Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigo schreef:Wat vervelend voor je paardje dat ze last van haar hoeven heeft. En als eigenaar frustrerend om het puzzeltje opgelost te krijgen.
Weet je ook waarom haar vorige eigenaars haar op ijzers hadden gezet? Zat daar wellicht niet al een medische reden achter? Kan het zo zijn dat ze dit ook hebben gedaan omdat ze ten einde raad waren?
Wat zegt je hoefsmid er verder over?
Heb je foto’s oid van de voeten laten maken?
Hoop vragen, maar geïnteresseerd voor het totale beeld.
Voor wat betreft de detox: kunnen ze heftig op reageren en soms wordt het eerst slechter voordat het beter wordt. Ik ben zelf daarom geen voorstander van dat soort kuren. Maar neemt niet weg of ze daarmee geholpen kan worden. Hoe is je voerbeleid verder? Verschilt het veel met hoe ze door de vorige eigenaren werd gehouden? Ik heb mijn paardje ook pas sinds februari en heb qua voerbeleid veel omgegooid voor m. Dat heeft geresulteerd in een paar kwakkelmaanden met allerlei kleine kwaaltjes. Ook idd met vacht, manen en hoeven. Door DA grotere problemen laten onderzoeken en zijn uitgesloten.
Mijn ervaring is als paardjes eenmaal uit balans zijn gebracht door verandering dan heeft het tijd en geduld nodig.
Succes en beterschap!
Nouvel schreef:Kun je de zolen niet met iets insmeren waardoor ze harder worden? (Bij dry feet)
Het is enorm nat deze zomer waardoor de hoeven zachter en gevoeliger worden, zeker voor een paard dat niet gewend is om zonder ijzers te lopen.
En anders proberen de hoefschoenen aan te houden in de paddock of op de wei als je niet aan ijzers wilt?
Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten…
Verder zou je even door kunnen gaan met een goed supplement om de hoeven steviger te maken.
Marie111 schreef:Wat is/doet Kerabol?
Wat eet je paard? Hooi, voordroog, kuil? Hoeveel?
Brok? Welke en hoeveel?
Want je schrijft dat ze ook last heeft van mok. Dat komt meestal van binnenuit.
Wij hebben goede ervaringen met de producten van Vitalstyle. De Oerbalans bijvoorbeeld en voor de hoeven zou je de Hoef en pees kunnen proberen.
Er is ook Hoefspray. Kennis heeft daar gele goede ervaringen mee met paarden die ijzers hebben gehad.
Nouvel schreef:Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten
Babootje schreef:Heb je je paard bij aankoop laten keuren? Van maart tot nu nog steeds niet goed.. dan wordt het wel tijd om de veearts erbij te halen.
Babootje schreef:Heb je je paard bij aankoop laten keuren? Van maart tot nu nog steeds niet goed.. dan wordt het wel tijd om de veearts erbij te halen.
Sab123 schreef:Paard is klinisch gekeurd. In april van ijzers af gegaan, tot die tijd liep ze helemaal zuiver. Daarna dus gevoelig, later weer beter en nu weer wat gevoelig. Ik denk zelf echt puur gevoeligheid doordat ze altijd ijzers gewend is. Overigens is de DA bij ons geweest en gaf hetzelfde aan. Nog gekeken voor bevangenheid maar reageerde daar niet op. Kwam ook echt vanuit de hoef.
Sab123 schreef:Heb de phytonics podo comp opgezocht, lijkt me wel iets om te overwegen. Weet alleen niet of ik er goed aan doe het tegelijk met de detox te geven. Dat ga ik even navragen.
JackieT schreef:Ik volg even mee, bijna hetzelfde verhaal hier. Vind het erg lastig, zit er soms zelfs aan te denken om ijzers er weer onder te laten zetten, maar betonplaten en ijzers is geen succes.
Blijft lastig he
Ayasha schreef:Sommige paarden blijven gevoelig en vaak vooral op de voorhoeven.hier eentje die alleen voor op ijzers staat om die reden. Nooit een paard op ijzers gehad maar deze kan voor gewoon niet zonder. Jammer, ik heb ze liever zonder ijzers maar soms is het niet anders.
En dat hele "tijd geven" is mooi, maar ik laat een dier hier niet zes maanden lopen met pijn aan zijn voeten als er een simpele oplossing voor is omdat het "mogelijk" over gaat na een jaar of hoe lang je het dan ook tijd hoort te geven.