpje naar een arts te sturen om te zien wat die ervan vindt, vergelijkbaar met de osteo en de fysio. Dan is het net wat vrijblijvender ;) Ik zou persoonlijk - dus doe met dit advies wat je wil :Y) - de zadelmaker even laten zitten. Pas als de pony weer goed loopt, heb je een zadel nodig om mee te rijden. Dan kan je dat altijd nog aan laten passen ;) Paard zou immers moeten verbeteren als het echt aan het zadel had gelegen nu je er niet meer op rijdt.

Ik wens je veel wijsheid en ik duim voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt. Dat je probeert je pony te helpen maakt je geen slecht mens. We leven met je mee en proberen je te helpen. Veel sterkte gewenst :knuffel: Hopelijk treedt er bij jou verbetering op en kan je snel weer rijden met je pony :)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:58

Sizzle schreef:
Wat een gedram hier.
Ik vind dat je een goed plan hebt TS. Inmiddels ook al vaak genoeg meegemaakt dat een DA niets kon met vage kreupelheden maar de fysio het wel wist te localiseren. Je moet het hoe dan ook maar net treffen.

Geef je paard vooral goed veel tijd en ga lekker samen wandelen, dat is voor beide gezond.


Inderdaad, goed plan.
En veel wandelen, zonder smartphone :+ :+ !
Goed voor iedereen.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:59

Ts, mag ik vragen waarom je hem achter op ijzers wilt zetten?

Persoonlijk zou ik daar wel even mee wachten totdat je meer uitsluitsel hebt van de fysio, ostheo en eventueel da.

Desi_2409

Berichten: 900
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:09

Ik vind het zo respectloos, TS geeft diverse keren haar grenzen aan en is duidelijk over het waarom en hoe.. en nog menen mensen hier weer op te moeten reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:10

Desi_2409 schreef:
Ik vind het zo respectloos, TS geeft diverse keren haar grenzen aan en is duidelijk over het waarom en hoe.. en nog menen mensen hier weer op te moeten reageren...

Het is bokt, wat verwacht jij dan?

Tja, mijn keuze zou het niet zijn, sneu voor de pony.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:20

Je moet net geluk hebben uiteindelijk. Ik hoor de „vooraanstaande“ orthopeed van een grote kliniek nog zeggen: ja, er zit wel een kreupelheid maar ik zou er ijzers onder doen en doorrijden tot het makkelijker te zien is.
De fysio wist me zo ze vertellen waar het vandaan kwam (spierblessure) zodat ik tenminste gericht wat kon doen ipv „doorrijden tot ie duidelijk kapot is.“

TS heeft een plan, ze kan daarna altijd nog een andere richting op als het onbevredigend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:26

Sizzle schreef:
Je moet net geluk hebben uiteindelijk. Ik hoor de „vooraanstaande“ orthopeed van een grote kliniek nog zeggen: ja, er zit wel een kreupelheid maar ik zou er ijzers onder doen en doorrijden tot het makkelijker te zien is.
De fysio wist me zo ze vertellen waar het vandaan kwam (spierblessure) zodat ik tenminste gericht wat kon doen ipv „doorrijden tot ie duidelijk kapot is.“

TS heeft een plan, ze kan daarna altijd nog een andere richting op als het onbevredigend is.


Osteo heeft tot nu toe het probleem niet kunnen verhelpen.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:52

Odin18 schreef:
Hi allemaal!

Ik heb eventjes het een en het andef gelezen. Bedankt voor de lieve reacties.

Een update.
De fysio heeft geantwoord. Hij heeft het besproken met de ostio en ze hebben samen besloten om hem eerst te onderzoeken. En te kijken of hij ergens iets vast heeft zitten. En even aankijken. Als hij daar niet beter van word komt er een DA

Ook komt de zadelmaker. Kijken of het hiermee temaken heeft.

Daarnaast komt ook de hoefsmid voor achter ijzers, maar dit is ongerelateerd aan zijn lopen. ( miscnien zal het helpen? Denk het niet) maar dat heeft niet daarmee te maken.

Dit is het plan dat wij gaan volgen.

Ik snap als jullie dit mischien anders willen zien. Maar wij weten niks zeker. En ik ga ook niet blind andere meningen volgen zonder eest te onderzoeken. Het is namelijk nogsteeds een site, met allemaal mensen die ik niet ken.

Ik hoop dat jullie dit snappen.
Ook weet ik dat het me gaat kosten om de ostio en fysio te laten komen. Maar als dit mij en mijn moeder zekerheid geeft vind ik het dit waard. Ik werk zelf hard voor mijn geld. En mag zelf weten wat ik ermee doe.

Super bedankt allemaal!

( hoef dus niet te horen dat het geldverspilling is, zielig is, geen goed plan is, mijn moeder een slecht mens is of dat ik mijn knol moet wegdoen)

Nogmaals, bedankt!

Dat klinkt als een bijzonder onlogisch plan.

Toen mijn paard kreupel was, na een beenwond, en bleef struikelen, heb ik de dierenarts erbij gehaald. Dat kostte me slechts een visite en een röntgenfoto.

De dierenarts heeft vervolgens de hoef zo bekapt dat er een break-over in de hoef kwam, de fysio heeft een aantal oefeningen gegeven en mijn probleem was opgelost.

Dat heeft me vrij wat minder geld gekost dan dit plan.

Wat door anderen ook gezegd is: stel je paard heeft kissing spines, of ataxie, dan is een osteopatische behandeling een bijzonder slecht idee.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:09

Desi_2409 schreef:
Ik vind het zo respectloos, TS geeft diverse keren haar grenzen aan en is duidelijk over het waarom en hoe.. en nog menen mensen hier weer op te moeten reageren...


Laten we voorop stellen dat TS echt heel netjes reageert en ik 100% geloof dat ze het beste met haar pony voor heeft, maar het op dit moment zelf eventjes niet meer weet.

Máár, en dan klink ik misschien wel heel gemeen, ze vraagt wel om hulp en meningen. En die worden gegeven. En dat dan 30x dezelfde mening is, maar net even anders verwoord, misschien helpt het dan wel om 30x hetzelfde te horen. Dan zou er toch wel een kern van waarheid in zitten, of niet? Dan kan het wel vervelend zijn, maar soms is dat nodig.

TS: ik ben ook benieuwd naar je reden om achter ijzers te laten slaan. Moet je veel over bestrating? Eerlijk, onze 4 jarige sportpaarden staan meestal nog niet eens op ijzers. En al helemaal niet rondom. Komt wel als ze wat ouder zijn en meer gaan doen, maar 9 v/d 10 recreatie paard heeft echt geen achter ijzers nodig. Tenzij je je hoefsmid heel aardig vind en zijn portemonnee wil spekken :D

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 03:44

Django_Mette schreef:
Hoewel ik je gang van zaken wel begrijp, heb ik uit eerste hand ervaring met deze constructie. Ik wilde ook zeker zijn dat er echt iets mis was. Was ook met mijn eerste pony, in 2017 gekocht en in 2018 begon het gezeur eigenlijk. Ik liet een fysio komen toen mijn paard vergelijkbaar begon te lopen aan die van jou, en dan nog een slagje erger omdat hij bij het aandraven het liefste wilde galopperen - en achteraf snap ik ook waarom. Paard is ook behandeld en ook een paar weken aangekeken, maar zoals achteraf verwacht: geen verbetering.

Pony is uiteindelijk opgeladen naar Lingehoeve Diergeneeskunde in Lienden en de conclusie: ontsteking in beide achterknieën, die er al langer zaten dan slechts een paar weken. De fysio/osteopaat had dat niet kunnen vinden. De DA moest al goed zoeken om de precieze oorzaak te vinden aangezien de ontstekingen tussen het gewricht zaten. Paardlief is behandeld, maar er helaas niet meer bovenop gekomen en heb ik vorig jaar in laten slapen omdat het genoeg was :( Pony is uiteindelijk 7 jaar geworden.

Gezien het feit dat de osteopaat en de fysio allebei zeggen dat er iets mis is, zou in mijn geval genoeg reden zijn om de dierenarts te bellen. Ik snap tegelijkertijd ook dat je niet iets zomaar wil aannemen van een vreemde op het internet en zekerheid. Misschien is het een optie om een filmpje naar een arts te sturen om te zien wat die ervan vindt, vergelijkbaar met de osteo en de fysio. Dan is het net wat vrijblijvender ;) Ik zou persoonlijk - dus doe met dit advies wat je wil :Y) - de zadelmaker even laten zitten. Pas als de pony weer goed loopt, heb je een zadel nodig om mee te rijden. Dan kan je dat altijd nog aan laten passen ;) Paard zou immers moeten verbeteren als het echt aan het zadel had gelegen nu je er niet meer op rijdt.

Ik wens je veel wijsheid en ik duim voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt. Dat je probeert je pony te helpen maakt je geen slecht mens. We leven met je mee en proberen je te helpen. Veel sterkte gewenst :knuffel: Hopelijk treedt er bij jou verbetering op en kan je snel weer rijden met je pony :)


Ik kan mij hier geheel in vinden.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:41

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het paard in vrijheid loopt. We kunnen allemaal wel blijven drammen dat de dierenarts eerst moet komen en het totaal niet eens zijn met het plan maar het is hun paard, hun geld en hun verantwoording hoe ze dit aanpakken. Overigens zijn zij niet de enige. Ik zie regelmatig berichten voorbij komen zowel op bokt als op Facebook, waarbij eerst van alles erbij gehaald wordt en als laatste optie de dierenarts. In veel gevallen is het voor de laatste dan al te laat om er nog iets aan te kunnen doen. Hopelijk gaat dat hier niet gebeuren.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:50

dat wou ik ook zeggen prugelpiet. Als je dan 100x dezelfde reactie krijgt, dat is dan minder aannemelijk dan zelf een fysio en osteopaat kiezen (terwijl ts en haar moeder zoals ze zelf zegt er geen verstand van hebben)? Hoe kies je dan in vredesnaam de juiste fysio en osteopaat? Terwijl iedere prutser zich zo mag noemen

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:57

Kinke schreef:
dat wou ik ook zeggen prugelpiet. Als je dan 100x dezelfde reactie krijgt, dat is dan minder aannemelijk dan zelf een fysio en osteopaat kiezen (terwijl ts en haar moeder zoals ze zelf zegt er geen verstand van hebben)? Hoe kies je dan in vredesnaam de juiste fysio en osteopaat? Terwijl iedere prutser zich zo mag noemen


Maar wie zegt dat ze daar geen informatie over hebben in gewonnen? Ze staat op een pensionstal dus daar zal toch wel vaker een fysiotherapeut of osteophaat komen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:14

Osteopaat, osteopathie

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:16

Anna79 schreef:
Osteopaat, osteopathie


Lekker belangrijk.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:57

Probleem is, dat TS best graag naar de dierenarts zou willen, maar dat haar moeder dat moet beslissen en die is nog niet zover. TS heeft ook gezegd dat ze niet meer met het dier gaat rijden of longeren maar op rust laat tot ze naar de dierenarts mag van haar moeder. Dat dat dan niet morgen is, daar moeten we het mee doen.
Maar TS is zich er inmiddels best van bewust dat haar pony niet goed loopt.
Dus we zullen vanzelf wel horen wat er aan de hand is als de tijd daar is.

Intussen krijgt TS advies om de kosten te beperken. Even geen osteo of fysio (dat is in deze situatie weggegooid geld). De dierenartskosten "knippen" door bv eerst alleen voor een kreupelheidsonderzoek te gaan en diagnostiek en later voor behandeling of niet als het met rust opgelost kan worden, bijvoorbeeld.

Hopelijk gaat haar moeder daarin mee, maar als dat niet zo is, dan is dat voor TS al moeilijk genoeg.

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:51

Hmm vervelend zeg…
Zowel voor je paardje als voor jou…

Je hoeft niet gelijk naar een kliniek toe te gaan, ipv een osteo of fysio kun je ook gewoon een goede paardenarts uit de buurt op stal laten komen voor een kreupelheidsonderzoek.
Dat zal je niet veel meer kosten dan behandelingen van osteo en fysio, maar je weet wel meer en dan kun je gerichter gaan zoeken, werken, behandelen.
Dan heb je uiteindelijk meer waar voor je geld, omdat je gericht ergens mee bezig bent.
Met ijzers zou ik ook wachten tot je weet wat het is, dat is zonde van je geld om die er zonder gericht doel onder te laten slaan.
Misschien krijgt hij wel meer last door de ijzers mee te moeten sjouwen…

Sterkte en veel succes!