Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:56

Ayasha schreef:
4. TS heeft begeleiding nodig met het opvoeden van dit paard en wat deze smid gedaan heeft, heeft niks te maken met corrigeren maar is gewoon mishandeling gezien er een DA aan te pas is moeten komen. Uitspraken als "ik trek je kop van je lijf" geven ook duidelijk weer dat de schop vanuit agressie kwam, niet vanuit de intentie om te corrigeren.


Die uitspraak kan ook voortkomen uit schrik en angst..
ik zou ook dikke woorden roepen na een trap zonder dat ik door het lint ga van agressie.

Daarnaast vind ik het verder categoriseren van de groepen niet relevant.
Het gaat erom dat er een groep is die aangeven dat dit pure mishandeling is en een groep die dit genuanceerder ziet en ook een aandeel van TS hierin zien en haar hierin tips geven.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:03

Ayasha schreef:
4. TS heeft begeleiding nodig met het opvoeden van dit paard en wat deze smid gedaan heeft, heeft niks te maken met corrigeren maar is gewoon mishandeling gezien er een DA aan te pas is moeten komen. Uitspraken als "ik trek je kop van je lijf" geven ook duidelijk weer dat de schop vanuit agressie kwam, niet vanuit de intentie om te corrigeren.


is die dierenarts er ook geweest?
Dat lees ik niet. Er staat ze heeft contact gehad. Dat kan net zo goed telefonisch zijn geweest.
Het is ook niet de dierenarts die de bult heeft geconstateerd.

Overigens een paard dat de dag erop nog zo onder de indruk is... mwah....

Maar totaal eens met ts heeft begeleiding nodig :j

En mijn advies, ballen er af. Worden ze ook een stuk makkelijker van als je de ervaring mist.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58026
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:07

DuoPenotti schreef:
is die dierenarts er ook geweest?
Dat lees ik niet. Er staat ze heeft contact gehad. Dat kan net zo goed telefonisch zijn geweest.
Het is ook niet de dierenarts die de bult heeft geconstateerd.

Overigens een paard dat de dag erop nog zo onder de indruk is... mwah....

Maar totaal eens met ts heeft begeleiding nodig :j

En mijn advies, ballen er af. Worden ze ook een stuk makkelijker van als je de ervaring mist.

Ik krijg iig geen pijnstillers van mijn DA zonder dat hij het paard gezien heeft tenzij het om een reeds lopende situatie gaat. Ik heb hier ook eentje staan die van zo'n reactie de dag er na nog onder de indruk zou zijn. en die Rooie die ik gehad heb, daar was ik gewoon de eerste maand niet meer bij in de buurt geraakt.

Nee, deze man, die ervaring zou moeten hebben lijkt me, is hier gewoon grof in de fout gegaan ongeacht de situatie. Dit was geen corrigeren maar af reageren en dáár zit zijn fout. Hij had ook kunnen zeggen "sorry, op deze manier is het echt te gevaarlijk" en kunnen stoppen.

Ik heb 1 smid gehad na de verhuis naar hier bij Sam waar mee het echt niet klikte (weet nog steeds niet waarom want Sam is normaal braaf bij de smid). Na de twee voorste hoeven hebben wij gewoon tegen elkaar gezegd "ik denk dat het beter is dat we er mee stoppen voor vandaag."
Ik heb zijn voorhoeven betaald en we zijn gewoon fatsoenlijk uit elkaar gegaan. Nieuwe smid gebeld en daar was alles weer oké bij. Is prima gegaan en ik heb er geen enkel probleem mee om de 1e smid nog aan te raden aan andere mensen. Had hij gedaan wat TS haar smid gedaan had, had dat verhaal heel anders gelopen.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:14

Ik heb hier zo nog pijnstillers liggen...nee dus dat zegt me niks.

allemaal mee eens dat die smid niet kundig is, heb ik ook al 100 keer gezegd.
Maar we horen 1 kant van het verhaal...

Daar laat ik het bij.
Nuanceerde enkel een post dat er maar 2 kampen zijn, wat mijn inziens niet correct is.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:22

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier zo nog pijnstillers liggen...nee dus dat zegt me niks.

allemaal mee eens dat die smid niet kundig is, heb ik ook al 100 keer gezegd.
Maar we horen 1 kant van het verhaal...

Daar laat ik het bij.
Nuanceerde enkel een post dat er maar 2 kampen zijn, wat mijn inziens niet correct is.



Tenzij we de smid kunnen betrekken in dit topic zullen we uit moeten gaan van het verhaal van de TS,

Ongeacht onkunde of opvoeding
Het gaat hier om een 2 jarig dier een onervaren TS,en een hoefsmid.
die althans volgens mij de nodige ervaring behoort te hebben.

Een corrigerende tik hier of daar gaat niemand dood van.

Jij kent je paard.zij niet je betaald voor diensten en dat geeft ze nog geen recht je dier zo te behandelen lijkt me?

Maar wat uit t verhaal blijkt vind
Ik het handelen van de smid gewoon ongewoon lomp en niet diervriendelijk.

En we zitten hier allemaal achter ons toetsenbord, stoer te doen en mee te gissen maar wij waren er niet bij. Maar ik had t gewoon niet gepikt.


Je laat je paard toch niet uitschelden en stompen door een vreemdeling?

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:26

Stel je voor,

Je gaat met je kind naar de dokter. je bent voor de eerste keer moeder allemaal nieuw etc.
de kleine loopt te oliebollen en te huilen wil zich niet blootstellen aan t onderzoek, blijft niet stil staan.

Laat je de dokter dan ook je kind trappen?

Wie niet horen wil moet maar voelen?

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:33

Een kind of een dier is niet te vergelijken,scheelt ook wel heel erg in kilo's.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:36

@kitsun
Lees al mijn berichten terug en dan was je quote op mij overbodig :D

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:08

CalipsoLover schreef:
Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.


Dat is een manier van paarden opfokken waar ik ook echt niet achter kan staan. Je geeft op die manier een paard al meteen een enorme achterstand mee. En je ziet, jammer genoeg ging bij jou de eerste keer smid dus ook mis. Waarbij ik jou niets verwijt hoor, maar wel diegene die een paard zo opfokt: 2-3 jaar de wei op en dan moet alles ineens. Dan moet je al een hele makke hebben die daar totaal niet van onder de indruk is.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:26

kitsunemimi schreef:
Stel je voor,

Je gaat met je kind naar de dokter. je bent voor de eerste keer moeder allemaal nieuw etc.
de kleine loopt te oliebollen en te huilen wil zich niet blootstellen aan t onderzoek, blijft niet stil staan.

Laat je de dokter dan ook je kind trappen?

Wie niet horen wil moet maar voelen?


Nee, je laat je kind dan niet trappen door de dokter. Ik denk dat je gaat proberen voorkomen dat het zover komt. En hoe dan ook als het al zover komt, dan grijp je onmiddellijk in. Dat is wat hier gezegd wordt: beter voorkomen dan genezen en als het al zover komt, kom je op voor je kind of dier.

Maar zoals hier al gezegd is: van achter een scherm is het moeilijk om deze situatie te beoordelen. Wij waren er niet bij...

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:56

Ik denk dat hierbij een grote rol heeft gespeeld dat jij hebt aangegeven dat het een ondeugende hengst is, en verder niet hebt ingegrepen toen het verder uit de hand liep. Ik zou eigenaren (of ouders..) de kost niet geven die zeggen dat hun oogappeltje 'wat ondeugend is', maar waarbij het eigenlijk om een ontzettend onopgevoed stuk vreten gaat. Als er gesteigerd en gebokt wordt terwijl iemand met zijn hoofd bij de benen hangt, er geen correctie vanuit de eigenaar volgt (die heeft gezegd dat hij ondeugend is) en er ook geen reactie volgt als de smid zelf iets doet kan ik me zijn handelingen wel enigszins voorstellen. Het zou niet mijn keus zijn, maar voor hem kan dat op zo'n moment ontzettend bedreigend (en levensgevaarlijk!) aanvoelen, en dan komt niet altijd alles even gedoseerd aan.

Volgende keer een andere smid, van tevoren dit verhaal vertellen en eventueel extra tijd inboeken (en betalen, het is geen vrijwilligerswerk) zodat je hier een positieve ervaring van kan maken.

Popstra
Berichten: 13846
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:54

Gini schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden.


Dat is een manier van paarden opfokken waar ik ook echt niet achter kan staan. Je geeft op die manier een paard al meteen een enorme achterstand mee. En je ziet, jammer genoeg ging bij jou de eerste keer smid dus ook mis. Waarbij ik jou niets verwijt hoor, maar wel diegene die een paard zo opfokt: 2-3 jaar de wei op en dan moet alles ineens. Dan moet je al een hele makke hebben die daar totaal niet van onder de indruk is.

Zo een opfok is ronduit slecht! Paarden moeten naar de smid, ook als ze jong zijn. Ook moeten zij ontwormd worden. Hoe willen ze dat netjes doen als ze nooit in han den komen??

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:58

marleen_usar schreef:
Een kind of een dier is niet te vergelijken,scheelt ook wel heel erg in kilo's.


Vind ik wel. Bij allebei heb je te maken met nurture/nature en corrigeren.

En ik kan mijn kinderen of paarden best hard aanpakken en corrigeren, maar als een hoefsmid zo op mijn paard tekeer ging, was ik direct klaar geweest. Corrigeren mag en flink ook, maar als hij zulke rare dingen zegt en handelt uit emoties ben ik gauw klaar, dat vind ik zò onvolwassen.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:07

Wij hebben hier een merrie met trauma aan 1 achterbeen. Hoefsmid heeft engelen geduld gehad met haar en het keurig opgelost. Hij is ook loei sterk dus dat scheelt ook want hij hield haar been net zo lang vast tot ze niet meer sloeg en beloonde daarna. Mijn andere merrie is loei vervelend met de hoefsmid en heeft een par keer een klap gehad met de vijl en dat vind ik terrecht. Bij mij kan ze keurig voeten geven en bij de smid verrekt ze het. Nu gaat het goed omdat hij z’n grens heeft aangegeven

Moraal van het verhaal. Als de smid in de juiste omstandigheden ingrijpt vind ik het geen probleem. In zo’n situatie ook niet, terrecht dat hij op z’n mieter heeft gehad. Klaar is namelijk klaar en over een rammelend karretje moet hij niet zo miepen, ook dat ligt in de opvoeding. Misschien ben je zelf al wat gespannen dat je paard zo reageert?

Anoniem

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:28

TS is 16, een kind en haar ouders laten haar als begeleider van een ondeugende hengst alleen bij de hoefsmid. Dat snap ik al niet.

Nou weet ik ook dat meisjes van 16 de zaken nog wel eens anders bekijken dan de gemiddelde volwassene.

Ik denk dat je over de situatie eigenlijk niet kunt oordelen, tenzij je ook het verhaal van de smid hoort.
Als het zo is gegaan als de TS zegt, dan is de hoefsmid in zijn reactie veel te ver gegaan. Dat een meisje van 16 hem niet weg durft te sturen, snap ik, vandaar dat je daar als ouder ook gewoon bij moet zijn om eventueel in te grijpen.

Maar ik geloof ook dat smid zijn een lastig vak is, waar je veel te maken krijgt met onopgevoede paarden en waarvan eigenaren al je tijd willen om je bloedje in alle rust te bekappen, maar enkel de bekapbeurt willen betalen en niet de extra tijd die genomen moet worden, omdat het paard niks gewend is of onopgevoed. Voed je dier op en geef een smid van te voren aan met wat voor knol die te maken heeft en laat hem niet de problemen oplossen van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:32

kitsunemimi schreef:
Stel je voor,

Je gaat met je kind naar de dokter. je bent voor de eerste keer moeder allemaal nieuw etc.
de kleine loopt te oliebollen en te huilen wil zich niet blootstellen aan t onderzoek, blijft niet stil staan.

Laat je de dokter dan ook je kind trappen?

Wie niet horen wil moet maar voelen?


Nee, dat kind dien ik op te voeden en loopt ie te oliebollen, dan ben ik als moeder verantwoordelijk voor het feit dat die dokter gewoon zijn onderzoek bij mijn kind kan uitvoeren.
Mijn verantwoording, niet die van de dokter. Ik vraag niet van de dokter om mijn kind daarin op te voeden. Tja en ik heb wel eens met kind in de houdgreep gezeten omdat de arts toch echt even ergens naar moest kijken.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:25

Urbanus schreef:
marleen_usar schreef:
Een kind of een dier is niet te vergelijken,scheelt ook wel heel erg in kilo's.


Vind ik wel. Bij allebei heb je te maken met nurture/nature en corrigeren.

En ik kan mijn kinderen of paarden best hard aanpakken en corrigeren, maar als een hoefsmid zo op mijn paard tekeer ging, was ik direct klaar geweest. Corrigeren mag en flink ook, maar als hij zulke rare dingen zegt en handelt uit emoties ben ik gauw klaar, dat vind ik zò onvolwassen.


De vraag is echter of de smid ook daadwerkelijk zo geacteerd heeft of dat dit de interpretatie van TS.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58026
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:35

SjonnieZ schreef:
De vraag is echter of de smid ook daadwerkelijk zo geacteerd heeft of dat dit de interpretatie van TS.

die vraag kan je in elk topic stellen en daarmee kan je geheel bokt overbodig maken.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:36

Sorry hoor, maar wat een prietpraat:

a: is het acceptabel om welke reden dan ook een paard in de buikstreek te schoppen?
b: is het acceptabel wanneer je een betaalde dienst verleent te schreeuwen dat je de kop van het dier eraf trekt?

Nee.

Niet acceptabel, op geen enkele manier, in geen enkele omstandigheid. Je leert geduldig werken of je kiest ervoor te vertrekken, wat je je ook doet: als smid gedraag je je pertinent NIET op deze manier.

Iedereen dat nog discutabel vindt is toch ook een beetje in de war?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:42

Ninx schreef:
Sorry hoor, maar wat een prietpraat:

a: is het acceptabel om welke reden dan ook een paard in de buikstreek te schoppen?
b: is het acceptabel wanneer je een betaalde dienst verleent te schreeuwen dat je de kop van het dier eraf trekt?

Nee.

Niet acceptabel, op geen enkele manier, in geen enkele omstandigheid. Je leert geduldig werken of je kiest ervoor te vertrekken, wat je je ook doet: als smid gedraag je je pertinent NIET op deze manier.

Iedereen dat nog discutabel vindt is toch ook een beetje in de war?


Ik lees eigenlijk dat de meesten wel snappen dat de hoefsmid heeft gereageerd, maar de meesten vinden de reactie te zwaar.

Ik lees eigenlijk nergens dat iemand zegt, trap een paard maar in de buik.

Maar eh is het acceptabel een hoefsmid een onopgevoede ondeugende hengst voor te zetten en het hem maar te laten uitzoeken? Lijkt me ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-22 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:43

Ayasha schreef:
SjonnieZ schreef:
De vraag is echter of de smid ook daadwerkelijk zo geacteerd heeft of dat dit de interpretatie van TS.

die vraag kan je in elk topic stellen en daarmee kan je geheel bokt overbodig maken.


Klopt grotendeels wat je zegt. Ik heb dan ook altijd m’n twijfels bij dit soort uitgesproken topics.

tengeltje11
Berichten: 7166
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:19

Neen, want dat kind kan die dokter niet dood slaan.
Dat kan een pony en een paard wel.

De vergelijking gaat niet op.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:46

En toch zit daarin wel een groot deel van het probleem.

Angst. En daardoor reageer je of te groot, of te klein.
Ik snap dat de vergelijking met een kind op het eerste gezicht idioot is, maar qua belevingswereld zit het echt niet zo ver van elkaar af.

Iedereen snapt dat het volkomen idioot is om een kind te trappen. Iedereen snapt ook dat het niet de taak van de dokter is om het kind op te voeden, maar die van de ouders.

Bij een dokter die een kind slaat en schreeuwt dat hij het hoofd eraf trekt, gaan alle alarmbellen af, en die wordt terecht bestempeld als zeer gevaarlijk persoon.

Begrijp me goed: ik blijf vinden dat het aan TS is om de pony op te voeden, ik denk ook dat het fijn is als TS daar begeleiding bij krijgt. Maar ik vind het gedrag van de hoefsmid alarmerend. Als volwassene moet je controle hebben over je emoties. Als je met dieren werkt, nog veel meer.

Ja, een paard of pony kan je doodslaan. Maar paarden zijn heel vredelievende dieren, die zelden tot nooit een mens zullen aanvallen zonder dat ze geprovoceerd zijn. De kans dat een paard dat doet, is minimaal, en hoe rustiger jij blijft, hoe kleiner die is. En verder, als je die angst hebt, moet je niet met paarden gaan werken.

Ik weet echt, uit eigen ervaring, dat een onopgevoed paard gevaarlijk kan zijn. Dan nog is zo reageren als de smid deed wel ongeveer het stomste wat je kunt doen. Volgende keer weet je namelijk zéker dat bekappen een drama wordt.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:21

Maar dat zeggen velen hier toch ook? De smid is zijn boekje te buiten gegaan en hoort niet op deze manier te reageren. Daarom de raad aan TS om de volgende keer een andere smid te laten komen die hopelijk meer geduld heeft.
Daarnaast wordt gezegd dat het goed zou zijn als TS hulp krijgt bij het trainen van haar pony. Een eigen paard trainen vraagt van de meeste 16 jarigen al veel. Een 2 jarige hengst vraagt van veel volwassenen ook al heel wat om die correct op te leiden. Dus begeleiding voor TS en haar pony lijkt me geen overbodige luxe. TS kan daarmee leren hoe ze bij dergelijke situaties kan reageren en voorkomen dat het zover komt.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:28

Mijn reactie was op tengeltje boven mij. Het is natuurlijk niet omdat een paard wat terug kan doen dat mishandeling dan wel opeens oke is ;)

Dus ik ben het met je eens :)