dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 22:56

hoihoi,

mijn pony is vandaag naar de hoefsmid geweest en ze had last van dunne zolen. nou kan ik haar niet alleen maar in het zand zetten omdat ze dan te weinig ruimte heeft (vind ik), en ze gaat zelf op het harde staan. het moeilijke is dat ik al bijna niet met haar op het harde loop. het ligt dus echt aan de huisvesting. ze gaat over een maandje of twee weer op de track dus dan is het beter maar voor nu wil ik graag iets doen. ik wil haar alleen liever niet op ijzers hebben. ik wil daarom hoefschoenen aanschaffen (omdat ik haar van de zomer voor de kar wil zetten) maar ik wil die in rust kunnen aanschaffen en de heofsmid zei dat het al best ernstig was. heeft er iemand een tip voor wat ik nu het beste kan doen om te zorgen dat die zool niet teveel afslijt?

Malibo
Berichten: 183
Geregistreerd: 11-09-10
Woonplaats: 15 km van mijn pony vandaan :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:25

Eventueel voor 1x plakbeslag/kunstof beslag? Moeten de hoeven wel goed droog zijn met bevestigen anders liggen ze er zo vanaf

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:34


xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:22


Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:52

Heb nu dat middeltje besteld en ik ga dan als haar hoeven een beetje gegroeid zijn meten voor hoefschoenen, dankjulliewel!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:49

Bij mijn shetje met zeer gevoelige zolen, viel altijd op dat ze 'hoog' op de hoeven stond. Nadat ze door een natuurlijk bekapper 'goed' was bekapt, kon ze een half jaar niet lopen op het harde. Er was relatief veel van de achterkant gehaald voor een normale voetas, maar dat had hij beter niet kunnen doen. Ik heb toen ook nagedacht over hoefschoenen, maar ze had hele kleine voetjes waar geen standaard maat voor beschikbaar was. De smid erna liet haar juist hoog staan en daarna nooit meer last gehad. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook aan je smid kan liggen dat je pony gevoelig loopt...

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:10

Ze loopt gelukkig nog niet gevoelig, maar je kan voelen dat de zolen dun zijn en je kan het bijna zien bij een voetje.. weet niet of ik het nu duidelijk uitleg… maar ze heeft verder geen last nog, en dat wil ik graag zo houden

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: dunne zolen... wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:34

Mijn ruin heeft al jaren dunne zolen, is ook gediagnosticeerd in de kliniek van Utrecht met foto's.

Ik heb hoefschoenen (Flex Boots) voor als we de paddock uit gaan, naar buiten. Superfijne schoenen!! En ik heb nog extra hoefschoenen als revalidatie schoenen (cavallo's met zooltjes). Mijn paard heeft IR en bij aanvallen van HB gebruik ik deze schoenen ook in de paddock. Daarbij ben ik ook overgestapt naar een andere smid, die open staat voor wat minder vaak bekappen. Mijn oude natuurlijk bekapper kwam elke 6 wkn en dat was, in combinatie met mijn verharde track (betonplaten) gewoon veel te veel voor mijn paard. Dus dat regelmatig vijlen, gaat niet voor elk paard op. Nu wordt hij elke 10 wkn bekapt en dat werkt voor hem stukken beter.

Ik heb in de loop der jaren heel veel geld uitgegeven aan allerlei supplementen, smeersels, etc. Werkte helaas totaal niet. Zijn voeten groeien overigens prima, maar de te dunne zolen zijn gewoon erfelijk bepaald bij hem. Daar doe je weinig aan verder, we doen al alles wat mogelijk is....

Hoefijzers, plaknbeslag, ik en zelfs mijn traditionele hoefsmid, zijn er geen voorstander van. Dit werkt prima en we storen zo de bloedsomloop/groei ook niet. Mijn paard doet het goed, loopt goed, alleen grint en boomwortels of klinkers - hoefschoenen aan en dan gaat het prima.

Probeer de oorzaak te achterhalen. Bij ons is het de IR (gelukkig onder controle, maar het blijft opletten) en de erfelijkheid. Sterkte met je paard!!