Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 10:47

Ik heb een paard met ongelijke voorvoeten. Een voetje is eigenlijk goed gevormd, en een voetje is wat steil en smal. Paard is helemaal gekeurd bij aankoop en een dierenarts heeft specifiek naar de hoeven gekeken op mijn verzoek. Geen enkel probleem.
Paard liep heel goed, rolde mooi met het voorbeen. Maar nu is mijn eigen smid ermee aan de gang gegaan.
Hij heeft het smallere voetje nog smaller en steiler gemaakt. En kort bovendien. Bij het beslaan heeft hij er denk ik 5 nagels weer in geslagen en er weer uitgehaald omdat ze niet goed zaten. Het andere voetje ziet er wel goed uit.

Nu rolt mijn paard dus niet meer mooi met het voorbeen, en je merkt dat hij eigenlijk niet graag wil lopen. Hij is met rijden ineens wat terug (toch pijn dus). Niet kreupel gelukkig.

Wat moet ik hiermee? Mijn smid komt natuurlijk nooit meer het erf op. En een andere smid kijkt er deze week naar. Paard staat nu even op rust.

Iemand ervaringen mee? Staat al op een ijzer!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:57

Ik zou er een andere goede smid bij halen. Stijl staan hoeft niet te betekenen dat ie niet af kan rollen. Voor nu de nieuwe smid afwachten en kijken wat die zegt en tot die tijd vakantie geven.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:08

Ik heb liever een smid die 5x nagels er in en eruit haalt dan ééntje die verkeerd slaat en ze er in laat zitten..
Maar bij twijfel lekker een andere bijhalen! Kan bij meeste gewoon je verhaal uitleggen en een fotootje sturen :)

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 11:48

Euridicey schreef:
Ik heb liever een smid die 5x nagels er in en eruit haalt dan ééntje die verkeerd slaat en ze er in laat zitten..
Maar bij twijfel lekker een andere bijhalen! Kan bij meeste gewoon je verhaal uitleggen en een fotootje sturen :)


Hij kan ook vernagelen he. Dus ik heb liever een smid die de nagels er gewoon meteen goed inslaat en niet 6 keer nodig heeft :)

Deze week komt er een andere smid bij!

Vroeg me gewoon af of mensen hier ervaring mee hebben. Denk vooral dat hij de steil en kort is. Kan een andere smid daar iets mee? Of is tijd de factor?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:53

Ongelijke hoeven zijn echt heel lastig. Ik zou geen risico nemen met weer een andere smid maar hem
Opladen en naar een goede kliniek met een goede hoefsmid rijden. Dan kunnen ze er goed naar kijken en met dat advies kun je je nieuwe hoefsmid instrueren.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:54

Tijd is sowieso de belangrijkste factor. Het zou kunnen dat een andere smid het nog iets beter kan maken, maar als die ook nog eens kort is, dan heeft de smid weinig om mee te werken.
Wellicht dat bokkers met wat meer kennis er wat van kunnen zeggen met foto's van de hoef, maar met een omschrijving blijft het gissen hoe de hoef er nou echt uit ziet

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:54

Ik ben wel benieuwd naar foto's van hoe de voeten er nu uit zien :)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:56

DiantaM schreef:
Ongelijke hoeven zijn echt heel lastig. Ik zou geen risico nemen met weer een andere smid maar hem
Opladen en naar een goede kliniek met een goede hoefsmid rijden. Dan kunnen ze er goed naar kijken en met dat advies kun je je nieuwe hoefsmid instrueren.

Ik heb zelf een paard gehad met hele ongelijke hoeven. Ik kreeg er vaak opmerkingen over van andere smeden. Maar mijn paard liet duidelijk merken hoe hij bekapt wilde worden. Als het op een andere manier ging, liep hij onregelmatig. Dus mijn smid ging mee in de manier waarop hij wilde lopen en liet hem dus ook best steil en scheef staan.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:13

Geen ervaring met ongelijke hoeven, maar als ze te kort gezet zijn, kan het inderdaad wel klachten geven. Dat heeft mijn pony ook wel eens gehad. Dan heeft het inderdaad vooral tijd en rust nodig. En als je de smid nog eens spreekt, zou ik er wat van zeggen. Het kan altijd eens gebeuren dat ze om de een of andere reden te kort kappen; als je dit dan aangeeft, kan er een volgende keer op gelet worden. Mijn smid vond het fijn dat ik het aangaf zodat hij er rekening mee kon houden.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:25

DiantaM schreef:
Ongelijke hoeven zijn echt heel lastig. Ik zou geen risico nemen met weer een andere smid maar hem
Opladen en naar een goede kliniek met een goede hoefsmid rijden. Dan kunnen ze er goed naar kijken en met dat advies kun je je nieuwe hoefsmid instrueren.


Ja, dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad.
Zal eens bellen naar SMDC.

Het vervelende is, dat smeden altijd denken dat ze het wel kunnen. En er dan gewoon een potje van maken.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:26

pateeke schreef:
Geen ervaring met ongelijke hoeven, maar als ze te kort gezet zijn, kan het inderdaad wel klachten geven. Dat heeft mijn pony ook wel eens gehad. Dan heeft het inderdaad vooral tijd en rust nodig. En als je de smid nog eens spreekt, zou ik er wat van zeggen. Het kan altijd eens gebeuren dat ze om de een of andere reden te kort kappen; als je dit dan aangeeft, kan er een volgende keer op gelet worden. Mijn smid vond het fijn dat ik het aangaf zodat hij er rekening mee kon houden.


Nou, deze smid komt er niet meer bij! Maar fijn dat jij het hebt opgelost met jouw smid!

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:26

Earth schreef:
Ik ben wel benieuwd naar foto's van hoe de voeten er nu uit zien :)


Ik zal kijken of ik een foto kan maken!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:57

Heb je het aan je eigen smid aangegeven dat je het beslag niet goed vond en wat voor jouw idee niet goed is gegaan. Stond je paard al op ijzers toen je hem kocht?

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:13

Steppe schreef:
Heb je het aan je eigen smid aangegeven dat je het beslag niet goed vond en wat voor jouw idee niet goed is gegaan. Stond je paard al op ijzers toen je hem kocht?


Paard stond inderdaad al op een ijzer.
Ik heb uiteraard gezegd dat ik niet tevreden was. Mijn smid is nogal een aparte; hij heeft eerst lopen foeteren dat het zogenaamde k*thoeven waren. Daarom hoeft hij ook niet meer terug te komen ;)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:48

Hoihoi10 schreef:
DiantaM schreef:
Ongelijke hoeven zijn echt heel lastig. Ik zou geen risico nemen met weer een andere smid maar hem
Opladen en naar een goede kliniek met een goede hoefsmid rijden. Dan kunnen ze er goed naar kijken en met dat advies kun je je nieuwe hoefsmid instrueren.


Ja, dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad.
Zal eens bellen naar SMDC.

Het vervelende is, dat smeden altijd denken dat ze het wel kunnen. En er dan gewoon een potje van maken.


De meeste paardeneigenaren (inclusief mezelf) kunnen niet zien of een hoefsmid goed is. Via de dierenarts heb je nog enige vorm van controle.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:12

Is dit paard rontgen gekeurd ook?

Ja stom..het smallere voetje nog steiler maken..sowieso nooit teveel corrigeren meer als ze al wat ouder zijn. Ook nog te kort, dus beide gevallen kunnen problemen geven..de pees gaat dan strak en op spanning staan en peesblessures ontstaan zo heel makkelijk.Als het paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze lekker weg laten, en bij ongelijke voeten kun je beter een goede smid wat vaker laten komen. Dus zorg voor echt een goede smid. Geef het tijd en zorg dat er niet teveel aan gecorrigeerd en geprutst wordt.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:32

Elisa2 schreef:
Is dit paard rontgen gekeurd ook?

Ja stom..het smallere voetje nog steiler maken..sowieso nooit teveel corrigeren meer als ze al wat ouder zijn. Ook nog te kort, dus beide gevallen kunnen problemen geven..de pees gaat dan strak en op spanning staan en peesblessures ontstaan zo heel makkelijk.Als het paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze lekker weg laten, en bij ongelijke voeten kun je beter een goede smid wat vaker laten komen. Dus zorg voor echt een goede smid. Geef het tijd en zorg dat er niet teveel aan gecorrigeerd en geprutst wordt.

Voor al die laatste zin.. niet teveel veranderen inderdaad bij oudere paarden..

Heb er ook gezien die er kreupel van werden en 1 ook bleef.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 14:49

Elisa2 schreef:
Is dit paard rontgen gekeurd ook?

Ja stom..het smallere voetje nog steiler maken..sowieso nooit teveel corrigeren meer als ze al wat ouder zijn. Ook nog te kort, dus beide gevallen kunnen problemen geven..de pees gaat dan strak en op spanning staan en peesblessures ontstaan zo heel makkelijk.Als het paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze lekker weg laten, en bij ongelijke voeten kun je beter een goede smid wat vaker laten komen. Dus zorg voor echt een goede smid. Geef het tijd en zorg dat er niet teveel aan gecorrigeerd en geprutst wordt.


Ja, helemaal röntgen gekeurd; al 2 keer binnen 1,5 jaar. Eerst vanuit de opfok en daarna bij aankoop. Alleen maar 1tjes en 2tjes. Volgens de dierenarts echt helemaal goed.

Hij is 4, dus nog niet zo heel oud, maar ik zie geen reden om zijn voeten aan te passen. Paard loopt goed.
Alleen een sukkel van een smid dus :+
Ik vraag me af of van de ijzers afhalen zo slim is. Ben bang dat hij dan helemaal gevoelig gaat lopen?
Peesblessure hoop ik dat het meevalt. Denk dat je verder van huis bent als hij ineens platter staat dan steiler, maar dit is natuurlijk ook gewoon niet wenselijk.

En ja, ik wil gerust iedere 6 weken een goede smid laten komen. Maarja, wie is nog een goede smid. Ik baal zo van mijn eigen smid. Weet even niet waar ik echt een goede, kundige smid vandaan moet halen.
Laatst bijgewerkt door Hoihoi10 op 22-03-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:02

Tijdelijk gaat hij gevoeliger lopen, maar uiteindelijk is zonder ijzers altijd beter (betere werking hoefmechanisme) dus dat zou mijn streven zijn in ieder geval. Ik zou hem nu in ieder geval even de rust en de tijd geven.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:02

Elisa2 schreef:
Tijdelijk gaat hij gevoeliger lopen, maar uiteindelijk is zonder ijzers altijd beter (betere werking hoefmechanisme) dus dat zou mijn streven zijn in ieder geval. Ik zou hem nu in ieder geval even de rust en de tijd geven.


Ja, dat krijgt hij ook! Heb hem meteen op rust gezet :)

Anoniem

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:21

Welke omgeving zit je, kan wel iemand aanraden

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:42

Op een eerdere pensionstal had ik een stalgenoot en haar paard had al een bokvoetje.
De nieuwe smid kwam en hij dacht er wel even met kunst, ijzer en vliegwerk een normaal voetje van te maken.

Ik vergeet nooit meer haar gezicht toen ze het eind resultaat aan ons liet zien. Paard had letterlijk en vierkant hoefje alsof het een dobbelsteentje was geworden. Daar onder zat dan een ijzer met een balk zodat de verzenen naar beneden zouden komen :? .
Arm dier kon zijn voet niet meer afrollen.
Ze heeft echt kwaad die vent opgebeld wat hij in vredesnaam met haar paard had uitgespookt.

Het is al een lange tijd geleden maar ik geloof dat dezelfde dag iemand die ijzers er weer af heeft gehaald.
De voet kreeg uiteindelijk weer zijn orginele formaat weer terug maar hij heeft wel een lange tijd vreemd gelopen.

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Paard met ongelijke hoeven; hoefsmid verprutst :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 20:54

Pff ja wat heb je er toch een figuren tussen hè.

Kijk mijn smid heeft m’n eerdere paarden goed gedaan. Maar die hadden ook 4 kaarsrechte voeten. Deze heeft toevallig 2 verschillende voeten en hij verprutst het meteen. Dan ben je gewoon een slechte smid, als je niet kunt werken met iets dat afwijkt. Ben ook echt super kwaad geworden.

Paard krijgt nu vakantie en andere smid komt er deze week bij. Nagels zitten ook wat hoog zei m’n trainer vandaag.
Heb inmiddels 4 verschillende smeden gebeld. Maar de echt goede, althans, die voor klinieken werken, daarvoor moet je een paard opladen en meenemen. Dat is deze week door omstandigheden niet echt opportuun.

Degene van wie ik het paard heb gekocht heeft er nooit problemen mee gehad

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:04

Hoihoi10 schreef:
Degene van wie ik het paard heb gekocht heeft er nooit problemen mee gehad


Kun je bij diegene niet navragen welke hoefsmid erbij kwam of kwam het paard van te ver weg daarvoor?

Hoihoi10
Berichten: 162
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 21:06

martine0503 schreef:
Hoihoi10 schreef:
Degene van wie ik het paard heb gekocht heeft er nooit problemen mee gehad


Kun je bij diegene niet navragen welke hoefsmid erbij kwam of kwam het paard van te ver weg daarvoor?


Ja dat heb ik gevraagd idd. Bij nood kan ik die bellen, maar volgens haar geen hele bijzondere smid. Is ook nog aan de andere kant van het land. Als het nou een bijzondere smid was, had ik dat er wel voor over. Maar nu lijkt me dat niet iets toevoegen.