Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:08

Je zou contact op kunnen nemen voor advies. Die hoefsmid kent het paard en kan wellicht advies geven als ie foto’s heeft gezien van hoe het nu is. Niet geschoten is altijd mis geschoten.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:16

Een goede bekapper kan idd veel doen. Mijn hengst was al 20+ toen ik overstapte naar mijn huidig bekapper, en had van die hoge samengeknepen "colablikvoetjes". Helaas blijft ie wel hardnekkige rotstraal houden op één voet, maar de vorm van zijn hoeven is helemaal goedgekomen, bekapper had het zelf niet verwacht.

En mijn merrie die 3x bevangen was en dunne zolen had, heeft nu perfecte hoeven en dikke zolen.

Maar je moet de juiste persoon weten te vinden. Ik ben zelf van België, dus kan je niet verder helpen helaas.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:16

Ik heb een inmiddels 24 jarige merrie met ongelijke voeten. Haar voeten blijven het best met iedere 6 weken bekappen. Ze heeft ook jaren in de zomer op ijzers gestaan en dan ging ze ook iedere 6 weken naar de smid, maar op blote voeten blijven haar voeten toch het meest gelijk.

Mijn andere paard is hoefbevangen geweest en die gaat iedere 4 weken naar de smid en ook zij staat er super op.

Op mijn smid is in de omgeving wat commentaar, maar de klinieken vinden dat mijn paarden er heel goed op staan, zeker voor een paard uit mijn omgeving. Het schijnt bij ons in de omgeving niet al te best gesteld te zijn met de hoefsmeden als ik 2 verschillende klinieken mag geloven.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:17

Hoihoi10 schreef:
DiantaM schreef:
Ongelijke hoeven zijn echt heel lastig. Ik zou geen risico nemen met weer een andere smid maar hem
Opladen en naar een goede kliniek met een goede hoefsmid rijden. Dan kunnen ze er goed naar kijken en met dat advies kun je je nieuwe hoefsmid instrueren.


Ja, dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad.
Zal eens bellen naar SMDC.

Het vervelende is, dat smeden altijd denken dat ze het wel kunnen. En er dan gewoon een potje van maken.


Dan vind je geen smid meer voor je paard want ze denken volgens jou altijd dat ze het wel kunnen.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 21:18

Oké. Laat ik daar maar niet op ingaan.

Ik zal de smid van de vorige eigenaar morgen idd even bellen. En zal ook vragen of van het ijzer af idd beter is.
Maakt me ook niet uit hoe vaak een smid moet komen, als het maar goed is en m’n paard geen last heeft :)

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 14:31

Vandaag de hoefsmid laten kijken.
Hij krijgt een paar weekjes vakantie, en pas als de hoeven weer wat aangegroeid zijn, kunnen we er wat mee.
Ijzers eraf halen leek hem niet goed, omdat ze kort zijn. Smid denkt dat hij dan juist meer pijn gaat krijgen.