Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:36

elnienjo schreef:
Vroeger werd er een praam gebruikt om vervelende paarden rustig te houden bij de hoefsmid, wordt dat niet meer toegepast?
Snap best dat de smid een trap gaf, als eigenaar moet je je paard onder controle kunnen houden.


Altijd leuk een geschiedenisles.

Bijzonder om te weten hoe mensen er in de middeleeuwen over dachten.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:42

Art_Ificious schreef:
SjonnieZ schreef:
Als ik kijk naar debewoordingen die je gebruikt TS dan vraag ik me af of het allemaal wel zo heftig is geweest.
Je valt al over een rammelend karretje. Dat is een normaal stal geluid. Juist door ze hieraan bloot te stellen leren ze.
Je noemt het vastpakken hard handig.
Was het ook hardhandig of gewoon duidelijk en voortvarend?
Smeden hebben geen tijd om 100x te vragen en 50x please te zeggen. Die pakken het been gewoon vast.
En de dag er na nog last van het incident… was hij jou niet gewoon aan het spiegelen?

Ben je zelf niet te voorzichtig met hem waardoor het paard onvoldoende is opgevoed?

??
Paard heeft een bult op de plek waar smid getrapt heeft. Smeden dragen vaak veiligheidsschoenen met stalen tip. Daar wil je geen trap van krijgen. En als er een bult ontstaat was het zeker geen lichte trap.

Vraag me zelfs af wat voor karretje, ik ken geen enkele smid die een karretje gebruikt namelijk.


Hier komt ook altijd vanalles binnenrollen bij verschillende smeden. Geen idee wat precies want ik besteed er nooit aandacht aan maar ik kan me iets herinneren dat het een soort emmer op wieltjes was ofzo. Met allerlei gereedschap los erin dus ja maakt redelijk lawaai en paarden kijken wel eens maar dat is secondewerk aangezien ik er geen aandacht aan besteed...

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:48

Tja wij hebben in het verleden ook wel eens een bekapper/smid met losse handen weg gestuurd van het erf. Oprotten en nooit meer terugkomen!

Mijn huidige merrie kwam ook bij ons met een flink trauma voor bekappers/smid.
Met hoeven uitkrabben niets aan de hand, maar zodra er gereedschap bij kwam liet ze zich letterlijk vallen van angst. En dan met name aan de achterbenen, voor was ze te bekappen.
Heeft een half jaar geduurd en wekelijks oefenen met de smid geduurd voordat ze achter bekapt kon worden.
Na 2 jaar stond ze een keer per ongeluk bij de smid op haar voet. Deed zeer bij de smid en die hinkte even wat. Pony kroop helemaal ineen, zo bang dat ze weer flink geschopt zou worden.

En nee ik ben helemaal niet tegen het corrigeren en dat een smid niets mag doen. Ze mogen van mij optreden indien nodig, maar er niet op los gaan staan beuken.
En ja ook dat gebeurt en heb met open mond staan te kijken dat het gebeurde en de eigenaar er niets van zei. Jonge hengst gaf slecht voeten. Smid stond letterlijk met zijn stalen neuzen tegen het been (net boven de hoef) te trappen zodat het paard zijn been optilde.
Is een gevecht geweest van 3 uur, maar paardje was bekapt hoor. Eigenaar en smid beide super trots dat het was gelukt. Paardje? Tja dat stond met 4 bebloede benen.

hagelslag
Berichten: 9086
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:52

Ik ben van mening dat in dit geval beide fout zaten.

De TS omdat het paard duidelijk meer opgevoed kan worden.
De hoefsmid omdat hij niet zo extreem had mogen reageren....


De enkele keren dat wij een veulen hebben gefokt, hebben wij ze vaak alle ca 8 weken mee laten "bekappen"

Eigenlijk dikke onzin dat de smid een vijltje eronder door haalde.
Maar het ging ons om het gevoel en het aanleren.
Voordat de hoefsmid überhaupt dit mocht doen van ons, hebben wij zelf al veelvuldig geoefend.

Bij het laatste veulen dat we hadden, hadden we een nieuwe hoefsmid.
Eigenlijk zei hij, nou eh ja die jonge dingen doe ik niet zo graag... Want dat gaat vaak fout.
Waarop mijn zusje en ik dus zeiden, we willen alleen dat je even doet alsof.
Geoefend hebben we al.

Dus veulen tegen zijn tante neer gezet(tante had meer ervaring met veulens dan zijn moeder) en de hoefsmid kon voorzichtig de hoeven optillen en 1x de vijl eronder door halen...

Toen het veulen een half jaar oud was, stond hij al flink geleerd stil en was hij geen steun van zijn tante meer nodig en nu is hij bijna 5 en is nog altijd super super braaf bij de hoefsmid

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:07

elnienjo schreef:
Het zorgt er juist voor de endorfine vrij komen en dat de hartslag wordt verlaagd.


8)7

No words.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:10


Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:19

Ook gelezen dat het de eerste momenten niét zo fijn is? :) mais bon, andere discussie. Ik ga er echt niet meer op in :)

Rocamor

Berichten: 10923
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:28

Mi_Amore schreef:
Ook gelezen dat het de eerste momenten niét zo fijn is? :) mais bon, andere discussie. Ik ga er echt niet meer op in :)


Ik moet eerlijk zeggen, dat ik ook uitging van de oude info en juist door de opmerkingen hier, een andere kijk heb gekregen en de praam dus links zal laten liggen (waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat ding sowieso niet heb en ik in 23 jaar eigen paarden het aantal keren dat ik hem gebruikt heb op 1 hand te tellen is...)

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:29

Mi_Amore schreef:
Ook gelezen dat het de eerste momenten niét zo fijn is? :) mais bon, andere discussie. Ik ga er echt niet meer op in :)

Heel eerlijk? Liever een praam dan allerlei gedoe met "correcties" of sedatie die veel langer doorwerkt dan nodig.
Maar het allermooiste: een goed opgevoed paard.

Babootje

Berichten: 26382
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:36

kitsunemimi schreef:
Jeetje wat heftig,
En wat een ontzettende nare ervaring zeker met zo'n jong ding.

Je kan zeker contact opnemen met de hoefsmid over de gang van zaken en evt dierenartskosten.

En jezelf beter oriënteren op een betere hoefsmid in de toekomst.

Voor nu zou je van de plek
(poets plaats) iets positiefs kunnen maken.

En daar gaan oefenen met voetjes geven, poetsen en even een rondje lopen gewoon eromheen. aaien en knuffelen.


janderegelaa schreef:
Schiet toch op met je dierenartkosten. Van een trap van de hoefsmid!? Paarden onderling trappen elkaar 20 keer zo hard. Paard had gewoon opgevoed moeten zijn dan was dit niet gebeurd. En als iemand een hengst niet aan kan kun je hem beter castreren.


Moet hier ook wel erg om lachen idd. Ik kan me de smid ook best voorstellen (je zal er maar 10 van hebben op zo'n dag) en het verhaal is vanuit de perceptie van TS geschreven dus ik verwacht dat het zal meevallen allemaal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik erg blij ben met mijn smid en zijn geduld met jonge paarden. Ze moeten het allemaal wel leren natuurlijk. Voetjes geven is 1 ding, maar warm beslaan kan ik ze niet van tevoren leren (behalve het paard er af en toe bijzetten als er een smid bezig is) . (Verder ben ik niet zo van het aaien en knuffelen :D . Wel belonen voor goed gedrag, maar dan moet het paard er wel wat voor gedaan hebben).

prugelpiet

Berichten: 12580
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:39

Wat een discussie om moe van te worden eigenlijk. Dit is een zelfde soort discussie als wel/geen ijzers, wel/geen bit, etc. Alleen dan in de strekking wel of geen schop als correctie. Terwijl we totaal niet kunnen oordelen over de situatie. TS vind haar paard bang, maar is die ook wel echt bang? Een bang paard schop je niet als je slim bent, een vervelende etterbak wellicht wel als dat nodig is. (al is dat blijkbaar ook dierenmishandeling :+ )

Als je niet mag schoppen, welke correctie geef je dan? Een klap op z’n hoofd? Dan krijg je weer een kopschuw paard als je het maar vaak genoeg doet. Ook niet zo handig. Anti-schoppers, welke correctie geef je een paard die het écht nodig heeft? En niet zeggen ‘mijn paard doet dat niet’, stel je krijgt een paard in handen die het wél doet, die je wél gericht probeert te trappen? ‘Foei mag niet’? Foei mag niet kom je met een kapotte knieschijf niet zo ver meer mee.

Eerlijk? Ik kan het moeilijk geloven dat er een bult ontstaat waar een dierenarts vervolgens pijnstillers voor voorschrijft. We kunnen als mens wellicht hard schoppen, maar we winnen het niet van een paard zelf. Of bellen jullie allemaal massaal de dierenarts voor pijnstillers als je paard een klap krijgt van een anders?

Voor de mensen die nu weer vallen over het gebruik van een praam: wat wil je anders? Sederen? 1 verkeerde beweging, pijnprikkel of schrikreactie en ze zijn in één klap er doorheen. En dan ontploft de hele boel. Fijn voor de dierenarts die met een achterbeen bezig is. Of degene die het paard in kwestie vast heeft.

Eens met Achterom in deze: opvoeden, maar mocht het nodig zijn voor iets kleins, toch echt liever even snel een praam erop dan het hele paard sederen.

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:37

prugelpiet schreef:
Als je niet mag schoppen, welke correctie geef je dan? Een klap op z’n hoofd? Dan krijg je weer een kopschuw paard als je het maar vaak genoeg doet. Ook niet zo handig. Anti-schoppers, welke correctie geef je een paard die het écht nodig heeft? En niet zeggen ‘mijn paard doet dat niet’, stel je krijgt een paard in handen die het wél doet, die je wél gericht probeert te trappen? ‘Foei mag niet’? Foei mag niet kom je met een kapotte knieschijf niet zo ver meer mee.

Is 'niet' ook een optie? Want ik corrigeer zelden tot nooit, en krijg wel paarden in handen die gericht proberen te trappen. Je kunt ook voorkomen dat het zover komt dat een paard zo overstuur is dat het begint te trappen. Ik vind sowieso geweld gebruiken wel een teken van onkunde eigenlijk.
prugelpiet schreef:
Voor de mensen die nu weer vallen over het gebruik van een praam: wat wil je anders? Sederen? 1 verkeerde beweging, pijnprikkel of schrikreactie en ze zijn in één klap er doorheen. En dan ontploft de hele boel. Fijn voor de dierenarts die met een achterbeen bezig is. Of degene die het paard in kwestie vast heeft.

Liever niet, maar als het niet anders kan, gebruik ik liever sedatie dan een praam. Nóg liever voorkom ik dat het zover komt, maar helaas is dat niet altijd mogelijk, wel heel, heel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:41

Mi_Amore schreef:
Ook gelezen dat het de eerste momenten niét zo fijn is? :) mais bon, andere discussie. Ik ga er echt niet meer op in :)

Ja zeker, maar beter eerst 10 seconden wat minder comfortabel, dan de hele bekapbeurt stress.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:43

Daan13 schreef:
Uit je eerdere berichten is te lezen dat dit paard al 2 jaar steigert....

Daar zit al het begin van een probleem.
Dat rammelende karretje,ja heel sneu maar dat zou normaal moeten zijn. Neem aan dat hij eerder bekapt is en toch wel iets gewend is.

Het leest alsof er iets in zijn opvoeding schort en de hoefsmid is niet van de meest satijnen handschoentjes..

Zelf kan je dus al veel hieraan doen, correctie had je al moeten doen.

Ik zou als ik jou was gewoon de rekening betalen en een andere hoefsmid zoeken en van dit alles leren.

Beiden partijen hebben fouten gemaakt.


Dit.. 100%
Een tweejarige zou echt al een beetje basis gewend moeten zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:44

Avalanche schreef:
prugelpiet schreef:
Als je niet mag schoppen, welke correctie geef je dan? Een klap op z’n hoofd? Dan krijg je weer een kopschuw paard als je het maar vaak genoeg doet. Ook niet zo handig. Anti-schoppers, welke correctie geef je een paard die het écht nodig heeft? En niet zeggen ‘mijn paard doet dat niet’, stel je krijgt een paard in handen die het wél doet, die je wél gericht probeert te trappen? ‘Foei mag niet’? Foei mag niet kom je met een kapotte knieschijf niet zo ver meer mee.

Is 'niet' ook een optie? Want ik corrigeer zelden tot nooit, en krijg wel paarden in handen die gericht proberen te trappen. Je kunt ook voorkomen dat het zover komt dat een paard zo overstuur is dat het begint te trappen. Ik vind sowieso geweld gebruiken wel een teken van onkunde eigenlijk.
prugelpiet schreef:
Voor de mensen die nu weer vallen over het gebruik van een praam: wat wil je anders? Sederen? 1 verkeerde beweging, pijnprikkel of schrikreactie en ze zijn in één klap er doorheen. En dan ontploft de hele boel. Fijn voor de dierenarts die met een achterbeen bezig is. Of degene die het paard in kwestie vast heeft.

Liever niet, maar als het niet anders kan, gebruik ik liever sedatie dan een praam. Nóg liever voorkom ik dat het zover komt, maar helaas is dat niet altijd mogelijk, wel heel, heel vaak.



Wat doe jij dan ter correctie als een paard staat te kloten bij de smid?

Sederen en een paard op 3 benen? Nou liever niet. Praam is heel kort vervelend, maar paard is alert en na de bekapbeurt weer helemaal prima. Sedatie blijf je veel langer mee zitten.
Maar goed, ieder zn ding.

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:49

Het gaat hier natuurlijk wel om een jong paard wat hoe dan ook nog veel moet leren. Paard (en TS) hebben nu een slechte ervaring met de smid achter de rug. Ik denk dat ze weer vertrouwen gaan moeten opbouwen en dat er daarvoor wat anders nodig is dan een praam of sedatie of…
Bij een vorige smid stelde dit probleem zich blijkbaar niet.
Een harde les voor zowel het paard als TS, maar wel degelijk een situatie waaruit TS kan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:51

pateeke schreef:
Het gaat hier natuurlijk wel om een jong paard wat hoe dan ook nog veel moet leren. Paard (en TS) hebben nu een slechte ervaring met de smid achter de rug. Ik denk dat ze weer vertrouwen gaan moeten opbouwen en dat er daarvoor wat anders nodig is dan een praam of sedatie of…
Bij een vorige smid stelde dit probleem zich blijkbaar niet.
Een harde les voor zowel het paard als TS, maar wel degelijk een situatie waaruit TS kan leren.


Geen idee, dat is het nadeel wanneer je het verhaal maar van 1 kant hoort. TS zelf noemt het paard ondeugend, dus ik ga er voor het gemak maar vanuit dat ie wel vaker wat uitvreet :D

Praam en sedatie zijn uitwijk middelen. Gewoon veel oefenen met die jonge dieren, smid van te voren waarschuwen en betalen voor de extra tijd die hij aan je paard moet besteden. Kan niet van een smid verwachten dat ie 35 euro rekent voor een normale bekapbeurt van een half uur en hetzelfde voor een uur rekent omdat ie een jong paard moet doen.

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:55

Mindim schreef:
Wat doe jij dan ter correctie als een paard staat te kloten bij de smid?

Sederen en een paard op 3 benen? Nou liever niet. Praam is heel kort vervelend, maar paard is alert en na de bekapbeurt weer helemaal prima. Sedatie blijf je veel langer mee zitten.
Maar goed, ieder zn ding.

Dat probleem had ik afgelopen donderdag.
Belonen voor voetjes geven en netjes laten bekappen, wordt het te spannend, even rondje lopen om weer te kalmeren, als paard kalm is, weer verder met bekappen, en vooral belonen voor rustig blijven en goed gedrag. Voordeel daarvan is dat de smid geen enkel risico loopt, paard leert dat goede manieren iets opleveren en als je dat consequent elke beurt blijft doen, gaat het bekappen en beslaan steeds makkelijker.

En niet teveel willen. Als je 2 hoefjes kunt bekappen, maar geen 4, dat dan goed en afspraak maken voor de andere 2.

Je moet zelf pro-actief zijn, zodat jij de situatie bepaalt en niet het paard. Niet reactief op hoe het paard kan reageren, want dan loop je achter de feiten aan, en dat is niet handig met een dier van 600 kg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58003
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:01

Mindim schreef:

Het is zo, maar endorfines komen vrij om pijn dragelijk te maken. Ofwel; Er moet eerst pijn zijn alvorens er endorfines aan gemaakt worden.

Bij tatoeëren gebeurt hetzelfde waardoor mensen relatief lang kunnen blijven stil liggen terwijl naaldjes 100.000 keer per seconde ofzo in je vel gaan. Maar 1. dat duurt wel even alvorens die echt vrijkomen en 2. het is niet dat je ineens geen pijn meer voelt. Je kan het enkel beter verdragen.

Dus om nu te doen alsof een praam een paard een "fijn gevoel" geeft is op zijn minst naïef.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-03-22 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:01

We weten natuurlijk niet wat ondeugend zijn precies inhoudt…
TS stelt in haar OP de vraag wat ze kan doen om te voorkomen dat het een volgende keer nog eens misloopt. Een praam of wederkerig is een optie, maar waarom TS en de pony niet laten bij leren? De volgende kapseist duurt vast nog wel even dus ze hebben nu intussen tijd de tijd om aan de slag te gaan onder goede begeleiding zodat de grotere middelen hopelijk niet nodig zijn. Voor zowel de pony als TS is het prettiger als de pony leert wat er gebeurt en hoe hij kan reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:03

Avalanche schreef:
Mindim schreef:
Wat doe jij dan ter correctie als een paard staat te kloten bij de smid?

Sederen en een paard op 3 benen? Nou liever niet. Praam is heel kort vervelend, maar paard is alert en na de bekapbeurt weer helemaal prima. Sedatie blijf je veel langer mee zitten.
Maar goed, ieder zn ding.

Dat probleem had ik afgelopen donderdag.
Belonen voor voetjes geven en netjes laten bekappen, wordt het te spannend, even rondje lopen om weer te kalmeren, als paard kalm is, weer verder met bekappen, en vooral belonen voor rustig blijven en goed gedrag. Voordeel daarvan is dat de smid geen enkel risico loopt, paard leert dat goede manieren iets opleveren en als je dat consequent elke beurt blijft doen, gaat het bekappen en beslaan steeds makkelijker.

En niet teveel willen. Als je 2 hoefjes kunt bekappen, maar geen 4, dat dan goed en afspraak maken voor de andere 2.

Je moet zelf pro-actief zijn, zodat jij de situatie bepaalt en niet het paard. Niet reactief op hoe het paard kan reageren, want dan loop je achter de feiten aan, en dat is niet handig met een dier van 600 kg.

Helemaal mee eens, hier deden we dat ook zo en heb dan ook een braaf paard bij de smid. Ik deed dit ook in samenspraak met de smid, zodat hij iets ruimer kon in plannen en geen haast had.

Maar goed, als een paard dan alsnog eens gericht trapt, dan los je dat niet op met een rondje lopen. Dan is het hier echt lik op stuk beleid, ik kan het hier verbaal af, maar een tik van de smid vind ik ook prima op zo een moment. Buik laat je altijd met rust in mijn mening.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:03

nine1987 schreef:
Daan13 schreef:
Uit je eerdere berichten is te lezen dat dit paard al 2 jaar steigert....

Daar zit al het begin van een probleem.
Dat rammelende karretje,ja heel sneu maar dat zou normaal moeten zijn. Neem aan dat hij eerder bekapt is en toch wel iets gewend is.

Het leest alsof er iets in zijn opvoeding schort en de hoefsmid is niet van de meest satijnen handschoentjes..

Zelf kan je dus al veel hieraan doen, correctie had je al moeten doen.

Ik zou als ik jou was gewoon de rekening betalen en een andere hoefsmid zoeken en van dit alles leren.

Beiden partijen hebben fouten gemaakt.


Dit.. 100%
Een tweejarige zou echt al een beetje basis gewend moeten zijn..

Dan zou je als je een 2 jarige koopt ook moeten bevragen of die braaf is etc. Ik heb een 2,5 jarige gehad die zelfs na sedatie van 1200kg nog in galop wegstoof als de smid z'n benen aanraakte. Die was gewoon echt vreselijk bang voor de smid. Ondanks ik zelf al 3 maanden hard eraan aan het werken was en zelf wel de benen kon optillen.

En blijkbaar ben ik niet de enige die zo een paard gehad heeft als ik hier een paar reacties gelezen heb.

Een 2 jarige uit opfok kent toch ook niet altijd alles. Ideaal zou zijn als ze in de opfok ook ik de hand komen en bekapt worden, maar daar gaat het soms dus al mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:06

pateeke schreef:
We weten natuurlijk niet wat ondeugend zijn precies inhoudt…
TS stelt in haar OP de vraag wat ze kan doen om te voorkomen dat het een volgende keer nog eens misloopt. Een praam of wederkerig is een optie, maar waarom TS en de pony niet laten bij leren? De volgende kapseist duurt vast nog wel even dus ze hebben nu intussen tijd de tijd om aan de slag te gaan onder goede begeleiding zodat de grotere middelen hopelijk niet nodig zijn. Voor zowel de pony als TS is het prettiger als de pony leert wat er gebeurt en hoe hij kan reageren.

Vanzelf, ik zou in deze ook nooit kiezen voor een praam of sedatie. Enkel voor dieren die een te groot risico zijn voor de persoon die er onder moet werken.

Daihyo

Berichten: 88076
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:11

Hoe goed opgevoed ook, het zijn en blijven dieren.
Mijn 2-jarige vond het vanmiddag ook nodig om ineens uit te halen terwijl ik haar rechterachtervoet stond uit te krabben (en dat was de laatste van de 4, bij de andere 3 was ze gewoon braaf). Het leverde haar een klap op haar kont op en daarna tilde ze ‘m zelf alweer braaf op om uit te laten krabben en was er niks aan de hand. Daarna uitgebreid beloond om het goede te benadrukken.

Ze vond het even nodig om het randje op te zoeken. Die grens weet ze nu en klaar. En dat verwacht ik van een smid ook. Correctie bij over de grens gaan en belonen als het goed gaat. Gelukkig heb ik ook een geduldige en ervaren bekapper die de tijd neemt waar nodig, maar ook een tik uitdeelt als het moet. Als je dat geduld niet hebt, moet je niet met jonge paarden werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:13

Ayasha schreef:
Het is zo, maar endorfines komen vrij om pijn dragelijk te maken. Ofwel; Er moet eerst pijn zijn alvorens er endorfines aan gemaakt worden.

Bij tatoeëren gebeurt hetzelfde waardoor mensen relatief lang kunnen blijven stil liggen terwijl naaldjes 100.000 keer per seconde ofzo in je vel gaan. Maar 1. dat duurt wel even alvorens die echt vrijkomen en 2. het is niet dat je ineens geen pijn meer voelt. Je kan het enkel beter verdragen.

Dus om nu te doen alsof een praam een paard een "fijn gevoel" geeft is op zijn minst naïef.


Haha, en als jij mij zou kennen, zou jij mij niet naief noemen ;)

Verder hemel ik nergens een praam op, lepel de feiten op en zeg het te verkiezen boven sedatie. Als ik zo naïef zou zijn als jij me toedicht, dan had ik gezegd dat het paard de tweede keer zelf de neus al in de praam zou steken en dat doe ik nergens.