Mijn haf staat door ziekte (Lyme en luchtweginfectie) en de behandeling hiervan (intraveneus antibiotica + kuur van 4 weken) een maand of 3 stil. We naderen het einde van een lange kwakkelperiode en ik wil hem voorzichtig aan weer in het werk zetten. Beweging is ook goed voor de weerstand

Hoe pak je zoiets aan? Door gebrek aan bovenlijn wil ik ook niet direct starten met onder het zadel. Ook is Lyme heel tricky qua energieniveau. Ene dag goed en volgende dag slechter.
Maar hoe maak je een schema? En hoe pas je het voer dan aan? Ik vind het advies van dierenartsen maar beperkt. En instructeurs zijn niet altijd holistisch geniet dat ze ook kijken naar beweging, spieropbouw en voeding.
Ik had nu bedacht om vanaf morgen te beginnen met 3x per week 20 minuten aan de hand te stappen. Dan elke week 1 minuut erbij tot 30
Minuten en dan 1 dag extra toe te voegen met onder het zadel a 20 min in stap. Wanneer voeg je draf en galop toe?
Paardlief is conditie kwijt. Het is een Haflinger met gevoeligheid voor suikers dus voer sober eten (luzernebrok met Mijten Optiform a 900 gr per dag met schepje muesli van Marstall (Faser Light) voor de lekker en een balancer. 10 kilo hooi per dag onverpakt, wel arm. Rijk of verpakt hooi staat garant voor natte mest).
Tips voor goede revalidatie instructeurs regio Achterhoek die op stal komen ook welkom.
Hoe meneer er momenteel bij staat:

[/img]