Pony verkeerd bekapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:25

Maar wat voor hooi? Is het getest?
En weeg je het af?
Echt nu minimaal geven en dan als het gaat meerdere keren per dag.
Dan gaat het het snelste beter.

Nare ziekte :knuffel:

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:41

Hier zelf ook een shet met een deels gekanteld hoefbeen die elke 4 weken naar de smid moet omdat haar tenen anders te lang worden. Laat ik haar langer overlopen dan gaat ze gegarandeerd beroerd lopen. Haar voorhoefjes die dus bevangen zijn geweest groeien drie maal sneller dan de gemiddelde hoef.

Tevens werkt bij haar koud weer ook niet mee, daar wordt ze ook stijf van.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:46

regel in ieder geval vandaag nog pijnstilling

Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:18

Ik zou de voetjes ook zeker op de foto laten zetten, want deze pony is ongetwijfeld (al een tijd) bevangen.
Succes!

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 18:33

DuoPenotti schreef:
Maar wat voor hooi? Is het getest?
En weeg je het af?
Echt nu minimaal geven en dan als het gaat meerdere keren per dag.
Dan gaat het het snelste beter.

Nare ziekte :knuffel:


Nee ik haal mijn hooi bij een boer hier verderop. Ik voer ze 2 keer per dag

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:35

je moet nu wel ingrijpen. Heb je buut geregeld voor de pijnstilling?

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 18:35

Ik heb net gebeld. Word zo terug gebeld.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:17

Ben benieuwd hoe de DA heeft gereageerd.

Pijnstillers is wel echt het belangrijkste nu. Bevangen of niet, dit kan echt niet dat ze zo slecht loopt.

Verder direct behandelen als bevangen kan geen kwaad.

Dat ze te dik is dat heb je zelf ook door zeg je. Is er sinds de eerste bevangenheid wel wat aan dat gewicht en het voerbeleid gedaan?
Anders is het natuurlijk wachten op weer bevangen.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:08

MarliesV schreef:
Ben benieuwd hoe de DA heeft gereageerd.

Pijnstillers is wel echt het belangrijkste nu. Bevangen of niet, dit kan echt niet dat ze zo slecht loopt.

Verder direct behandelen als bevangen kan geen kwaad.

Dat ze te dik is dat heb je zelf ook door zeg je. Is er sinds de eerste bevangenheid wel wat aan dat gewicht en het voerbeleid gedaan?
Anders is het natuurlijk wachten op weer bevangen.


Ik ga nu pijnstilling halen.
Ja ze stond toen heel regelmatig op gras. Daar is ze toen vanaf gegaan. Ze krijgt nu dus 2 keer per dag hooi.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:51

Fijn dat je nog pijnstillers kan halen. Hopelijk slaan die snel aan.

Mocht ze weer bevangen zijn dan zou ik goed je beleid onder de loep nemen.
Is ze op het gras geweest? Hoe aem/rijk is je hooi? Hoeveel eet ze en is dat te vertragen met hooinetten bijvoorbeeld? Enz.

Sterkte hoor!

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:00

MarliesV schreef:
Fijn dat je nog pijnstillers kan halen. Hopelijk slaan die snel aan.

Mocht ze weer bevangen zijn dan zou ik goed je beleid onder de loep nemen.
Is ze op het gras geweest? Hoe aem/rijk is je hooi? Hoeveel eet ze en is dat te vertragen met hooinetten bijvoorbeeld? Enz.

Sterkte hoor!


Toen het begon is ze niet op gras geweest. Hoe arm/rijk het hooi is weet ik niet. Ze krijgen het hooi inderdaad in hooinetten. Hoeveel ze precies eet weet ik niet. Ze staat met nog 4 andere shetlanders

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:02

Ik zou je hooi misschien eens laten checken? Misschien is het wel veel te rijk voor je pony momenteel

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:24

Je kan het hooi ook twee uur weken om de suikers er uit te weken voor de zekerheid. Is het hooi of kuil?

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:27

Elisa2 schreef:
Je kan het hooi ook twee uur weken om de suikers er uit te weken voor de zekerheid. Is het hooi of kuil?


Ze krijgt hooi. Van die 20 kilo baaltjes.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:31

Voor nu is weken wel een goede optie maar als ze in de groep staat dan heb je veel werk daar mee.
Arm hooi inkopen is dan soms een makkelijker alternatief.

TS, ik zou echt behalve nu handelen in de acute fase (wat je doet) ook kijken naar de lange termijn.

Want je geeft aan toen het begonnen is niet op gras, dat leest als: ja ze komt op gras.
Prima, maar voor een pony die HB is (geweest) en te dik is dat niet de verstandigste keuze.
Focus op je voer, afvallen enz, en dan kan je als dat gelukt is wel weer kijken naar gras en dat opbouwen.

Hooi meten (hooi analyse is goedkoop en snel via bv Pavo) en afgewogen aanbieden in netten, groep van 5, ook voor hen wegen.
Had even in je profiel gespiekt, er zit er zo te zien geen 1 bij die niet met wat minder eten af kan. Nu vertekend zo'n vacht ook maar ze lijken allemaal aardig aan de maat.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:43

Ik zie natte moddervoeten bij een bevangen pony. Niet doen. Hou die voeten droog. Het is zo gruwelijk nat de laatste tijd dat die voeten te week worden, en zeker een bevangen dier 'zakt' eerder door de hoeven nu.
Pijnstilling: liefst eerst even laten spuiten, dat werkt veel sneller dan nu eerst nog een spiegel op moeten bouwen met bute.
Bekappen: behalve een te lange teen is hier niet veel van te zeggen nav foto en filmpje. Ik zou niet meteen alle schuld richting hoefsmid schuiven; pony is ook veel te dik, en dat met al een verleden van bevangenheid, dus eerst in de spiegel kijken, zonder je daar al TE beroerd van te voelen want je kunt niet alles weten, niet alles voorspellen, en je hebt het beste voor met je diertje. Nu in ieder geval snel handelen, en er alles aan gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Dus nu eerst pijnstilling en voerplan aanpassen, dan goed bekappen, laten herstellen, en dan een verantwoord afvalprogramma en blijvend verantwoord beweeg- en voerplan. Sterkte ermee.

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:22

MarliesV schreef:
Voor nu is weken wel een goede optie maar als ze in de groep staat dan heb je veel werk daar mee.
Arm hooi inkopen is dan soms een makkelijker alternatief.

TS, ik zou echt behalve nu handelen in de acute fase (wat je doet) ook kijken naar de lange termijn.

Want je geeft aan toen het begonnen is niet op gras, dat leest als: ja ze komt op gras.
Prima, maar voor een pony die HB is (geweest) en te dik is dat niet de verstandigste keuze.
Focus op je voer, afvallen enz, en dan kan je als dat gelukt is wel weer kijken naar gras en dat opbouwen.

Hooi meten (hooi analyse is goedkoop en snel via bv Pavo) en afgewogen aanbieden in netten, groep van 5, ook voor hen wegen.
Had even in je profiel gespiekt, er zit er zo te zien geen 1 bij die niet met wat minder eten af kan. Nu vertekend zo'n vacht ook maar ze lijken allemaal aardig aan de maat.


Dankjewel!

Ja ze zijn allemaal aan de maat. Dat klopt. Durf ze niet te lang zonder hooi te zetten aangezien ik maar 2 keer per dag kan voeren. :o

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:24

Eatshay schreef:
Ik zie natte moddervoeten bij een bevangen pony. Niet doen. Hou die voeten droog. Het is zo gruwelijk nat de laatste tijd dat die voeten te week worden, en zeker een bevangen dier 'zakt' eerder door de hoeven nu.
Pijnstilling: liefst eerst even laten spuiten, dat werkt veel sneller dan nu eerst nog een spiegel op moeten bouwen met bute.
Bekappen: behalve een te lange teen is hier niet veel van te zeggen nav foto en filmpje. Ik zou niet meteen alle schuld richting hoefsmid schuiven; pony is ook veel te dik, en dat met al een verleden van bevangenheid, dus eerst in de spiegel kijken, zonder je daar al TE beroerd van te voelen want je kunt niet alles weten, niet alles voorspellen, en je hebt het beste voor met je diertje. Nu in ieder geval snel handelen, en er alles aan gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Dus nu eerst pijnstilling en voerplan aanpassen, dan goed bekappen, laten herstellen, en dan een verantwoord afvalprogramma en blijvend verantwoord beweeg- en voerplan. Sterkte ermee.


Nee alle schuld op de hoefsmid afschuiven doe ik ook niet! Maar omdat de dierenarts dit zei weet ik het ook niet meer. Hele fijn hoefsmid was het altijd!

Op het gras is ze trouwens 1 keer geweest sinds toen. En normaal gezien de zomer altijd. Nu dus niet. En is dus voorlopig ook niet de bedoeling.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:33

Vraag van een leek: hoe herken je hoefbevangenheid aan de manier waarop een paard of pony loopt?
Ik bedoel, het is me duidelijk op het filmpje dat de pony pijn heeft, maar ik vind het moeilijk om te zien of dat door hoefbevangenheid komt of door, ik zeg maar wat, spierpijn of te kort bekapte hoeven.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:34

Kun je geen netten nemen met een kleinere maat van de mazen?
Ook flink wat stro doorheen mengen.
Want als ze allemaal aan de maat zijn is het niet erg dat ze allemaal wat minder binnen krijgen.
En bij deze moet het dus als ze zich bevangen eet aan het hooi.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony verkeerd bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:53

Je hooi laten analyseren is al een goede stap. Je kunt het eventueel weken.

Verder meng ik mijn weidehooi met graszaadhooi in slowfeeders. Altijd wat te knabbelen. Dat gzhooi vinden ze niet lekker. Dus dat eten ze alleen als ze honger hebben. Weidehooi eten ze tot het op is want dat is lekker

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:01

Annefleur200 schreef:
MarliesV schreef:
Voor nu is weken wel een goede optie maar als ze in de groep staat dan heb je veel werk daar mee.
Arm hooi inkopen is dan soms een makkelijker alternatief.

TS, ik zou echt behalve nu handelen in de acute fase (wat je doet) ook kijken naar de lange termijn.

Want je geeft aan toen het begonnen is niet op gras, dat leest als: ja ze komt op gras.
Prima, maar voor een pony die HB is (geweest) en te dik is dat niet de verstandigste keuze.
Focus op je voer, afvallen enz, en dan kan je als dat gelukt is wel weer kijken naar gras en dat opbouwen.

Hooi meten (hooi analyse is goedkoop en snel via bv Pavo) en afgewogen aanbieden in netten, groep van 5, ook voor hen wegen.
Had even in je profiel gespiekt, er zit er zo te zien geen 1 bij die niet met wat minder eten af kan. Nu vertekend zo'n vacht ook maar ze lijken allemaal aardig aan de maat.


Dankjewel!

Ja ze zijn allemaal aan de maat. Dat klopt. Durf ze niet te lang zonder hooi te zetten aangezien ik maar 2 keer per dag kan voeren. :o


Wat je daar aan kunt doen is zorgen dat er stro ligt in op te knabbelen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:04

Jolien87 schreef:
Vraag van een leek: hoe herken je hoefbevangenheid aan de manier waarop een paard of pony loopt?
Ik bedoel, het is me duidelijk op het filmpje dat de pony pijn heeft, maar ik vind het moeilijk om te zien of dat door hoefbevangenheid komt of door, ik zeg maar wat, spierpijn of te kort bekapte hoeven.


Spierpijn toont nooit zo extreem tenzij je het dier echt heeeel hard hebt laten werken of hij iets serieus voor heeft gehad qua sloot/uitglijden, etc. Maar dan weet je dat wel. En dan nog houdt dat niet zo lang aan.

Kreupel zonder bevangenheid is meestal maar op 1 been of veel harder op 1 been of alleen kort achteraan/vooraan ipv dit volledig beroerde loopje. Of meeknikken met het hoofd, dat zie je ook vaak. (Al zijn er genoeg uitzonderingen, maar deze vind ik echt wel typisch bevangen).

Te Kort bekappen heb ik hier al 2x meegemaakt, dan liepen ze wel prima op het zachte. En op het harde stapten ze anders, echt niet op het harde willen en heel kort met de 4 voetjes. Duidelijk naar de kanten trekken, etc.

Als eigenaar van 2 shets met een verleden van hoefbevangenheid ga ik ook voor hartstikke bevangen. En goed opletten, want zulke shetties zo dik houden is vragen om miserie (en imo eig ook een vorm van mishandeling maar dat terzijde).

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:52

Als shetlander eigenaar herken ik het direct : duidelijk hoefbevangen.

En helaas, ook al een dierenarts gehad die zei dat het door de hoefsmid kwam en er wel een hoefzweer zou aankomen. Dat was er ook even goed naast....

De pony is bij het lopen de voorkant (de toon) van haar voeten aan het ontlasten, en ze loopt "op haar hielen". Een goede hoefsmid kan de pony al gelijk het leven makkelijker maken door de voet achteraan 'te laten zakken' (de pony staat voor eigenlijk hoog op de hielen voor een hoefbevangen pony) en de voorkant te ontlasten.

Voorts, na contactname met de veearts : fenylbutazone geven. Een zakje per dag. Eigenlijk moet je hier gelijk mee starten van zodra je de eerste symptomen ziet. Ik heb hier dan ook altijd een paar zakjes op voorraad (met voorschrift er bij, want het blijft een middel dat niet zomaar mag rondslingeren), maar al een geluk al in geen tijden nog moeten gebruiken.

Je pony staat voor een shetland niet overdreven dik, maar staat wel te dik voor een hoefbevangen pony.
Met het vreemde weer (warm, regen) van de laatste weken is het gras nu al beginnen groeien, en dat bevat te veel suikers. Dat veroorzaakt dus hoefbevangenheid, zeker als de pony al niet van de magerste is.

Qua voer ga je helaas geld moeten gaan uitgeven, maar ik voer grotendeels enkel nog hooi uit plastiek. Het groene, drooggeblazen hooi dat voor allergiepaarden (stofvrij) wordt aangewend. Kost 9 EUR voor een pak van 18 kg, maar bevat amper suikers. De bute meng ik dan weer door Alpine grasbrok, ook quasi geen suiker in.
Veel succes !

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:50

Annefleur200 schreef:
MarliesV schreef:
Voor nu is weken wel een goede optie maar als ze in de groep staat dan heb je veel werk daar mee.
Arm hooi inkopen is dan soms een makkelijker alternatief.

TS, ik zou echt behalve nu handelen in de acute fase (wat je doet) ook kijken naar de lange termijn.

Want je geeft aan toen het begonnen is niet op gras, dat leest als: ja ze komt op gras.
Prima, maar voor een pony die HB is (geweest) en te dik is dat niet de verstandigste keuze.
Focus op je voer, afvallen enz, en dan kan je als dat gelukt is wel weer kijken naar gras en dat opbouwen.

Hooi meten (hooi analyse is goedkoop en snel via bv Pavo) en afgewogen aanbieden in netten, groep van 5, ook voor hen wegen.
Had even in je profiel gespiekt, er zit er zo te zien geen 1 bij die niet met wat minder eten af kan. Nu vertekend zo'n vacht ook maar ze lijken allemaal aardig aan de maat.


Dankjewel!

Ja ze zijn allemaal aan de maat. Dat klopt. Durf ze niet te lang zonder hooi te zetten aangezien ik maar 2 keer per dag kan voeren. :o


En logisch, want te kort aan eten zorgt weer voor andere problemen.

Maar weken, analyse van dit hooi en dan daarbij armer hooi inkopen en mengen, stro, dubbele netten of een kleinere maas, allemaal zaken om te bekijken.

Goed dat je haar niet op het gras hebt, helaas heb je kans dat die ene keer net het zetje is geweest.
Het liefst laat je ze lekker gaan, dat heb ik ook, zo lastig om ze helemaal van het gras af te houden.

Je krijgt veel adviezen, doe er je voordeel mee maar verzuip er niet in. Komt goed, hopelijk ben je er op tijd bij!