Pony verkeerd bekapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:28

Mijn pony is van de zomer hoefbevangen geweest. De keren dat de hoefsmid daarna kwam zei hij dat haar hoeven daardoor anders en sneller groeien. Prima. Heb ik ook wel eens gelezen. Dus vol vertrouwen de hoefsmid haar hoeven laten. Tot ze opeens steeds slechter ging lopen. De ene dag heel slecht andere dag weer goed. Tot er steeds minder goede dagen bijzaten en ze nu dus bijna niet meer loopt. Hoefsmid geappt. Hij zei hoefbevangen. Oke. Dierenarts gebeld. Die zei gelijk. Nee niet bevangen maar ze staat echt heel slecht op haar hoeven.
Baal hier dus enorm van want het had gewoon voorkomen kunnen worden. De dierenarts regelt een andere hoefsmid en daar hoop ik deze week wat van te horen.
Ben ondertussen wel erg benieuwd wat jullie zien/ervaring hebben misschien. Is het snel weer opgelost? Mijn pony zo te zien lopen is echt vreselijk.
Is er iets om rekening mee te houden?

Afbeelding

https://youtu.be/t8I9iMGbviE

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:51

Hoelang is het geleden dat haar hoeven nog gedaan zijn na dit filmpje/foto? Ze lijken mij aan de lange kant, maar mij doet ze ook denken aan eigenlijk bevangen aan dat loopje. Maar ik ben ook geen dierenarts

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:57

Doet mij ook denken aan een bevangen loopje. Volgens mij heeft de pony ook wat overgewicht als ik het goed zie. Als ze verkeerd bekapt zijn zou je verwachten dat ze altijd slecht moet lopen en niet wisselend goed en slecht. Ik zou voor de zekerheid maar even geen krachtvoer en alleen (arm) hooi geven totdat er meer duidelijkheid is

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:57

Ik denk eigenlijk ook een beetje van beiden. De hoeven zien er niet helemaal top uit (maar nou ook weer niet echt dramatisch imo), maar dat loopje is veel te erg voor alleen slechte hoeven. Die doet mij toch echt wel denken aan bevangen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:58

De hoeven lijken me erg lang, maar om duidelijker te zien waar het probleem zit zou je eigenlijk nog een paar foto's van de onderkant moeten maken, als de hoeven een beetje schoner zijn.

Ik welke regio woon je? Wellicht heeft iemand een tip voor een betere hoefsmid in de buurt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:59

Wat heeft ze voor bult aan haar rechtse voorbeen? In het filmpje zie je dat goed.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:12

Is de dierenarts ook geweest toen hij niet bevangen heeft geconcludeerd?

Want die lijkt mij toch echt bevangen vanaf het filmpje. Warm hoeven? Pulsaties?

Pony is te dik, loopt vreemd, heeft inderdaad geen top hoefstand maar vind het nog niet zo dramatisch dat ze er zo van gaan lopen.
Voor nu zou ik toch acteren op bevangenheid, dus niet gedwongen stappen, op arm hooi, geen gras, geen extra's en pijnstilling.

DA laten komen, eventueel met de aangeraden hoefsmid mee.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:15

Die is opnieuw bevangen.
Hoeven zien er niet dramatisch uit, maar zou ik persoonlijk een heel deel van die teen afhalen zodat ze beter kan afrollen. Daarnaast zacht zetten, bij voorkeur op zacht zand, op dieet en pijnstilling geven.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:22

Ik vind de hoeven er wel slecht uit zien, maar voordat ik een oordeel vel. Is het hoefbeen gekanteld toen ze bevangen was?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:28

Teen is veel te lang.

Op nieuw bevangen of beroerd lopen door de lange tenen durf ik zo niet te zeggen.
Wel zou ik zeker behandelen als bevangen, dus op dieet en pijnstillers/ontstekingsremmers in overleg met de dierenarts. Want bevangen of niet, totdat je weet of goed bekappen geholpen heeft hoeft hij niet met (zo veel) pijn te lopen.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:45

Heb je foto's van de onderkant van de hoeven? Volgens mij kunnen de deskundigen daar meer op zien.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:52

ZE loopt alsof ze hoefbevangen is. Slecht bekappen kan overigens sterk bijdragen aan hoefbevangenheid. Zou een smid zoeken die weet hoe je dat aanpakt. Bekappen moet dan extra vaak, en minder sterk.

Het hele beeld van jouw pony is overigens echt sneu, die voelt zich niet lekker.

Geen krachtvoer geven, geen rijk hooi (neem hooi van de tweede snede), geen muesli, geen appels en meestal ook geen luzerne (veel paarden zijn er overgevoelig voor, ook voor luzerne zonder melasse),

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:56

Die is bevangen. Haar hoeven passen ook wel bij dat beeld. De teen moet een stuk ingekort worden sowieso. Dan zal het lopen ook beter gaan gok ik zo.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:01

Oh het droppie heeft echt weer pijn. Dat snoetje.

Teen is veel te lang.
Zeker bij een pony die al hb is geweest.

Loopje gaat echt niet fijn. Of het hb is vind ik moeilijk.

En ze is veel te dik.
Juist bij hb dieren zo enorm op letten.

Geen idee wat ze nu aan eten krijgt maar dat echt veranderen.

En een röntgenfoto van de voetjes kan ook geen kwaad.
Net zo min als een andere smid.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:04

Zo heel slecht is de pony niet bekapt maar de teen zou korter mogen.
Om te weten hoe je deze pony goed bekapt en ondersteund zou je foto's van de voeten maken, dat lijkt mij ook zeer verstandig omdat ze ontzettend beroerd loopt.

Grote kans dat de pony chronisch bevangen is en je gewoon meer actie moet ondernemen dan een smid afwachten. Als de pony ook zo liep bij de DA vind ik die ook geen beste diagnose hebben gesteld met enkel anders bekappen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:05

Die is bevangen en teen te lang. Hoe lang geleden is de smid geweest? In mijn ervaring het eerste jaar na bevangen te zijn geweest, groeien de hoeven extreem snel en heb je wel iedere 5-6 weken de smid nodig.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:08

Jouw pony is absoluut bevangen, zo te zien. Begrijp niet dat de dierenarts dat niet ziet??? En verder zijn de tenen inderdaad veel te lang, wat juist nu bij bevangenheid, extra druk geeft. Zij is ook veel te dik, heel eerlijk gezegd.

Ik zou direct werk maken voor goede pijnstilling, zachte ondergrond en dieet met een hooi (of stro als extra maagvulling). En laat wat van de teen afvijlen door een goede bekapper/hoefsmid.

Verder zou ik foto's laten maken van de hoefbeenkanteling en hoefschoentjes met zooltjes regelen.

Sterkte voor jullie!!! HB is een erg nare, pijnlijke aandoening.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-02-22 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:12

Bedankt voor alle reacties. De dierenarts heeft haar inderdaad zelf gezien. Dat ze te dik is weet ik inderdaad. En ze voelt zich echt niet goed inderdaad. Zo ontzettend sneu. Tis niet meer de pony die ze was.
Op het filmpje is het 4 weken geleden dat de smid is geweest. Bij de da (was iets eerder dan dit filmpje) liep ze wel beter en kon toen ook een drafje vanaf.

Nikki6
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-08-13
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:15

Ik ga mee met de rest.

Toen mijn pony hb was, kreeg ik nog het advies om de voetjes te koelen (wij zetten haar toen dagelijks even in een plas water, of even afspoelen). Misschien kan dat nog wat verlichting bieden voor je pony.

Sterkte! Ik ben bang dat het nog wel even nodig heeft voordat ze weer helemaal goed loopt.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:17

Dankjewel! Ga ik doen!

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:20

8nnemiek schreef:
De hoeven lijken me erg lang, maar om duidelijker te zien waar het probleem zit zou je eigenlijk nog een paar foto's van de onderkant moeten maken, als de hoeven een beetje schoner zijn.

Ik welke regio woon je? Wellicht heeft iemand een tip voor een betere hoefsmid in de buurt.


Ik woon in regio hoekse waard.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:21

Annefleur200 schreef:
Bedankt voor alle reacties. De dierenarts heeft haar inderdaad zelf gezien. Dat ze te dik is weet ik inderdaad. En ze voelt zich echt niet goed inderdaad. Zo ontzettend sneu. Tis niet meer de pony die ze was.
Op het filmpje is het 4 weken geleden dat de smid is geweest. Bij de da (was iets eerder dan dit filmpje) liep ze wel beter en kon toen ook een drafje vanaf.


Ach arme. Ze heeft het goed te pakken.
Als ze na de dierenarts afspraak verslechterd is zou ik opnieuw de dierenarts nu laten komen. Wat eet je pony?

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:22

Hannanas schreef:
Annefleur200 schreef:
Bedankt voor alle reacties. De dierenarts heeft haar inderdaad zelf gezien. Dat ze te dik is weet ik inderdaad. En ze voelt zich echt niet goed inderdaad. Zo ontzettend sneu. Tis niet meer de pony die ze was.
Op het filmpje is het 4 weken geleden dat de smid is geweest. Bij de da (was iets eerder dan dit filmpje) liep ze wel beter en kon toen ook een drafje vanaf.



Ach arme. Ze heeft het goed te pakken.
Als ze na de dierenarts afspraak verslechterd is zou ik opnieuw de dierenarts nu laten komen. Wat eet je pony?


Ik bel vanavond na werk weer inderdaad. Op dit moment krijgt ze alleen hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:23

Lijkt mij ook bevangen, ik zie je andere fimpjes van 6 a 7 maanden geleden ook, ook daar loopt ze niet ok. En daar heeft ze kortere tenen. Dus bevangen lijkt me. Zou haar even op buut zetten.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:24

Indi_Vito schreef:
Wat heeft ze voor bult aan haar rechtse voorbeen? In het filmpje zie je dat goed.


Hm dat is me niet opgevallen. Ik kijk vanavond even.