Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Biks2 schreef:Als hij nu goed loopt zou ik er niks aan doen. Zeker geen ijzers.
Er zijn ook consulten voor het passen van hoefschoenen, misschien is dat iets voor jullie.
Waarom heb je twee hoefsmeden? Ik kan me voorstellen dat ieder zijn eigen mening heeft, het ene niet per se goed en het ander niet per se fout.
Maar als je paard nu goed loopt zou ik niks veranderen in de manier waarop je paard nu gemanaged wordt.
had hem wel wat pijn gescheeld had deze smid kunnen snijden. snorkel1986 schreef:Maar momenteel heeft je paard er geen last van begrijp ik uit jou verhaal. Ik zeg dan maar zo een auto die niet kapot is laat ik niet maken zodra deze stotterd wel gelijk na de garage " Snap je wat ik bedoel"
Ik ben in ieder geval wijzer dus bedankt voor de reacties. Er mag in principe een slotje op
. Ten eerste hoort een goede smid te zien of je paard achter te plat staat voor zijn stand. Het verhaal dat dit zijn voorkeur kan hebben vind ik zwak. Je kunt zien of deze stand in lijn is met de voetas en of het paard er makkelijk bij beweegt. Anders ga je dus "gokken" dat een ijzer voor verbetering gaat zorgen en dat vind ik een aparte gedachtegang. Misschien heeft de smid het anders gezegd of bedacht, maar als je een ervaren smid hebt met een goed oog voor beweging dan weet jij in 1 minuut of deze stand al dan niet schadelijk is voor je paard. Is het paard niet gevoelig en past de stand bij dit paard, dan is er ook geen reden om iets te veranderen. Klopt het niet, zul je keuzes moeten maken. Dat een ijzer het hoefmechanisme stopt, klopt niet. Een goed! ondergeslagen ijzer belemmert het hoefmechanisme maar heel beperkt. De pompfunctie van de hoef zit vooral achterin. Het ijzer wordt juist meer aan de voorkant vastgezet, zodat het hoefmechanisme gewoon kan werken. Bij een paard wat gevoelig loopt of bijv verkeerd loopt doordat hij niet makkelijk af kan rollen zal het hoefmechanisme minder goed werken dan bij een paard op ijzers. Ik zou zeggen laat je goed informeren door een kundig en geschoolde smid.