Mijn ruin heeft al jaren dunne zolen, is ook gediagnosticeerd in de kliniek van Utrecht met foto's.
Ik heb hoefschoenen (Flex Boots) voor als we de paddock uit gaan, naar buiten. Superfijne schoenen!! En ik heb nog extra hoefschoenen als revalidatie schoenen (cavallo's met zooltjes). Mijn paard heeft IR en bij aanvallen van HB gebruik ik deze schoenen ook in de paddock. Daarbij ben ik ook overgestapt naar een andere smid, die open staat voor wat minder vaak bekappen. Mijn oude natuurlijk bekapper kwam elke 6 wkn en dat was, in combinatie met mijn verharde track (betonplaten) gewoon veel te veel voor mijn paard. Dus dat regelmatig vijlen, gaat niet voor elk paard op. Nu wordt hij elke 10 wkn bekapt en dat werkt voor hem stukken beter.
Ik heb in de loop der jaren heel veel geld uitgegeven aan allerlei supplementen, smeersels, etc. Werkte helaas totaal niet. Zijn voeten groeien overigens prima, maar de te dunne zolen zijn gewoon erfelijk bepaald bij hem. Daar doe je weinig aan verder, we doen al alles wat mogelijk is....
Hoefijzers, plaknbeslag, ik en zelfs mijn traditionele hoefsmid, zijn er geen voorstander van. Dit werkt prima en we storen zo de bloedsomloop/groei ook niet. Mijn paard doet het goed, loopt goed, alleen grint en boomwortels of klinkers - hoefschoenen aan en dan gaat het prima.
Probeer de oorzaak te achterhalen. Bij ons is het de IR (gelukkig onder controle, maar het blijft opletten) en de erfelijkheid. Sterkte met je paard!!