Enkel kreupel in draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Enkel kreupel in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 20:00

Hallo Bokkers

Gisteren wou ik met mijn pony rijden. Met het uit de wei pakken en instappen zag of voelde ik niks vreemd. Met het in draf zetten, merkte ik wel op dat ze helemaal niet lekker liep.
Afgestapt en zelf wat geprobeerd om te kijken hoe mank ze liep, maar ik vond het erg moeilijk om te zien.
In stap zag ik echter weer niets. Op de kiezels loopt ze ook goed door, ze kan zonder moeite kort draaien enz, maar in draf zeer duidelijk kreupel.

Ik heb zaterdag een steen in haar straal gevonden, deze zat vrij diep in de straal dus heeft een flink gat achter gelaten. Gisteren dan ook contact opgenomen met mijn bekapper, zij was zo lief om vandaag te komen kijken. Ik kon er jammer genoeg niet bij zijn, maar wat ik begrepen heb is dat ze totaal niet gevoelig reageert op de hoef. Er is ook niets warm of dik aan haar been of hoef.
Ook zij merkte weinig in stap maar in draf duidelijk kreupel.

Dinsdag komt mijn dierenarts voor een inenting dus dan kan ze er wel eens naar kijken, maar aangezien er niets te zien is, vraag ik me af waar we moeten beginnen...
Ik wou eens informeren of jullie eventueel ervaring hebben met dergelijk beeld waarbij er enkel een kreupelheid merkbaar is in draf en er verder weinig te zien is aan been/hoef...
Het is de eerste keer dat ze kreupel staat in 5 jaar tijd dus maak me wat zorgen...

Alvast bedankt !

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Enkel kreupel in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:03

De meeste paarden zijn enkel kreupel in draf, dus dat is niet ongewoon. ;)
Ik zou het idd even met de dierenarts bekijken, en je hoeft het echt niet eerst zelf te bedenken, daar zijn dierenartsen juist voor.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 20:07

Earth schreef:
De meeste paarden zijn enkel kreupel in draf, dus dat is niet ongewoon. ;)
Ik zou het idd even met de dierenarts bekijken, en je hoeft het echt niet eerst zelf te bedenken, daar zijn dierenartsen juist voor.

Echt? Wauw, ik zit al zoveel jaren in de paarden en bij kreupelheden was het bij mijn vorige paarden altijd ook zichtbaar in stap. :+
Ik dacht iets uniek te hebben dus vandaar het topic, maar als dit vrij normaal is dan moet ik idd maar de dierenarts afwachten.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:12

Heel normaal, ja. Hier alleen zichtbaar in stap als ze hoefzweer hadden. Alle andere blessures, op hals en rug blessure na(daar waren ze in stap wat korter), was er niks te zien in stap.

Oke, als er een flinke wond zat wilden ze in stap ook wel kreupelen, ja. :+

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:46

Als ze in stap kreupel zijn dan zijn ze wel heel kreupel. :+
Vaak hoefzweer of hoefbevangenheid etc.
De kreupelheid die alleen in draf voorkomt zie je veel meer. Kan best met het steentje te maken hebben maar hoeft niet.

rhett99
Berichten: 140
Geregistreerd: 15-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:07

Het is paard en blessure afhankelijk of ze in stap kreupel zijn. Mijn merrie loopt met een zware peesblessure in stap goed en in draf is het soms maar minimaal te zien. Zal net als met mensen ook met de pijn grens te maken hebben.