Hoefbevangen, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:40

Mijn ervaring is dat je de oorzaak moet achterhalen van de hb. Als je die vind en dat behandeld, dan ga je slagen. Mijn allerliefste, beste paard heb ik eraan verloren. Open teen ijzer, doe ik nooit weer. (Deze merrie had meerdere erfelijke spieraandoeningen en was metabolisch compleet in de soep gelopen). Mijn shet na een hoop gekwakkel en gedoe opgeladen en naar Utrecht gebracht. 10 dagen later opgehaald medicatie afgebouwd en nu ruim 1,5 jaar later picobello, geen supplementen, geen medicatie. Mijn shet bleek ontzettend ir te zijn, medicatie om hem weer op de rit te krijgen. Zijn voetjes op imprints (hier heeft hij 5 maanden opgestaan, sindsdien weer blote voeten) en voila, hij doet het weer. Dus mocht het hier nog een keer gebeuren, ik laat ze op en breng naar Utrecht (kliniek hier in de buurt ben ik rampzalig geholpen, dus dan ietsje verder)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:22

Hoe gaat het nu?

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:51

Devic schreef:
Hoe gaat het nu?


Wat lief dat je het vraagt !

Eerlijk gezegd zit ik echt met handen in mijn haar. Hij loopt nogsteeds zo slecht en gevoelig en ga met lood in mijn schoenen richting stal. Het gaat natuurlijk niet om mij maar het is erg lastig dat er geen verbetering te zien is.

Hij krijgt nu 2 hele zakjes bute per dag. 1x in de ochtend en 1x in de avond. Daarnaast krijgt hij maagbeschermers. Hij heeft zand in zijn stal wat ik elke dag nat maak en hij staat overdag in de paddock ( ook nat zand ).

Ik heb ook magnesium gehaald voor het geval hij insuline resistent is. Ze gaven aan dat dit verstandig was.

Voel me erg machteloos en snap helemaal dat het tijd kost maar het is erg moeilijk om hem zo te zien.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:51

heb je al hoefschoenen geprobeerd?

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:53

Kinke schreef:
heb je al hoefschoenen geprobeerd?


Voor nu is het verstandig dat hij met zijn hoeven in het natte zand staat. Ik wil ze wel aanschaffen voor als hij iets mobieler wordt.

hagelslag
Berichten: 9032
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:05

Geef je hem ook een goede glucobalancer?
En zoals ik ook al een zei, bloedzuigers kunnen in de acute fase helpen.
Geen extreem wonder middel. Maar ze trekken veel pijn en ontsteking eruit.

Voor nu is het extreem belangrijk dat hij niet loopt in de acute fase aangezien de witte lijn onderbroken is en het hoefbeen meer kan zakken door teveel beweging.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:10

Ik zou toch eens overwegen te beginnen met de cushing medicatie. Bij ons op stal was er ook een zwaar hoefbevangen pony met licht afwijkende waardes. Toch medicatie gaan geven en ze knapte snel op.

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 19:17

Ja ik wil heel veel maar eigenlijk zegt de da en meerdere dat ik het de tijd moet geven en rust.

Nee ik geef geen gluco balance. Ik heb het wel gegeven in het verleden maar merkte niet echt verschil.

Ja de da gaf aan om in sept/okt nogmaals te laten testen en dat de medicijnen ook bijwerkingen hebben dus geadviseerd werd om het nu niet te doen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:28

Het vraagt echt tijd, veel meer tijd. Het is een vreselijke periode maar ik denk dat je nu niet veel meer kan doen dan wat je al doet.

Je kan eventueel wel nog meer koelen. Ik deed dit op aanraden van de dierenarts met ijs i.p.v. met water. In de supermarkt verkopen ze van die plastic zakjes om ijsklontjes mee te maken. Als je die vult en invriest kan je ze rond de hoefwand wikkelen en een paar uur aan laten (ik hield ze op hun plek met een oude keukenhanddoek en een bandage). Baat het niet dan schaadt het niet.

Verder ook attent zijn op hoefzweren. Hoefzweren gaan vaak hand in hand met hoefbevangenheid. Mijn paard heeft in de weken na haar hoefbevangenheid in beide voeten serieuze abcessen ontwikkeld.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:52

Ik zou oppassen met koelen met ijsklontjes. De vaten gaan dichter staan en dus nog minder doorbloeding.

Verder zou ik ook zorgen dat de voeten niet te week/zacht worden. Af en toe opdrogen is echt goed.

Toch blijf ik herhalen om een periode per dag schoenen aan te doen. Als het dier daar gemak van heeft is dat een heel stuk vooruitgang in herstel.

Echt, neem van me aan dat ik (te) veel ervaring heb helaas...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:55

Blijft een ellende die hoefbevangenheid en ik weet helaas hoe machteloos je kan zijn. Sterkte,

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:20

bij mijn weten is koelen juist niet goed. Ik zou sowieso hoefschoenen proberen, waarschijnlijk neemt dat een stuk pijn weg (bij mijn paard in ieder geval wel)

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:58

Hoe gaat het Wammie? Al verbetering?

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 05:04

Wat is de motivatie achter het natte zand? Je hebt al een dunne zool door de kanteling en dan ga je die ook nog eens zachter maken met nat zand. Snap ik niet helemaal. Hier in Amerika wil je ze juist droog hebben. Ik weet dat niet ieder paard hetzelfde is, maar ik heb er laatst nog een beslagen en die liep drie dagen later weer vrolijk rond. Ook met best serieuze kanteling en behoorlijk pakket aan zooltje en vulling, enz. Het lijkt mij ook lang duren. Maar goed, niet iedere bevangenheid is hetzelfde. Heb je röntgen en foto’s van de hoeven?

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:13

Ik heb zelf een shet gehad die op haar 3e voor het eerst hb kreeg.

Haar moeder had het ook en door onwetendheid van onze kant en verkeerd advies heeft ze het niet gehaald.
Hier hebben we toen zo veel van geleerd dat we haar dochter tot haar 13 jaar bij ons hebben kunnen houden.
Wij haalde ons hooi van eigen land, eerst kleine pakjes echt droog hooi. Dit ging dan eindelijk altijd goed tot ze weer een dag of twee op het grote land stond dan was het raak. Stond ze op haar eigen kale weitje ging het snel weer de goede kant op.
Smid heeft haar altijd zo bekapt dat ze makkelijker kon afrollen.
Later toen we het hooi niet meer droog konden opslaan hadden we grotere balen hooi van eigen land, deze waren gewikkeld en hier kwamen eerder de problemen van. Wij hadden altijd ander hooi voor haar liggen. Echt droog en arm hooi. Okk lag het aan de tijd wanneer het gras gemaaid werd of ze er beter tegen kon of juist niet.
Wij maaide toen we het wisten altijd het gras vroeg op de dag: zon maakt suiker, nacht geeft groei en maakt het weer arm.

We konden meteen merken met een nieuw pak of snee of ze het kon hebben. Want binnen 2 dagen liep ze dan weer op eieren en veranderde we meteen het rantsoen. Daarbij had ik altijd wel medicatie liggen voor de slechtere dagen.

Altijd een vrolijke pony gehad die wel in was voor een lolletje.
Tot het laatste jaar, ze liep weer wat minder op 1 been. Hoefsmid erbij en die dacht aan een hoefzweer, dat behandeld maar het werd niet beter eerder weer slechter.
Hierop de dierenarts ingeschakeld, medicatie en een zachte ondergrond. Het bleef heel erg schommelen, dus hebben we foto's gemaakt. Deze gaven aan dat ze niet meer echt pijnvrij kon komen te staan zonder haar op volle dosis medicatie te zetten die weer andere problemen in het lijf gaan geven. Hierop de keus gemaakt haar te laten inslapen.

Een van onze mooie en laatste foto's, hier zie je ook echt dat ze de buikspieren aangespannen heeft door de pijn:
Afbeelding

Haar röntgenfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 18:16

Afbeelding
Afbeelding
Het ging maandag zo slecht dat ik na mijn werk een veewagen heb geregeld en de volgende dag om 14.00 een afspraak had bij de dierenkliniek Bodegraven.

Ik ben daar echt super geholpen. Wammes ging moeilijk de wagen in vanwege de pijn en omdat hij het niet gewend is. Toen we daar aankwamen zag ik opeens een soort blaasje boven zijn kroonrand. Met zijn rechterbeen liep hij extreem slecht waardoor ik dacht dat zijn hoefbeen volledig gekanteld was. Die pijn bleek heel erg vanwege de hoefzweer.

Er zijn foto’s gemaakt en een kant was nu 8 graden en de andere 7 graden gekanteld. Dat viel mee omdat ik natuurlijk veel erger had verwacht. Hij heeft hierna gips onder zijn hoeven gekregen ipv ijzers omdat zijn voeten zo zeer deden. Hij krijgt er nu ascal bij.

Hij liep daarna eigenlijk veel beter en de volgende dag ook. Nadat de hoefzweer eruit kwam, was hij naar mijn idee opgelucht.

We moeten over 4 tot 6 weken terug om nogmaals foto’s te laten maken en het gips eraf te halen. Daarna even kijken wat de vervolg behandeling is maar ze dacht aan ijzers met een zooltje.

Deze foto’s zijn nog van de delta. Van de Bodegraven hebben ze nog niet opgestuurd. Hij had nog een dikke zool wat positief was.

Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:30

Wammie schreef:
De da gaf aan dat hij 29 moest hebben en hij had 43. Ze gaf aan dat dit een lichte verhoging was en niet het idee had dat beginnen met medicijnen effect zou hebben. Is het mogelijk dat hij daardoor nog zo slecht loopt? Hij krijgt alleen hooi en 200 gram metazoa in 3 porties per dag. Hij wordt al dik van lucht en is ook zeker aan de maat. Daarnaast krijgt hij komkommers en bleekselderij.



De waarde kan ook nu verhoogd zijn door de hb/pijn. Ik zou wachten tot dat over is en dan pas prikken voor ppid.

Hb staat wel in verband met ppid maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb een ppider maar nog nooit hb gwst (Ff afkloppen) staat ook niet op medicatie.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:33

Hé fijn, eindelijk verbetering! Dat is goed nieuws. En dan ook nog een hoefzweer, arm ding. Dat zal inderdaad flink pijn gedaan hebben.

Hoe moet ik dat gips zien, zit dat als een soort hoefschoen om de hele voet heen?

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 18:40

Afbeelding
Ja ik dacht eigenlijk dat het hoefbeen zo erg gekanteld was in zijn rechterhoef dat het klaar was. Ik denk dat 8 en 7 graden kanteling ook zeker niet niks is en weet nog niet goed wat ik daarna nog met hem kan doen/wat ik ervan moet verwachten maar ik ben al blij als hij pijnvrij is.

Hier heeft hij per ongeluk op de achterkant gestaan maar heb geen andere foto. Hier zie je dat het gips als een soort schoentje om zijn hoef heen zit

hagelslag
Berichten: 9032
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:45

Hier 1m5 jaar terug ook rond de 7/8 % rotatie gehad.
Geen idee hoe het er nu uit ziet.
De hoeven zien er goed uit, ze loopt echt prima

En dat was voor ons de reden om niet opnieuw foto's te maken

hagelslag
Berichten: 9032
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:10

Ze is nu 23, dus ze heeft een prepensioen.

Zo af en toe maakt mijn zusje nog een klein ritje met haar, of we wandelen een rondje.
En klein ritje betekend buitenrit je van max 5 km t meeste stappen een klein stukje draven en soms ook galop.
En dan is de merrie helemaal tevreden met zichzelf.

Als we wandelen maken we ook rustig de 5 a 6 km ronde.
Longeren doen we niet ivm haar pees rechts achter.

Maar het was na ca 1.5 jaar niet rijden ivm de pees en daarna hoefbevangen opstappen en wegrijden.

Maar, die merrie is ook geniaal.
Wat echt heel belangrijk is, voor nu echt niet te snel willen.
Dus eventueel rijden pas echt over een half jaar misschien aan denken.
Wij hebben met rijden 1 jaar gewacht. Maar dat was omdat het ook echt geen prioriteit meer is.

salome
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:56

Citaat:
De waarde kan ook nu verhoogd zijn door de hb/pijn. Ik zou wachten tot dat over is en dan pas prikken voor ppid.

Hb staat wel in verband met ppid maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb een ppider maar nog nooit hb gwst (Ff afkloppen) staat ook niet op medicatie.


Dat is ook mijn ervaring. Een van mijn merries heeft al jaren cushing, maar (nog) nooit bevangen geweest. Maar een andere merrie is vorig jaar 4 x bevangen geweest.
Mijn da zei toen ook al dat het geen zin had te prikken op ppid, de waardes kloppen dan niet. Bleek dat ze wel ppid had naderhand, alleen niet zo'n heel hoge waarde. Op advies van de da toch maar aan de prascend gegaan, eerst een halve pil, daarna weer bevangen maar heel kort en overgestapt op advies van de da naar een hele pil. Een andere (alternatieve) da verwachtte dat ze ook IR zou hebben alhoewel de bloedtest dat niet uit wees en een glucosetest in de kliniek raadde ze af, die grote hoeveelheid suiker veroorzaakt juist hb.
Dus hele dieet aangepast, nooit meer op de wei, prascend of peroquin (goedkoper maar dezelfde werkzame stof) en altijd suikerarm hooi en af en toe een suikerarm snoepje. Bij een test die ik een week geleden liet doen, bleek dat hooi niet zo suikerarm te zijn :(
En als het vriest (ze had het in de winter vorig jaar toen het zo hard vroor), de staldeur dicht zodat ze op de dikke broeierige bodem blijft ipv buiten op de ijskoude bevroren grond, ze heeft een uitloopstal. De bloedvaten gaan vernauwen door de kou wat weer leidt tot minder doorbloeding. Tot nu toe gaat het goed (afkloppen). Daarbij krijgt ze een dieet van haverschilpellets met een heel klein beetje metazoa. Over haverschilpellets zijn de meningen verdeeld, maar zolang het goed gaat blijf ik dat voeren. Het probleem komt volgens de da van binnen uit, een niet goed werkend ingewandensysteem.

NewChapter
Berichten: 179
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 20:16

Beste bokkers,

Hierbij nog een update.

Hij loopt beter na het bezoek bij de dierenkliniek maar zeker nog niet goed. Hij loopt naar de paddock en weer terug en houdt zich rustig. Hij krijgt nu nog in de ochtend een heel zakje bute en in de avond een half zakje bute. Daarnaast krijgt hij nog maagbeschermers.

Het gips zit er nog onder maar ik vraag me wel af hoe het eronder uitziet. Ik merk ook dat er vuil ophoopt in de kootholte. Deels krijg ik weg maar kan er niet heel ver in. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt ook wel wat irritatie te veroorzaken maar als ik eraan zit reageert hij niet pijnlijk.

De hoef groeit natuurlijk ook en ik vraag me af wat er dan gebeurd met het gips.

Als laatste ben ik benieuwd of iemand een goede hoefsmid heeft in Rotterdam. Ik wil eigenlijk niet meer naar mijn oude omdat er toch wel wat fouten gemaakt zijn in mijn ogen. Bleek tijdens de röntgenfoto opeens nog een nagel in de hoef van hem te zitten ( stel dat ik er zonder foto’s nieuwe hoefijzer onder had laten slaan.. ). Daarnaast heb ik het idee dat hij toch vernagelt heeft gestaan omdat hij zo extreem slecht liep na het plaatsen van de hoefijzers. Merkte ook tijdens het eronder slaan dat hij een keer heftig reageerde en daarna kwam die hoefzweer via de kroonrand eruit.

Ik heb het voor de rest op stal tegen niemand verteld omdat het voor de rest een super hoefsmid is geweest en heb hem al jaren. Ik wil hem ook niet zwart maken maar het is voor mij wel de druppel geweest om verder te kijken al vind ik dat wel lastig.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Hoefbevangen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:47

Fijn dat het beter gaat! Hoefbevangenheid heeft echt wel tijd nodig dus dat het nog niet meteen goed is, hoef je niet te verwachten. Hij heeft ook nogal wat voor z’n kiezen gehad dus hij moet van ver komen.

Een goede smid in Rotterdam kan ik je niet mee helpen helaas.