Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
tiwi1969 schreef:Ik ga ook voor de hoefsmid omdat de voetas mooi recht is en niet gebroken.
Ga je de voet platter zetten dan breek je de voetas en kan je problemen met de pezen krijgen.
Ik vraag me af of de andere voet juist niet te plat is, heb je daar ook een RX van? Hoe is die voetas?
Sowieso ga ik met de voorgangers mee dat je bij een volwassen paard die goed functioneert niet aan de stand moet willen sleutelen
Diddykong schreef:Ik denk in deze dat je dierenarts gelijk heeft. Dit paard staat veel teveel op de teen. Het hoefbeen hoort meer parallel te liggen, precies eigenlijk wat je dierenarts zegt. Zoals hij nu staat, gaat hij op termijn problemen krijgen (als hij dat niet al heeft). Daarbij moet ik Jan ook gelijk geven, wij weten niet in welk proces de smid zit. Misschien is hij bezig om de hiel steeds wat te laten zakken bijv. En is het work in progress. Maar zegt je smid, zoals hij nu staat, zo staat hij goed, dan heeft je smid in deze ongelijk.
Hoefstanden kun je trouwens op diverse manieren "corrigeren". Een franse stand, of toontredend kun je op latere leeftijd vaak niet zonder problemen corrigeren. Maar een hoef laten zakken aan de achterkant, is iets wat wel altijd nog kan, ook als het paard ouder is en zeker als er bijv onbalans in de hoef is ontstaan zoals nu het geval is.
Soms moet je daar als smid juist wel wat in veranderen, voor er door overbelasting problemen komen. Daarom is het beroep van hoefsmid helemaal niet zo makkelijk. Er is niet altijd een pasklaar antwoord wat voor elk paard geldt.